Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Jak być uczonym

Wydawnictwo: Znak
6,79 (62 ocen i 11 opinii) Zobacz oceny
10
1
9
6
8
11
7
23
6
13
5
3
4
2
3
2
2
0
1
1
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
978-83-240-1187-2
liczba stron
67
kategoria
filozofia i etyka
język
polski
dodał
Wojciech N

Po tym jak ks. prof. Michał Heller otrzymał w 2008 roku prestiżową Nagrodę Templetona, zwaną „katolickim Noblem”, zna go już chyba cała Polska i nie tylko. Dzięki licznym książkom znamy jego poglądy na naturę wszechświata, czas, przestrzeń i wiele innych rzeczy. „Jak być uczonym” to jednak książka inna od poprzednich. Dzięki niej poznajemy bardzo osobiste przekonania ks. Hellera na temat tego,...

Po tym jak ks. prof. Michał Heller otrzymał w 2008 roku prestiżową Nagrodę Templetona, zwaną „katolickim Noblem”, zna go już chyba cała Polska i nie tylko. Dzięki licznym książkom znamy jego poglądy na naturę wszechświata, czas, przestrzeń i wiele innych rzeczy. „Jak być uczonym” to jednak książka inna od poprzednich. Dzięki niej poznajemy bardzo osobiste przekonania ks. Hellera na temat tego, czym jest nauka, jaką przyjemność może sprawiać zdobywanie wiedzy i jakie cechy powinien mieć uczony, aby zasługiwać na to miano. Ta książka powstała, jak pisze autor, z chęci „podzielenia się własnymi doświadczeniami w przeżywaniu wielkiej przygody, jaką jest uprawianie nauki”. Wszyscy młodzi naukowcy znajdą w niej pożyteczne rady, jak gimnastykować umysł, jak rozwijać swoje możliwości oraz – co równie ważne – jak nie dopuścić do tego, aby praca przy biurku bądź w laboratorium przesłoniła nam cały świat. Gdyby wszyscy polscy uczeni postępowali wedle tych rad, nasza nauka na pewno byłaby wyżej w światowych rankingach.

 

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (144)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 241
Edyta Bujnowska | 2011-08-04
Przeczytana: 31 lipca 2011

„Jedną z największych pasji człowieka jest dążenie do Prawdy” – trudno nie zgodzić się ze zdaniem autora, wszak ludzkość od początku swojego istnienia zastanawia się nad tym zagadnieniem. Prawda może dla każdego oznaczać zupełnie co innego, każdy może jej szukać na swój sposób, jednak badacz w szczególny sposób zobowiązany jest do jej odkrywania. I właśnie to próbuje uzmysłowić czytelnikom i, być może, przyszłym naukowcom Michał Heller. Pokazuje, że praca naukowca to powołanie, ale i sposób na życie. Argumentuje, że „nie ma pracy, która nie wynikałaby z wnętrza człowieka”.

Autor tej króciutkiej książeczki radzi, jaką metodykę pracy powinien stosować naukowiec oraz jakimi wyznacznikami etycznymi się kierować. Dla Hellera bowiem metodyka i etyka działań ma istotne znaczenie, ostatecznie wpływające na jakość pracy poszukiwacza Prawdy. Jak w każdym zawodzie, i w nauce potrzeba ludzi z prawdziwą pasją. Badaniami naukowymi parają się tysiące mało uzdolnionych osób, uzyskujących...

książek: 555
Marta | 2014-09-25
Na półkach: Filozofia, Przeczytane
Przeczytana: 19 stycznia 2014

"Ciemność nie jest bytem, tylko brakiem światła".

