Zatrzymani w kadrze
- Kategoria:
- biografia, autobiografia, pamiętnik
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo MG
- Data wydania:
- 2016-08-30
- Data 1. wyd. pol.:
- 2016-08-30
- Liczba stron:
- 432
- Czas czytania
- 7 godz. 12 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788377792773
- Tagi:
- literatura polska wspomnienia
Subiektywny portret dziewięciu wybitnych polskich operatorów: Jerzego Lipmana, Jerzego Wójcika, Witolda Sobocińskiego, Jana Laskowskiego, Mieczysława Jahody, Edwarda Kłosińskiego, Jacka Petryckiego, Piotra Sobocińskiego i Pawła Edelmana.
Autor pokazuje twórców, którzy sprawili, że pewne kadry zostaną Mu w głowie do końca życia: Zygmunt Malanowicz „biegnący” po jeziorze w Nożu w wodzie Jerzego Lipmana i Romana Polańskiego, płonące lampki spirytusu w Popiele i diamencie Jerzego Wójcika i Andrzeja Wajdy, wisielcy z Rękopisu znalezionego w Saragossie Mieczysława Jahody i Wojciecha Jerzego Hasa, piękna, smutna twarz Lucyny Winnickiej w Pociągu Jana Laskowskiego i Jerzego Kawalerowicza, Elżbieta Czyżewska i rozpędzona karuzela we Wszystko na sprzedaż Witolda Sobocińskiego i Andrzeja Wajdy, Krystyna Janda i Bogusław Sobczuk na korytarzu telewizji w Człowieku z marmuru Edwarda Kłosińskiego i Andrzeja Wajdy, Jerzy Stuhr odwracający kamerę na siebie w Amatorze Jacka Petryckiego i Krzysztofa Kieślowskiego, Maja Komorowska i scena dziadów w Lawie Piotra Sobocińskiego i Krzysztofa Kieślowskiego czy Krystyna Janda nad Wisłą i w pustym pokoju w Tataraku Pawła Edelmana i Andrzeja Wajdy.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 19
- 18
- 17
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Wg. mnie, bardzo, ale to bardzo kiepska pozycja. Autor, właściwie przytacza, to co każdy interesujący się w minimalnym stopniu tematem operatorskim i filmowym, już wie i mógł dawno przeczytać nawet w internecie. Książka jest do bólu poprawna i przez to nudna. Czyta się jak biuletyn. Tak jakby autor zrobił research, a później to wszystko skopiował,skleił i wydał jako książkę (wydaje mi się, że autor nawet nie weryfikował pewnych informacji). Jakiekolwiek analizy stylu operatorskiego boleśnie lakoniczne, a to one powinny stanowić trzon takiej książki. Pozycja na poziomie gimnazjum/liceum.
Wg. mnie, bardzo, ale to bardzo kiepska pozycja. Autor, właściwie przytacza, to co każdy interesujący się w minimalnym stopniu tematem operatorskim i filmowym, już wie i mógł dawno przeczytać nawet w internecie. Książka jest do bólu poprawna i przez to nudna. Czyta się jak biuletyn. Tak jakby autor zrobił research, a później to wszystko skopiował,skleił i wydał jako książkę...
więcej Pokaż mimo to"Zatrzymani w kadrze" Bartosza Michalaka to publikacja dość obszerna i choć na początku może to przerażać, po lekturze nic nie wskazuje na to, że powinna być choć ciut krótsza. Przede wszystkim zdaje się rozmową, właściwie można ją odebrać jako dość niecodzienny dialog. Autor połączył bowiem wypowiedzi reżyserów, aktorów, znajomych każdego z operatorów i włączył je do książki. Historie o bohaterach i anegdoty z planów filmowych zostały subtelnie poprzeplatane między sobą. Wymagało to zdecydowanie dużej skrupulatności i konsekwencji, a jak można zauważyć, dało to świetny efekt końcowy. Książka ma indywidualny klimat, jest wręcz kameralna. Taki efekt zawdzięcza przede wszystkim osobom, które wypowiadają się w niej wielokrotnie, powracając z każdą kolejną postacią.
