Sztuka powieści

216 str. 3 godz. 36 min.
- Kategoria:
- językoznawstwo, nauka o literaturze
- Seria:
- Kundera
- Tytuł oryginału:
- L'art du Roman
- Wydawnictwo:
- W.A.B.
- Data wydania:
- 2015-04-05
- Data 1. wyd. pol.:
- 1991-01-01
- Data 1. wydania:
- 1988-01-01
- Liczba stron:
- 216
- Czas czytania
- 3 godz. 36 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788328015791
- Tłumacz:
- Marek Bieńczyk
- Tagi:
- język sztuka kundera literatura rozmyślania
Błyskotliwa, przenikliwa analiza kondycji współczesnej literatury europejskiej. W dobie audio- i e-booków, hipertekstu i książek pobieranych bezpośrednio na smartfony, zbiór tekstów Milana Kundery (po raz pierwszy opublikowanych w 1986 roku),w niczym nie traci na aktualności. Wyprzedza swój czas i rozpina most między przeszłością a przyszłością, której potrzeba wielkiej powieści – jako gestu, który będzie miał znaczenie.
Dodaj do biblioteczki
Porównaj ceny
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 559
- 356
- 151
- 16
- 10
- 10
- 8
- 7
- 4
- 3
OPINIE i DYSKUSJE
Ciekawa książka, chociaż powieści dominują, jeśli chodzi o twórczość Milana. Źródło ciekawych cytatów.
Praktyczna wiedza jak pisać, aby stworzyć coś naprawdę wyjątkowego. Każda niezależna jednostka, wybitna indywidualność, chcąc nadać swojemu życiu większy sens, musi odrzucić wszystko, co nie ma żadnego celu.
Również autor nie żałował napisać małego paszkwilu na blok wschodni, a zwłaszcza ZSRR, gdzie Rosja Bolszewicka narzucała swój system innym narodom, tworząc sztuczny twór.
Myślę też, że wielu współczesnych artystów mogłoby przeczytać. Kundera wyraża się jasno, utwór powstający z wykorzystaniem już istniejącego to zwykły kicz. Takich należałoby wieszać! Przyznaję, że mnie samemu nie podoba się ten zabieg.
Żyje się raz, nie ma możliwości powtórzyć tego ponownie. Niewykluczone, że coś z poprzedniego życia przechodzi we współczesne. Moim zdaniem najważniejsze, czego wymaga od nas los, to wypełniać życie najtreściwiej, jak się da.
Krótka i przyjemna lektura na niedzielę. Filozofii Milana nigdy dość.
Ciekawa książka, chociaż powieści dominują, jeśli chodzi o twórczość Milana. Źródło ciekawych cytatów.
więcej Pokaż mimo toPraktyczna wiedza jak pisać, aby stworzyć coś naprawdę wyjątkowego. Każda niezależna jednostka, wybitna indywidualność, chcąc nadać swojemu życiu większy sens, musi odrzucić wszystko, co nie ma żadnego celu.
Również autor nie żałował napisać małego paszkwilu na blok...
I zabawne, i mądre, a bardzo rzadko przemądrzałe. Czeski Houellebecq? A może na odwrót - jego obecny współrodak to francuski Kundera? Jeden wniosek z książki - Milan K. wielki erudytą jest. Takich ludzi będzie coraz mniej.
I zabawne, i mądre, a bardzo rzadko przemądrzałe. Czeski Houellebecq? A może na odwrót - jego obecny współrodak to francuski Kundera? Jeden wniosek z książki - Milan K. wielki erudytą jest. Takich ludzi będzie coraz mniej.
