To, co najlepsze. Tom 2
- Kategoria:
- fantasy, science fiction
- Seria:
- To, co najlepsze
- Tytuł oryginału:
- The Essential Ellison: A 50 Year Retrospective (Revised and Expanded)
- Wydawnictwo:
- Prószyński i S-ka
- Data wydania:
- 2018-09-11
- Data 1. wyd. pol.:
- 2018-09-11
- Liczba stron:
- 816
- Czas czytania
- 13 godz. 36 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788381233354
- Tłumacz:
- Piotr W. Cholewa, Krzysztof Sokołowski, Agnieszka Sylwanowicz, Danuta Górska, Jacek Manicki, Bartosz Kurowski, Maciejka Mazan
Stylem Harlana Ellisona zachwycają się miliony czytelników na świecie, w tym sam Stephen King, który w „Danse macabre” wspomina, że „styl prozy Ellisona fascynuje […] uczucie grozy wyrasta z wizji jaskrawej niesprawiedliwości, a antidotum na nią okazuje się najczęściej ludzka zdolność bohaterów do przezwyciężania niesprzyjających okoliczności albo, w najgorszym razie, godzenia się z nimi”. Jednak w Polsce Ellison pozostaje mniej znany.
„To, co najlepsze. Tom 2” to gratka dla tych, którzy nigdy nie mieli szansy poznać dzieł autora i wspaniała okazja dla dawnych wielbicieli, by ponownie zagłębić się w jego nietuzinkowy, surrealistyczny świat.
Harlan Ellison jest mistrzem gatunku, opowiada o odwadze, etyce, przyjaźni, miłości i nieustępliwości. Nie stroni od przemocy, bólu, radości i smutku – nie boi się zadawać trudnych pytań na tematy istotne dla każdego z nas.
Wspólnym mottem jego dzieł jest: „im więcej wiesz, tym więcej możesz zdziałać. Czy też, jak to ujął Pasteur, »przypadek preferuje umysł, który jest do tego przygotowany«” (H. Ellison w liście do Stephena Kinga, „Danse macabre”).
Wyruszcie w tę podróż pełną przygód, która zmieni wasze postrzeganie świata i skłoni do zastanowienia się nad istotą człowieczeństwa.
„Harlan jest gigantem wśród ludzi pod względem odwagi, waleczności, wymowy, dowcipu, czaru, inteligencji – pod każdym względem, oprócz wzrostu”.
– Isaac Asimov we wstępie do „Niebezpiecznych wizji”
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Prawda kryje się tam, gdzie nie sięga oko
W starym surrealistycznym filmie pt. „Pies andaluzyjski” pojawia się pamiętna scena: kobiece oko zostaje przecięte brzytwą, a obraz ten miesza się z wizją chmury wrzynającej się w nocny księżyc. Zestawienie tych dwóch odsłon do dziś wydaje się szokujące, zaskakująco aktualne, a odwołuje się do poszukiwania znaczeń i sensów ukrytych przed ludzkimi zmysłami.
W jednym z opowiadań pierwszego tomu „Tego, co najlepsze” Harlan Ellison przywołuje film Luisa Buñuela i Salvadora Dalego. Owo skojarzenie okazuje się nad wyraz trafne, gdyż wyobraźnia mistrza science fiction pozostaje nieokiełznana. Jest niczym dziki zwierz – jego ukąszenia przeraźliwie i mocno bolą. Jednocześnie czujemy, że autor pozostaje wierny swojej dewizie: „jedynym tematem, o jakim warto pisać, są ludzie”. Ellison to pisarz zaangażowany, a główne założenie jego fantastyki brzmi: poprzez wstrząs objawić nam prawdę o człowieku i kondycji społeczeństwa. Jest on stuprocentowym, oddanym swojej misji wojownikiem, a my otrzymujemy to, co w jego dorobku najlepsze.
Drugi tom antologii ma bardzo podobną do pierwszej części budowę. Podzielony został na rozdziały, porządkujące twórczość amerykańskiego pisarza. Pierwszy z nich zawiera zbiór jego doświadczeń z krainy amerykańskiego snu – Hollywood. Dowodzą one, podobnie jak duża część twórczości mistrza science fiction, jak bystrym i przenikliwym obserwatorem społecznym jest słynny autor. Pokazują również, jak wiele czerpie Ellison z własnych doświadczeń i przeżyć. Jeszcze wyraźniejsza dominacja wspomnień będzie widoczna w rozdziale „Cienie przeszłości”, gdzie Harlan powraca myślami do krainy swego, niekoniecznie idyllicznego, dzieciństwa.
Pisarz jawi się przede wszystkim jako jednostka niepokorna, zaciekle walcząca o prawdy, w które wierzy – bez względu na to, czy jest to bój ze znienawidzonym rasizmem, nieuzasadnioną przemocą w filmie, ingerowaniem w jego artykuły czy publikacją niepożądanych reklam na okładkach. Nic dziwnego, że Ellison uchodził w swoim środowisku za jednostkę trudną i nieprzejednaną. Tym bardziej że nie schlebiał w swych felietonach ani wydawcom, ani fanom zakłócającym spokój autora.
Pokazanie przekroju twórczości amerykańskiego pisarza wiąże się oczywiście z różnym poziomem zamieszczonych opowiadań. Zdarzają się wśród nich historie nieco słabsze, bardziej sztampowe (jak „Żołnierz”), lecz w dalszym ciągu inspirujące. Są także istne perełki, klasyki science fiction – elektryzujące i wzbudzające ogromne emocje.
Ellison w niezwykle przejmujący sposób mówi o samotności człowieka – różnych jej wymiarach w obliczu niemożności porozumienia się z drugim człowiekiem, nieuchronności śmierci, bezdusznego systemu, milczenia Boga. Tym cenniejsze i bardziej wzruszające okazują się momenty, kiedy osamotnienie jednostki zostaje przełamane. Wystarczy prosty gest u kresu życia, dotyk ciepłej ludzkiej ręki, by odejście w nicość stało się mniej bolesne („Paladyn zgubionej godziny”). Dla młodego chłopca, wychowanego w okrutnym świecie, najlepszym nauczycielem miłości będzie jego wierny towarzysz pies („Chłopiec i jego pies”). Nie są to jednak ckliwe, banalne historie.
Ellison to pisarz obdarzony niezwykłym poczuciem humoru. Najlepszym tego dowodem pozostaje opowiadanie „»Kajaj się, Arlekinie« – powiedział Tiktak”, w którym buntownik (nieco) mimo woli próbuje walczyć z okrutnym systemem, rządzonym przez uosobienie morderczej punktualności – tytułowego Tiktaka. Dużo tu świadomych nawiązań do Orwella, całość okazuje się jednak o wiele lżejsza, zawiera też nikły promyk nadziei.
Wyobraźnia mistrza science fiction chadza własnymi ścieżkami, a najlepszym tego dowodem jest odważne i zaskakujące opowiadanie „Ptak śmierci”. Ellison swobodnie sięga po motywy biblijne, wykorzystując je oraz interpretując w oryginalny, przewrotny nieco sposób. Krajobraz opowieści, jaki w ten sposób uzyskuje, przypomina wyobrażenia surrealistycznych malarzy. Z pozoru niespójne, mocno zaskakujące, lecz niedające się zapomnieć wizje. Taka jest interpretacja biblijnej przypowieści o grzechu pierworodnym wpleciona w postapokaliptyczną opowieść o końcu ludzkości.
Najbardziej zadziwiającą umiejętnością Ellisona jest balansowanie na granicy obrzydliwości, czegoś, co określilibyśmy mianem dobrego smaku. W jego ponurych wizjach, w obrazach miasta molocha – siedliska zła, pożerającego swoich mieszkańców – często dochodzi do aktów niezrozumiałej przemocy. Pisarz okazuje się jednak niezwykle zręcznym akrobatą słowa i umiejętnie broni się przed upadkiem. Podobnej ekwilibrystyki wymagają także z pozoru chaotyczne historie, w których wielokrotnie zmienia się podmiot snujący opowieść („Żywy i zdrowy w samotnej podróży”) bądź które bliskie są narkotycznym omamom („Śliczna Maggie Dolarooka”, „W mysim cyrku”). Tutaj również Ellison udowadnia, że jest niezrównanym erudytą, a jego dzieła są wyjątkowo przemyślane i dopracowane.
Dla rodzimego odbiorcy niezwykle ciekawe okażą się zapewne polskie akcenty rozproszone po różnych opowiadaniach i felietonach. Bohaterem jednej krótkiej historii jest bydgoszczanin, inna bohaterka może poszczycić się polskimi korzeniami. Ellison odwołuje się także do myśli Stanisława Jerzego Leca: „Żaden pyłek lawiny nie poczuwa się do winy”. Z kolei miłośników science fiction na pewno zadowolą anegdotki z życia takich sław, jak Bradbury czy Asimov.
Drugi tom „Tego, co najlepsze” to jeszcze mocniejsze niż pierwsza część uderzenie – pełne perełek, jakie bez trudu zadowolą zarówno fanów science fiction, jak i tych jeszcze nieprzekonanych do fantastyki.
Ewa Szymczak
Książka na półkach
- 173
- 53
- 46
- 5
- 4
- 3
- 3
- 2
- 2
- 2
Cytaty
- Przed laty - powiedział Kacper (...) - też miałem bibliotekę z tysiącami książek. Nigdy nie miałem serca wyrzucić choćby jednej, nawet naj...
RozwińNie bez przyczyny teraźniejszość jest zazdrosna o istnienie przeszłości. (...) Nigdzie w książkach o zwierzętach, gdzie o przeżycie walczy s...
Rozwiń
Opinia
Cytując sam siebie, zajdę zapewne na manowce, ale nic się nie zmieniło od tamtego czasu. Tak że…:
Harlan Ellison należy do tych pisarzy, których nie sposób zaszufladkować. Sam pisarz nie życzy sobie, aby przypinać mu łatkę pisarza science fiction. Uważa, że jego powieści oscylują wokół fantasy i realizmu magicznego. Jak jest naprawdę, to tylko czytelnicy mogą osądzić. A wracając do jego powieści, są one niezwykle utytułowane nebulami, hugami i innymi prestiżowymi wyróżnieniami, a pisarz uchodzi za kontrowersyjnego twórcę, którego proza może sprawiać trudność niektórym czytelnikom.
Niestety twórca ten zmarł całkiem niedawno, a wiadomość ta zasmuciła miliony czytelników na całym świecie. Wydawnictwo Prószyński i s-ka wydało właśnie drugi tom jego opowiadań, zatytułowany”To co najlepsze”.
W sumie, to nie można tego nazwać jedynie zbiorem opowiadań. Znajdziemy tu także felietony, eseje, wspomnienia. Co daje nam doskonały przekrój przez twórczość tego autora. W tym zbiorze możemy się dowiedzieć na przykład o tym, jak autor niemalże został twórcą świetnego serialu science fiction. Jednak różnice zdań między realizatorami a pisarzem, doprowadziły do wycofania autora z projektu, a to co powstało, w żadnym stopniu nie odpowiadało wizji Ellisona. W tym tomie znajdziemy najsłynniejszy utwór Harlana. Chodzi tu oczywiście o chłopca i jego psa, czyli mało optymistyczna wizja świata po zagładzie i pewnym chłopcu opętanym bez mała przez swoje instynkty. Czy”Jeffty ma pięć lat”, o dziecku, które dosłownie nie dorasta. Historia inspirowana motywami biblijnymi, albo ta opowiadająca o seryjnym mordercy. I o wiele więcej.
Tematyka jest tu tak różna, że praktycznie każdy powinien znaleźć tutaj coś dla siebie. I recenzja, scenariusz, esej, wspomnienie. W każdym z tych utworów autor ukazuje swoją wszechstronność. Wnikliwie ukazuje świat, jego zepsucie, w którym praktycznie nie ma miejsca na jakieś wyższe uczucia jak miłość, czy miłosierdzie. Sądzę, że Harlan Ellison zasłużył na to aby o nim pamiętać, a taki zbiór, jest najlepszym uhonorowaniem doskonałego warsztatu. Polecam wszystkim.
Cytując sam siebie, zajdę zapewne na manowce, ale nic się nie zmieniło od tamtego czasu. Tak że…:
więcej Pokaż mimo toHarlan Ellison należy do tych pisarzy, których nie sposób zaszufladkować. Sam pisarz nie życzy sobie, aby przypinać mu łatkę pisarza science fiction. Uważa, że jego powieści oscylują wokół fantasy i realizmu magicznego. Jak jest naprawdę, to tylko czytelnicy mogą osądzić. A...