Wolność chmur / Debesų laisvė

Okładka książki Wolność chmur / Debesų laisvė Maria Duszka
Okładka książki Wolność chmur / Debesų laisvė
Maria Duszka Wydawnictwo: Prof-Art poezja
136 str. 2 godz. 16 min.
Kategoria:
poezja
Tytuł oryginału:
Wolność chmur / Debesų laisvė
Wydawnictwo:
Prof-Art
Data wydania:
2016-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2016-01-01
Liczba stron:
136
Czas czytania
2 godz. 16 min.
Język:
polski
ISBN:
9788365720030
Tłumacz:
Birute Jonuskaite
Tagi:
poezja maria duszka
Średnia ocen

9,1 9,1 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Leksykon miasta Sieradza Elżbieta Bąbka-Horbacz, Zbigniew Boras, Krystyna Brodowska, Ignacja Buda, Alma Budkowska, Barbara Cichecka, Stanisław Cieśla, Eugeniusz Dąbrowski, Maria Duszka, Małgorzata Dziurewicz-Kaszuba, Andrzej Felchner, Ryszard Filipiak, Jan Hołubowicz, Barbara Jabłońska, Eugeniusz Janiak, Marian Janiak, Anna Jędras, Marek Jędras, Kazimierz Kasperczak, Danuta Kierocińska, Sławomir Kołodziejczyk, Sebastian Kozak, Anna Kufel-Dzierzgowska, Jadwiga Lew-Starowicz, Krzysztof Lisiecki, Zbigniew Łuczak, Jadwiga Maciejewska, Janusz Matusiak, Paweł Migasiewicz, Jan Milczarek, Janina Mrozińska, Artur Musiał, Jerzy Nowakowski, Tadeusz Olejnik, Tadeusz Olejnik, Jerzy Paszkowski, Mirosław Paszkowski, Jan Piekielny, Jan Pietrzak, Helena Płóciennik-Wasiak, Andrzej Ruszkowski, Jerzy Rybczyński, Eugeniusz Sej, Władysław Sieczkowski, Ryszard Sierociński, Małgorzata Sławińska, Wanda Sobierajska, Beata Sośnicka, Grażyna Szewczyk, Józef Szubzda, Mirosława Szymańska, Małgorzata Szymlet-Piotrowska, Wojciech Tokarski, Andrzej Tomaszewicz, Karol Tomczak, Ita Turowicz, Zbigniew Wilanowski, Maria Wisińska-Kluba, Andrzej Włodarczyk, Zbigniew Włodarczyk, Ireneusz Wolman, Irena Zalc, Janina Zemła
Ocena 0,0
Leksykon miast... Elżbieta Bąbka-Horb...
Okładka książki POEZJA dzisiaj. Nr 37/38 z 2004 r. Tomasz Agatowski, Guillaume Apollinaire, Danuta Błaszak, Maciej Zenon Bordowicz, Szymon Bugla, Julia Chabraszewska, Stanisław Chyczyński, Aleksandra Ciaś, Łucja Danielewska, Agnieszka Dmowska, Maria Duszka, Anna Dwojnych, Dorota Dziedzic-Chojnacka, Dariusz Dziurzyński, Jerzy Fryckowski, Ela Galoch, Krzysztof Gąsiorowski, Sylwia Gibaszek, Agnieszka Gruba, Andrzej Haegenbarth, Jarosław Stanisław Jackiewicz, Stan Jackowski, Klaudia Jakóbiak, Stefan Jurkowski, Anna Kaczyńska, Jacek Kajtoch, Katarzyna Kaniewska, Jacek Karolak, Michał Kasprzak, Piotr Kłodawski, Janusz A. Kobierski, Janusz Koniusz, Anna Maria Krześniak, Daria Ławejko, Dariusz Tomasz Lebioda, Krystyna Lenkowska, Tomasz Lewandowski, Maria Łotocka, Piotr Macierzyński, Michał Madej, Marlena Majewska, Maria Makarska, Jadwiga Malina, Miłosz Kamil Manasterski, Jarosław Markiewicz, Robert Mazur, Magdalena Motyka, Aneta Nawrocka, Aleksander Nawrocki, Katarzyna Nychnerewicz, Monika Olszewska, Marzena Orczyk, Stefan Pastuszewski, Mirella Piątkowska, Łukasz Daniel Pięta, Natalia Pietrucha, Agnieszka Pietryja, Konrad Piskała, Piotr Rajewski, Magdalena Roguska, Patryk Rosołowski, Kalina Ross, Janusz Bogdan Roszkowski, Lidia Rudzińska, Artur Rybaczuk, Milena Rytelewska, Agnieszka Sabiniewicz, Anna Sadecka, Anna Sałowska, Karol Samsel, Marcin Sikora, Kamil Sipowicz, Andrzej Sondej, Janusz Styczeń, Mateusz Świstak, Filip Szyper, Marcin Tomczak, Krzysztof Turowicki, Dam Van Anh, Dorota Walczak-Delanois, Marek Wawrzkiewicz, Andrzej Władysław Wodziński, Paulina Wółkowska, Elżbieta Wolska, Bohdan Wrocławski, Wiesław Zieliński
Ocena 5,0
POEZJA dzisiaj... Tomasz Agatowski, G...
Okładka książki Galeria, nr 2 (1992) Zuzanna Czosnyka, Maria Duszka, Maja Gąsiorowska, Jan Górczyński, Piotr Jasek, Jacek Kajtoch, Andrzej Kaliszewski, Wojciech Kapuściak, Dariusz Klimczak, Herman Lipner, Dorota Lisiecka, Rena Marciniak-Kosmowska, Jan Sylwester Mielcarek, Janusz Orlikowski, Władysław Edward Piekarski, Mirosław Pisarkiewicz, Wacław Pomorski, Redakcja pisma Galeria, Barbara Rosiek, Ryszard Sidorkiewicz, Wojciech Sobecki, Jan Krzysztof Szczęsny, Krystyna Szlaga, Alina Szymczyk, Magdalena Tyżlik, Władysław Marian Witek, Euzebiusz Żegota
Ocena 0,0
Galeria, nr 2 ... Zuzanna Czosnyka, M...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
9,1 / 10
7 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
6
4

