Biedni Polacy patrzą na Getto
- Kategoria:
- powieść historyczna
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Literackie
- Data wydania:
- 2008-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 1996-01-01
- Liczba stron:
- 223
- Czas czytania
- 3 godz. 43 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788308042014
- Tagi:
- Holocaust
Jeden z najważniejszych głosów w dyskusji nad problemem polskiej odpowiedzialności moralnej w obliczu holocaustu, postulat dokonania narodowego rachunku sumienia. Według publicysty antysemityzm da się wyplenić, jeśli szczerze przeanalizujemy naszą historię - i to nie tylko tę pisaną złotymi literami, jak np. ponad 5 tysięcy drzewek posadzonych w Instytucie Yad Vashem przez Polaków - "sprawiedliwych wśród narodów świata", ale również te ciemne plamy w naszych dziejach (getta ławkowe, działalność Romana Dmowskiego, szmalcownictwo i obojętność wobec Holokaustu w czasie drugiej wojny światowej). W 1987 roku w „Tygodniku Powszechnym" Błoński pisał: „Myślę, że w naszym stosunku do żydowsko-polskiej przeszłości winniśmy przestać się bronić, usprawiedliwiać, targować. Podkreślać, czego nie mogliśmy zrobić za okupacji czy dawniej. Zrzucać winę na uwarunkowania polityczne, społeczne, ekonomiczne. Powiedzieć najpierw: tak, jesteśmy winni. Przyjęliśmy Żydów do naszego domu, ale kazaliśmy im mieszkać w piwnicy. Kiedy chcieli wejść na pokoje, obiecywaliśmy, że wpuścimy, jeśli przestaną być Żydami, jeśli się »ucywilizują«, jak mawiano w XIX wieku, nie tylko w Polsce, rzecz jasna".
Błoński przypomniał nie tylko asymilacyjne poglądy uważanych za światłe umysłów, jak pisarze Eliza Orzeszkowa czy Bolesław Prus. Przywołał też sposób myślenia wielu Polaków, który wprost wyraził Roman Dmowski, zaznaczając, że jednym z nas będzie tylko ten Żyd, który pomoże ograniczyć żydowskie wpływy, który będzie działał przeciwko bliskim. Esej Błońskiego był kamieniem milowym w debacie o polskiej odpowiedzialności wobec Holocaustu
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 221
- 112
- 24
- 8
- 6
- 5
- 5
- 3
- 3
- 3
Opinia
Jest to lektura konieczna, wrażliwie opisująca traumę Holocaustu i dyskurs żydowski w literaturze polskiej. Autor stara się odpowiedzieć na pytanie jak powinny się kształtować stosunki polsko-żydowskie, jak wyglądała "asymilacja" Żydów w Rzeczpospolitej i jak publicystyka podejmowała tematykę żydowską. Na zagładę patrzy przez pryzmat poezji Miłosza, Campo di Fiori i tytułowy wiersz, "Biedni Polacy patrzą na getto". Wdaje się w mini-polemikę z poetą, próbuje dociec czy obojętność Polaków na eksterminację Żydów można rozpatrywać w kategorii współwiny, czy bierność może oznaczać niewinność.
"Kompleks żydowski" jest skrupulatnie przez niego badany z moralnego/etycznego punktu widzenia. Mimo erudycji Błońskiego, a może właśnie ze względu na nią, zbiór esejów pochłania bez reszty, nie sposób nie zgodzić z większością postawionych tez. Książka oczywiście bardziej do przeżycia, refleksji i zadumy.
Błoński przedstawia sylwetki wybitnych pisarzy i poetów, albo noszących "skazę" żydowskości (Tuwim, Stryjkowski, Andrzejewski), albo głoszących mieszaninę tolerancji i antysemityzmu (analizuje dwuznaczność tekstów Zofii Kossak). Bada też tendencje akulturacji, zawsze to od Żydów wymaga się asymilacji z polskim środowiskiem, a nie odwrotnie.
W ogóle mamy tu kompilację odważnych tekstów otwarcie mówiących o wstydliwie przemilczanych powojennych pogromach Żydów w Kielcach, o przyczynach" marca 1968", o stereotypowych przedstawieniach Żydów w literaturze i polemizujących z nimi wizjach ze współczesnej literatury (m.in. Brandys).
Na pewno jest to ważny głos w dyskusji, bardzo rzetelnie opracowane teksty, które tworzą swego rodzaju manifest. Ani Polaków , ani narodu żydowskiego się tutaj nie demonizuje, ale stwarza płaszczyznę porozumienia.
Jest to lektura konieczna, wrażliwie opisująca traumę Holocaustu i dyskurs żydowski w literaturze polskiej. Autor stara się odpowiedzieć na pytanie jak powinny się kształtować stosunki polsko-żydowskie, jak wyglądała "asymilacja" Żydów w Rzeczpospolitej i jak publicystyka podejmowała tematykę żydowską. Na zagładę patrzy przez pryzmat poezji Miłosza, Campo di Fiori i...
więcej Pokaż mimo to