Świat Kolei 1/2018
AKTUALNOŚCI – Wąskotorowa statystyka ‘2017
Leszek Lipiński
W numerze 1/2017 przedstawiliśmy stan kolei wąskotorowych w roku 2016. Teraz ograniczamy się tylko do przedstawienia najistotniejszych różnic pomiędzy rokiem 2016 a 2017. Sezon turystyczny 2017 na kolejkach wąskotorowych zamknął się wynikiem 397 km odcinków z ogólnodostępnymi kursami, czyli 10 km mniej niż w poprzednim.
NOWA KOLEJ – Łącznica nr 624 Kraków Zabłocie – Kraków Bonarka
Marek Ćwikła
Analogicznie jak w przypadku łącznicy w Suchej Beskidzkiej, łącznica omijająca stację Kraków Płaszów ma genezę w rozwoju kolei galicyjskiej XIX wieku. W dniu 20.02.1856 r. otwarto odcinek linii kolejowej Kraków – Dębica (dzisiejszy nr linii 91),którego eksploatację powierzono C.K. Uprzywilejowanemu Towarzystwu Kolei Galicyjskiej Karola Ludwika. Po kilku latach budowana etapami kolej osiągnęła docelowy Lwów.
HISTORIA KOLEI – Od Morza Czarnego do Morza Bałtyckiego – z dziejów kolei Brzesko-Grajewskiej (3)
Andrzej Massel
Zmiany granic Polski w wyniku II wojny światowej dotknęły również ciąg komunikacyjny Brześć – Królewiec. W związku z wytyczeniem granicy polsko-radzieckiej na Bugu, węzeł kolejowy w Brześciu znalazł się na terenie ZSRR, w składzie Białoruskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej. Na historycznej linii Brześć – Grajewo nowa granica przecięła szlak Wysokie Litewskie – Czeremcha. Węzeł Czeremcha pozostał w Polsce. Równocześnie przestała istnieć granica między Polską a dawnymi Prusami Wschodnimi między stacjami Grajewo i Prostki. Południowa część Prus Wschodnich przypadła Polsce, wraz z odcinkiem dawnej Wschodnio-Pruskiej Kolei Południowej od Prostek przez Ełk, Korsze, Bartoszyce aż do Głomna, które stało się stacją graniczną na granicy z Obwodem Kaliningradzkim, włączonym do Rosyjskiej Federacyjnej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej.
REPORTAŻ – Koleje w Libanie dziś
Michał Bis
Pewnego styczniowego wieczoru, czytając książkę o lokomotywach spalinowych produkcji HCP Cegielski, autor natrafił na rozdział o eksportowym rodzynku zakładów Cegielskiego w Poznaniu, czyli lokomotywach typu 301Dc. Nie myślał wtedy jeszcze, że za kilka lat uda się do tajemniczego kraju na Bliskim Wschodzie, który w dodatku sąsiaduje z krajem pogrążonym od wielu lat w krwawej wojnie domowej.
ZAPOMNIANE LINIE – Kolej przemysłowa Białków – Cybinka – Rosiejewo (1)
Sławomir Fedorowicz
W tym odcinku Zapomnianych linii zajmujemy się zbadaniem śladów pozostałych po istniejącej do lat 50. rozległej sieci kolejki wąskotorowej łączącej kopalnię węgla brunatnego BACH I z fabryką papieru w Koziczynie i fabryką o identycznym profilu w Rosiejewie.
KOLEJ W ŚWIECIE – Ukraińskie „towosy”
Tomasz Gieżyński
Pociągi towarowo-osobowe w Europie przetrwały w zasadzie w niewielu miejscach. Niegdyś niezwykle popularne, a pierwotnie wręcz podstawowe rozwiązanie, jakim było łączenie wagonów pasażerskich i towarowych w jeden pociąg, obecnie dogorywa jako rzadki sposób prowadzenia ruchu na bocznych liniach i prywatnych kolejach. Jednym z przykładów są koleje byłego ZSRR, a bliska nam geograficznie Ukraina wciąż umożliwia przejazd takim składem. Nie wystarczy jednak polegać na rozkładzie jazdy i trzeba mieć trochę szczęścia, by trafić na towarowo-osobowy rarytas.
WĄSKIE TORY – Sochaczew w roku 2017
Romuald Solnicki, fot. Tomasz Jankowski
Sochaczew to bez wątpienia mekka dla wszystkich entuzjastów kolei „nie za szerokiej”. To tu, na terenie stacji i zaplecza technicznego dawnej Powiatowej Kolei Sochaczewskiej, zlokalizowane jest muzeum kolei wąskotorowej, noszące obecnie nazwę Stacja Muzeum. W dziejach tej placówki kończący się właśnie sezon obfitował w wiele istotnych lub godnych odnotowania zdarzeń.
WĄSKIE TORY – Stacja Ciechanów Wąskotorowy
Andrzej Tajchert
Układ i wielkość linii i stacji wąskotorowych to wynik kompromisu pomiędzy kosztami a potrzebami. Powstawały tam, gdzie nie opłacało się budować linii normalnotorowych, często w trudnych warunkach terenowych. W Polsce centralnej gór ani wielkich rzek nie było, mimo to niektóre stacje wąskotorowe znacznie różniły się od układów typowych. Wobec ograniczonych środków na inwestycje często dopasowywano się do istniejącej zabudowy, dróg itp. W latach 50. i 60. XX wieku wzrastające przewozy wymuszały rozbudowę, co prowadziło do powstania ciekawych rozwiązań.