Na półkach:

Arkadiusz Frania: CHMARA CHMUR WOLNOŚCI
Wiersze Marii Duszki są jak drzazgi. Co prawda w swojej znakomitej większości odznaczają się niewielkimi rozmiarami, ale wbijają się we wrażliwe ciało czytelnika i jątrzą jego myśli, pobudzają mięśnie (pod)świadomości. Im krótsze teksty, tym głębiej zakotwiczają się, a więc w pięknej konsekwencji zostają, są, ssą.
Pojawiła się okazja, aby ponownie napisać kilka zdań o strunie lirycznej Marii Duszki: mianowicie dwujęzyczne, polsko-litewskie wydanie nakładem „Homo liber” pod koniec 2016 roku wyboru wierszy „Wolność chmur” / „Debesų laisvė”. Ta propozycja edytorska czyni dużo dla poprawy stosunków między sąsiadującymi krajami, tym bardziej iż z uzyskanych od samej poetki informacji wynika, że będzie ona gościem Międzynarodowego Festiwalu „Wiosna Poezji”, organizowanego przez Związek Pisarzy Litwy. Planowany jest cykl spotkań autorskich Marii Duszki w litewskich szkołach i domach kultury, także z udziałem tłumaczki Birutė Jonuškaitė, popularyzatorki piśmiennictwa polskiego na Litwie, której należy się szacunek za podjęcie trudu translatorskiego zmierzającego do przybliżenia rodzimym odbiorcom książek z kraju nad Wisłą. O powodzenie misji „Lithuania” można być spokojnym, albowiem poetka posiada – żeby nawiązać do nazwiska – Duszkową charyzmę, szybko nawiązuje kontakt z czytelnikami i, co ważne, nie pozostawiając ich obojętnymi wobec prezentowanych perełek lirycznych, z urokiem wciska kolec za kolcem. Do bólu, co nie boli, do krwi, co nie krwawi.

