Projektowanie ikon i piktogramów
Ikony i piktogramy są wszechobecne w codziennym życiu. Są to znaki, które przekazują komunikaty bez użycia słów. Dzięki nim uzyskujemy natychmiastowy dostęp do interfejsów naszych urządzeń elektronicznych. Pomagają nam również z pominięciem wszelkich barier językowych i kulturowych odnaleźć się w oznakowanych przestrzeniach.
Projektowanie ikon i piktogramów to podręcznik do badania i tworzenia systemów znaków. Proponuje on dwa różne modele czy też metodologie projektowania rodzin ikon i piktogramów. Pierwszy model pozwala spojrzeć na piktogramy jako na spójny projekt, niezależny od kroju pisma, z którym będą współistnieć. Drugi zakłada tworzenie ich na podstawie konkretnego kroju lub jednoczesne projektowaniu obu grup znaków.
Jest to praktyczna publikacja zawierająca studia przypadków, schematy, diagramy i przejrzyste przykłady zastosowań w różnych kontekstach, mające na celu objaśnienie takich zagadnień, jak: stosowanie siatki, digitalizacja piktogramu, przeprowadzanie korekty optycznej czy projektowanie ikon i piktogramów na podstawie krojów pisma.
Projektowanie ikon i piktogramów może być doskonałym podręcznikiem dla studentów, a dla zawodowych grafików pomocą w trakcie pracy nad ustalaniem formy, która spełniając funkcję informacyjną – najistotniejszą z punktu widzenia odbiorcy – winna być precyzyjna i oszczędna.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 101
- 61
- 36
- 10
- 4
- 3
- 3
- 3
- 2
- 2
OPINIE i DYSKUSJE
Z perspektywy studentki grafiki książka stanowi dobry wstęp do projektowania ikon i piktogramów. Ze względu na styczność z tematami poruszanymi w książce język oceniam na w miarę przystępny, choć przyjemniej czytałoby się książkę napisaną lżej. Szczególnie przydatne rozdziały 4 i 5, dużo praktycznych przykładów. Wiedza w książki z przydaje się również w projektowaniu logo, ponieważ kwestie kontrastu, balansu czerni/bieli, siatki i korekty optyczne to kwestie, na które zwraca się uwagę nie tylko w projektowaniu piktogramów. Oczywiście książka nie może nauczyć nas projektowania samego w sobie, bo projektowanie jest działaniem, popełnianiem swoich błędów i korygowaniem ich. Treść do przeczytania w jeden, dwa wieczory. Z czystym sumieniem polecam osobom zainteresowanym tematem :)
Z perspektywy studentki grafiki książka stanowi dobry wstęp do projektowania ikon i piktogramów. Ze względu na styczność z tematami poruszanymi w książce język oceniam na w miarę przystępny, choć przyjemniej czytałoby się książkę napisaną lżej. Szczególnie przydatne rozdziały 4 i 5, dużo praktycznych przykładów. Wiedza w książki z przydaje się również w projektowaniu logo,...
więcej Pokaż mimo toSuper podręcznik dla osób początkujących zainteresowanych tworzeniem własnych ikon i piktogramów. Przeprowadza przez cały proces od początku do końca, pokazując dwa praktyczne podejścia do ich zaprojektowania. Nie jest to książka do poduszki czy inspiracji. Jest to dla mnie podręcznik/kurs, który uczy najlepiej gdy pracuje się razem z nim.
Super podręcznik dla osób początkujących zainteresowanych tworzeniem własnych ikon i piktogramów. Przeprowadza przez cały proces od początku do końca, pokazując dwa praktyczne podejścia do ich zaprojektowania. Nie jest to książka do poduszki czy inspiracji. Jest to dla mnie podręcznik/kurs, który uczy najlepiej gdy pracuje się razem z nim.
Pokaż mimo toSama książka jest bardzo dobrze złożona.
Na plus na pewno:
- to podjęcie tematyki,
- sposób ukazania prezentacji projektu,
- schemat procesu projektowania,
- ukazanie jak ważny jest odpowiedni dobór kroju,
- analiza kroju,
- konstrukcja piktogramów,
wada:
- topornie się czytało,
- można było ukazać tekst lekkim piórem (subiektywnie ciężko się czytało).
Sama książka jest bardzo dobrze złożona.
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toNa plus na pewno:
- to podjęcie tematyki,
- sposób ukazania prezentacji projektu,
- schemat procesu projektowania,
- ukazanie jak ważny jest odpowiedni dobór kroju,
- analiza kroju,
- konstrukcja piktogramów,
wada:
- topornie się czytało,
- można było ukazać tekst lekkim piórem (subiektywnie ciężko się czytało).
5 i 6 rozdział fajnie podsumowują poprzednio podane informacje. Ciekawe wskazówki dla projektantów. Obszerna bibliografia, niestety tylko jedna pozycja w języku polskim.
