Campo Santo
- Kategoria:
- literatura piękna
- Seria:
- Sebald
- Wydawnictwo:
- Ossolineum
- Data wydania:
- 2023-05-24
- Data 1. wyd. pol.:
- 2014-09-10
- Liczba stron:
- 280
- Czas czytania
- 4 godz. 40 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788366267954
- Tłumacz:
- Małgorzata Łukasiewicz
Campo Santo jest świadectwem ewolucji twórczości W.G. Sebalda: począwszy od prac literaturoznawczych, przez brawurową, wyzwoloną z gorsetu naukowości eseistykę, aż po niedającą się sklasyfikować gatunkowo prozę. Na tom składają się cztery utwory napisane do książki o Korsyce, która nigdy nie została ukończona, a także kilkanaście szkiców poświęconych postaciom takim jak Jean Améry, Bruce Chatwin, Peter Handke, Franz Kafka, Alexander Kluge czy Vladimir Nabokov.
To nieciągła opowieść o narodzinach i dojrzewaniu Sebalda jako pisarza oddającego się refleksji nad funkcjonowaniem mechanizmów pamięci, rozmytą ontologią świata i upadkiem cywilizacji. Autora Campo Santo można wręcz uznać za inkarnację anioła historii, znanego z tekstu Waltera Benjamina: „Tam, gdzie przed nami pojawia się łańcuch zdarzeń, on widzi jedną wieczną katastrofę”.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 188
- 75
- 39
- 7
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
Cytaty
Dwa lata później będzie chodził po tych samych uliczkach i czuł się tak daleki od żywych jak może te oglądane we Friedlandzie lalki. Najgłęb...
RozwińNawet na cmentarzu takim jak w Pianie istnieje kilka kaplic nagrobnych z frontonami, gdzie lepiej sytuowani znaleźli odpowiednie dla siebie ...
Rozwiń
OPINIE i DYSKUSJE
Wydany po śmierci Sebalda zbiór esejów. Trochę przypadkowo sklejony. Znając i ceniąc 'Pierścienie Saturna' i wybierając się na Korsykę nie mogłem nie sięgnąć po 'niedokończony projekt korsykański Sebalda'. I te pierwsze kilkadziesiąt stron 'Campo Santo' robi robotę. Jego obserwacje korsykańskie, to prawdziwa uczta. Ale reszta... reszta to eseje około literacko-teatralne, głównie dotykające przetrawiania wojennej traumy Niemców w powojennej, niemieckiej literaturze i sztuce. Plus trochę o Kafce, Nobokovie, Grassie i - w sumie najciekawiej - o Chatwinie. Za część korsykańską 8/10, za resztę 5/10.
Wydany po śmierci Sebalda zbiór esejów. Trochę przypadkowo sklejony. Znając i ceniąc 'Pierścienie Saturna' i wybierając się na Korsykę nie mogłem nie sięgnąć po 'niedokończony projekt korsykański Sebalda'. I te pierwsze kilkadziesiąt stron 'Campo Santo' robi robotę. Jego obserwacje korsykańskie, to prawdziwa uczta. Ale reszta... reszta to eseje około literacko-teatralne,...
więcej Pokaż mimo toA jednak proza artystyczna Sebalda przewyższa wszystko inne co napisał. Tu są tylko jej fragmenty - nt. Korsyki, uwodzące frazą znaną z Austerlitza, Pierścieni Saturna, Wyjechali i Czuję. Zawrót głowy.
A jednak proza artystyczna Sebalda przewyższa wszystko inne co napisał. Tu są tylko jej fragmenty - nt. Korsyki, uwodzące frazą znaną z Austerlitza, Pierścieni Saturna, Wyjechali i Czuję. Zawrót głowy.
Pokaż mimo toCztery pierwsze teksty pochodzą z planowanej przez Sebalda książki o Korsyce i dowodzą jego kunsztu oraz wyczucia - napisane przejrzystym językiem, zawierają celne obserwacje, a przede wszystkim elegancko ujawniają sekretne połączenia między ludźmi, rzeczami i zdarzeniami.
Dalsze eseje dotyczą bądź najgorętszych nazwisk w światowej kulturze, bądź zmagania się z niemieckim poczuciem winy po II wojnie światowej i jego psychologicznymi oraz kulturowymi konsekwencjami. Przeładowane cytatami i dowodami erudycji autora, z tęsknotą spoglądają ku lekkości właściwej projektowi korsykańskiemu.
Cztery pierwsze teksty pochodzą z planowanej przez Sebalda książki o Korsyce i dowodzą jego kunsztu oraz wyczucia - napisane przejrzystym językiem, zawierają celne obserwacje, a przede wszystkim elegancko ujawniają sekretne połączenia między ludźmi, rzeczami i zdarzeniami.
więcej Pokaż mimo toDalsze eseje dotyczą bądź najgorętszych nazwisk w światowej kulturze, bądź zmagania się z niemieckim...
subiektywne poczucie osobistego uwikłania w fakty ludobójstwa, przy którym nerwica winy przybiera nieogarnione proporcje, można było zrównoważyć tyko przez umieszczenie w centrum dyskursu obiektywnych społecznych warunków i przyczyn katastrofy -- ponadto do obrazu endemicznej w historii ludzkości perwersji okrucieństwa należy z pewnością też nadzieja, że oto rozdział grozy pisany jest po raz ostatni --rozterka między ekspresją najgłębiej odczuwanego, dławiącego bólu duszy a dbałym o estetykę modulacji, przemyślnym, jeśli nie wręcz sprytnym manipulowaniem publicznością, której demonstrujemy nasze cierpienie, to przecież, na wszystkich szczeblach cywilizacyjnego rozwoju, najbardziej charakterystyczna cecha naszego popapranego gatunku, nieufającego już samemu sobie -- Jean Amery doszedł do operowania językiem z precyzją bodaj niespotykaną we współczesnej literaturze, czym zapewne zdobył sobie sferę wolności, która inaczej pozostałaby mu niedostępna -- dla Nabokova kolejka linowa, zwłaszcza wyciąg krzesełkowy był ulubionym środkiem transportu: czymś oszałamiającym, czymś jak sen o szybowaniu ponad górami -- Sebald w dzieciństwie stał się ofiarą manii krajoznawczej, owego w dalszym jego życiu coraz bardziej kompulsywnego topografizmu, któremu pochylony nad atlasami poświęcał cały czas
subiektywne poczucie osobistego uwikłania w fakty ludobójstwa, przy którym nerwica winy przybiera nieogarnione proporcje, można było zrównoważyć tyko przez umieszczenie w centrum dyskursu obiektywnych społecznych warunków i przyczyn katastrofy -- ponadto do obrazu endemicznej w historii ludzkości perwersji okrucieństwa należy z pewnością też nadzieja, że oto rozdział grozy...
więcej Pokaż mimo toWybitne teksty, jednak trochę przypadkowo zebrane. Można czytać wybiórczo, wracać i ponawiać lekturę, jednak jako całość, czytana od deski do deski może okazać się trochę męcząca.
Wybitne teksty, jednak trochę przypadkowo zebrane. Można czytać wybiórczo, wracać i ponawiać lekturę, jednak jako całość, czytana od deski do deski może okazać się trochę męcząca.
Pokaż mimo toZnakomite, przenikliwość, jak zwykle u Sebalda porywa i zmusza do pauzy. Nie sposób czytać jednym tchem, autor zmusza do namysłu.
Znakomite, przenikliwość, jak zwykle u Sebalda porywa i zmusza do pauzy. Nie sposób czytać jednym tchem, autor zmusza do namysłu.
Pokaż mimo to