Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949

Okładka książki Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949 Piotr Rypson
Okładka książki Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949
Piotr Rypson Wydawnictwo: Karakter sztuka
408 str. 6 godz. 48 min.
Kategoria:
sztuka
Wydawnictwo:
Karakter
Data wydania:
2017-03-07
Data 1. wyd. pol.:
2011-10-17
Liczba stron:
408
Czas czytania
6 godz. 48 min.
Język:
polski
ISBN:
9788365271471
Tagi:
polska projektowanie projekt grafika
Średnia ocen

8,5 8,5 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Tańczymy zaczarowani taniec młodości Dariusz Dekiert, Irmina Gadowska, Chaim Król, Rahel Lipstein, David Mazower, Krystyna Radziszewska, Piotr Rypson
Ocena 0,0
Tańczymy zacza... Dariusz Dekiert, Ir...
Okładka książki Zimna rewolucja : społeczeństwa Europy Środkowo-Wschodniej wobec socrealizmu, 1948-1959 Justyna Balisz-Schmelz, Jérôme Bazin, Irina Cărăbaș, Ralf Forster, Reuben Fowkes, Katerina Gadzheva, Wojciech Grzybała, Emma Hanzlíková, Sandor Hornyik, Sandor Horváth, Astrid Ihle, Constantin Iordachi, Vít Jakubíček, Dorota Jarecka, Marie Klimešová, Joanna Kordjak, Doreen Mende, Alina Mircea, Zsolt Petrányi, Agata Pietrasik, Kristina Popova, Nadège Ragaru, Gabor Rieder, Hana Rousová, Piotr Rypson, Piotr Słodkowski, Oliver Sukrow, Aleksandra Sumorok, Ondřej Táborský, Monika Talarczyk-Gubała, Irina Tulbure, Aneta Vasileva, Magdalena Ziółkowska
Ocena 7,5
Zimna rewolucj... Justyna Balisz-Schm...
Okładka książki Maszyna do komunikacji. Wokół awangardowej idei Nowej Typografii Szymon Piotr Kubiak, Agnieszka Rejniak-Majewska, Piotr Rypson
Ocena 6,0
Maszyna do kom... Szymon Piotr Kubiak...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
8,5 / 10
57 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
101
101

Na półkach:

Absolutny "must have" na bibliotecznej półce - bodaj pierwsza taka praca w syntetyczny sposób obejmująca wszystkie aspekty projektowania graficznego w przedwojennej Polsce. Pięknie wydana, bogato ilustrowana (zawsze jest niedosyt w takich przypadkach!),sprawnie napisana i uporządkowana w mini-rozdziały ogromna porcja materiału. Jeszcze kilka lat temu takie książki oglądało się tylko w zachodnich księgarniach. A teraz, proszę - Polacy nie gęsi!

Absolutny "must have" na bibliotecznej półce - bodaj pierwsza taka praca w syntetyczny sposób obejmująca wszystkie aspekty projektowania graficznego w przedwojennej Polsce. Pięknie wydana, bogato ilustrowana (zawsze jest niedosyt w takich przypadkach!),sprawnie napisana i uporządkowana w mini-rozdziały ogromna porcja materiału. Jeszcze kilka lat temu takie książki oglądało...

więcej Pokaż mimo to

avatar
380
184

Na półkach:

Publikacja już na bibliotecznej półce przykuła moją uwagę efektowną i dopracowaną formą wydania. Wypożyczyłem ją głównie jako album z ciekawymi plakatami i etykietami, ale oferuje ona dużo więcej czytelnikowi.
Książka prezentuje różne nurty projektowania graficznego po odzyskaniu niepodległości z opisem zarówno prądów artystycznych jak i wydarzeń historycznych. Każdy rozdział składa się z tekstu oraz reprodukcji przeróżnych dzieł grafików takich jak okładki książek, plakaty propagandowe, reklamy czy papiery firmowe. Znakomicie się one uzupełniają. Ogrom i różnorodność robi powalające wrażenie. Takie pozornie błahe przedmioty jak reklamy czy znaczki okolicznościowe bardzo wiele mówią o obyczajowości czy języku pisanym czasów II RP, poza tym oglądanie tych dzieł często sprawia przyjemność przyjemność ze względu na walory artystyczne i estetyczne. Jako czytelnik traktujący książkę czysto rekreacyjnie (chociaż to publikacja popularnonaukowa) miałem problem z przebrnięciem pierwszych rozdziałów z opisem trzech głównych nurtów artystycznych napisanych trudnym, naukowym językiem. Na szczęście później przyszły lżejsze fragmenty o metodach reklamy, tanich wydawnictwach czy plakatach BHP. Odpuściłem sobie kilka fragmentów, gdzie autor wymienił nazwiska drugorzędnych przedstawicieli jakiegoś środowiska grafików. Jednak te zarzuty są zdecydowanie mało istotne wobec różnorodności zamieszczonego materiału graficznego i wpisania go w realia epoki.

Publikacja już na bibliotecznej półce przykuła moją uwagę efektowną i dopracowaną formą wydania. Wypożyczyłem ją głównie jako album z ciekawymi plakatami i etykietami, ale oferuje ona dużo więcej czytelnikowi.
Książka prezentuje różne nurty projektowania graficznego po odzyskaniu niepodległości z opisem zarówno prądów artystycznych jak i wydarzeń historycznych. Każdy...

więcej Pokaż mimo to

avatar
4
4

Na półkach: , ,

Pyszna pozycja. Szalenie wartościowe opracowanie, piękna szata graficzna, tekst zwięzły, a jednak czyta się jednym tchem. Ogromną wartością książki jest to, że autor dotyka w niej tych sfer grafiki użytkowej, które były najbardziej codzienne - a dziś są najmniej znane. "Nie gęsi" to nie zachwyt Polską Szkołą Plakatu, ale świetny kalejdoskop reklam, druków na rachunkach, projektów broszur informacyjnych, które co dzień wędrowały przez miliony rąk, a do których niewielu użytkowników przywiązywało wagę. Świetny pomysł na prezent dla miłośnika polskiego projektowania, u mnie książka zagościła na stałe.

Pyszna pozycja. Szalenie wartościowe opracowanie, piękna szata graficzna, tekst zwięzły, a jednak czyta się jednym tchem. Ogromną wartością książki jest to, że autor dotyka w niej tych sfer grafiki użytkowej, które były najbardziej codzienne - a dziś są najmniej znane. "Nie gęsi" to nie zachwyt Polską Szkołą Plakatu, ale świetny kalejdoskop reklam, druków na rachunkach,...

więcej Pokaż mimo to

avatar
214
27

Na półkach: ,

Nie dość, że kawał dobrej roboty pod względem merytorycznym, to w dodatku przepięknie wydane!
Jeśli ktoś szuka publikacji nt. polskiego plakatu, to powinien poszukać innej pozycji - autor sam zaznacza, że na temat plakatu już dużo napisano i chce zwrócić uwagę na inne aspekty projektowania graficznego w tym okresie.

Nie dość, że kawał dobrej roboty pod względem merytorycznym, to w dodatku przepięknie wydane!
Jeśli ktoś szuka publikacji nt. polskiego plakatu, to powinien poszukać innej pozycji - autor sam zaznacza, że na temat plakatu już dużo napisano i chce zwrócić uwagę na inne aspekty projektowania graficznego w tym okresie.

Pokaż mimo to

avatar
1583
1578

Na półkach: , ,

Skończyłam tę książkę w lutym. Nie wierzę, że do końca roku przeczytam lepsze opracowanie albo monografię i naprawdę nie jest łatwo zdecydować, od czego zacząć listę pochwał.

Przede wszystkim, wartość merytoryczna tej książki jest trudna do przecenienia. Każdy, kto kiedykolwiek bliżej zainteresował się tematem wie, ile czasu trzeba poświęcić na wertowanie monografii o latach 20. i dalej, żeby znaleźć coś o projektowaniu graficznym. Książka Rypsona jest więc tym cenniejsza, że szczegółowością opracowania bije na głowę wszystko, co można znaleźć w innych pozycjach o sztuce, druku czy typografii tego okresu.
Nie każdemu autorowi udaje się połączyć poziom z przystępnością, tymczasem "Nie gęsi" to rzecz napisana przejrzyście, jasno, do tego spójna, tak że lektura daje pełen obraz historii polskiej grafiki, z całą jej złożonością - nie tylko artystyczną, ale również polityczną i ekonomiczną. To może brzmieć strasznie - a u Rypsona czyta się jak doskonałą powieść.

No i ilustracje. To jest temat, na który można by było napisać osobny esej. Doskonale dobrane, nierzadko absolutne unikaty - z racji kruchości materii z jednej strony, a wartości artystycznej z drugiej - doskonale ilustrujące tekst, starannie opisane, umieszczone w przemyślane sposób, który nie zakłóca lektury - czego jeszcze można wymagać?

(Dla porządku dodam, że książka zaprojektowana jest tak, że w zasadzie nie ma się czego czepić. I również dla porządku - nie spodziewałam się, że zobaczę w tym roku książkę, która byłaby warta swojej ceny, zwykle w moim odczuciu mocno zawyżonej. A jednak. 139 złotych za ten album to w gruncie rzeczy wcale nie jest wygórowana cena).

Skończyłam tę książkę w lutym. Nie wierzę, że do końca roku przeczytam lepsze opracowanie albo monografię i naprawdę nie jest łatwo zdecydować, od czego zacząć listę pochwał.

Przede wszystkim, wartość merytoryczna tej książki jest trudna do przecenienia. Każdy, kto kiedykolwiek bliżej zainteresował się tematem wie, ile czasu trzeba poświęcić na wertowanie monografii o...

więcej Pokaż mimo to

avatar
1986
7

Na półkach: , ,


Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    306
  • Przeczytane
    79
  • Posiadam
    52
  • Teraz czytam
    11
  • Chcę w prezencie
    10
  • Grafika
    8
  • Sztuka
    7
  • Ulubione
    5
  • Projektowanie
    5
  • Do kupienia
    4

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949


Podobne książki

Przeczytaj także