Opinie użytkownika
Najnowsza książka Mroza – wyświechtany slogan, który szybko się dezaktualizuje i już nikogo nie bawi.
Czyżby? Pisarz na poważnie zabrał się za rozwijanie opowieści o postaciach drugoplanowych głównego cyklu? Już widzę tytuł kolejnego tomu: Szczerbiński. Pasuje mi bardziej niż Żelazny XD Dobre, dynamiczne czytadło w którym grunt to nie szukać dziur. Fajnie opowiedziana...
Względnie prosta fabuła z dawką krwawego dramatyzmu.
Okrutny i agresywny świat rosyjskiej mafii z okresu po rozpadzie ZSRR. Historia kryminalna z wątkiem romantycznym. Bandyckie zasady, klasyczny bad boy, niewinna dziewczyna i wszystko wiadomo (albo i nie, gdyż Jurga trochę łamie zasady).
Czytadło, w którym trzeba czytać, ale nie myśleć o tym czy się zgadza i czy się...
John Blackthorne, angielski nawigator jako członek załogi holenderskiego statku, trafia do XVII-wiecznej Japonii. Wyspa w tym czasie znajdowała się pod patronatem Portugalczyków, którzy zażarcie bronili tego terenu przed innymi Europejczykami. Znajdując się początkowo w bardzo trudnej sytuacji jako więzień i cudem unikając śmierci, stopniowo poznaje kulturę Krainy...
więcej Pokaż mimo to
Refleksja ogólna – zbyt często ostatnio zdarzają mi się książki, które oceniam względnie nisko i mam poczucie straconego czasu. „Pożegnanie dobrej zmiany” kwalifikuje się do tej kategorii.
Napisana przez rozpoznawalną osobę książka, mająca być swoistym pastiszem i karykaturą odnośnie środowiska PiS (poglądy polityczne autora są powszechnie znane i, ewentualnie, szeroko...
Przewinęło mi się w którejś z księgarni „za grosiki”, więc sięgnąłem z sympatii do autora i pamiętając łatwość i dostępność innych jego pozycji czytanych kilka lat temu. Przy czym był to zakup spontaniczny oraz, jak teraz patrzę, nieprzemyślany oraz zbędny.
Po lekturze poczyniłem istotny wniosek – zmienił się mój odbiór, co wynika z zmiany nastawienia, jak też wzbogacenia...
Wartościowa i poważna pozycja dla każdego szachisty aspirującego do grania w turniejach, czy profesjonalnych czy też amatorskich bądź "kurnikowych" rozgrywkach. Za często skupiamy się na debiutach i wypracowaniu przewagi, a potem mamy trudność z tym, żeby ją wykorzystać i doprowadzić do wygranej partii. „Końcówki szachowe” Keresa są odpowiedzią na tą...
więcej Pokaż mimo to
Drugi tom cyklu Empireum za mną i pozostaję zmieszany, ale nie wstrząśnięty.
Nadal podoba mi się kierunek przygody, w którym Autorka prowadzi swoich bohaterów. Wątek „fantasy” jest naprawdę fantastyczny i odzwierciedla moje dziecięce marzenia o smokach. Historia nabiera barw, a nasi bohaterowie kanonicznie toczą wielką bitwę i ratują swój świat. Przy czym z góry wiadomo...
Słowiańskie legendy na lubelskiej ziemi.
Zespół specjalny w osobie trzech maszkaronów, wegewąpierza, strzygonia i domownika, zajmuje się wysyłaniem do zaświatów, do Nawi, przybyłe na padół XXI wiecznej Polski legendarne stwory i baśniowe postacie. Mamy nie tylko smoka wawelskiego, bazyliszka czy upiora z opery, ale też Wandę czy Popiela.
Bazujący na rodzimych baśniach zbiór...
Pierwsze pytanie, które zadaję sobie dotyczy tego, o czym jest ta książka. Z opisu: „Camila Sosa Villada opowiada w niej o doświadczeniu transpłciowości”. Nie czuję, że tak to jest do końca. Bo niby książka jest o osobie transpłciowej funkcjonującej wśród innych osób transpłciowych. Ale to tak, jakby książką o całej służbie zdrowia nazwać książkę o pielęgniarkach z poradni...
więcej Pokaż mimo to
Pretensjonalna w każdej literze. Nadrabiająca formą i chcąca bulwersować, a w konsekwencji brzydko zestarzała się jak wyeksploatowana seksworkerka.
Opowieści o… No właśnie, o kim? Albo o czym? Chyba dążenie ku libertyńskim (co by to dla autora nie znaczyło) ideałom opierające się na wysokiej tolerancji i wolności obyczajowej. Natomiast jakby zapomniano o podstawowej...