MIEJSKIE TORY – Tramwaje w Bratysławie
Jakub Halor
Licząca ponad 430 tys. mieszkańców Bratysława jest największym miastem Słowacji, a przy tym stolicą jedyną w swoim rodzaju – bo graniczącą z dwoma sąsiednimi państwami: Austrią i Węgrami, i podobnie jak ich stolice, leżącą nad Dunajem, najdłuższą rzeką Unii Europejskiej. W czasach monarchii austro-węgierskiej było to średniej wielkości miasto (60 tysięcy mieszkańców na przełomie XIX i XX wieku) zamieszkałe głównie przez ludność niemiecką, węgierską i żydowską, nazywane odpowiednio Preßburg lub Pozsony (po polsku Preszburg, Pożoń). Mniejszość stanowili Słowacy i Cyganie. W 1918 roku po epokowym upadku monarchii habsburskiej i rozpadzie Austro-Węgier ustanowiono niepodległość republiki Czechosłowacji, w której granicach znalazł się Preszburg-Pożoń. Słowacy przejęli wówczas instytucje polityczne i nazwali miasto Bratysławą.
ŚWIAT MODELI – Plebiscyt Polski Model Roku 2017
Tomasz Mayer, Ryszard Pyssa
Nie maleje zainteresowanie zagranicznych producentów polskim rynkiem. Rok 2017 to kolejny rekordowy rok pod względem liczby nowych modeli w polskich barwach. Ukazało się ich w sumie ponad 100 w trzech wielkościach (H0, TT i N). Zostały wyprodukowane przez 16 producentów.
FILATELISTYKA
Krystian Żurawski
Międzynarodowy Zabytek Inżynierii Budowlanej
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
"Dawnych wspomnień czar"
Tytuł opinii jest przewrotny. Nawiązuje do czasów, gdy byłem namiętnym czytelnikiem i prenumeratorem tego czasopisma. Z czasem jego cena rosła a jakość artykułów spadała. Aż zrezygnowałem z prenumeraty...
Czasami z sentymentu dorwę pojedyncze numery i zagłębię się w lekturze. W związku z tym, iż w gazecie są artykuły różnych autorów zastosujemy średnią ocen. Zaczynamy po kolei:
1. "Łącznica nr 624 Kraków Zabłocie - Kraków Bonarka"
Rzeczowy dobrze zilustrowany artykuł. Trochę mały schemat całej łącznicy, pozbawiony semaforów traci na atrakcyjności. 6/10
2. "Od Morza Czarnego do Morza Bałtyckiego - z dziejów kolei Brzesko-Grajewskiej (3)"
Andrzej Massel to fachowiec. Jego pisanie jest bardzo ciekawe i opływające w dane. Kawał dobrej historii - czytałem z dużym zainteresowaniem. 8/10.
3. "Koleje w Libanie dziś"
Artykuł kompletnie zawiódł moje oczekiwania. Nadaje się bardziej do pisma podróżniczego niż fachowego o kolei. Opowiada o perypetiach pewnego entuzjasty i jego podróży do Libanu. Kłopoty ze zdobyciem pozwoleń, wrażenia z lotniska itp... Jest też trochę o lokomotywach- mało. Rozczarowanie. 2/10.
4. "Kolej przemysłowa Białków-Cybinka-Rosiejewo"
Zbyt mało ilustracji aby sobie wyobrazić wycieczkę autora. Niepotrzebne rzucanie nazwiskami naczelników (bardzo nieprofesjonalne) w negatywnym kontekście. 4/10
5. "Ukraińskie Towosy"
Kolejny artykuł ze zbyt małą ilością danych, pisany z zacięciem podróżniczym. Jednym plusem są piękne zdjęcia. Reszta, no cóż nie wyróżnia się... 3/10.
6. "Sochaczew 2017"
Nie jestem fanem takich podsumowań. Można przeczytać, ale powinien on być włączony do działów stały zaraz na początku. Taka "zapchaj dziura". 2/10.
7. "Stacja Ciechanów Wąskotorowy"
Kolejna perełka numeru. Zresztą Andrzej Tajchert jest starym wyjadaczem. Ciekawy temat, napisany wciągająco. Dobrze zilustrowany. Plany stacyjne pozwalają zorientować się w sytuacji. 8/10.
8. "Tramwaje w Bratysławie"
Ciekawy artykuł, gdyby był lepiej zilustrowany. Brakuje konkretnych schematów rozbudowy sieci. Szkoda, że autor nie pokusił się o ich przedstawienie. Końcówka trochę bezbarwna - jakby na siłę. Całość może być. 4/10.
9. "Plebiscyt na Polski Model Roku 2017"
Jak co roku - może być. Nieszczególnie jestem tym tematem zainteresowany. 4/10.
10. Filatelistyka - nie znam się, nie zbieram. 0/10.
Podsumowując przeczytać można kupić niekoniecznie.
"Dawnych wspomnień czar"
więcej Pokaż mimo toTytuł opinii jest przewrotny. Nawiązuje do czasów, gdy byłem namiętnym czytelnikiem i prenumeratorem tego czasopisma. Z czasem jego cena rosła a jakość artykułów spadała. Aż zrezygnowałem z prenumeraty...
Czasami z sentymentu dorwę pojedyncze numery i zagłębię się w lekturze. W związku z tym, iż w gazecie są artykuły różnych autorów zastosujemy...