Nietzsche na balkonie
- Kategoria:
- literatura piękna
- Tytuł oryginału:
- Federico en su balcon
- Wydawnictwo:
- Świat Książki
- Data wydania:
- 2015-11-18
- Data 1. wyd. pol.:
- 2015-11-18
- Liczba stron:
- 304
- Czas czytania
- 5 godz. 4 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788379438563
- Tłumacz:
- Barbara Jaroszuk
- Tagi:
- Barbara Jaroszuk literatura meksykańska
Literacki testament Carlosa Fuentesa.
Ze swego balkonu w hotelu Metropol Fryderyk Nietzsche, który wraca do współczesności ze swoimi starymi wątpliwościami i wyrzutami sumienia, zasypuje pytaniami Fryderyka Nietzschego na balkonie obok. Carlos Fuentes z kolei wypytuje znajdującego się na sąsiednim balkonie Carlosa Fuentesa. Wywiązuje się gra lustrzanych odbić, odzwierciedlających postaci i epoki. Carlos Nietzsche i Fryderyk Fuentes rozmawiają o władzy, miłości i sprawiedliwości, wprowadzając na scenę ekstrawaganckich i zarazem paradygmatycznych bohaterów rewolucji, w trakcie której pospadają głowy. Oto historia ludzkiej ambicji, zrodzonych z niej intryg, podłych zdrad i szaleństwa wiodącego do zbrodni, albowiem władza wymaga pociągania za ukryte sznurki i wywierania nacisku na innych. „Nietzsche na balkonie” to ostatnia, wydana pośmiertnie powieść Carlosa Fuentesa, jednego z najważniejszych autorów prozy meksykańskiej.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Tako rzecze Carlos Fuentes
Zmarły w 2012 roku Carlos Fuentes był jedynym w swoim rodzaju pisarzem iberoamerykańskim. W przeciwieństwie do Marqueza nie tworzył w nurcie realizmu magicznego oraz nie puszczał oka do czytelnika, jak to robi Vargas Llosa w swoich powieściach. Oryginalność autora „Terra Nostry” bardzo dobrze widać w jego testamencie literackim, jak nazwali krytycy „Nietzschego na balkonie”. To wyjątkowa pozycja w całym dorobku pisarskim Fuentesa. Powieść została wydana pośmiertnie i stanowi podsumowanie wszystkiego, co opisywał w swoich powieściach i esejach ten meksykański autor. Oprócz tego jest kwintesencją tego, co najlepsze i najciekawsze w książkach, jakie zostawił po sobie twórca „Wszystkich szczęśliwych rodzin”.
Akcja „Nietzschego na balkonie” ma dwa główne wątki. Pierwszym z nich jest historia pewnego przewrotu politycznego, który ma ogromny wpływ na życie i zachowanie pochodzących z różnych grup społecznych w Meksyku. Wśród plejady postaci w powieści mamy m.in. zamkniętego w sobie adwokata, przywódcę rewolucji i jego żonę (byłą zakonnicę),prostytutkę o imieniu Dorian, dziewczynkę o bardzo trudnej przeszłości, wpływowego człowieka w państwie i jego rodzinę oraz ludzi z ludu, najważniejszych osób dla całego wydarzenia. Obok tych wszystkich zdarzeń rozwija się drugi wątek, czyli niezwykłe spotkanie dwóch intelektualistów z rożnych epok: tytułowego niemieckiego filozofa oraz literackiego alter ego Carlosa Fuentesa. Obaj mężczyźni dyskutują na temat tego, co się wokół nich dzieje i komentują otaczający ich współczesny świat. Wnioski, do których dochodzą Nietzsche oraz jego rozmówca, nie są optymistyczne...
Mogłoby się wydawać, że niektóre z tez, jakie głosił w poprzednim stuleciu Fryderyk Nietzsche, mają niewiele wspólnego ze współczesnością. Carlos Fuentes w swojej ostatniej powieści udowadnia, że tak nie jest. To intrygujące połączenie rewolucji politycznej z komentarzami charakterystycznymi dla autora „Tako rzecze Zaratustra” sprawia, że czytelnik dostrzega uniwersalność tego, co istotne dla myśli niemieckiego filozofa – nie chodzi tu tylko o siłę życia, przewartościowanie wartości, woli mocy i energii, ale również o koncepcję Nadczłowieka, przedstawioną przez meksykańskiego pisarza inaczej niż dotychczas. Na przykładzie (czasem zwyczajnych, a nierzadko drastycznych) zdarzeń z życia poszczególnych bohaterów, np. trudnego życia małej Elisy, sytuacji rodzinnej Leo i Dantego czy związku Saula i Marii-Aguili, Carlos Fuentes udowadnia, jak spostrzegawczym i mądrym myślicielem był Nietzsche. W rozdziałach, gdzie pojawia się twórca Zaratustry i alter ego autora „Adama w Edenie”, poszczególne kwestie tych bohaterów łączą się w jedno – podczas ich lektury nie zawsze można od razu dostrzec, kto wypowiedział daną kwestię, dzięki czemu ci niezwykli rozmówcy stają się jedną osobą o dwistej naturze, jak każdy z nas...