Kupiłem się na tytuł. Uwzględniając wszechobecną dominację wszelakich ekranów we wszystkich pokoleniach i wiele docierających do mnie głosów o nadmiarze tychże w ich życiu – liczyłem na książkę w stylu wprowadzania drobnych zmian, modyfikacji nawyków, bezpiecznych zachowań i takie tam w ten deseń. Bardziej czy mniej mądrze, ale coś w kierunku radzenia sobie z nadużywaniem...
więcej Pokaż mimo toSensacyjna krótka opowiastka z gatunku political fiction w oparciu o modne teraz pojęcie cyber-zagrożenia państwa (CRP). Pokazująca, że polityka jest polem bitw, w których rządzi pieniądz i brak miejsca na miłość, szacunek i uczciwość międzyludzką… W lekturze brakuje zaskoczenia, gdyż wszelkie twisty są przewidywalne do bólu. Schematycznie, kanonicznie, poprawnie – do...
więcej Pokaż mimo toJoanna Zaręba bierze się za opowiedzenie historii psychologii i nieźle jej to idzie. A raczej poszło, gdyż do czynienia mamy z kolejnym wydaniem. Syntetycznie, krok po kroku, przedstawia rozwój dziedziny naukowej od okresu „przednaukowego” do początku XXI wieku. Ciekawie przedstawione poszczególne okresy bądź zagadnienia w syntetycznych rozdziałach. Sam dałem się wciągnąć w...
więcej Pokaż mimo to
Reportaż w formie serii wywiadów dotyczący obszaru zaburzeń odżywiania.
Problem w społeczeństwie staje się co raz większy, szczególnie gdy zaczyna dotykać co raz młodsze osoby. Do tego słabo rozbudowana siatka specjalistycznej opieki zdrowotnej.
Wywiady dotyczą różnych form choroby, klasyfikowanej jako zaburzenia psychiczne. Nazywajmy rzeczy po imieniu, gdyż tutaj źródło...
Kolejny tom przygód Kociołka i jego drużyny (oraz rodziny).
Ten cykl ewoluuje, wyraźnie. Pierwszy tom był poświęcony wyłącznie męskiej braci pod dowództwem kuchmistrza, noszącej dumna nazwę drużyny do zadań specjalnych. W tle pojawiała się Sara, żona Kociołka, rola której była wyraźnie drugoplanowa. Krótko mówiąc – nie było pierwszoplanowych roli kobiecych.
W Szarym...
Autor w tym zbiorze opowiadań nie tylko dokonał aktu kastracji siły wyższej, ale też totalnie unicestwił moją potencję do dalszego angażowania się w jego pisarskie losy.
Zbiór kilkunastu krótkich form, które łączy męska postać głównego bohatera, takiego raczej nieudacznika z problemami w różnych obszarach. Niech będzie Rutkowskiemu, że łączy w zbiór różne nieciekawe...
Nie ma lewicy bez prawicy, itd… jak pisałem w poprzedniej opinii dotyczącej „Lewicy dla opornych”. Pogłębiając własną świadomość „who is who” kontynuowałem samoedukację z książką „Prawica dla opornych”, czyli
PRAWICA
Po przeczytaniu drugiej książki co raz bliżej mi do skojarzenia z pewnym podejściem rodem z psychologii dotyczącego koncepcja nastawienia (mindset) autorstwa...
Nie ma prawicy bez lewicy, jak nie ma też lewicy bez prawicy.
Punkt odniesienia jest istotny. Zbliżają się kolejne wybory w 2024 roku. Patrząc na politykę światową – na poziomie globalnym tak naprawdę nie chodzi o poszczególne partie i władzę, którą chcą zagarnąć dla siebie (bo czy w moim interesie? nie jestem przekonany). Chodzi o pewien podział światopoglądów wyborców,...
Noc w więziennej celi. Stary recydywista wprowadza świeżaka w więzienny świat, wciskając mu ckliwe historie językiem nauczyciela polonisty. Opowiada mu o więziennych historiach, o losach, które sprowadziły niektórych do kamiennych kazematów. Chociaż czasami miałem wrażenie, że pewne wyrazy nie były używane z pełnym zrozumieniem (chociażby połączenie „stary zgred).
Bajki o...
Nie mam zbyt dobrych stosunków literackich z laureatami Pulitzera i Barbara Kingslover z „Demonem Copperheadem” wyjątku nie stanowi.
Społecznie wrażliwy, drażliwy, ważny temat. OK. Tylko że od dłuższego czasu akurat takie książki i tak piszący autorzy są nominowani i wygrywają Pulitzera. Akcenty literackie przenoszą się z ważniejszych konglomeracji na cichą prowincję. W...