rozwińzwiń

Zaraza. Mitologia dżumy, cholery i AIDS

Okładka książki Zaraza. Mitologia dżumy, cholery i AIDS Monika Sznajderman
Okładka książki Zaraza. Mitologia dżumy, cholery i AIDS
Monika Sznajderman Wydawnictwo: Czarne Seria: Poza serią popularnonaukowa
Kategoria:
popularnonaukowa
Seria:
Poza serią
Wydawnictwo:
Czarne
Data wydania:
2020-04-10
Data 1. wyd. pol.:
1994-01-01
Język:
polski
ISBN:
9788381910408
Tagi:
literatura polska epidemie dżuma cholera AIDS
Średnia ocen

6,0 6,0 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Kwestia charakteru. Bojowniczki z getta warszawskiego Sylwia Chutnik, Monika Sznajderman
Ocena 7,1
Kwestia charak... Sylwia Chutnik, Mon...
Okładka książki Nowe Książki nr 5 / 2019 Justyna Chmielewska, Jerzy Franczak, Jan Gondowicz, Redakcja miesięcznika Nowe Książki, Monika Sznajderman
Ocena 6,0
Nowe Książki n... Justyna Chmielewska...
Okładka książki Przecież ich nie zostawię. O żydowskich opiekunkach w czasie wojny Beata Chomątowska, Sylwia Chutnik, Patrycja Dołowy, Magdalena Kicińska, Karolina Przewrocka, Karolina Sulej, Monika Sznajderman, Agnieszka Witkowska-Krych
Ocena 7,2
Przecież ich n... Beata Chomątowska,&...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,0 / 10
21 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
1341
69

Na półkach:

Chyba nie dorosłam do tej książki bo po prostu mnie koszmarnie znudziła....

Chyba nie dorosłam do tej książki bo po prostu mnie koszmarnie znudziła....

Pokaż mimo to

avatar
1049
202

Na półkach: ,

Książka napisana w 1994 roku, ale bardzo na czasie, warta przeczytania w dobie obecnej pandemii koronawirusa. Bardzo ciekawa analiza społecznych, antropologicznych, religijnych i ogólnie kulturowych uwarunkowań postrzegania zarazy w ciągu wieków historii ludzkości.
Zarazy, czyli plagi, od wieków co pewien czas dziesiątkują ludzkość, zawsze gwałtownie, powodując nagłą chorobę i szybką śmierć, nie pozostawiając czasu na wytchnienie i odpoczynek od nieszczęścia.
Plagi postrzegane były jako kara za grzechy „echa podobnego pojmowania sensu plagi usłyszeć można także w opowieści o karze zesłanej na pogańskich Litwinów, którzy napadli na benedyktyński klasztor na Łysej Górze i ograbili go z relikwii krzyża świętego”. Za plagi obwiniano obcych: obcokrajowców, Żydów, trędowatych, szaleńców. Lekarzom też się dostawało, np. w „(…) mediolańskim procesie z 1630 roku przeciwko cyrulikowi i komisarzowi zdrowia publicznego oraz innym ich współpracownikom, którzy szerzyli ponoć plagę za pomocą trujących maści”. Dzisiaj, pomimo postępu technologicznego i dostępu do internetu i informacji, część ludzi podobnie postrzega medyków, dla niektórych nic się od dawnych czasów nie zmieniło.
Strach i rozpacz trzeba odreagować, w dawnych czasach „miast szlochów rozbrzmiewały żarty, śmiech i wesołość na stypach” Obecnie mamy wysyp memów i żartów w internecie, pozwala to ugłaskać i odrealnić strach i zagrożenie.
Od zawsze stosowano izolację chorych oraz zamknięcie ludzi w domach „Wszystkie kroniki czasów dżumy podkreślają wymóg zaprzestania handlu, uprawiania rzemiosł, zamknięcia sklepów, a nawet kościołów oraz ustanie wszelkich zabaw”, a i obecne działania na świecie są podobne.
Bardzo ciekawe opracowanie, polecam tym, którzy chcą prześledzić, jak ludzkość reagowała na zarazy, jakie były zachowania i podejmowane działania.