5 i 6 rozdział fajnie podsumowują poprzednio podane informacje. Ciekawe wskazówki dla projektantów. Obszerna bibliografia, niestety tylko jedna pozycja w języku polskim.
Pokaż mimo toNieco za mało praktyczna, oczekiwania miałam większe.
Nieco za mało praktyczna, oczekiwania miałam większe.
Pokaż mimo to"Projektowanie ikon i piktogramów" to całkiem niezła książka o bardzo wąskiej dziedzinie projektowania.
A przynajmniej kiedy przebrniemy już przez pierwszą część książki, która robi wszystko by przekonać nas, że trzymamy w rękach opracowanie akademickie. Początkowo jesteśmy zalewani skomplikowaną terminologią semiotyki, przez co - nawet znając słownictwo - te pierwsze kilkadziesiąt stron czyta się bardzo źle.
Dalej jest już lepiej, tekst robi się łatwiejszy w odbiorze, a autorki skupiają się na tym, po co właściwie sięgnęliśmy po tę pozycję. Krok po kroku pokazują proces projektowania kilku przykładowych piktogramów, a także całych systemów oznaczeń, włącznie z takimi wzorowanymi na konkretnych fontach. Przy okazji podrzucają nam też garść wartościowych porad odnośnie zarządzania projektami i oceny efektów naszej pracy.
Dostajemy też bardzo ciekawą sekcję odnośnie optycznej korekty znaków - przykłady poprawek, jakie można zastosować, by zaprojektowane znaki wyglądały lepiej dla ludzkiego oka.
Na minus jest niestety jakość wydania - jak wspomniano w innych recenzjach, klej trzymający okładkę puszcza bardzo łatwo.
Podsumowując, całkiem dobry tytuł dla przyszłych projektantów ozakowań i UI, a także rysowników chcących zająć się concept artem - w końcu miasta czy tajemnicze laboratoria w grach komputerowych też potrzebują oznaczeń.
"Projektowanie ikon i piktogramów" to całkiem niezła książka o bardzo wąskiej dziedzinie projektowania.
więcej Pokaż mimo toA przynajmniej kiedy przebrniemy już przez pierwszą część książki, która robi wszystko by przekonać nas, że trzymamy w rękach opracowanie akademickie. Początkowo jesteśmy zalewani skomplikowaną terminologią semiotyki, przez co - nawet znając słownictwo - te pierwsze...
Czyta się bardzo szybko, jednak jak dla mnie książka sama w sobie ma małą wartość merytoryczną. Spodziewałem się czegoś nieco bardziej monograficznego. Oczekiwałem przejścia przez proces projektowania ikon, a w zasadzie poza ogólnymi informacjami na temat siatek, wyboru stylu ikon i szkicowania, niczego w niej nie znalazłem. Za to bardzo fajnie złożona i wydana, więc pod tym kątem duży plus.
Czyta się bardzo szybko, jednak jak dla mnie książka sama w sobie ma małą wartość merytoryczną. Spodziewałem się czegoś nieco bardziej monograficznego. Oczekiwałem przejścia przez proces projektowania ikon, a w zasadzie poza ogólnymi informacjami na temat siatek, wyboru stylu ikon i szkicowania, niczego w niej nie znalazłem. Za to bardzo fajnie złożona i wydana, więc pod...
więcej Pokaż mimo to„Projektowanie ikon i piktogramów” to książka, którą kupiłam bez cienia wątpliwości na listopadowej promocji z okazji Black Friday. Byłam ciekawa, czy pracując w zawodzie grafika i tworząc ikony niemal codziennie, dowiem się od dwóch hiszpańskich autorek czegoś więcej. Zanim jednak omówię treść, wyrażę niezadowolenie odnośnie do jakości samej książki. Pierwsze zetknięcie z nią było stuprocentowo pozytywne. Ujęła mnie jasnozielona okładka z piktogramem psa pociągniętym lakierem, a kartki o wysokiej gramaturze przyjemnie pachniały. Ucieszyłam się, widząc mnogość rysunków pomocniczych i przykładów. Skład tekstu jest w porządku, lecz zdarzają się nieliczne błędy. Takie, na które można przymknąć oko, ale podwójne spacje w wydawnictwie specjalizującym się w książkach o projektowaniu są dość szokującym zjawiskiem. Najbardziej rozczarowujące jest jednak to, że grzbiet książki odkleił się od kartek, co wygląda paskudnie. Po jednym ostrożnym czytaniu… Nie byłabym teraz w stanie pożyczyć komukolwiek tej książki, bo prawdopodobnie wróciłaby do mnie w strzępach. Nie z winy czytającego. Od teraz będę ostrożniej podchodzić do pozycji od d2d.
Elena Gonzáles-Miranda i Tania Quindós, autorki książki, są związane z Akademią Sztuk Pięknych Uniwersytetu Baskijskiego. Pierwsza z nich naucza od ponad dwudziestu lat przedmiotów dotyczących projektowania graficznego, druga ukończyła na wcześniej wspomnianej uczelni studia i pasjonuje się głównie typografią oraz liternictwem. Ich doświadczenie, ujęte w skrócie na okładce publikacji, daje odbiorcy poczucie, że wiedza, jaką nabędzie dzięki lekturze, będzie cenna i praktyczna.