Pokaż mimo to„Sztuka powieści” Milana Kundery to książka o książkach i to taka, po której nabiera się ochoty na kolejne literackie eksperymenty (przyznam szczerze, że zanęcony wypowiedziami Mistrza do listy autorów do przeczytania dopisałem Brocha – Lunatyków i Śmierć Wergiliego). Zbiór esejów, wywiadów i wykładów, zawierających literackie rozważania wszelakie, ale przede wszystkim to opowieść o samym Kunderze, o Jego „ja” w Jego książkach i innych „ja” w książkach innych autorów, to pewien manifest, odpowiedź na pytanie „jak napisać książkę”. To także liczne nawiązania, omówienia i odwołania do twórczości Cervantesa, Kafki, Brocha, czy Gombrowicza, rozmowy o kontrapunktach powieściowych, narracji onirycznej i jedności kompozycji.
Nie tylko dla miłośników Kundery i wybitnych znawców Jego twórczości.
„Sztuka powieści” Milana Kundery to książka o książkach i to taka, po której nabiera się ochoty na kolejne literackie eksperymenty (przyznam szczerze, że zanęcony wypowiedziami Mistrza do listy autorów do przeczytania dopisałem Brocha – Lunatyków i Śmierć Wergiliego). Zbiór esejów, wywiadów i wykładów, zawierających literackie rozważania wszelakie, ale przede wszystkim to...
więcej Pokaż mimo toNie dajcie się zwieść! To przede wszystkim Kundera o Kunderze. Erudycyjną interpretację historii rozwoju europejskiej powieści dostajemy w pakiecie. Ale jest to w głównej mierze "śmieszny manifest" powieściopisarza. "Śmieszny" kunderowsko, czyli: 1) zdystansowany do siebie ("nie-liryczny", niepewny odpowiedzi) 2) odkrywający tragizm w śmieszności. Gogol: jeśli długo i uważnie przyglądać się jakiejś śmiesznej historii, staje się ona coraz bardziej smutna; Ionesco: potworność od komiczności dzieli niewiele.
Zawsze miałem problem z Kunderą. Czytałem, lubiłem, jarałem się, ale potem mało co zostawało - poza wrażeniem ulotności. A tutaj, proszę bardzo, dostajemy instrukcję obsługi, Kundera się sam wyjaśnia. Jest w tym może jakiś leciutki paradoks, że czuł potrzebę ułożenia tej pozycji (są tu rozmowy, eseje o Brochu i Kafce, aforystyczny zbiór istotnych dla niego słów, wykład),bo przecież w wielu miejscach podkreśla, że powieściopisarz powienien schować się za swoim opus. No, ale to łatwo obronić: jest to pełnoprawna składowa jego twórczości, takie wejście na meta poziom po prostu.
Postulat Kundery: powieść powinna zajmować się tylko tym, czym tylko powieść może się zajmować. A jest to ukazywanie nieodkrytych wcześniej możliwości istnienia w świecie. Dlatego dla Kundery tak ważny jest Kafka, Broch, Gombrowicz, Musil.
Kundera mówi tak: powieść od początków swojego europejskiego istnienia (nowoczesny Cervantes) zajmuje się sposobami istnienia "ja". ("Wszystkie powieści wszystkich czasów pochylają się nad tajemnicą <<ja>>.")
1) Boccaccio (przednowoczesny): człowiek wyróżnia się, gdy działa inaczej niż inni. 2) Diderot: Kubuś nie rozpoznaje sam siebie, tzn. jest kimś innym, niż myśli, że jest. "Między nim, a jego czynem rysuje się szczelina". 3) Powieść eksplorująca życie wewnętrzne: Samuel Richardson, Goethe (Werter),Stendhal. Stracony czas Prousta, czyli nasza pamięć. Joyce, czyli nasza chwila obecna (Joyce umieszcza mikrofon w głowie Blooma). A potem 4) postproustowski Kafka: nic nie wiemy o K.! Kafka pyta o możliwości w świecie totalnego uwarunkowania. Kundera idzie za Kafką i Brochem: można ująć "ja" poprzez akcję lub poprzez życie wewnętrzne, ale można także przez badanie "istoty jego egzystencjalnej problematyki". To jest zerwanie z realizmem psychologicznym, zerwanie z zasadą, że czytelnik ma uwierzyć złudzeniu i brać fikcję za rzeczywistość.