Te kwestie, czyli zabawa narracją i brak wyraźnie zaznaczonych partii dialogowych, to według mnie największe atuty prozy Fuentesa. Mimo że bohaterowie „Nietzschego na balkonie” są tak bardzo od siebie różni pod względem charakteru i głoszonych przez siebie poglądów, to w dalszych rozdziałach ich wypowiedzi zlewają się w jedno, tworząc tym samym partie chóru, a nie typowo powieściowy dialog. Meksykański pisarz w ten sposób pokazał, że na niektóre sprawy nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania problemu (zwłaszcza przy przemianach społecznych i ustrojowych),a w rzeczywistości ludzie, pozornie nie mający ze sobą żadnych cech wspólnych, praktycznie nie różnią się od siebie niczym szczególnym – przecież każdy z nas ma jakieś radości, obawy, plany oraz tajemnice...
„Nietzsche na balkonie” nie jest prostą powieścią, którą przeczyta się szybko i od razu się o niej zapomni. Ten rodzaj prozy ma to do siebie, że zmusza czytelnika do refleksji i nie pozostawia obojętnym na to, co przedstawia. Carlos Fuentes jest bardzo wymagającym pisarzem iberoamerykańskim, jednak ta znajomość, w przeciwieństwie do losów Aarona, Saula i Dantego, z całą pewnością nie zakończy się źle dla czytelnika. Wręcz przeciwnie – to będzie ciekawe doświadczenie literackie. Tylko szkoda, że Fuentes już więcej powieści nie napisze...
Anna Wolak
Książka na półkach
- 109
- 41
- 27
- 5
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
przykład powieści modernistycznej składający się z luźno połączonych fragmentów i epizodów. Styl często poszatkowany , z dziwacznymi dialogami wieloma pytajnikami i wykrzyknikami. Wierzę, że autor miał do przekazania wiele refleksji o życiu, ale sposób jaki to robi jest dla mnie męczący w odbiorze. a postać Nietzschego jest raczej przyciągającym uwagę zabiegiem literackim i przerywnikiem.
przykład powieści modernistycznej składający się z luźno połączonych fragmentów i epizodów. Styl często poszatkowany , z dziwacznymi dialogami wieloma pytajnikami i wykrzyknikami. Wierzę, że autor miał do przekazania wiele refleksji o życiu, ale sposób jaki to robi jest dla mnie męczący w odbiorze. a postać Nietzschego jest raczej przyciągającym uwagę zabiegiem literackim...
więcej Pokaż mimo toSłabe to. Dobra czwórka ale za chęci i nazwisko. Opisy książki zdecydowanie lepsze niż sama książka,zdecydowanie ciekawsze. Filozofia podawana w " rozmowach na balkonie" wg mnie nic nie wnosi do życia🤔 to wszystko już było.my to wiemy a oni snują rozkminy o życiu. To tło dla poszczególnych historyjek,które chyba mają zmusić czytającego do wglądu w życie i jego okropieństwa. Wulgarność, wstrętne opisy obrzydliwości zdecydowanie odstręczają a to chyba nie było zamysłem autora. Ja nie polecam
Słabe to. Dobra czwórka ale za chęci i nazwisko. Opisy książki zdecydowanie lepsze niż sama książka,zdecydowanie ciekawsze. Filozofia podawana w " rozmowach na balkonie" wg mnie nic nie wnosi do życia🤔 to wszystko już było.my to wiemy a oni snują rozkminy o życiu. To tło dla poszczególnych historyjek,które chyba mają zmusić czytającego do wglądu w życie i jego okropieństwa....
więcej Pokaż mimo to[...]
Upalną nocą na sąsiadujących balkonach staną Fryderyk Nietzsche i Dante Loredano- alter ego autora, by prowadzić dyskurs i snuć opowieści - filozoficzne egzempla, którymi się bawią. Nietzschego poznajemy już po pierwszym pytaniu: "Czy Bóg umarł?" Jeśli tak, to czy ocalała moralność? A może razem z Bogiem umarła i ona?
Dialogi zabija jednak patos, a przykłady są nadmiernie udziwnione. Wprawdzie w powieści pada stwierdzenie, że "ironia to maska", jednak maski, które noszą bohaterowie Fuentesa są plastykowe, z utrwalonym na stałe jednym karykaturalnym grymasem. Nie mogą więc żyć, nie mogą też ożywić powieści. Mimo poruszanych tematów: moralności, ludzkich ambicji, zdrad, intryg i zbrodni, książka jest tylko pseudofilozoficznym rozważaniem na temat filozofii Nietzschego. Równie mdły jest temat rewolucji i jej przebiegu. [...]
Przy tym akcja toczy się tak leniwie, że bez przesady można powiedzieć, że niemal jej brak.W połączeniu z patosem i jednowymiarowymi bohaterami... Cóż, po powieści niegdyś murowanego kandydata do Nobla można by spodziewać się więcej.
Opinia też tu: https://annadlugosz.blogspot.com/2018/03/nietzsche-na-balkonie-carlos-fuentes.html
[...]
więcej Pokaż mimo toUpalną nocą na sąsiadujących balkonach staną Fryderyk Nietzsche i Dante Loredano- alter ego autora, by prowadzić dyskurs i snuć opowieści - filozoficzne egzempla, którymi się bawią. Nietzschego poznajemy już po pierwszym pytaniu: "Czy Bóg umarł?" Jeśli tak, to czy ocalała moralność? A może razem z Bogiem umarła i ona?
Dialogi zabija jednak patos, a przykłady są...