Zapamiętałam, że geniusz nie jest warunkiem niezbędnym do twórczej pracy naukowej. Każdy z nas w życiu spotykał ludzi bardzo zdolnych, a w gruncie rzeczy najwięcej zawdzięczamy właśnie solennym, wytrwałym, skłonnym do podejmowania wysiłku ludziom. Zatem, wystarczą dobre warunki, które posiada każdy (wcale nie ponadprzeciętne), ale należy je rozwijać, dawać z siebie tyle ile jesteśmy w stanie. Jeśli mamy prawidłowo skonstruowany system wartości, doskonale wyczujemy gdzie jest granica naszych możliwości.

książek: 1605

Ciekawie napisany tekst, który uzmysłowi Ci różnicę między pracownikiem naukowym, a uczonym i który podpowie Ci coś na temat samej organizacji pracy uczonego. Nie sądziłem, że dam się czymś zaskoczyć, a jednak Heller zawarł tu coś, co mnie poruszyło.

książek: 360
Bassia | 2013-11-21
Na półkach: Przeczytane, Ulubione
Przeczytana: 21 listopada 2013

Czyta się z przyjemnością. Przez każde słowo zdaje się przemawiać doświadczenie autora w pracy naukowej.

książek: 126
Damian | 2013-10-01
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: wrzesień 2013

Książeczka, inaczej się tego nazwać nie da, w sposób zwięzły i przystępny wyjaśnia różnicę pomiędzy tytułowym "uczonym" a pracownikiem naukowym. Ks. prof. Heller pokazuje jak trudno sprostać autentycznemu wymogowi dyscypliny myślenia, działania czy wyjaśniania otaczającego nas świata. Początkujący z pewnością mogą wyciągnąć z tej pozycji kilka praktycznych wskazówek. Być może warto zacząć od przemyślenia własnych sposobów nauki czy wykorzystania wolnego czasu. Wszak, zgodnie z prawem narastania, każde kilka minut dziennie w perspektywie kilkumiesięcznej stanowić będzie kilkadziesiąt godzin, które albo zmarnujesz, albo wykorzystasz w celu pogłębiania swojej relacji ze światem prawdziwej nauki.

książek: 22
KulturalnaPyra | 2015-12-04
Na półkach: Ulubione, Przeczytane
Przeczytana: 30 listopada 2015

Książka mimo, że traktuje o poważnej naukowej pracy napisana jest językiem przystępnym i zrozumiałym. Stanowi doskonałe podłoże do rozmyślań dla osób, które zajmują się nauką, bądź chcą się zajmować. Celowo nie piszę studentów. A dlaczego? To przeczytacie już w książce samego Hellera

książek: 745
Trojka | 2013-05-05
Przeczytana: 05 maja 2013

Michał Heller jest osobą duchowną, jednak przyznam że trudno jest to odczuć w tej małej publikacji. Profesor obiektywnie podszedł do tematu i nie narzuca nam typowych dla teologów jednostronnych racji. No może poza ilustracjami św. Hieronima ;).
Treść w niej zawarta jest przystępna dla każdego który chce się nauce poświecić. Widzę sporo racji w wywodach pana Hellera na temat metodyki nauki, jednak kierowane są one tylko dla tych którzy raczej podporządkowują się aktualnemu systemowi jaki rządzi światem nauki. A co jeśli chce się osiągnąć więcej i wyjść poza ramy tradycyjnego badania Nauk. Rady dobre dla początkujących i tych co muszą wyuczyć się prawidłowych nawyków obchodzenia się z Nauką. jednak jeśli już się je pojmie, warto wykorzystać zdobytą wiedzę na udoskonalenie własnej filozofii.

książek: 254
Romsi | 2012-01-22

rygorystyczne jak na dzisiejsze czasy kryteria bycia uczonym (nie naukowcem! odtwórczym i fanatycznym doktorkiem). Trudno sprostać wszystkim zaleceniom i myślę nawet, ze w normalnych warunkach jest to zupełnie nieosiągalne... Uprawianie nauki, wiedzy, czy filozofii nie jest tylko hobby czy pasją, ale częścią życia, częścią tożsamości człowieka uczonego, który nie prowadzi wbrew pozorom "podwójnego życia", a jest raczej spójną osobą w sobie i dla siebie. Niemniej jest to przyjemna lektura nie tylko dla studentów filozofii i uczniów autora.

książek: 317

Podpowiedź, jak usystematyzować swoją pracę twórczą- myślę, że nie tylko naukową.

książek: 35
ilovrhcp | 2015-10-04
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: lipiec 2014

Fascynuje mnie ten autor, szczerze polecam wszystko, co napisał, choć sama jeszcze przez całokształt twórczości nie przebrnęłam.

zobacz kolejne z 134 
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
lista cytatów dodaj cytat
Inne książki autora
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd