rozwińzwiń

Sońka

Okładka książki Sońka Ignacy Karpowicz
Okładka książki Sońka
Ignacy Karpowicz Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie literatura piękna
Kategoria:
literatura piękna
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Literackie
Data wydania:
2017-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2017-01-01
Język:
polski
ISBN:
9788308062913
Tagi:
II wojna światowa miłość kobiety wieś
Inne
Średnia ocen

8,1 8,1 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Książki. Magazyn do czytania nr 6 (63) / 2023 Ingmar Bergman, Biserka Ćejović, Piotr Cieśliński, Anna S. Dębowska, Olga Drenda, Maciej Jakubowiak, Miłada Jędrysik, Agnieszka Jucewicz, Ignacy Karpowicz, Tymoteusz Karpowicz, Barbara Kingsolver, Joanna Kuciel-Frydryszak, Marc Levy, Renata Lis, Weronika Murek, Małgorzata I. Niemczyńska, Michał Nogaś, Edward Pasewicz, Jacek Podsiadło, Redakcja magazynu Książki, Maciej Robert, Marcin Sendecki, Magdalena Środa, Karolina Sulej, Mariusz Szczygieł, Natalia Szostak, Katarzyna Wężyk, Małgorzata Żarów
Ocena 6,9
Książki. Magaz... Ingmar Bergman, Bis...
Okładka książki Książki. Magazyn do czytania nr 5 (62) / 2023 Izabella Adamczewska, Kacper Bartczak, Marek Bieńczyk, Biserka Ćejović, Jacek Dehnel, Emilia Dłużewska, Helen Garner, Irena Grudzińska-Gross, Aleksandra Herzyk, Wojciech Jagielski, Maciej Jakubowiak, Miłada Jędrysik, Michalina Jurczyk, Eliza Kącka, Ignacy Karpowicz, Shehan Karunatilaka, Aldona Kopkiewicz, Joanna Krakowska, Marta Madejska, Weronika Murek, Azar Nafisi, Małgorzata I. Niemczyńska, Michał Nogaś, Dariusz Nowacki, Tadeusz Nyczek, Monika Ochędowska, Wojciech Orliński, George Orwell, Jacek Podsiadło, Agata Pyzik, Redakcja magazynu Książki, Zbigniew Rokita, Katarzyna Sawicka-Mierzyńska, Michał Sobol, Agnieszka Sowińska, Magdalena Środa, Karolina Sulej, Katarzyna Surmiak-Domańska, Jacek Szczerba, Natalia Szostak, Jarek Szubrycht, Katarzyna Wężyk, Dorota Wodecka, Olga Wróbel
Ocena 7,1
Książki. Magaz... Izabella Adamczewsk...
Okładka książki Książki. Magazyn do czytania, nr 4 (61) sierpień 2023 Izabella Adamczewska, Marek Bieńczyk, Serge Bloch, Katarzyna Boni, Frédéric Boyer, Biserka Ćejović, Piotr Cieśliński, Jacek Dukaj, Jon Fosse, Jerzy Jarniewicz, Ignacy Karpowicz, Andrzej Leder, Renata Lis, Michał Nogaś, Wojciech Orliński, Piotr Paziński, Redakcja magazynu Książki, Maciej Robert, Salman Rushdie, Przemysław Sadura, Katarzyna Sawicka-Mierzyńska, Michał Sowiński, Magdalena Środa, Przemysław Staroń, Karolina Sulej, Katarzyna Surmiak-Domańska, Natalia Szostak, Joanna Tokarska-Bakir, Tomasz Ulanowski, Katarzyna Wężyk, Dorota Wodecka, Olga Wróbel
Ocena 7,5
Książki. Magaz... Izabella Adamczewsk...
Okładka książki Książki. Magazyn do czytania nr 3 (60) / 2023 Izabella Adamczewska, Edgar Bąk, Marek Bieńczyk, Anna Bikont, Bora Chung, Paweł Goźliński, Maciej Jakubowiak, Maciej Jarkowiec, Ignacy Karpowicz, Aldona Kopkiewicz, Renata Lis, Paulina Małochleb, Artur Międzyrzecki, Weronika Murek, Małgorzata I. Niemczyńska, Michał Nogaś, Dariusz Nowacki, Piotr Paziński, Jacek Podsiadło, Redakcja magazynu Książki, Janusz Rudnicki, Katarzyna Sawicka-Mierzyńska, Marcin Sendecki, Rebecca Solnit, Agnieszka Sowińska, Magdalena Środa, Justyna Suchecka, Karolina Sulej, Katarzyna Surmiak-Domańska, Joanna Szczęsna, Natalia Szostak, Olga Tokarczuk, Katarzyna Wężyk, Olga Wróbel
Ocena 6,8
Książki. Magaz... Izabella Adamczewsk...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
8,1 / 10
13 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
35
10

Na półkach:

Sońka jest godną reprezentantką literatury pięknej. Nie chodzi tu o samą historię tylko sposób jej przedstawienia, kompozycję, spójność momentów życia bohaterów. Gorąco polecam.

Sońka jest godną reprezentantką literatury pięknej. Nie chodzi tu o samą historię tylko sposób jej przedstawienia, kompozycję, spójność momentów życia bohaterów. Gorąco polecam.

Pokaż mimo to

avatar
163
1

Na półkach:

Najpiękniejsza książka o miłości, jaką czytałam. Genialna interpretacja w audiobooku.

Najpiękniejsza książka o miłości, jaką czytałam. Genialna interpretacja w audiobooku.

Pokaż mimo to

avatar
174
1

Na półkach:

Z zapartym tchem wysłuchałam audiobook. Ta muzyka, lektorzy, klimat- dla mnie mistrzostwo.

Z zapartym tchem wysłuchałam audiobook. Ta muzyka, lektorzy, klimat- dla mnie mistrzostwo.

Pokaż mimo to

avatar
560
161

Na półkach:

Piękna i poruszająca opowieść o pragnieniu miłości i wojnie bezwzględnie wdzierającej się w ludzkie życie.
Tytułowa Sońka żyje w małej wiosce, gdzieś na Kresach. To nie jest spokojne życie. To nie jest też dobre życie. Sońka czuje, że nie znaczy nic, dla nikogo. I wtedy pojawia się On i przynosi ze sobą miłość i wojnę.
"Sońka" to opowieść o miłości niemożliwej, a w zasadzie o ogromnej potrzebie miłości. Tak ogromnej, że przesłania wszystko, nawet niemiecki mundur i to co on oznacza.
Ta miłość nie potrzebuje słów, wystarcza jej serce i ciało. Jest to również opowieść o wojnie. Nie ma tu jednak bohaterskich czynów, oporu lub walki z okupantem. Jest za to bezwzględność, zimne okrucieństwo, bezsilność i strach.
Przyznam, że po przeczytaniu tej książki czułam swego rodzaju emocjonalne wyczerpanie. Historia Sońki porusza, obejmuje w posiadanie i zostaje na długo w myślach.
Polecam.

Piękna i poruszająca opowieść o pragnieniu miłości i wojnie bezwzględnie wdzierającej się w ludzkie życie.
Tytułowa Sońka żyje w małej wiosce, gdzieś na Kresach. To nie jest spokojne życie. To nie jest też dobre życie. Sońka czuje, że nie znaczy nic, dla nikogo. I wtedy pojawia się On i przynosi ze sobą miłość i wojnę.
"Sońka" to opowieść o miłości niemożliwej, a w...

więcej Pokaż mimo to

avatar
536
84

Na półkach: , ,

Gdyby nie przynależność do DKK pewnie bym po tę książkę nawet nie sięgnęła. Podchodziłam do niej z dużym dystansem i niechęcią - jakże miło się rozczarował.
Ciekawy język, akcja, bohaterowie...ciężko tak naprawdę określić co w tej książce jest takiego, że czyta się ją niemal jednym tchem.

Gdyby nie przynależność do DKK pewnie bym po tę książkę nawet nie sięgnęła. Podchodziłam do niej z dużym dystansem i niechęcią - jakże miło się rozczarował.
Ciekawy język, akcja, bohaterowie...ciężko tak naprawdę określić co w tej książce jest takiego, że czyta się ją niemal jednym tchem.

Pokaż mimo to

avatar
959
142

Na półkach: , ,

Mocna i ważna książka. Historia, która nie daje o sobie zapomnieć. Nie do opisania. Do przeczytania. Na jednym wdechu, czasami ten dech tracąc.

Karpowicz opowiada o miłości, która nie miała szans na pozytywny rozwój. Takie czasy, tacy ludzie, taki mezalians. I ta miłość zakazana nie powinna się zdarzyć, ale się zdarzyła i Sonię, tytułową bohaterkę powieści, najpierw nad ziemią unosiła, a później skazała na życie w niebycie, z traumą na karku i ze wspomnieniami, których nikt jej nie zazdrości. Historia opowiedziana przez Karpowicza przesiąknięta jest ludzkim cierpieniem i okrucieństwem. Tragizm większości wydarzeń, których doświadcza młoda kobieta, nie przyćmiewa tego jednego pozytywnego odczucia, jakim jest szczera i wielka miłość do Joachima, do Niemca, do wroga. To jest smutna historia, naznaczona łzami i samotnością. Mimo to, autor Sońki, nie popada w sentymentalizm, nie roztkliwia się nad losem bohaterki, staje w roli opowiadacza pewnego życia, jednego z wielu. Wojna rodziła traumatyczne historie, a Sonia miała nieszczęście być córką TEGO ojca, mieć TYCH braci i zakochać się w TYM mężczyźnie.

Czytelnik poznaje Sońkę wiele lat po wojnie. Spotyka ją w zapomnianym przez Boga i ludzi miejscu, w nędznej chacie, u schyłku życia. Przypadek (a może nie?) sprawia, że trafia tu młody warszawski reżyser, zadufany w sobie mężczyzna, któremu Sonia zaczyna opowiadać koleje swego losu. Ona chce się przed śmiercią wyspowiadać. On, słuchając jej opowieści, układa w głowie scenariusz nowego przedstawienia teatralnego, wszak historia staruszki to doskonały materiał na kasowy spektakl. Jednak postawa Igora ewoluuje, gdy Sońka odsłania się przed mężczyzną. On, który zapomniał, skąd się wywodzi, powraca myślami do swych korzeni.

Powieść Ignacego Karpowicza to książka o wojnie, o czasie trudnym i okrutnym, ale i o tym, że nawet najgorsze chwile może rozjaśnić miłość. Uczucie Sońki i Joachima było nieme, napędzane namiętnością i pożądaniem - takie, od którego błyszczą oczy, a człowiek czuje się lekki i wszechmocny. Od początku nie miało szans na przetrwanie. Jednak mam wrażenie, że Sonia nie zamieniłaby tej miłości na żadną inną i gdyby mogła cofnąć czas weszłaby w to uczucie ponownie. W tę miłość jedyną, najważniejszą, bez słów.

Mocna i ważna książka. Historia, która nie daje o sobie zapomnieć. Nie do opisania. Do przeczytania. Na jednym wdechu, czasami ten dech tracąc.

Karpowicz opowiada o miłości, która nie miała szans na pozytywny rozwój. Takie czasy, tacy ludzie, taki mezalians. I ta miłość zakazana nie powinna się zdarzyć, ale się zdarzyła i Sonię, tytułową bohaterkę powieści, najpierw nad...

więcej Pokaż mimo to

avatar
308
64

Na półkach: , ,

Sądziłam, że przed książkę nie przebrnę, ale się udało. Karpowicz naprawdę potrafi wciągnąć.
a. To opowieść tragiczna o Soni. Dziewczyna z podkarpackiej wsi. Dorastała bez matki, która zmarła w połogu
b. Sonia dorasta w samotności, pomimo że ma ojca i dwóch braci (Witek i Janek). Ojciec obarcza ją o śmierć żony. Znęca się nad Sonią psychicznie i fizycznie. Gwałci wielokrotnie odkąd – w sensie biologicznym – stała się kobietą. W domu traktowana jest tylko i wyłącznie jako ręce do pracy w gospodarstwie
c. Zakochuje się w oficerze SS (Joachimie). Nigdy nie myśli o nim jako o Niemcu. Romans trwa tylko 2 tygodnie. Kończy się tragicznie, bo
1. Ukochany nagle ją porzuca
2. Sąsiedzi wymierzają jej karę za bratanie się z wrogiem – gwałt
3. Zachodzi w ciążę – przynosi on wstyd i zgorszenie
d. Można powiedzieć, że szczęśliwym trafem znajduje się ktoś, kto Sonię kocha i bierze z nią ślub – Misza. Nieszczęśliwy traf sprawie, że nagle giną: niemowlę (Mikołaj),oficer SS, mąż, bracia, ojciec (Sonia uważa, że Niemcy oddali jej przysługę zabijając ojca). Od tego czasu w życiu Soni jest tylko bieda, zwierzęta i ludzka niechęć
e. Z samotności wyrywa ją reżyser teatralny – Igor Gryfowski. Pragnie wykorzystać jej tragiczną historię, bo widzi Sonię nową, nieodkrytą, zapomnianą
f. Sonia jest wprowadzona w literaturę, sztukę przez autora powieści oraz Igora Gryfowskiego. Jednak moim zdaniem jest to kolejna forma przemocy – zawłaszczenie historii Sońki. Z gotowego spektaklu teatralnego postać Soni jawi się jako szalona, niestabilna, doświadczona przez życie staruszka, która pogubiła zmysły i wspomnienia
g. Literatura, sztuka od samego jej początku rości sobie prawo do przekazywania historii oraz jej wartościowania. Także na poziomie przekazywania doświadczeń traumatycznych. Karpowicz literaturę, sztukę ośmieszył ukazując iluzję mocy, która niknie wobec niemożności wysłowienia się
h. Sońka znika w odmętach antybaśni. Historia jest indywidualna i nie ma szczęśliwego zakończenia (Sonia po prostu umiera – zakończenie powszechne). Dobre i zło dla czytelnika stają się niejednoznaczne. Sonia jest wykluczona z kręgu osób, które w baśni powinny żyć długo i szczęśliwe…
i. Karpowicz stworzył powieść, która nie niesie ze sobą nadziei. Trauma jest rozumiana przez niego jako nagłe, przytłaczające, katastroficzne doświadczenia. Zwróciłam uwagę na to, że nie da się dotrzeć bezpośrednio do doświadczenia, źródła traumy. Dlaczego? Karpowicz w niebywały sposób zbudował czteropoziomową narrację
j. Najbliżej traumatycznego doświadczenia jest oczywiście opowieść Sońki. Należy jednak pamiętać, że jest niejako filtrowana poprzez:
i. Pamięć
ii. Dobór słów
iii. Umiejętność opowiadania o traumatycznych wydarzeniach
k. Karpowicz pokazał, że kobieta pełni tylko i wyłącznie funkcje użytkowe: żona, kochanka, córka (wykorzystywana jako żona),pomoc domowa, spełnienie seksualne. Na koniec, co mnie bardzo dotknęło, to Igor wykorzystuje Sońkę po raz kolejny. Wydawało mi się, że to już może być koniec bowiem, jako można jeszcze wykorzystać taką samotną, doświadczoną i starą kobietę. Można! Na pierwszy plan wysuwa się męska narracja i Igor wykorzystał Sońkę jako opowieść, postać teatralną. Moim zdaniem, ani trochę nie uszanował jej historii. Igor jak reżyser kompletnie nie potrafi słuchać ludzi i sprawił, że Sońska nie jest jądrem tej traumatycznej historii. Została jej odebrana możliwość zaistnienia i godność. Odniosłam wrażenie jakby Karpowicz chciał czytelnika odciągnąć od postaci Sońki
l. U Karpowicza pojawiły się typowe dla literatury współczesne parafrazy. Tutaj akurat parafraza litanii, którą "odmawia" Sońka
m. Wielki + dla autora, że przedstawił dalsze losy Joachima

Sądziłam, że przed książkę nie przebrnę, ale się udało. Karpowicz naprawdę potrafi wciągnąć.
a. To opowieść tragiczna o Soni. Dziewczyna z podkarpackiej wsi. Dorastała bez matki, która zmarła w połogu
b. Sonia dorasta w samotności, pomimo że ma ojca i dwóch braci (Witek i Janek). Ojciec obarcza ją o śmierć żony. Znęca się nad Sonią psychicznie i fizycznie. Gwałci...

więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

avatar
788
341

Na półkach:

Nie podołałam.

Nie podołałam.

Pokaż mimo to

avatar
2312
2134

Na półkach: , ,

Znowu "dobry Niemiec z SS", ale w bardziej udziwnionej formie. Nie jest tak złe jak przeciętne romansidło, momentami czuć grozę wojny, ale wraz z brakiem typowych dla romansu wad pojawiają się inne - przekombinowanie, językowa niekonsekwencja, i ogólnie dość sztuczne w odbiorze.

Znowu "dobry Niemiec z SS", ale w bardziej udziwnionej formie. Nie jest tak złe jak przeciętne romansidło, momentami czuć grozę wojny, ale wraz z brakiem typowych dla romansu wad pojawiają się inne - przekombinowanie, językowa niekonsekwencja, i ogólnie dość sztuczne w odbiorze.

Pokaż mimo to

avatar
99
2

Na półkach:

wspaniala

wspaniala

Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    4 005
  • Chcę przeczytać
    2 438
  • Posiadam
    808
  • Ulubione
    242
  • 2014
    105
  • Literatura polska
    56
  • Teraz czytam
    51
  • Chcę w prezencie
    48
  • 2018
    43
  • 2019
    40

Cytaty

Więcej
Ignacy Karpowicz Sońka Zobacz więcej
Ignacy Karpowicz Sońka Zobacz więcej
Ignacy Karpowicz Sońka Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także