Pulverkopf

Okładka książki Pulverkopf Edward Pasewicz
Okładka książki Pulverkopf
Edward Pasewicz Wydawnictwo: Wielka Litera literatura piękna
592 str. 9 godz. 52 min.
Kategoria:
literatura piękna
Wydawnictwo:
Wielka Litera
Data wydania:
2021-05-19
Data 1. wyd. pol.:
2021-05-19
Liczba stron:
592
Czas czytania
9 godz. 52 min.
Język:
polski
ISBN:
9788380325739
Tagi:
literatura polska
Inne
Średnia ocen

7,3 7,3 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Notatnik Literacki 1(2)/2024 Wojciech Bonowicz, Darek Foks, Weronika Gogola, Mateusz Górniak, Irek Grin, Urszula Honek, Piotr Janicki, Jakub Kornhauser, Edward Pasewicz, Jacek Paśnik, Redakcja pisma Notatnik Literacki, Tomaž Šalamun, Paweł Sołtys, Agnieszka Wolny-Hamkało
Ocena 0,0
Notatnik Liter... Wojciech Bonowicz, ...
Okładka książki Pismo. Magazyn opinii nr 2 (74) / 2024 Marta Hermanowicz, Magdalena Kicińska, Tomasz Kontny, Zuzanna Kowalczyk, Błażej Kurowski, Karolina Lewestam, Katarzyna Nandzik, Edward Pasewicz, Michał Potocki, Redakcja magazynu Pismo, Michael Schulman, Andrzej Sosnowski, Aleksandra Zielińska, Sylwia Zientek
Ocena 7,2
Pismo. Magazyn... Marta Hermanowicz, ...
Okładka książki Książki. Magazyn do czytania nr 6 (63) / 2023 Ingmar Bergman, Biserka Ćejović, Piotr Cieśliński, Anna S. Dębowska, Olga Drenda, Maciej Jakubowiak, Miłada Jędrysik, Agnieszka Jucewicz, Ignacy Karpowicz, Tymoteusz Karpowicz, Barbara Kingsolver, Joanna Kuciel-Frydryszak, Marc Levy, Renata Lis, Weronika Murek, Małgorzata I. Niemczyńska, Michał Nogaś, Edward Pasewicz, Jacek Podsiadło, Redakcja magazynu Książki, Maciej Robert, Marcin Sendecki, Magdalena Środa, Karolina Sulej, Mariusz Szczygieł, Natalia Szostak, Katarzyna Wężyk, Małgorzata Żarów
Ocena 6,9
Książki. Magaz... Ingmar Bergman, Bis...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,3 / 10
181 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
104
104

Na półkach:

Książka w której można się zaczytać na śmierć. Historia składa się z małych kawałków układanki, która potem w głowie czytelnika daje intersubiektywną całość. W przerwach czytania nie można przestać o niej myśleć, daje o sobie znać wielokulturowość naszego pochodzenia i refleksja nad własnymi poglądami i postawami. Dla mnie klejnot mojej kolekcji książek :)

Książka w której można się zaczytać na śmierć. Historia składa się z małych kawałków układanki, która potem w głowie czytelnika daje intersubiektywną całość. W przerwach czytania nie można przestać o niej myśleć, daje o sobie znać wielokulturowość naszego pochodzenia i refleksja nad własnymi poglądami i postawami. Dla mnie klejnot mojej kolekcji książek :)

