Dom polski. Meblościanka z pikasami
- Kategoria:
- literatura piękna
- Seria:
- Poza serią
- Wydawnictwo:
- Czarne
- Data wydania:
- 2017-11-10
- Data 1. wyd. pol.:
- 2017-11-10
- Liczba stron:
- 208
- Czas czytania
- 3 godz. 28 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788380495982
- Tagi:
- literatura polska Joanna Grochocka
Z ilustracjami Joanny Grochockiej.
Pomysł był prosty: zapytać ludzi związanych zawodowo z dizajnem i projektowaniem wnętrz o wygląd polskich domów, o to, jak mieszkaliśmy kiedyś, jak mieszkamy dziś, jak zmieniają się nasze gusta i o czym marzymy. Byłam też ciekawa, czy zainteresowania i pasje moich rozmówców wynikają z atmosfery ich rodzinnych domów oraz do jakiego stopnia ich własne domy są uzewnętrznieniem ich charakterów, potrzeb i poglądów. Chciałam się dowiedzieć, jak mieszkają ludzie, których projekty – meble, szkło, porcelana, tkaniny – trafiają do wielu polskich mieszkań. Od strony materialnej domu przeszliśmy więc do historii z dzieciństwa, rodzinnych opowieści, bo dom to przecież znacznie więcej niż cztery ściany umeblowane w takim czy innym stylu, to wspomnienia, emocje, ambicje i pragnienia. Refleksje nad domem zataczały więc coraz szersze kręgi – obejmowały kwestie obyczaju, języka, kultury, mody, urody życia, poszukiwania wzorców i mentalności Polaków. Z tych bardzo osobistych opowieści wyłaniają się historia polskiego dizajnu i historia projektowania mieszkań, uzupełnione rozmowami z historykiem sztuki i socjologiem. Termin „dom polski” okazał się bardzo pojemny, rozciągnął się na kraj, miasto, krajobraz, błękit nieba i zapach śliwek.
Małgorzata Czyńska
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 342
- 281
- 60
- 17
- 9
- 8
- 7
- 7
- 6
- 5
Opinia
Najpierw Cepelia, później Ikea
Gdyby przeprowadzić sondę uliczną i poprosić Polaków o krótką charakterystykę polskiego wzornictwa, to respondenci mieliby twardy orzech do zgryzienia. Zapewne niewielu z nas kiedykolwiek słyszało o stylu zakopiańskim, Instytucie Wzornictwa Przemysłowego tudzież Spółdzielni Artystów „Ład”. Muszę przyznać, że sama po raz pierwszy zetknęłam się z tymi nazwami dopiero wtedy, gdy czytałam z ołówkiem w ręku pracę dyplomową mojej koleżanki na temat ewolucji polskiego etnodizajnu. Mając w pamięci tę niezwykle wzbogacającą intelektualnie lekturę, ochoczo sięgnęłam po "Dom. Krótką historię idei" Witolda Rybczyńskiego i "Jak przestałem kochać design" Marcina Wichy. Nie mogłam zatem odmówić sobie przyjemności przeczytania kolejnej publikacji poświęconej wielowymiarowym relacjom między człowiekiem a przedmiotem na gruncie lokalnym.
Z wywiadów, które Małgorzata Czyńska przeprowadziła z ludźmi o nieprzeciętnej wrażliwości estetycznej i umiejętnościach technicznych z zakresu projektowania użytkowego, wyłania się obraz polskiego domu, który podlega nieustannym przeobrażeniom – z dekady na dekadę. Czyńska jako zawodowa dziennikarka starannie przygotowała się do każdej rozmowy, a dzięki kompetencjom merytorycznym z zakresu historii sztuki stała się równorzędną wobec interlokutorów partnerką w żarliwych dyskusjach o wyglądzie polskich wnętrz. Każdy z wywiadów w "Domu polskim. Meblościance z pikasami" dotyczy innego wycinka polskiej kultury materialnej. Polifoniczność i idąca za nią wielość perspektyw oglądu przekładają się na zajmującą historię tutejszego wzornictwa z rozłożeniem akcentów na rodzime i zewnętrzne wpływy estetyczne. Całość jest wzbogacona o wymiar czysto ludzki: wspomnienia domu rodzinnego i wyniesione z niego wartości, pasje, zainteresowania.
Na tle pozostałych rozważań znacząco wyróżniają się refleksje Marka Krajewskiego, profesora socjologii, który rozpatruje znaczenie nomadyzmu i budowania emocjonalnego związku z zamieszkałą przestrzenią. Na szczególną uwagę zasługują również przemyślenia Beaty Bochińskiej rozwinięte w wywiadzie Ludzie z Północy. Uczona jest przeciwniczką standaryzacji polskiego dizajnu z uwagi na kulturowo zakodowane naleciałości po trzech zaborach, ostro krytykuje Cepelię i wypowiada się pejoratywnie o kondycji mieszkaniowej estetyki z lat siedemdziesiątych. Opowiada o tym, czym różnił się wówczas dom inteligencki od domu robotnika; wspomina o Ikei w kontekście zlecenia produkcji mebli na eksport w polskich fabrykach i odrzutach eksportowych (fotelach kon-tikach i regałach Yngvar), które ostatecznie do tych domów trafiały. Boris Kudlička, scenograf pochodzenia słowackiego, rozwija tę myśl, mówiąc, że Ikea radykalnie odmieniła współczesne oblicze polskich mieszkań, odkąd w miarę zamożni Polacy adaptują skandynawskie wzorce estetyczne. Warto jednak wiedzieć, że północne inspiracje w polskim przemyśle meblowym były obecne na długo przed tym, zanim nastąpił swoisty boom na Skandynawię. Najlepszym tego przykładem są prace Teresy Kruszewskiej, projektantki mebli i wnętrz, która w siermiężnych czasach komunizmu odbywała staż u samego Alvara Aalto i podpatrywała u Finów ergonomiczne zastosowania w konstrukcji igelitowych foteli.
Różnorodność spojrzeń na determinanty rozwoju polskiego dizajnu jest niepodważalną zaletą "Domu polskiego". Czuję jednak pewien niedosyt związany z brakiem syntetycznego ujęcia przewodnich myśli wyrażonych przez rozmówców Czyńskiej. Przegląd najważniejszych założeń, wygłoszonych opinii wydestylowałby bowiem suche fakty z natłoku informacji o charakterze biograficznym. Brak podsumowania nie ma oczywiście wpływu na moją końcową ocenę; podczas lektury sporządziłam odręczne notatki, które znakomicie sprawdzają się w roli protezy pamięci. Zbiór wywiadów Czyńskiej sprzyja pogłębianiu wiedzy na temat uwarunkowań polskiego wzornictwa i – co najważniejsze – te wiadomości aplikowane są w bardzo przyjemny sposób, bo w trakcie czytania możemy odnieść wrażenie, że podglądamy wymianę myśli starych, dobrych znajomych.
Najpierw Cepelia, później Ikea
więcej Pokaż mimo toGdyby przeprowadzić sondę uliczną i poprosić Polaków o krótką charakterystykę polskiego wzornictwa, to respondenci mieliby twardy orzech do zgryzienia. Zapewne niewielu z nas kiedykolwiek słyszało o stylu zakopiańskim, Instytucie Wzornictwa Przemysłowego tudzież Spółdzielni Artystów „Ład”. Muszę przyznać, że sama po raz pierwszy zetknęłam...