Świadomość nadprzyrodzona. Wybór myśli
- Kategoria:
- literatura piękna
- Wydawnictwo:
- Instytut Wydawniczy PAX
- Data wydania:
- 1999-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 1986-01-01
- Liczba stron:
- 521
- Czas czytania
- 8 godz. 41 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 832116563X
- Tłumacz:
- Aleksandra Olędzka-Frybesowa
Simone Weil (1909-1943) - uczennica Alaina, absolwentka wydziału filozofii w Ecole Normale Superieure, nazywana jest filozofem ludzkiej świadomości.
"Teksty jej - jak pisze we wprowadzeniu G.Thibon - należą do tej kategorii wielkich dzieł, których wymowę komentarz może tylko osłabić. Są to teksty nagie i proste jak owe przeżycia wewnętrzne, które wyrażają.
S. Weil katoliczką nie była. Doktryna jej, choć bardzo często mieści się na osi wielkich prawd chrześcijańskich, nie ma w sobie nic specyficznie katolickiego i ona sama nigdy się nie zgadzała z powszechnością urzędu nauczycielskiego Kościoła (...) Nieskończenie dalej zaszła jednak ode mnie w doświadczalnym poznaniu prawd nadprzyrodzonych."
"Świadomość nadprzyrodzona", która ukazała się po raz pierwszy w IW PAX w 1965 r., jest wyborem dokonanym z dzieł powstałych w okresie 1938-1943, gdy poglądy filozoficzne i społeczne Autorki oraz jej postawa religijna były już wyraźnie określone.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 143
- 31
- 8
- 4
- 3
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Główna inspiracja stylu i kierunku myśli Ciorana. Głębia myśli urzeka jak u jej następcy i jednocześnie zaznacza, że problematyka książki jaką jest urojony temat ( Bóg ) może prowadzić do fascynującego kierunku myśli. Warte przeczytania dla każdego wierzącego i niewierzącego, pod warunkiem, że ten drugi ma na tyle szeroki horyzont by nie zrazić się ustępami o Bogu.
Główna inspiracja stylu i kierunku myśli Ciorana. Głębia myśli urzeka jak u jej następcy i jednocześnie zaznacza, że problematyka książki jaką jest urojony temat ( Bóg ) może prowadzić do fascynującego kierunku myśli. Warte przeczytania dla każdego wierzącego i niewierzącego, pod warunkiem, że ten drugi ma na tyle szeroki horyzont by nie zrazić się ustępami o Bogu.
Pokaż mimo toZnakomita żydowska mistyczka daje popis swych intelektualnych możliwości. Uczta dla ducha nie tylko chrześcijańskiego. Do tego ładne wydanie jak na PAX przystało.
Znakomita żydowska mistyczka daje popis swych intelektualnych możliwości. Uczta dla ducha nie tylko chrześcijańskiego. Do tego ładne wydanie jak na PAX przystało.
Pokaż mimo toSimone Weil (1909 -1943) mistyczka i filozof, konwertytka w 1940, umarła na gruźlicę i samozagłodzenie, najczęściej cytowana przez najmądrzejszych. Przechodzę do jej myśli bezpośrednio po recenzji książki Kołakowskiego, a ułatwia mnie to o. Jan Andrzej Kłoczowski OP, który pisze na:
http://www.zyciezakonne.pl/wiadomosci/archiwum/o-jan-a-kloczowski-op-kolakowski-byl-przekonany-ze-bez-boga-pozostaje-pustka-2422/
„....Kołakowski miał trudności z intelektualnym zweryfikowaniem tezy o istnieniu Boga, ale był przekonany – chyba mogę to powiedzieć – że bez Boga pozostaje pustka. Miano mu za złe, gdy napisał, że „prawdziwe jest to, czego ludzie pragną” – podobno tym stwierdzeniem miał sprowadzić wiarę w Boga do czystego pragnienia człowieka, który chciałby się znaleźć w jakiejś bezpiecznej przestrzeni. Powiedziano mu, że przed nim ktoś inny powiedział już coś mocniejszego. Otóż Simone Weil napisała, że najlepszym dowodem istnienia wody jest ludzkie pragnienie. Myślę, że to bardzo mocny argument...”
Skoro żegnamy wielkiego znawcę marksizmu, to pasują tu słowa Weil:
„...Idea marksizmu przegrała z biurokracją...”