Metoda Kundery: 1) medytacja (powieść definiuje kluczowe pojęcia, definiujące egzystencję bohaterów, medytacja to pytanie o te słowa),2) refleksja: aforyzm, litania (słowo staje się muzyką, powtórzenie),metafora (nienadużywana, definiuje kluczowe momenty),3) zagęszczenie. "Stawiam sobie nakaz w duchu Janacka [przyjaciel, kompozytor], oczyścić powieść z automatyzmów powieściowej techniki [przedstawienie bohatera, środowiska, tła historycznego, wprowadzanie nieistotnych epizodów], z powieściowego werbalizmu, zagęścić ją."
Zbyt wiele wątków, żeby spamiętać. Więc hasłowo: tożsamość naszej części Europy, ekspansja kiczu w sensie Brocha, pisarz - powieściopisarz, lekkość jako kluczowe pojęcie, kwestie tłumaczenia, związki muzyki z komponowaniem tekstu, waga powtórzeń i niezgoda na synonimy, agelaste od Greków i Rebelais'go - ci, którzy się nie śmieją; agelaści tkwią w przekonaniu, że prawda jest jasna, a oni wiedzą, kim są).
Cienka gruba rzecz, do której chciałbym wracać.
Co teraz? Kundera zaintrygował mnie Brochem (Lunatycy) i samym sobą (kolejne podejście do NLB byłoby ciekawe teraz, na świeżo). Oświetlił Gombrowicza - modernistę. Ferdydurke jako "najbardziej olśniewające obnażenie archetypu nowoczesności". Modernizm pozbawiony złudzeń awangardy. Gombrowicz "radośnie smagający polskość", dojrzałość kultury, na którą nigdy nie zdobyli się Rosjanie, a zdobył się też Mann po wojnie; powieść z natury jest ironiczna, drażni, bo odbiera pewność.
Fragment z 65 słów: "POWIEŚĆ. Wielka forma prozy, w której autor, poprzez doświadczalne ego (postacie) zgłębia do końca kilka wielkich tematów egzystencji."
Nie dajcie się zwieść! To przede wszystkim Kundera o Kunderze. Erudycyjną interpretację historii rozwoju europejskiej powieści dostajemy w pakiecie. Ale jest to w głównej mierze "śmieszny manifest" powieściopisarza. "Śmieszny" kunderowsko, czyli: 1) zdystansowany do siebie ("nie-liryczny", niepewny odpowiedzi) 2) odkrywający tragizm w śmieszności. Gogol: jeśli długo i...
więcej Pokaż mimo toFajna rzecz, szczególnie dla tych, którzy nie tylko lubią czytać książki, ale interesują się literaturą jako taką i nie mając dużej wiedzy, chcą się dowiedzieć czegoś nowego. Pozycja z pewnością pomocna dla maturzystów, jest bowiem esej o twórczości Franza Kafki, padnie pytanie o sens powieści i czy w dzisiejszych czasach ma ona jeszcze jakieś znaczenie. Po przeczytaniu czuję, że poszerzyłam swoją wiedzę, z drugiej strony nie było tego za dużo, za gęsto. Kundera to ciekawy powieściopisarz, więc polecam się zmierzyć z jego twórczością. "Zmierzyć" nie - "zapoznać", bo nie zawsze jest łatwo (choć nie w tym przypadku, ale, jak to mówią, wyjątek potwierdza regułę).
Fajna rzecz, szczególnie dla tych, którzy nie tylko lubią czytać książki, ale interesują się literaturą jako taką i nie mając dużej wiedzy, chcą się dowiedzieć czegoś nowego. Pozycja z pewnością pomocna dla maturzystów, jest bowiem esej o twórczości Franza Kafki, padnie pytanie o sens powieści i czy w dzisiejszych czasach ma ona jeszcze jakieś znaczenie. Po przeczytaniu...
więcej Pokaż mimo tow kółko i to samo
w kółko i to samo
Pokaż mimo toDwa pierwsze eseje warte analizy. Reszta przegadana. Męczyłam się szczególnie z dwoma ostatnimi i podziękowaniem z nagrodę.
Dwa pierwsze eseje warte analizy. Reszta przegadana. Męczyłam się szczególnie z dwoma ostatnimi i podziękowaniem z nagrodę.
Pokaż mimo to"Sztuka powieści" to zbiór esejów i wywiadów Milana Kundery na temat pisania powieści. Jest to cenne źródło wiedzy o twórczości pisarza, jego poglądach i sposobach ujmowania wydarzeń i postaci w swoich pracach. Męczy nieco monotonia podawanych przez Kunderę przykładów, np. wielostronna analiza K. z "Zamku" i "Procesu" Kafki. We właściwym sobie stylu, Milan Kundera rozdziela na czynniki pierwsze w dużej mierze dzieła innych pisarzy, co jest moim zdaniem złym rozwiązaniem. Moim zdaniem, "Sztukę powieści" czytałoby się ciekawiej, gdyby zawierała większy pogląd tak uznanego, a zarazem skrytego autora na temat jego własnej twórczości. Wciąż jednak uważam ten zbiór za niezwykle ciekawie skondensowaną wiedzę o, a jakże, powieści!
"Sztuka powieści" to zbiór esejów i wywiadów Milana Kundery na temat pisania powieści. Jest to cenne źródło wiedzy o twórczości pisarza, jego poglądach i sposobach ujmowania wydarzeń i postaci w swoich pracach. Męczy nieco monotonia podawanych przez Kunderę przykładów, np. wielostronna analiza K. z "Zamku" i "Procesu" Kafki. We właściwym sobie stylu, Milan Kundera rozdziela...
więcej Pokaż mimo toKundera trafnie ocenia kondycję literatury (i kultury) europejskiej, analizuje rozwój powieści od czasów Cervantesa, poprzez wielkich niemieckich pisarzy, a skończywszy na Kafce. Z wielką precyzją, bliską kompozytorowi, rozważa nad tym, w jaki sposób powieść była przekształcana - co odróżnia świat Don Kichota od świata Józefa K. Kundera jednocześnie dostrzega zmiany polityczne i społeczne, które wpływają na pisarzy, próbuje odpowiedzieć na pytanie w jakim stopniu dzieło uzależnione jest od czynników zewnętrznych (i czy jest w ogóle),precyzyjnie przenika struktury powieści, zarówno na poziomie kompozycyjnym, narracyjnym, jak i stylistycznym - by móc odpowiedzieć na pytanie, czym jest powieść europejska.
Książka przyciągnie głównie osoby, które interesują się rozwojem literatury i jej przemianami. Kundera wnikliwie spogląda w przeszłość i z niepewnością patrzy na to, co ma nastąpić - czy w przyszłości będziemy wyłącznie kopiować dzieła wielkie, a może nadchodzi zmierzch powieści, którą wyprą formy prostsze.
Kundera trafnie ocenia kondycję literatury (i kultury) europejskiej, analizuje rozwój powieści od czasów Cervantesa, poprzez wielkich niemieckich pisarzy, a skończywszy na Kafce. Z wielką precyzją, bliską kompozytorowi, rozważa nad tym, w jaki sposób powieść była przekształcana - co odróżnia świat Don Kichota od świata Józefa K. Kundera jednocześnie dostrzega zmiany...
więcej Pokaż mimo toCoś dla fanów Kundery. Nierówno, ale oryginalnie i z ciekawym spojrzeniem na powieści i powieściopisarzy.
Coś dla fanów Kundery. Nierówno, ale oryginalnie i z ciekawym spojrzeniem na powieści i powieściopisarzy.
Pokaż mimo to