Dzieje Kolei w Polsce
- Kategoria:
- historia
- Wydawnictwo:
- Eurosprinter
- Data wydania:
- 2012-05-17
- Data 1. wyd. pol.:
- 2012-05-17
- Liczba stron:
- 488
- Czas czytania
- 8 godz. 8 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788393100682
- Tagi:
- kolej historia Polska
Od 170 lat kolej żelazna na ziemiach polskich jest sprawnym środkiem transportu osób i towarów. W XIX wieku, jakże często podróże koleją umożliwiały kształtowanie się i utrwalanie polskiej świadomości narodowej. Kolej była również natchnieniem, obiektem inspiracji pisarzy, muzyków czy malarzy – niemal magiczną rzeczywistością tak trudną do pojęcia, budzącą strach i fascynację. Sprawny transport kolejowy umożliwiał skuteczne prowadzenie działań wojennych, mobilizacje rekrutów ale także sprzyjał rozwojowi turystyki i miejscowości leżących przy liniach kolejowych.
Kolej żelazna w Polsce, w swej długiej historii, wielokrotnie udowodniła swoją przydatność. Dlatego jej historia, okoliczności powstania i funkcjonowania, zasługują na upamiętnienie i kompleksowe przedstawienie. Tym bardziej, że historia kolei w Polsce jest szczególnie ciekawa - do momentu odzyskania niepodległości - sieć rozwijała się w obrębie trzech zupełnie niezależnych imperiów różniących się pod każdym względem od siebie. To sprawiło, że Wydawnictwo Eurosprinter wraz z Muzeum w Rybniku i Stowarzyszeniem Humanistycznym: Europa, Śląsk, Świat Najmniejszy postanowiły przed kilkoma laty, że upamiętnimy 170 lecie kolei w Polsce popularno-naukowym albumem pt. DZIEJE KOLEI W POLSCE.
Książka zdobyła recenzje wybitnych znawców problematyki transportu i historii:
Obszerne ujęcie tematu, bogata bibliografia i ciekawy materiał ilustracyjny. To one sprawiają, że Dzieje kolei w Polsce jest jedną z najistotniejszych pozycji literatury dotyczącej polskich kolei. Z pewnością zajmie ona poczesne miejsce w bibliotece każdego zainteresowanego historią kolejnictwa. (dr inż. Andrzej Massel, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej)
Nie ulega wątpliwości, że wielu historyków gospodarczych i interesujących się dziejami transportu przyjmie recenzowaną pracę z ogromnym zaciekawieniem. Dotychczas nie powstało tak obszerne, a zarazem szczegółowe opracowaniem pokazującym rozwój sieci kolejowej na ziemiach polskich w okresie 170 lat istnienia tutaj kolejnictwa. Autorzy przeprowadzili bardzo szeroką kwerendę źródłową, odwołują się do literatury przedmiotu, sięgają zarówno do materiałów archiwalnych, a także do tzw. drukowanych opracowań epoki, stanowiących pierwszorzędne źródło dla prowadzonych analiz. Jednocześnie praca jest poważnym wkładem do badań nad dziejami ziem polskich od XIX do początku XXI wieku. Przez objęcie szerokiego spektrum zagadnień stała się solidnym punktem wyjścia do dalszych wielokierunkowych analiz. (prof. dr hab. Piotr Franaszek, Uniwersytet Jagielloński)
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 4
- 3
- 3
- 2
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Bardzo obszerna książka, w której grono autorów postanowiło zmierzyć się z rozległym tematem, jakim są dzieje kolei w Polsce. Co z tego wyszło?
