Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery... jak dotąd
- Kategoria:
- popularnonaukowa
- Tytuł oryginału:
- How We Learn: Why Brains Learn Better Than Any Machine . . . for Now
- Wydawnictwo:
- Copernicus Center Press
- Data wydania:
- 2021-04-14
- Data 1. wyd. pol.:
- 2021-04-14
- Data 1. wydania:
- 2020-01-28
- Liczba stron:
- 410
- Czas czytania
- 6 godz. 50 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788378865629
- Tłumacz:
- Dariusz Rossowski
Odkrywcze spojrzenie na najnowsze badania nad nadzwyczajną zdolnością ludzkiego mózgu do uczenia się.
Spektakularne sukcesy w rozwoju sztucznej inteligencji mogą sprawiać wrażenie, że w końcu odkryliśmy, jak naśladować, a nawet przewyższać ludzkie myślenie. Nic bardziej mylnego. Dzisiejsze komputerowe algorytmy uczenia się obejmują jedynie ułamek niezwykłych zdolności ludzkiego mózgu.
W jaki sposób się uczymy? I dlaczego w ogóle musimy się uczyć? Dlaczego nie rodzimy się z wiedzą konieczną do życia?
Stanislas Dehaene, wybitny neuronaukowiec poznawczy, sięgając do najnowszych odkryć z dziedziny psychologii, pedagogiki, neurobiologii i informatyki, pokazuje, na czym polega i jak przebiega proces uczenia się. Przekonuje, że mózg człowieka w chwili narodzin nie jest „niezapisaną kartą”, lecz dysponuje bogatym zbiorem zasadniczych umiejętności, będących podstawą nabywania dalszej wiedzy. Jego zdaniem tym, co gwarantuje powodzenie w uczeniu się, jest optymalne wykorzystanie czterech filarów: uwagi, aktywnego zaangażowania, informacji o popełnionych błędach i konsolidacji wiedzy.
Jak się uczymy? łączy ugruntowaną w przełomowych badaniach wiedzę naukową z praktycznymi wskazówkami przydatnymi każdemu z nas, niezależnie od wieku. Jeśli chcesz wiedzieć, jak działa twój mózg i jak efektywnie uczyć siebie i innych, ta książka jest dla ciebie.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 483
- 104
- 36
- 16
- 7
- 5
- 4
- 4
- 4
- 3
Cytaty
Darwinowski dobór naturalny jest w istocie algorytmem nauki-niewiarygodnie potężnym programem, który wykonuje się od setek milionów lat równ...
RozwińUczyć się znaczy eliminować.
OPINIE i DYSKUSJE
Książka jest rzetelna i bardzo merytoryczna. Co prawda jest skierowana do rodziców lub nauczycieli, lecz można również sporo wynieść dla siebie. Według autora są 3 filary: Uwaga, uczenie się na błędach, konsolidacja (sen) - które wpływają na końcowy rezultat zapamiętanego materiału. Książka jako naukowa, jest bardzo ciekawie opisana i nie nudzi. Czytałem z zainteresowaniem.
Książka jest rzetelna i bardzo merytoryczna. Co prawda jest skierowana do rodziców lub nauczycieli, lecz można również sporo wynieść dla siebie. Według autora są 3 filary: Uwaga, uczenie się na błędach, konsolidacja (sen) - które wpływają na końcowy rezultat zapamiętanego materiału. Książka jako naukowa, jest bardzo ciekawie opisana i nie nudzi. Czytałem z zainteresowaniem.
Pokaż mimo toKażdy, kto kiedykolwiek podejmował się nauki czegokolwiek powinien przeczytać tę książkę.
Każdy, kto kiedykolwiek podejmował się nauki czegokolwiek powinien przeczytać tę książkę.
Pokaż mimo toKsiążka bardziej naukowa niż popularna. Autor tłumaczy, że zamiast ścigać się z AI powinniśmy wykorzystać mocne strony naszego umysłu. Paradoksalnie słabości pamięci i mózgu na które powszechnie narzekamy okazują się mieć swoją przydatną funkcję w kreatywności i konsolidacji informacji jakiej komputery oparte na algorytmach nie są w stanie osiągnąć ... (jak dotąd).
Książka bardziej naukowa niż popularna. Autor tłumaczy, że zamiast ścigać się z AI powinniśmy wykorzystać mocne strony naszego umysłu. Paradoksalnie słabości pamięci i mózgu na które powszechnie narzekamy okazują się mieć swoją przydatną funkcję w kreatywności i konsolidacji informacji jakiej komputery oparte na algorytmach nie są w stanie osiągnąć ... (jak dotąd).
Pokaż mimo toBardzo ciekawa książka. Jednocześnie interesująca i lekko napisana. To znaczy oczywiście nie jest to lektura na jeden wieczór czy dwa, bo i sama książka jest gruba, konkretnego tekstu dużo i tematy, które porusza wymagają pomyślenia i przemyślenia.
Napisana została przez autora, który jednocześnie jest zachwycony możliwościami ludzkiego mózgu, przede wszystkim możliwościami mózgu dzieci, zna się na temacie i umie pisać. To doskonałe połączenie, bo jest dużo ciekawej treści, ale nie trzeba czytać zdań po kilka razy, żeby zrozumieć ich sens. Wszystko jest przedstawione prostym językiem,, łatwym do zrozumienia, bez utraty jakości tekstu.