Maria Duszka przędzie swoją poetycką unię polsko-litewską jak nić, pragnąc odbudować zaufanie do słów, które mocniej ranią niż czyny, lecz i koją lepiej niż medykamenty, poza tym bez namysłu wywołują wojny i ogłaszają nagłe rozejmy. Autorka nie używa dmuchanych fraz i obrazów, gdyż sukces tej liryki tkwi w niepospolitej prostocie środków, zbiorów głosek.

Bohaterka zachwyca się światem, ale jest to mądra euforia, bowiem poprzedza ją doświadczenie życia w mniej jasnych rewirach: „poetkom / Bóg plącze życiorysy / aby rodziły wiersze” (s. 56). Mimo iż twórczość literacka z założenia stanowi esencję psycho-somatyczną, niektóre obrazy-opisy zdarzeń mają zapewne u Marii Duszki swój przykry „pierwodruk” w rzeczywistości; wówczas tekst wywołuje dreszcze, ciarki, jak choćby 1996 z pijanym „zakochanym” kryminalistą naruszającym spokój domowy.

Dotknąwszy ciemności (antidotum: „modlitwa / – odpychanie ciemności”, s. 72) zazwyczaj w postaci złych mężczyzn, codzienna zwyczajność staje się objawieniem. Liryka Marii Duszki jest zatem dyskretnym peanem na cześć istnienia botanicznego: „leżę w lesie // brzozy błogosławią mnie / gałęziami” (s. 54),„drzewa / – to co pozostało nam / z raju” (s. 68). Przyroda bodaj najmniej zdaje się być skażona demonami, powołana przez Boga (panteizm) w swojej namacalności do rwania i upajania się jej szmerami, woniami. Natura stanowi składnik mitu dzieciństwa, chwil szczenięcej radości: „to podwórko / łąka / rzeka / na zawsze przesłonią mi świat” (s. 86),„z podwórza wychodziło się / do świętej brzeziny” (s. 88).

Niech będzie mi wolno zauważyć, że sieradzka twórczyni ma w swoim dorobku autentyczne klasyki-kosy ścinające, do których zaliczam wiersze o schowanym we mgle świecie („spojrzał w okno / w bardzo mglisty poranek: / »o, nie ma świata…«”, s. 66) oraz sukniach tulących się do męskiej marynarki („powiesiłam w mojej szafie / twoją marynarkę // wszystkie moje ubrania / chcą być blisko niej”, s. 6).

Ostatni cytat sygnalizuje, iż ważnym elementem bytów lirycznych będą relacje damsko-męskie, łaknienie uczucia, stracone złudzenia, gorączkowe pożądanie czułości, bliskości, namiętności, odpoczynku w ramionach ukochanego. Najtrudniej osiągnąć właśnie taki spokój, albowiem rzadko kiedy obie pary rąk mają taką samą temperaturę stałą i oba serce biją w tym samym kierunku. No cóż, najlepsze wiersze powstały z rozczarowań i nieszczęśliwej miłości, z jęku nad ruinami rozwalonego gmachu. Mamy wszak wyznania zagubień, zatraceń w miłości, jak i deklaracje pełnego, bezwarunkowego oddania się dziewczęcego „ja” partnerowi: „twój pocałunek / – dowód na istnienie Boga” (s. 16),„przytulić się / do myśli o tobie / i zasnąć” (s. 20). Jednak po okresie rozczarowania bohaterka stwierdza: „kochałam kiedyś / pochowałam w sobie tę miłość // jestem trumną” (s. 30),„jesteśmy tu / tylko na chwilę / złapani / w pułapkę życia” (s. 32).