Autorzy przyjęli podział na dyrekcje okręgowe kolei państwowych, w zasięgu których znajdowały się linie na danym obszarze. Koleje normalno- i wąskotorowe opisane są w osobnych rozdziałach. Jako, że książkę pisała większa ilość osób, poziom jest dość nierówny (nie żebym uznawał to za normę, ale kilka razy na taką zależność trafiłem). Zdarzały się rozdziały, które przyjemnie się czytało, jak i te nudne, często pisane wg schematu: w tym i tym roku powstała taka a taka linia. Zwraca uwagę trojaki sposób wykorzystania przypisów. Zawierają one albo źródła informacji, albo dodatkowe informacje na temat konkretnego zagadnienia, bądź też odsyłają do innej literatury jeśli kogoś interesuje szerszy opis. Ten ostatni sposób jest irytujący - po co wspominać o danej linii, jeśli nie ma się zamiaru choć trochę rozwinąć tematu.
Dużym plusem jest bogaty materiał ilustracyjny, głównie czarno-białych zdjęć, choć parę kolorowych też się znajdzie. Oprawa, jak zazwyczaj w przypadku książek Eurosprintera, stoi na wysokim poziomie.
Książka warta uwagi, jeśli interesuje nas zbiorcze spojrzenie na historię kolei w Polsce, jednak jeśli komuś zależy na szczegółowym przedstawieniu, powinien zajrzeć do literatury opisującej dane linie.
Bardzo obszerna książka, w której grono autorów postanowiło zmierzyć się z rozległym tematem, jakim są dzieje kolei w Polsce. Co z tego wyszło?
więcej Pokaż mimo toAutorzy przyjęli podział na dyrekcje okręgowe kolei państwowych, w zasięgu których znajdowały się linie na danym obszarze. Koleje normalno- i wąskotorowe opisane są w osobnych rozdziałach. Jako, że książkę pisała większa ilość osób,...
Książka napisana pod rocznicę i to niestety da się odczuć przy czytaniu. Jest mocno nierówna. Są rozdziały, które czyta się z zainteresowaniem i te przez które ledwie przebrnąłem. Straszliwie nudny i dramatycznie długi jest wstęp i rozdział wprowadzający. Ogarnęło mnie lekkie przerażenie podczas jego lektury, gdyż sugerował, że reszta książki napisana jest w podobnym stylu. Na szczęście strach ma wielkie oczy. Rozdziały mniej ciekawe są budowane według schematu - powstaje kolej, linia taka i taka, I wojna światowa , zniszczenia i II wojna, potem krótko o czasie PRL-u. Niekiedy zbyt krótko i ma się wrażenie, że czytamy tylko daty. Moim zdaniem zabrakło pomysłu na realizację tak obszernego tematu. Swoiste kuriozum stanowi pisanie w stylu - nie będę pisał o tym wiele, gdyż temat jest za obszerny. Proszę zajrzeć do innej literatury. Czasami pojawia się nagłówek tylko z zastrzeżeniem, że ten temat należy zgłębić gdzie indziej. Kompletny bezsens i zapełnianie szpalt na siłę. Książka jest potężnym tomiskiem wydanym na pięknym papierze. Niestety fotografie, niejednokrotnie bardzo ciekawe, są zbyt małe. Przeczytanie podpisu pod nimi - wydrukowanego mikro czcionką sprawiało mi ogromną trudność. Czcionka tekstu wiodącego też moim zdaniem jest zbyt mała. Ogromnie męczy oczy i sprawiała, że byłem w stanie przeczytać maksymalnie dwie do czterech stron. Ogólnie fajny pomysł, ale wykonanie fatalne. Jeżeli już chcemy się coś dowiedzieć o historii kolei w Polsce - polecam inne książki lub monografie poszczególnych linii.
Książka napisana pod rocznicę i to niestety da się odczuć przy czytaniu. Jest mocno nierówna. Są rozdziały, które czyta się z zainteresowaniem i te przez które ledwie przebrnąłem. Straszliwie nudny i dramatycznie długi jest wstęp i rozdział wprowadzający. Ogarnęło mnie lekkie przerażenie podczas jego lektury, gdyż sugerował, że reszta książki napisana jest w podobnym stylu....
więcej Pokaż mimo to