Książka napisana w 1994 roku, ale bardzo na czasie, warta przeczytania w dobie obecnej pandemii koronawirusa. Bardzo ciekawa analiza społecznych, antropologicznych, religijnych i ogólnie kulturowych uwarunkowań postrzegania zarazy w ciągu wieków historii ludzkości.
Zarazy, czyli plagi, od wieków co pewien czas dziesiątkują ludzkość, zawsze gwałtownie, powodując nagłą...

więcej Pokaż mimo to

avatar
2446
2372

Na półkach:

Wznowiona po 26 latach, czyli gdy autorka (ur.1959) miała 35 lat, a więc jest poniekąd usprawiedliwione, że nie dorównuje późniejszym pozycjom przeze mnie recenzowanym („Pusty las” – 8, „Fałszerze pieprzu” – 10). Autorka pozostawia treść bez zmian, aktualizując ją we wstępie:
„…Tak, wyraźnie widać, że epidemia COVID-19 uruchamia te same stare scenariusze. Zaraza na przykład zawsze była postrzegana jako kara. Wydaje się nam, że takie podejście dotyczy tylko światopoglądu religijnego, jesteśmy przerażeni padającymi z ambon oskarżeniami, że za epidemię odpowiadają „gender i LGBT”, ale czy jednocześnie sami też nie uważamy, że obecna pandemia jest karą? Karą za zmiany klimatyczne, za niszczenie przyrody i okrucieństwo wobec zwierząt, za pogłębiające się podziały społeczne, za bezduszny kapitalizm i rozpasany konsumpcjonizm? Wydaje mi się, że właśnie w tych kategoriach myślimy, kiedy patrzymy dzisiaj na naszą planetę, nagle – tak nam się zdaje – wolną od smogu, oddychającą, wyzwoloną. I oczekujemy – wielu z nas – że ukarani za to wszystko, po pandemii zmienimy świat na lepsze. W kulturze zaraza zawsze była bowiem postrzegana jako reakcja jakiejś siły wyższej na złamanie tabu, kara za symboliczną obrazę bóstwa. W mitach i dawnych podaniach ludowych często przewija się wątek epidemii jako kary za przelanie krwi brata lub ojca, znieważenie grobu, ograbienie kościoła z relikwii. Krótko mówiąc, zaraza od zawsze była sankcją za gwałt dokonany na narodowym, religijnym czy plemiennym prawie. To wierzenie, sięgające archaicznych pokładów kultury, odnaleźć można także teraz, w pozornie zdesakralizowanych formach….”
Ze względu na coraz liczniejsze wizje świata po pandemii szczególnie podoba mnie się ironia: „…, po pandemii zmienimy świat na lepsze..,,. Polecam lekturę, choć chwilami wydaje się przeintelektualizowana (7)

Wznowiona po 26 latach, czyli gdy autorka (ur.1959) miała 35 lat, a więc jest poniekąd usprawiedliwione, że nie dorównuje późniejszym pozycjom przeze mnie recenzowanym („Pusty las” – 8, „Fałszerze pieprzu” – 10). Autorka pozostawia treść bez zmian, aktualizując ją we wstępie:
„…Tak, wyraźnie widać, że epidemia COVID-19 uruchamia te same...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    82
  • Przeczytane
    36
  • Posiadam
    5
  • Teraz czytam
    3
  • E-book
    3
  • Legimi
    2
  • Do kupienia
    2
  • Popularnonaukowe
    2
  • 2020
    2
  • Medycyna
    1

Cytaty

Więcej
Monika Sznajderman Zaraza. Mitologia dżumy, cholery i AIDS Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także

Ciekawostki historyczne