Hanemann

Okładka książki Hanemann
Stefan Chwin Wydawnictwo: słowo/obraz terytoria Seria: Pasaże literatura piękna
256 str. 4 godz. 16 min.
Kategoria:
literatura piękna
Seria:
Pasaże
Wydawnictwo:
słowo/obraz terytoria
Data wydania:
1997-01-01
Data 1. wyd. pol.:
1997-01-01
Liczba stron:
256
Czas czytania
4 godz. 16 min.
Język:
polski
ISBN:
8387316555
Tagi:
Gdańsk literatura polska
Średnia ocen

                7,1 7,1 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Miłość ratująca myślenie Maciej Bała, Maria Boużyk, Ernest Bryll, Stefan Chwin, Janusz Drzewucki, Agnieszka Gralewicz, Jacek Grzybowski, John T. Hamilton, Jarosław Jakubowski, Piotr Jaroszyński, Bartosz Jastrzębski, Monika Jurkowska, Wojciech Kaliszewski, Henryk Kiereś, Janusz Kotański, Beata Łukarska, Piotr Mazurkiewicz, Anna Mikołejko, Zbigniew Mikołejko, Stefan Morawski, Piotr Moskal, Piotr Nowak, Stefan Radziszewski, Ewa Rogalewska, Piotr Roszak, Izabela Rutkowska, Witold Sadowski, Jacek Soliński, Marek Szulakiewicz, Jerzy Szymik, Danuta Ulicka, Andrzej Wierciński, Marek Wittbrot, Holger Zaborowski, Marek Zagańczyk
Ocena 9,0
Miłość ratując... Maciej Bała, Maria ...
Okładka książki Pismo. Magazyn opinii, nr 12 (48) / grudzień 2021 Joanna Bator, Stefan Chwin, Kate Crawford, Ronan Farrow, Karol Grygoruk, Sławomir Hornik, Robert Jurszo, Jakub Kornhauser, Zuzanna Kowalczyk, Dagny Kurdwanowska, Karolina Lewestam, Ania Morawiec, Mateusz Roesler, Joanna Rudniańska, Jia Tolentino, Marcin Wicha, Marta Zabłocka, Oksana Zabużko
Ocena 6,2
Pismo. Magazyn... Joanna Bator, Stefa...
Okładka książki Znak nr 798 / 2021 Wojciech Bonowicz, Stefan Chwin, Olga Gitkiewicz, John N. Gray, Joanna Guszta, Joanna Jędrusik, Karol Kleczka, Dominika Kozłowska, Anna Marchewka, Anna Mateja, Edward Pasewicz, Janusz Poniewierski, Dariusz Rosiak, Magdalena Śmieja, Filip Springer, Olga Szmidt, Maciej Topolski, Marta Alicja Trzeciak, Redakcja Miesięcznika ZNAK, Filip Zawada
Ocena 7,0
Znak nr 798 / ... Wojciech Bonowicz, ...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,1 / 10
40 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
321
2

Na półkach:

Jeśli literaturze zdarza się nadzwyczaj silnie związać z konkretnym miejscem – a przecież powieści tak często rozgrywają się w nieznanych czy zmyślonych wsiach, miastach, krajach – to "Hanemann" Stefana Chwina, książka najgłębiej osadzona w Gdańsku, jego historii i klimacie, stanowi znakomity casus takiej sytuacji. Nie znaczy to bynajmniej, by autor dwieście stron swej powieści wydał wyłącznie na pastwę miasta; przeciwnie, silny związek z rzeczywistością przygotowuje raczej twardy grunt dla rzeczywistości ludzkiej, czyli tego, co stanowi zasadniczą treść dzieła literackiego.

Należałoby na początku zauważyć, że Chwin stawia swojej prozie cele wykraczające poza zwyczajne ukazanie pewnej historii. Historia Hanemanna, tytułowego bohatera, rozgałęzia się raczej i wykwita tu i ówdzie dziesiątkami pomniejszych opowieści – z których to dopiero syntezuje się czy krystalizuje portret postaci. Portret zanurzony w ludziach i przedmiotach, człowiek in vivo, wśród rozmaitych kontekstów, oddziaływań, emocji – oto, czym raczy nas autor, oto, co w "Hanemannie" ma szansę urzec nas już na początku lektury.