Autor na swoich bohaterów wybrał dziewięciu operatorów filmowych, mężczyzn, którzy wykonując ten zawód, pozostali artystami wkładającymi w pracę całą swoją wrażliwość, wizjonerów planów filmowych, a zarazem ludzi niedostrzeganych. Nierzadko są to cudotwórcy, a oni po prostu robią swoje. To oni pozostają o krok za reżyserem, nie po to aby go gonić, tylko po to, aby pokazać mu, którędy iść, gdy ten na chwilę zgubi azymut. Bartosz Michalak zabiera czytelnika w podróż przez dekady, każda z nich ma swojego bohatera, często niejednego. Jednak zauważymy coś jeszcze – wszyscy oni pomimo różnicy wieku, sprzętu na jakim pracowali, nurtów i czasów, w jakich przyszło im pracować, są połączeni czymś, co sprawia, że ich dzieła są uniwersalne, a jednocześnie mogą współistnieć z dziełami kolegów. To, co ich łączy, to wrażliwość, która staje się źródłem głębi.
Cała recenzja do przeczytania na: http://zcyklu.pl/na-czasie/506/Statyczny-ruch.
"Zatrzymani w kadrze" Bartosza Michalaka to publikacja dość obszerna i choć na początku może to przerażać, po lekturze nic nie wskazuje na to, że powinna być choć ciut krótsza. Przede wszystkim zdaje się rozmową, właściwie można ją odebrać jako dość niecodzienny dialog. Autor połączył bowiem wypowiedzi reżyserów, aktorów, znajomych każdego z operatorów i włączył je do...
więcej Pokaż mimo toMyślę, że książka bardzo wartościowa i przeznaczona nie tylko dla osób, które interesują się polską kinematografią i biografiami wspaniałych reżyserów oraz operatorów.
Książka przede wszystkim składa się z indywidualnych wypowiedzi danych osób, dotyczących operatorów chociażby tak wielkich jak Lipman, czy wielkich reżyserów jak Wajda czy Polański. Mnie samej te wypowiedzi uświadomiły też jeden istotny szczegół, mianowicie taki, że sami nie zdajemy sobie sprawy, iż do przygotowania dzieła filmowego sam reżyser i aktorzy nie wystarczą. Dlaczego więc pomijamy operatorów? Czy to media i opinia publiczna umniejszają ich zasługi? A może uważamy, że świetny film to tylko zasługa talentu reżyserskiego?
Otóż nie! Sam reżyser i świetni autorzy nie wystarczą, w ten sposób nie powstanie świetny film. O samym Lipmanie mówi się, co zresztą potwierdzają wypowiedzi choćby samego – nie żyjącego już – Wajdy, który mówił, że tylko Lipman potrafił robić ujęcia „z ręki”. Za przykład wielkiego jest tutaj także brany polski film, na pewno wielu z nas znany pt. „Kanał”, gdzie jedni nie chcieli podjąć się realizacji tego filmu, bo nie wierzyli, negowali, lub uważali, że ujęcia w kanale po prostu nie wyjdą. Okazało się jednak pomimo złych głosów, że wyszedł i był spektakularnym sukcesem Lipmana i Wajdy.
Swoją drogą, w trakcie czytania sama uświadomiłam sobie, jak wielu filmów z polskiej klasyki nie widziałam i, że w końcu pora na to, żeby zaległości nadrobić. Tym bardziej, że jest tu mowa nie tylko o debiutach znanych reżyserów, ale także o filmach, które zbierały same dobre recenzje i same nagrody. Naprawdę warto przeczytać i już dziś rekomenduję zrobienie listy filmów, które musicie oglądnąć aby nadrobić zaległości.
Książka pomimo tego, że jest pisana trochę na kształt wywiadu z poszczególnymi osobami, nie męczy czytelnika, a wręcz zachęca do dalszego zagłębienia i poznania dziejów polskiej kinematografii.
Znajdziecie tu trochę historii, trochę o biografiach znanych osób, trochę o znanych filmach i w rezultacie gwarantuję, że będziecie usatysfakcjonowani zdobytą tutaj wiedzą.
Polecamy, zespół dobrerecenzje.pl
Myślę, że książka bardzo wartościowa i przeznaczona nie tylko dla osób, które interesują się polską kinematografią i biografiami wspaniałych reżyserów oraz operatorów.
więcej Pokaż mimo toKsiążka przede wszystkim składa się z indywidualnych wypowiedzi danych osób, dotyczących operatorów chociażby tak wielkich jak Lipman, czy wielkich reżyserów jak Wajda czy Polański. Mnie samej te wypowiedzi...