Pokaż mimo to

avatar
9
2

Na półkach: ,

Nie umiem dokładnie sprecyzować dlaczego tak jest, ale od pewnego momentu lektury nie mogłem przestać myśleć o książce Jerzego Krzysztonia „Obłęd” (przeczytanej gdzieś w zamierzchłej przeszłości). I wcale nie dlatego nawet, że i tu i tam mamy niejako do czynienia z pacjentem psychiatrycznym. Chociaż może właśnie tak. Może sposób prowadzenia narracji właśnie z tym jest związany. Ale tak jak Krzysztoń opowiadał niejako swoje własne przeżycia, tak historia opisana przez Edwarda Pasewicza powstała chyba w jego głowie. A w każdym razie sposób jej przedstawienia. Bo nie wiem, czy jest to od początku do końca wymyślona powieść, czy może reportaż literacki. A może rodzaj spisanych własnych przeżyć autora? Bo nie wiem, w którym miejscu kończą się fakty, a w którym zaczyna fikcja, co jest prawdą, a co tylko domysłem. Kompozytor Norbert von Hannenheim jest postacią autentyczną, choć nigdy o nim wcześniej nie słyszałem, ale czy autentyczne są, decydujące tu niemal o wszystkim, zapiski babki narratora, Weroniki Werhunt z Międzyrzecza? Jeśli cała ta opowieść powstała wyłącznie w głowie autora, to nie wiem, pod czego wpływem ją pisał, jakich środków zażywał, co było jego inspiracją. Że powstał majstersztyk, nie mam wątpliwości. Ale majstersztyk trudny w lekturze. Fascynujący, ale niełatwy. Niby całość układa się w jakąś logiczną opowieść, ale wątków jest tak dużo, styl tej książki wymaga ciągłej uwagi, bo nim się człowiek zorientuje już jest w innym miejscu, już stracił wątek, już nie wie kto w tym momencie i o czym opowiada; czy to lata trzydzieste, czy zaraz-powojenne, czy może już współczesne. Do tego dochodzą sny bohatera, które – choć wydaje się to niemożliwe – są jeszcze bardziej szalone niż jego jawa. Jeśli komuś w tym opisie jeszcze wciąż czegoś mogłoby zabraknąć, to należy niewątpliwie dodać, że całość przesiąknięta jest homoerotyzmem i to w sposób absolutnie uciekający od jakiejkolwiek subtelności (żeby to w miarę subtelnie określić). No i jest tego prawie 600 stron! Polecam z czystym sercem, ale chyba tylko najwytrwalszym czytelnikom. Bo lektura to faktycznie fascynująca i w formie i w treści, ale na pewno nie łatwa. Myślę, że taką książkę można napisać tylko raz w życiu.

Nie umiem dokładnie sprecyzować dlaczego tak jest, ale od pewnego momentu lektury nie mogłem przestać myśleć o książce Jerzego Krzysztonia „Obłęd” (przeczytanej gdzieś w zamierzchłej przeszłości). I wcale nie dlatego nawet, że i tu i tam mamy niejako do czynienia z pacjentem psychiatrycznym. Chociaż może właśnie tak. Może sposób prowadzenia narracji właśnie z tym jest...

więcej Pokaż mimo to

avatar
31
8

Na półkach:

Miało być wielowątkowe, wplecione w historię dzieło, a wyszło chaotycznie.
Książkę czyta się ciężko, bardzo trudno odnaleźć się w opisywanej historii. Fabuła sprawia wrażenie, jakby autor dorzucał w trakcie pisania kolejne wydarzenia, które akurat wydawały mu się fajne, jednocześnie nie mając żadnego planu. Nawiązania do muzyki i historii również wydają się naciągane.

Drobne literówki w tekście, błędy w hebrajszczyźnie.

W moim odczuciu książka nie sprostała temu, czym miała w założeniu być.

Miało być wielowątkowe, wplecione w historię dzieło, a wyszło chaotycznie.
Książkę czyta się ciężko, bardzo trudno odnaleźć się w opisywanej historii. Fabuła sprawia wrażenie, jakby autor dorzucał w trakcie pisania kolejne wydarzenia, które akurat wydawały mu się fajne, jednocześnie nie mając żadnego planu. Nawiązania do muzyki i historii również wydają się...

więcej Pokaż mimo to

avatar
157
2

Na półkach:

Zapowiadała się świetnie. Jednak poległam na 150 stronie. Zbyt wiele wątków, niepotrzebne wstawki notatek głównego bohatera. Chaos i bałagan.

Zapowiadała się świetnie. Jednak poległam na 150 stronie. Zbyt wiele wątków, niepotrzebne wstawki notatek głównego bohatera. Chaos i bałagan.

Pokaż mimo to

avatar
158
55

Na półkach: ,

Bardzo ciekawy pomysł na historię rodziny polsko-niemieckiej, niestety wielowątkowość opowieści i chaotyczne przenikanie się czasoprzestrzeni spowodowało, że książka ta zmęczyła mnie już w połowie.