Nim przystąpimy do lektury zbioru jej myśli, przypomnę niektóre „polonica”. Np Adam Zagajewski pisząc o Miłoszu wymienia Weil:
„....Jego lewicowa wrażliwość połączona z bardzo silnym apetytem religijnym - czy tylko u SIMONE WEIL znaleźć można podobną kombinację ?”
A o związkach Gombrowicza z Weil pisze interesująco Łukasz Tischner, skądinąd bratanek Księdza:
„Jak wiadomo, Gombrowicz trafił na Simone Weil w latach pięćdziesiątych. W „Dziennikach” znajdujemy wzmianki o niej w dwóch miejscach. Najpierw pojawia się krótka notatka z roku 1953, kiedy mowa o zebraniu „pewnego katolickiego stowarzyszenia” , podczas którego komentowano fragmenty pism Weil w polskim przekładzie. Rok 1956 rozpoczynają dramatyczne zapiski z Mar del Plata, gdzie....”
Całość na: http://www.miesiecznik.znak.com.pl/6492008lukasz-tischnerpod-wladza-kobiety/
Jeszcze wspomnienie: przed laty czytałem „coś” Weil; „coś” - bo nie pamiętam tytułu i nie mogę znaleźć notatek. Ale pamiętam opisany przełom Weil, gdy po podjęciu pracy robotnicy w fabryce w celu szerzenia lewicowych poglądów, zauważyła bezsens całej swojej aktywności, bo harujące ciężko „koleżanki” walczące każdego dnia o przetrwanie, nie mają głowy do dyskusji ideologicznych i od tego zacznę przegląd swoich starych notatek:
Moje skromne uwagi na bazie lektury Weil: „1. „Praca od podstaw” trafia w próżnię, gdyż człowiek zniewolony, walczący o przetrwanie nie jest w stanie myśleć i filozofować, czego doświadczyła Simone pracując w fabryce. 2. Ludzie pokonali strach przed NATURĄ i zastąpili go strachem przed SAMYM SOBĄ, o wiele groźniejszym i mniej przewidywalnym (tyrania, terroryzm, a przede wszystkim znęcanie się psychiczne); 3. Chrześcijaństwo jest religią NIEWOLNIKÓW, łagodniej nieudaczników, loserów i leserów, którzy liczą na pomoc Bożą. Protestantyzm (szczególnie kalwinizm) częściowo się wyzwolił głosząc etos pracy; 4. „Kto mieczem wojuje, od miecza ginie, ale kto odrzuci miecz, ten ginie na krzyżu”. 5. O KOŚCIELE „...żeby Kościół powiedział otwarcie, że zmienił się, czy też, że chce się zmienić. W przeciwnym razie kto weźmie go poważnie, pamiętając INKWIZYCJĘ? ...KOŚCIÓŁ pierwszy położył w Europie XIII wieku... fundamenty totalizmu. ...A sprężyną tego totalizmu był użytek zrobiony z dwóch małych słów ANATHEMA SIT..”. (Niech będzie przeklęty! - przyp. Mój).
Ostatnie zdanie wymaga uzupełnienia, ze nazwa „totalizm” przeważała do lat 50. XX wieku, a „totalitaryzm” został spopularyzowany dzięki Hannah Arendt przez popleczników makkartyzmu.
Thomas Merton (Wikipedia) „pisał, że „Simone Weil była gnostyczką i katoliczką, Żydówką i albigensem, mediewistką i modernistką, racjonalistką i mistyczką, buntowniczką i świętą ” Dodajmy, że chrztu nigdy nie przyjęła i że została pochowana 30.08.1943 na rzymskokatolickim cmentarzu w Ashford. Proszę nie mylić jej z Simone Veil (ur. 1927),więźniarką Auschwitz, która w 1974 r. przeforsowała we Francji prawo do aborcji.
Prawie 300 stron jej myśli usatysfakcjonuje każdego; wybór winien być indywidualny, a od wyborów z jej wyboru czyli z tej książki aż się roi. Długo się zastanawiałem, aby z przekonaniem powiedzieć, że nie znam „wyboru myśli” porównywalnego z Weil
Simone Weil (1909 -1943) mistyczka i filozof, konwertytka w 1940, umarła na gruźlicę i samozagłodzenie, najczęściej cytowana przez najmądrzejszych. Przechodzę do jej myśli bezpośrednio po recenzji książki Kołakowskiego, a ułatwia mnie to o. Jan Andrzej Kłoczowski OP, który pisze ...
więcej Pokaż mimo to