Uproszczeniem jednak byłoby zasugerowanie się tytułem i sprowadzenie powieści jedynie do studium postaci. Hanemann stanowi tylko część całości; drugim, istotnym elementem jest postać pierwszoosobowego narratora, małego Piotra. Posunięcie zaiste pomysłowe: pozwoliło w całej opowieści zawrzeć dwa ujęcia, wykluczające się w ramach klasycznej konwencji. Mamy zatem świat dziecka, pełen idealizmu, emocji, świeżości spojrzenia – oraz punkt widzenia człowieka dojrzałego i doświadczonego, zdystansowanego wobec świata, osnuty atmosferą spokojnej refleksji i wysublimowanej wrażliwości; tę zresztą pogłębiają przewijające się wielokrotnie odwołania do malarstwa Caspara Davida Friedricha oraz mistrzowskie, liryczne opisy przedmiotów.

Albowiem świat rzeczy nabiera u Chwina zupełnie osobliwego wydźwięku. Poprzez delikatną poetykę, gombrowiczowskie wręcz nagromadzenie, natłok drobiazgów – rozrasta się świat ów w powieści do nadludzkich nieraz rozmiarów; choć sam obojętny i milczący, nosi on w sobie cały ciężar wspomnień i uczuć człowieczych, i to nań spadają najboleśniej wszystkie przekleństwa upływającego czasu. Przedmioty istniejące wokół nas jakby równolegle, niedostrzegalnie – tu, wyjęte z codzienności, dzięki kunsztownym, plastycznym opisom autora zyskują pozór życia wyższego chyba nawet, subtelniejszego niż ludzkie.

Nadmienić trzeba jednak, że warstwa psychologiczna powieści zdradza nie mniej głębokie zainteresowanie sprawami natury ludzkiej; najszczególniej daje o sobie znać fascynacja popędem autodestrukcji, freudowskim Tanatosem, który intryguje Chwina nie tyle jako koncepcja psychoanalityczna, co raczej jako ekspresja egzystencjalnych lęków. Samobójstwo, strach przed bezsensem i absurdem życia, przed absolutną samotnością – jak leitmotiv wybrzmiewają raz po raz w poszczególnych historiach, w rozmowach bohaterów, pobudzając do istotnych i niekoniecznie łatwych pytań. Naturalnie Tanatos nie występuje sam; towarzyszy mu Eros, który tu jednak symbolizuje nie tyle twórczą, miłosną siłę życiową, co miłość szczerą wobec życia. Miłość będącą najgłębszym doświadczeniem egzystencji, którą to – choć pogłębia – ukazuje również w pełnej, najzupełniej przerażającej krasie.

Niefartem dobiegającej końca recenzji jest fakt, że powieść Chwina, zbyt rozległa – mimo względnie niewielkiej objętości – dla paru prostych zdań, nijak nie chce dać się podsumować; zbyt wiele w niej poziomów, zbyt wiele liryki, którą trzeba odkrywać samemu. Pozostaje tylko niniejszym krótkawym tekstem dać Czytelnikowi przedsmak licznych jej uroków i asumpt do lektury; reszta - cóż - jest już sprawą między Nim i autorem.

Jeśli literaturze zdarza się nadzwyczaj silnie związać z konkretnym miejscem – a przecież powieści tak często rozgrywają się w nieznanych czy zmyślonych wsiach, miastach, krajach – to "Hanemann" Stefana Chwina, książka najgłębiej osadzona w Gdańsku, jego historii i klimacie, stanowi znakomity casus takiej sytuacji. Nie znaczy to bynajmniej, by autor dwieście stron swej...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    1 300
  • Chcę przeczytać
    610
  • Posiadam
    168
  • Ulubione
    47
  • Literatura polska
    27
  • Teraz czytam
    19
  • Literatura polska
    15
  • 2014
    14
  • Chcę w prezencie
    12
  • Lektury
    10

Cytaty

Więcej
Stefan Chwin Hanemann Zobacz więcej
Stefan Chwin Hanemann Zobacz więcej
Stefan Chwin Hanemann Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także