Bardzo ciekawy pomysł na historię rodziny polsko-niemieckiej, niestety wielowątkowość opowieści i chaotyczne przenikanie się czasoprzestrzeni spowodowało, że książka ta zmęczyła mnie już w połowie.

Pokaż mimo to

avatar
326
241

Na półkach: ,

Zachwyciła mnie od pierwszej strony i nie mogłem się oderwać od czytania tej niesamowitej misternie ułożonej historii. Hipnotyzujący język Edwarda, sprawił że pochłonąłem tę powieść w 2,5 dnia

Wychowaliśmy się prawie na tym samym podwórku, więc historia snuta przez pisarza była tym bardziej dla mnie interesująca. Książka rewelacyjna i niepowtarzalna spowita wspaniałym tajemniczym klimatem. Historia nie dla każdego, tę książkę trzeba czuć, umieć czuć...Kawał bardzo dobrej literatury i zasłużona nagroda !

Zachwyciła mnie od pierwszej strony i nie mogłem się oderwać od czytania tej niesamowitej misternie ułożonej historii. Hipnotyzujący język Edwarda, sprawił że pochłonąłem tę powieść w 2,5 dnia

Wychowaliśmy się prawie na tym samym podwórku, więc historia snuta przez pisarza była tym bardziej dla mnie interesująca. Książka rewelacyjna i niepowtarzalna spowita wspaniałym...

więcej Pokaż mimo to

avatar
208
100

Na półkach:

Bardzo trudno mi ocenić jednoznacznie książkę Pasewicza. Z jednej strony bardzo zainteresowała mnie historia zarówno kompozytora Norberta, jak i rodziny głównego bohatera, mnogość wątków i ich wzajemne się przenikanie, z drugiej strony zdarzało się, że powieść mnie zwyczajnie męczyła i miałam ochotę zarzucić czytanie. Szczególnie nie podobały mi się zbyt dosadne opisy albo nadmiernie rozciągniecie niektórych wątków. Irytację budziły też niektóre fragmenty, które były sprawiały wrażenie zwykłego bełkotu. Jednocześnie nie byłam w stanie porzucić tej historii i bardzo chciałam dowiedzieć się jak się skończy- trochę taki czytelniczy syndrom Sztokholmski. Nie wiem czy ja polecam, na pewno nie pozostawia czytelnika obojętnym.

Bardzo trudno mi ocenić jednoznacznie książkę Pasewicza. Z jednej strony bardzo zainteresowała mnie historia zarówno kompozytora Norberta, jak i rodziny głównego bohatera, mnogość wątków i ich wzajemne się przenikanie, z drugiej strony zdarzało się, że powieść mnie zwyczajnie męczyła i miałam ochotę zarzucić czytanie. Szczególnie nie podobały mi się zbyt dosadne opisy albo...

więcej Pokaż mimo to

avatar
211
119

Na półkach:

Trudno jest ocenić tę książkę, z jednej strony wciąga, z drugiej, łatwo się w niej pogubić i pozostaje pewien niedosyt po zakończeniu jej.

Trudno jest ocenić tę książkę, z jednej strony wciąga, z drugiej, łatwo się w niej pogubić i pozostaje pewien niedosyt po zakończeniu jej.

Pokaż mimo to

avatar
222
215

Na półkach:

Książkę odłożyłem po cierpliwym dojechaniu do strony 155. Poczułem że nadal wszystko kompletnie zależy od autora, po 155 stronach nie podjąl odpowiedzialności za opowiadaną historię i w każdej chwili może z nami zrobić cokolwiek zechce. Poczułem się ofiarą jego zachcianek, a nie czytelnikiem, któremu należy się odrobina szacunku. Wszystko można nazwać na przykład "polifonią" albo "fugą". Właśnie w polifonii najtrudniejsza jest oszczędność materiału, odpowiedzianość za każdą nutę, i umiejętność poradzenia sobie z tym ograniczeniem. To jest zadanie dla mistrzów, to nie jest po prostu wielopłaszczyznowość że rzecz się dzieje w kilku miejscach i epokach jednocześnie. U Pasewicza mamy do czynienia z nadmiarem materiału który w żaden sposób nie wychodzi na żadną polifonię a raczej na jakieś przesilenie bez żadnych ograniczeń, coś w rodzaju wolnej radosnej improwizacji, której nie należy bynajmniej mylić z wirtuozerią. Najbardziej denerwujące jest tak bardzo popularne dziś jechanie po ogólnikach. Zamiast uczciwego i mozolnego wręcz procesu zbierania materiału historycznego, który jest obowiązkiem pisarza powieści historycznych, mamy tu do czynienia z ogólnikami, np. że muzyka Wagnera jest ciężka i prymitywna, albo że Rosjanie zgwałcili wszystkie kobiety. Wziąwszy pod uwagę ogrom wyzwalanego terenu Rosjanie spędzili chyba więcej czasu gwałcąc niż walcząc. Oczywiście pamiętajmy były z nimi dwie polskie armie i nikt z tych armii nikogo nie zgwałcił. A muzyka Wagnera z tego powodu że 60 lat po jego śmierci spodobała się naziolom, nie nabrała ordynarnej chamskiej pruskości. Autor nigdy nie słyszał Wagnera. Ta łatwość i arogancja z jaką porusza się on w świecie historycznym, jest dla mnie nie do przyjęcia. Wolę np. bezpośredniość Twardocha (który do pracy zawsze jest przygotowany) i uczciwą i wyrafinowaną poetyckość Zyty Rudzkiej niż nieodpowiedzalne improwizacje Pasewicza, który tak bardzo chcialby zostać polskim Tomaszem Mannem, a powinien zacząć od pisania krótkich trzystronicowych opowiadań.
Temat historii niemiecko polskiej jest bardzo ciekawy, szkoda że powieść do rozmyślań na te tematy niczego nie dodała.

Książkę odłożyłem po cierpliwym dojechaniu do strony 155. Poczułem że nadal wszystko kompletnie zależy od autora, po 155 stronach nie podjąl odpowiedzialności za opowiadaną historię i w każdej chwili może z nami zrobić cokolwiek zechce. Poczułem się ofiarą jego zachcianek, a nie czytelnikiem, któremu należy się odrobina szacunku. Wszystko można nazwać na przykład...

więcej Pokaż mimo to

avatar
160
104

Na półkach: ,

Przedziwna książka, tyleż denerwująca co wciągająca. Autor niewątpliwie jest erudytą i światowcem, ale przede wszystkim poetą, co dało się wyczuć w powieści (poetyckie, oniryczne wręcz wątki). Szukając słowa na określenie tej książki przychodzi mi do głowy WIELOŚĆ. I faktycznie powieść to wielowątkowa, traktująca o czasach wojennych, powojennych i teraźniejszych. Szczególnie interesujące są losy szpitala i akcja P4 - eliminacji chorych psychicznie, wkroczenie wyzwalającej armii radzieckiej. Wszystko to podane oczywiście nie wprost, niektórych rzeczy trzeba się domyślić. Myślę, że każdy znajdzie tu dla siebie interesujący wątek, a zaręczam. jest tego mnogość.

Przedziwna książka, tyleż denerwująca co wciągająca. Autor niewątpliwie jest erudytą i światowcem, ale przede wszystkim poetą, co dało się wyczuć w powieści (poetyckie, oniryczne wręcz wątki). Szukając słowa na określenie tej książki przychodzi mi do głowy WIELOŚĆ. I faktycznie powieść to wielowątkowa, traktująca o czasach wojennych, powojennych i teraźniejszych....

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    454
  • Przeczytane
    208
  • Posiadam
    39
  • Teraz czytam
    17
  • 2022
    9
  • 2023
    8
  • Legimi
    6
  • 2021
    4
  • Chcę w prezencie
    4
  • Literatura polska
    4

Cytaty

Więcej
Edward Pasewicz Pulverkopf Zobacz więcej
Edward Pasewicz Pulverkopf Zobacz więcej
Edward Pasewicz Pulverkopf Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także