Zauważmy, że nie ma w tych bądź co bądź gorzkich konfesjach głupiej skargi na los, świeci za to zrozumienie (wyrozumiałość?) przeznaczenia, pogodzenie się i odwaga, by pozostać sobą („lubię wiedzieć / na czym stoję // nawet jeżeli to jest / dno”, s. 46),choć najtrudniejsza rzecz do osiągnięcia to wypracowanie umiejętności wymazywania z pamięci smutnych przeżyć, stąd i wyjawienie bezradności: „żadnego postępu w zapominaniu” (s. 10).

Autorka zastanawia się również nad rolą poety we współczesności. Podskórnie zadaje pytanie, chcąc dociec: jakie pisarze mają skazy, wrażliwość, co decyduje o ich predyspozycjach do przenoszenia bliższego czy dalszego wszechświata w obręb wiersza. W jednym z utworów czytamy: „wszystko obróciło się / w poezję” (s. 88). „Wszystko”, czyli życie. Bez prze-życia trudno mówić o z-życiu (się) ze słowem. Gdzie indziej mamy skrócony poradnik pisarski dla początkujących autorów: „zatrzymaj się / popatrz w okno / (tam / prawie zawsze / jest jakiś / wiersz)” (s. 4). Cała filozofia: obserwacja, wstrzymanie oddechu, ruch pióra na papierze. W jakimś sensie tekstem programowym jest wiersz „2000”, gdzie wejście w zasugerowane tytułem nowe milenium zaowocowało autoanalizą: „mam głowę w chmurach / mam wiersz w głowie / niekończący się wiersz o tobie” (s. 126). Tu można stwierdzić, że sieradzka poetka to przede wszystkim współczulna piewczyni miłości.

Śledzę twórczość poetycką Marii Duszki od prawie ćwierćwiecza, tj. od naszego spotkania podczas Krakowskiej Nocy Poetów w czerwcu 1994 roku. Z wciąż niezawiedzionymi nadziejami wdaję się w lekturę kolejnych jej książek i utwierdzam w przekonaniu, że jednak warto pisać wiersze, bo, choć niby nie wywracają porządku świata jak rewolucje, to ciut zmieniają ludzi, przynajmniej każą zastanowić się rodowi sapiens nad sobą i swoim miejscem w nicości, jaką z każdym rokiem coraz bardziej staje się ziemia: „z czego / składa się / samotność? // z pustki” (s. 98). Niech wolno mi będzie przywołać Ryszarda Milczewskiego-Bruna, który w odpowiedzi na pytanie „Co dla pisarza jest sprawą główną, najważniejszą?”, zadane w 1973 roku ankietowanym autorom przez „Magazyn Pomorze, Fakty i Mity”, wyznał: „Piszę siebie i to, co mnie obchodzi. Co się tyczy poezji: ludzi coraz więcej, a człowieka coraz mniej!” Czy Maria Duszka podpisałaby się pod taką konkluzją sprzed ponad czterech dziesięcioleci?

_______________________________________________
Maria Duszka, „Wolność chmur” / „Debesų laisvė”, przekład Birutė Jonuškaitė, „Homo liber”, Wilno 2016, ss. 136.

Arkadiusz Frania: CHMARA CHMUR WOLNOŚCI
Wiersze Marii Duszki są jak drzazgi. Co prawda w swojej znakomitej większości odznaczają się niewielkimi rozmiarami, ale wbijają się we wrażliwe ciało czytelnika i jątrzą jego myśli, pobudzają mięśnie (pod)świadomości. Im krótsze teksty, tym głębiej zakotwiczają się, a więc w pięknej konsekwencji zostają, są, ssą.
Pojawiła się okazja,...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    8
  • Posiadam
    1
  • Ulubione
    1
  • Poezja
    1

Cytaty

Więcej
Maria Duszka Wolność chmur / Debesų laisvė Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także