41 utonięć
- Kategoria:
- literatura piękna
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Iskry
- Data wydania:
- 2015-12-28
- Data 1. wyd. pol.:
- 2015-12-28
- Liczba stron:
- 188
- Czas czytania
- 3 godz. 8 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788324404292
- Tagi:
- literatura polska teatr samotność Wrocław lęk zapomnienie
Nawet najstarsi mieszkańcy miasta nie pamiętają takiego lata. Asfalt staje się miękki jak ciasto, na parapetach płowieje stopiony plastik, w witrynach aptek usychają kwiaty. Wrocław rozgrzany jak Nowy Orlean opanowały szczury wywlekające z kubłów kawałki pizzy. Restauratorzy wynieśli przed knajpy palmy w donicach, sprzedawcy pomidorów spryskują je wodą. Duszna, tropikalna seksualność, która rozwija się wraz z upałem, nie pozwala spać mieszkańcom. Porzucają rozgrzane bloki i ruszają w noc, żeby się kochać, kłócić, słuchać radia w taksówkach, planować śmiertelnie poważnie coś, co rano wygląda jak sen.
Wśród letnich festiwali, religijnych procesji, polityków i pijaków, ekipa Teatru Polskiego postanawia wyprodukować spektakl, w którym wszystko będzie „nowe” i „abstrakcyjne”. Ada, bezrobotna malarka, dostaje życiową szansę: zostaje zaproszona do współpracy. W dzień poznaje teatr, nocami rozmienia się na drobne spędzając czas z podobnymi do siebie rozbitkami.
Bohaterowie powieści próbują na różne sposoby radzić sobie z lękiem. Z czasem uczą się podchodzić trochę bliżej siebie, co zawsze jest niebezpieczne. Szukają świeckich religii, żeby uciec od samotności, starają znaleźć coś żywego, bezpieczne miejsce, w którym na chwilę zapomną, jak jest.
Ich złudzenia mają urok źle oświetlonych lokali, gdzie gada się do późna o sztuce i miłości, ale język więdnie od tego w ustach, staje się wszechstronnie obcy, niezrozumiały. Aż w końcu zostaje z niego proch: frazesy, etykiety, recepty bez pokrycia. A jednak bohaterowie mówią do siebie, choć nie zawsze się porozumiewają. Ale nawet ta próba to dla nich jedyna szansa na więź, której można jeszcze nadać jakieś znaczenie.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Szatan mieszka w teatrze
Chcąc chociaż trochę orientować się w rodzimej literaturze, stosuję następującą metodę: czytam książki zdobywające nagrody, napisane przez autorów znanych i uznanych, eksponowane w księgarskich witrynach i omawiane w tygodnikach. Jednak oprócz tego od czasu do czasu sięgam także po książki autorów zupełnie mi nieznanych, które nie się ani reklamowane, ani nagradzane. Co ciekawe, nieraz się zdarza, że te drugie okazują się lepsze od tych pierwszych.
Jedną z autorek, które największe sukcesy mają dopiero przed sobą, jest Agnieszka Wolny-Hamkało. „41 utonięć” to jej druga powieść, napisana w ubiegłym roku i ostatnio wydana przez Iskry. Główna bohaterka, Ada, mieszka we Wrocławiu. Jest malarką, już bez męża, ale co gorsza także bez pracy. Szczęśliwym zbiegiem okoliczności dostaje posadę scenografa we wrocławskim Teatrze Polskim. Tym samym, który całkiem niedawno znalazł się na celowniku wojujących katolików (i nie tylko), z racji rzekomego zagrożenia pornograficznego. Podobny epizod znalazł się również w powieści, ilustrowany jakże przejmującym ostrzeżeniem jednego z protestujących: „Szatan mieszka w teatrze”.
Ada, debiutująca jako scenograf, zaczyna poznawać środowisko teatralne, jego metody pracy, obyczaje i dziwactwa, co stanowi dla czytelnika komfortowy i pouczający punkt widzenia. Warto też podkreślić, że chociaż autorka napisała w gruncie rzeczy powieść środowiskową, w której bohaterowie mają swoje odpowiedniki w rzeczywistości, to bynajmniej nie jest ona laurką. Poszczególne postaci z „41 utonięć” ukazywane są w bardzo różnych sytuacjach: gdy pracują, imprezują, piją, etc. Z pewnością nie brakuje autorce zacięcia satyrycznego, gdy bez taryfy ulgowej prezentuje różne odmiany snobizmu i narcyzmu. Albo gdy opisuje lokalnego dziennikarza, wędrującego do sklepu monopolowego z drobniakami pochodzącymi z dziecięcej skarbonki. Ale na ogół przeważa dość ciepła tonacja, pomimo wszystkich niedoskonałości samej głównej bohaterki i jej nowego środowiska.