Tak więc jest to książka popularnonaukowa dla każdego, kogo ciekawi jak się uczymy, jak się uczą nasze dzieci, jak się uczą niemowlaki. Większość tego, o czym napisał autor, była mi znana - ale i tak przyjemnie było poczytać o tym jeszcze raz, wraz z dokładnym wyjaśnieniem dlatego tak, a nie inaczej. Kilka rzeczy było nowych, chociaż może nie do końca zaskakujących,
Obecnie, co bardzo popieram, coraz więcej mówi sie o tym, że w nauce informacja zwrotna o błędzie nie ma być karą, nie ma do niej zastosowania system ocen, to jedynie informacja o tym czego się nauczyliśmy, a czego nie; w czym jesteśmy dobrzy, a w czym nie.
Przeczytajcie, naprawdę warto.
Najszybciej uczą się niemowlaki, potem nauka przychodzi coraz trudniej. ale wciąż jest możliwa. Najważniejszy w nauce jest entuzjazm i zaangażowanie uczącego się, oraz oczywiście możliwość sprawdzenia, w jakieś formie, czy nauka jest prawidłowa.
Bardzo ciekawa książka. Jednocześnie interesująca i lekko napisana. To znaczy oczywiście nie jest to lektura na jeden wieczór czy dwa, bo i sama książka jest gruba, konkretnego tekstu dużo i tematy, które porusza wymagają pomyślenia i przemyślenia.
więcej Pokaż mimo toNapisana została przez autora, który jednocześnie jest zachwycony możliwościami ludzkiego mózgu, przede wszystkim...
Kapitalna literatura popularnonaukowa na temat uczenia się i przyswajania wiedzy przez człowieka. Niewątpliwie jej zaletą jest to, że autor w prosty i zarazem zrozumiały dla laika sposób wyjaśnia skomplikowane procesy ludzkiego myślenia w oparciu o najnowsze badania z zakresu neuronauki.
Kapitalna literatura popularnonaukowa na temat uczenia się i przyswajania wiedzy przez człowieka. Niewątpliwie jej zaletą jest to, że autor w prosty i zarazem zrozumiały dla laika sposób wyjaśnia skomplikowane procesy ludzkiego myślenia w oparciu o najnowsze badania z zakresu neuronauki.
Pokaż mimo toŚwietna książka zbierająca aktualne informacje nt procesów uczenia się. Napisana przystępnym językiem i ciekawie przedstawiająca zagadnienia. Nie jest to twarda neuronaukowa książka, raczej popularnonaukowa, ale trzeba być chociaż trochę zorientowanym w temacie, żeby się nią nie zmęczyć.
Świetna książka zbierająca aktualne informacje nt procesów uczenia się. Napisana przystępnym językiem i ciekawie przedstawiająca zagadnienia. Nie jest to twarda neuronaukowa książka, raczej popularnonaukowa, ale trzeba być chociaż trochę zorientowanym w temacie, żeby się nią nie zmęczyć.
Pokaż mimo toWspaniała książka. Autor przedstawia najnowszy stan wiedzy na temat neurobiologicznych podstaw uczenia się. Całości dodaje pikanterii ciągłe porównanie zdolności kognitywnych naszego mózgu do zdolności współczesnych sieci neuronowych i algorytmów deep learning. Co należy podkreślić autor jest czynnym neuronaukowcem, co sprawia że książka jest źródłem wiedzy któremu warto zaufać.
Podczas lektury wrażenie robi ogromna erudycja autora często wykraczająca poza neuronaukę, algorytmikę czy psychologię. Dodatkowo warto podkreślić, że książka napisana jest jasno i zrozumiale. Zawiera ponadto wiele praktycznych informacji, wypływających ze współczesnej neuronauki, o tym na co zwrócić uwagę by polepszyć swoje uczenie się.
Wspaniała książka. Autor przedstawia najnowszy stan wiedzy na temat neurobiologicznych podstaw uczenia się. Całości dodaje pikanterii ciągłe porównanie zdolności kognitywnych naszego mózgu do zdolności współczesnych sieci neuronowych i algorytmów deep learning. Co należy podkreślić autor jest czynnym neuronaukowcem, co sprawia że książka jest źródłem wiedzy któremu warto...
więcej Pokaż mimo toJeśli chcesz poznać lepiej swój mózg, a także przy okazji dowiedzieć się czegoś na temat sztucznej inteligencji to ta pozycja jest idealna. Autor przedstawia także dobre argumenty dlaczego obecny pruski styl nauczania w szkołach psuje w nas chęć poznawania świata i dlaczego system oceniania jest bez sensu - lecz to jest zawarte mam wrażenie, że przy okazji. Głównym tematem wokół którego orbituje tekst zawarty w książce jest to w jaki sposób mózg działa. Jest to świetna pozycja, lecz dla nie wprawionego czytelnika może wydawać się ciężka. Jednak, polecam każdemu ;)
Jeśli chcesz poznać lepiej swój mózg, a także przy okazji dowiedzieć się czegoś na temat sztucznej inteligencji to ta pozycja jest idealna. Autor przedstawia także dobre argumenty dlaczego obecny pruski styl nauczania w szkołach psuje w nas chęć poznawania świata i dlaczego system oceniania jest bez sensu - lecz to jest zawarte mam wrażenie, że przy okazji. Głównym tematem...
więcej Pokaż mimo toNiesamowita książka
Niesamowita książka
Pokaż mimo toWarto przeczytać mimo ze miejscami nudna jak typowa książka do biologii
Warto przeczytać mimo ze miejscami nudna jak typowa książka do biologii
Pokaż mimo to