Wspólne wydawnictwo hiszpańskich projektantek jest podzielone na sześć rozdziałów: ikony i piktogramy, proces projektowania, tworzenie ikon i piktogramów, ikony i piktogramy wywodzące się z kroju pisma, digitalizacja i korekta optyczna oraz ocena. Pierwszy i drugi rozdział zawierają najwięcej teorii i są bardzo odpowiednie dla osób, które już miały do czynienia z projektowaniem ikon lub piktogramów, ale brakuje im wiedzy z zakresu nazewnictwa tudzież świadomości o pewnych istotnych procesach.
Autorki podsuwają czytelnikom nie tylko ogólno przyjęte zasady projektowania (np. jakimi konkretnymi obrazami powinny być przedstawiane niektóre podstawowe komunikaty),ale także przydatne wskazówki. Jedną z najbardziej wartościowych jest ta dotycząca siatek geometrycznych, które znacznie ułatwiają projektowanie ikon i pomagają w zachowaniu proporcji oraz opracowanego stylu. To pomaga także w wypracowywaniu dobrych praktyk w projektowaniu graficznym ogółem.
Najbardziej podobały mi się przykłady nie te stworzone przez autorki (chociaż rozdział o piktogramach wykonanych na podstawie krojów pism był przyzwoity),ale przedstawiające różne studia przypadków, zwłaszcza porównanie kilku systemów piktogramów zaprojektowanych na przestrzeni kilkudziesięciu lat na potrzeby igrzysk olimpijskich. Za istotną uważam część o korekcie optycznej piktogramów.
Momentami odnosiłam wrażenie, że hiszpańskie projektantki zbytnio narzucają niektóre zasady, ale cała książka jest mimo wszystko przyjemna i lekka w odbiorze. Nie jest długa i wystarczy na jeden wieczór. Zdobytą wiedzę warto przełożyć po lekturze na praktykę, bo publikację polecam zwłaszcza osobom zajmującym się projektowaniem zawodowo.
„Projektowanie ikon i piktogramów” to książka, którą kupiłam bez cienia wątpliwości na listopadowej promocji z okazji Black Friday. Byłam ciekawa, czy pracując w zawodzie grafika i tworząc ikony niemal codziennie, dowiem się od dwóch hiszpańskich autorek czegoś więcej. Zanim jednak omówię treść, wyrażę niezadowolenie odnośnie do jakości samej książki. Pierwsze zetknięcie z...
więcej Pokaż mimo toKorzystałam z tej książki podczas warsztatów jako amator w praktyce projektowania i do tego jest ona przeznaczona – jest to podręcznik dla studentów czy właśnie amatorów, którzy rozpoczynają pracę z infografiką i isotypem. Pod tym względem jest to pozycja bardzo dobra, myślę, że osoby mające za sobą doświadczenia z projektowaniem mogą czuć się nieusatysfakcjonowane.
Ogólnie książka napisana prostym językiem, przeważają porady praktyczne, podstawowe zasady kreowania informacji wizualnej, ilustracje „krok po kroku”, mnóstwo przykładów. Oczywiście jest też trochę historii projektowania i trochę o semantyce w bardzo syntetycznym ujęciu. Choć wydaję mi się, że największą zaletą tej książki jest to, że zbiera elementarne zasad projektowania w jednym miejscu i porządkuje je, bo nie są to wiadomości szczególnie wyszukane czy takie, których nie czuje się po prostu intuicyjnie. Niemniej, książka ma duży walor praktyczny, a wiadomości są prezentowane w prosty sposób i z tego względu jest atrakcyjna.
Korzystałam z tej książki podczas warsztatów jako amator w praktyce projektowania i do tego jest ona przeznaczona – jest to podręcznik dla studentów czy właśnie amatorów, którzy rozpoczynają pracę z infografiką i isotypem. Pod tym względem jest to pozycja bardzo dobra, myślę, że osoby mające za sobą doświadczenia z projektowaniem mogą czuć się nieusatysfakcjonowane....
więcej Pokaż mimo toZdecydowanie nie jest to lektura do poduszki. Aby przyswoić tę wiedzę chyba musiałabym nauczyć się tego na pamięć. Sądzę jednak, że gdybym rzeczywiście chciała coś zaprojektować, byłaby to pozycja pomocna. Jako książka po prostu do czytania - nie było łatwo.
Zdecydowanie nie jest to lektura do poduszki. Aby przyswoić tę wiedzę chyba musiałabym nauczyć się tego na pamięć. Sądzę jednak, że gdybym rzeczywiście chciała coś zaprojektować, byłaby to pozycja pomocna. Jako książka po prostu do czytania - nie było łatwo.
Pokaż mimo to