W przypadku „41 utonięć” ważna jest nie tylko treść, ale też forma powieści. Koniecznie należy zaznaczyć, że z całą pewnością nie jest to „literatura kobieca”, pisana prostym stylem i mająca wzruszać do łez co wrażliwsze czytelniczki. Autorce dużo bliżej, również stylistycznie, do Joanny Bator niż Katarzyny Grocholi. Na dodatek główna bohaterka często przeklina i uprawia seks niepoparty głębokim uczuciem. Nota bene opisy spotkań Ady z Jackiem, trochę w klimacie "Ostatniego tanga w Paryżu", to bardzo dobry przykład na to, jak erotyczna polszczyzna może być dosadna, a przy tym pozbawiona wulgarności.
Powieściowy Wrocław Agnieszki Wolny-Hamkało jest pełen kontrastów. To miasto spektakli i wernisaży, zasługujące na tytuł Europejskiej Stolicy Kultury, w którym jednak nie brakuje też szczurów i zapachu moczu w poniemieckich kamienicach. Autorka z równą ciekawością kieruje narracyjny obiektyw na procesy tworzenia wysokiej kultury, jak też na momenty leczenia kaca przez jej twórców. Jedne i drugie wypadają równie interesująco, o czym warto przekonać się samemu sięgając po książkę.
Bogusław Karpowicz
Książka na półkach
- 129
- 101
- 29
- 4
- 4
- 3
- 3
- 3
- 2
- 2
Cytaty
-Zwonie, żeby się pożegnać- powiedział redaktor bełkotliwie. -Wyjeżdżasz gdzieś? - spytała Ada. -Zwonie, żeby się pożegnać dziś. Bo w dalszej części dnia straszliwie się napierdolę. Więc pa - powiedział z emfazą i rozłączył się.
Opinia
Agnieszka Wolny – Hamkało to autorka powieści, dramatu oraz książek dla dzieci i wielu opowiadań. Napisała również 41 utonięć.
Główną bohaterką jest Ada – bezrobotna malarka, która podejmuje w teatrze pracę jako scenarzystka. Dostaje również szansę, aby się wykazać i zostaje zaproszona do współpracy. Czy zaprzepaści tę szansę? Czy też dobrze ją wykorzysta? Utwór ukazuje jej perypetie życiowe i poplątane losy, wśród których Ada próbuje sobie radzić. Również rozgrywki miłosne między dwoma facetami, a pośród nich ta biedna splątana dziewczyna, radząca sobie z lękiem. Czy pojawiające się więzi między jej byłym mężem, a Adą są silniejsze niż między Adą a Jackiem? Które z nich będą mieć jakieś głębsze znaczenie? Tego dowiesz się Drogi Czytelniku jeśli zechcesz przeczytać tę książkę.
Podczas czytania utworu zastanawiałam nad tytułem, 41 utonięć – jaki to ma związek z tym utworem, ale wczytując się głębiej wyciągnęłam wnioski. Tego już Ci nie zdradzę kochany Czytelniku. Ale jestem tajemnicza prawda? Sam odkryj w tej książce losy i perypetie życiowe Ady.
Książkę dobrze się czyta, bardzo lekko i szybko bowiem zawiera zaledwie 185 stron. Polecam je głównie kobietom i dziewczynom, bo uważam że jest to literatura kobieca.
Wydawnictwo Iskry wydało naprawdę fajną i ciekawą książkę pani Agnieszki, w sam raz na długie wieczory po pracy. Jest to też taka książka, która z łatwością mieści się w kobiecej torebce.
Gorąco zachęcam i zapraszam do czytania.
Ocena: 10/10
Polecamy, zespół dobrerecenzje.pl
Agnieszka Wolny – Hamkało to autorka powieści, dramatu oraz książek dla dzieci i wielu opowiadań. Napisała również 41 utonięć.
więcej Pokaż mimo toGłówną bohaterką jest Ada – bezrobotna malarka, która podejmuje w teatrze pracę jako scenarzystka. Dostaje również szansę, aby się wykazać i zostaje zaproszona do współpracy. Czy zaprzepaści tę szansę? Czy też dobrze ją wykorzysta? Utwór ukazuje...