CI POZA KADREM
Kiedy myślimy o filmach, w głowie mamy przede wszystkim ich – aktorów, których widzimy na ekranie i reżyserów, którzy tym wszystkim zarządzają. Rzadziej w sferze naszych zainteresowań znajdują się scenarzyści, ale na pewno bardziej są nam znani niż reszta osób odpowiedzialnych za obraz. „Zatrzymani w kadrze” skupiają się na jednej z takich grup – polskich operatorach filmowych, przybliżając sylwetki dziewięciu największych przedstawicieli w swoim zawodzie.
Kiedy o naszych rodzimych operatorach jest głośno? Kiedy zdobywają nagrody? Większość festiwali i przyznawanych w trakcie ich trwania wyróżnień sprawia wrażenie rzeczy tylko dla wtajemniczonych. Zresztą, jak myśli większość przeciętnych widzów, co właściwie ma za znaczenie jaki facet siedzi za kamerą, kiedy i tak o wszystkim decyduje reżyser. O polskich operatorach słyszy się najczęściej, kiedy zabłysną w hollywoodzkich hitach. Ale rozpatrywanie ich tylko przez taki pryzmat to wielki błąd. To im w końcu zawdzięczamy to, co i w jaki sposób widzimy na kinowym czy telewizyjnym ekranie, to dzięki nim (oczywiście we współpracy z reżyserami i scenarzystami) zapamiętujemy konkretne sceny. I chociaż są poza kadrem, chociaż nie zdobywają aż takiego rozgłosu, jak gwiazdy stąpające po czerwonym dywanie w blasku fleszy, warto ich poznać. a przynajmniej tych najważniejszych.
Dziewięć osób. Dziewięć historii życia. Całe mnóstwo filmów i opowieści z nimi związanych.
„Zatrzymani w kadrze” to próba – i to bardzo udana – przybliżenia sylwetek dziewięciu operatorów: Jerzego Lipmana, Jerzego Wójcika, Witolda Sobocińskiego, Jana Laskowskiego, Mieczysława Jahody, Edwarda Kłosińskiego, Jacka Petryckiego, Piotra Sobocińskiego i (mojego prywatnego ulubieńca) Pawła Edelmana. Twórców zdjęć do takich filmów, jak „Tatarak”, „Nóż w wodzie” czy „Rękopis znaleziony w Saragossie”. Ale na równi z nimi, przybliża kulisy powstawania poszczególnych obrazów i pracy na planie. Dzięki temu książka pełna jest ciekawostek, a jej atmosferę przesyca bardzo sentymentalna nuta. W końcu każdy z nas zna chociaż część ze wspomnianych tu filmów, każdy z nas także kojarzy wiele scen, które przeszły do historii nie tylko kina, a szansa spojrzenia na nie nie przez obiektyw, a zza kamery to niezwykłe przeżycie.
Może się wydawać, że „Zatrzymani w kadrze” to pozycja głównie dla miłośników kina, którzy znają się na tej branży, choćby teoretycznie, ale nic bardziej mylnego. Bartosz Michalak, kolokwialnie mówiąc, odwalił kawał dobrej roboty przystępnej dla każdego, kto tylko zechce zaznajomić się z tematem. Nie trzeba tu znać specjalistycznej terminologii, nie trzeba być wtajemniczonym w kinowe tajniki. Książkę czyta się lekko i przyjemnie, nie brak w niej emocji a bogactwo czarno-białych ilustracji dopełnia całości. Na miłośników kina natomiast czeka wiele smaczków. A więc: polecam gorąco.
Recenzja opublikowana na moim blogu http://ksiazkarnia.blog.pl/2016/09/09/zatrzymani-w-kadrze-bartosz-michalak/
CI POZA KADREM
więcej Pokaż mimo toKiedy myślimy o filmach, w głowie mamy przede wszystkim ich – aktorów, których widzimy na ekranie i reżyserów, którzy tym wszystkim zarządzają. Rzadziej w sferze naszych zainteresowań znajdują się scenarzyści, ale na pewno bardziej są nam znani niż reszta osób odpowiedzialnych za obraz. „Zatrzymani w kadrze” skupiają się na jednej z takich grup – polskich...
Teoretycznie sylwetki ważnych polskich operatorów. Tak na prawdę solidny kawałek historii polskiego filmu. Świetnie się czyta. Szczególnie czasy polskiego kina w PRL-u bardzo ciekawe.
Teoretycznie sylwetki ważnych polskich operatorów. Tak na prawdę solidny kawałek historii polskiego filmu. Świetnie się czyta. Szczególnie czasy polskiego kina w PRL-u bardzo ciekawe.
Pokaż mimo to