Pustkowia
- Kategoria:
- kryminał, sensacja, thriller
- Cykl:
- Sam Berger i Molly Blom (tom 1)
- Seria:
- Czarna Seria
- Tytuł oryginału:
- Utmarker
- Wydawnictwo:
- Czarna Owca
- Data wydania:
- 2017-10-26
- Data 1. wyd. pol.:
- 2017-10-26
- Liczba stron:
- 384
- Czas czytania
- 6 godz. 24 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788380155244
- Tłumacz:
- Maciej Muszalski
- Tagi:
- detektyw kryminał literatura szwedzka niebezpieczeństwo skandynawski kryminał szwedzki kryminał śledztwo zabójstwo zagadka kryminalna
Nazywa się Ellen Savinger i zaginęła trzy tygodnie temu. Sam Berger ma złe przeczucia, ale koledzy ze sztokholmskiej policji twierdzą, że skoro nie ma ciała, nie ma przestępstwa. Gdy Sam nawiązuje kontakt z tajemniczą Nathalie Fredén, która może coś wiedzieć w sprawie Ellen, dochodzenie przybiera na sile i zaczyna obejmować również przeszłość Sama.
Pustkowia, powieść o zawrotnie szybkiej akcji, pełna pułapek i kryjówek, ukazuje zupełnie nowe oblicze Arnego Dahla. To także debiut pary detektywów - Sama Bergera i Molly Blom.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Arne Dahl i nieznośny ciężar przeszłości
Arne Dahl, szwedzki pisarz posługujący się pseudonimem, popełnił był już dwie długie serie powieści kryminalnych. „Pustkowiami” otwiera trzecią. Tę pisarską wprawę widać tu bezwzględnie: swobodę w operowaniu słowem, klarowność budowania intrygi, umiejętność prezentacji postaci. Widać też zbytnią pewność, że czytelnik łyknie każde uzasadnienie zapętlenia fabuły, odłożywszy na bok obiekcje logiczne, pokonany przez potęgę słowa zapisanego. Do pewnego stopnia ma zresztą Dahl rację: to, że w jakimś momencie postępowanie pary (do tego słowa też jeszcze wrócę) bohaterów wydało mi się nieco histeryczne, szybciutko zapomniałam, żeby nie psuć sobie przyjemności z lektury.
„Pustkowia" to przebiegle przewrotny tytuł. Bo zbrodnie, których byliśmy (i będziemy) świadkami mają bogate panoramiczne tło i sięgają korzeniami w hałaśliwe strefy władzy i wojny. To zdecydowany atut autora, że potrafi połączyć wiele podgatunków kryminału - jako sporadyczny czytelnik „morderczej” literatury odwołam się tu do kina: zaczynamy lekturę osaczeni klimatem „Milczenia owiec", kończymy raczej w „Tożsamości Bourne'a". Zresztą odwołanie do dziesiątej muzy ma wiele sensu, bo książki Dahla są w Szwecji regularnie adaptowane na miniseriale i przyznam, że filmowość budowanych scen, narzucała wręcz refleksję, że serial na podstawie „Pustkowi" miałby szansę być lepszym dziełem niż książka.
Główny bohater - Sam Berger - posępnie zabawny policjant z przeszłością bardzo ładnie wpisuje się w schemat bystrego detektywa, od razu wiemy, że będziemy go lubić, i że to on, brnąc przez deszcz, pod górkę i na przekór światu, zawsze będzie miał rację. Mniej przekonująco wypada natomiast bohaterka kobieca - blondwłosa Molly Blom - pozlepiana z pasujących do fabuły kawałków, wyraźnie skonstruowana jako ta „druga do pary" - oto minus schematu narzuconego przez „filmowość" opowieści. Może dalsze tomy przydadzą pięknej Molly trochę więcej charakteru.
Zaletą „Pustkowi" jest także kilka odważnych wolt fabularnych, niektóre mogą zaskoczyć nawet doświadczonego czytelnika. Do tego Dahl nie serwuje nam przesadnej makabry. Na tyle dobrze operuje wyobraźnią i językiem, że nie potrzebuje jej, by stworzyć nastrój grozy. Napięcie powstaje z niedomówień, kontrastów i domysłów. Dzięki temu najstraszniejsze są tu sceny bez ofiar, niektóre nawet bez kropli krwi. To bardzo dobra cecha w świecie współczesnego kryminału, który lubi eskalować koszmar do niebotycznych granic.
„Pustkowia" są przyjemną lekturą na dwa wieczory. Nie powinny zawieść wielbicieli sprawnych sensacji. Co najwyżej mogą zostawić uczucie niedosytu, bo zakończenie - rzecz jasna - jest początkiem kolejnej opowieści.
Agnieszka Ardanowska
Oceny
Książka na półkach
- 435
- 285
- 69
- 19
- 7
- 7
- 7
- 4
- 4
- 4
Opinia
Arne Dahl to autor, którego poznałem twórczość za sprawą książek o Drużynie A, zajmujących się międzynarodową przestępczością. Najnowsza jego powieść jest tym razem kryminałem z dwójką nowych bohaterów Samem Bergerem i Molly Blom. Sięgając po nią spodziewałem się ciekawego i trzymającej w napięciu historii. Z lekka miałem pewne małe obawy jak autor poradzi sobie z kryminałem, bo dotychczas dostawałem dobre thrillery od niego. Mimo tego nie zawahałem się, gdy nadarzyła się okazja do przeczytania.
Ellen Savinger zaginęła trzy tygodnie temu w niewyjaśnionych okolicznościach. Sam Berger zostaje przydzielony do sprawy i próbuje znaleźć tropy mogące pomóc w znalezieniu porywacza i porwanej. Niestety napotyka na lekceważenie w sztokholmskiej policji, gdzie nikt nie chce wierzyć w jego podejrzenia. Za sprawą tajemniczej Nathalie Freden zostaje wciągnięty w grę i prowadząc prywatne dochodzenie niczego nie może być pewny.
W początkowych rozdziałach zostajemy wrzuceni w sam środek śledztwa, które prowadzi nasz bohater. Śladów praktycznie nie ma i pojawiające się tropy są badane. Skupiając się na procedurach policyjnych, przesłuchaniach i zbieraniu informacji autor nie ułatwia niczego, aby odgadnąć kto za wszystkim stoi i jaką pokręconą grę prowadzi porywacz. Cały czas dorzuca cegiełkę do zagadki lub występują zwroty akcji mające na celu zagmatwanie sprawy. Później następuje twist i dopiero wtedy historia nabiera szybszego tempa. Głównym wątkiem jest prowadzenie prywatnego dochodzenia wraz ze swoją koleżanką po fachu w celu odkrycia prawdy. Szukają powiązań i sekretów nawet z przeszłości mogących ich doprowadzić do sprawcy. Zastanawiające w tym wszystkim było raptowne wpadania na trop przez Bergera, któremu jakby zapalała się lampka w głowie i już wiedział, gdzie pojechać i z kim porozmawiać. Trochę brakowało mi w tym łażenia i zbierania od różnych osób informacji, a za dużo było zbiegów okoliczności. Jednak nie można odmówić autorowi, że potrafił zaciekawić czytającego historią. Nie wiadomo, co stanie się za chwilę lub jakie pojawią się poszlaki. co podobało mi się. Nie brakuje w historii tajemnic z przeszłości jakie wychodzą na światło dzienne i w drugiej części książki retrospekcji dotyczących wydarzeń z przeszłości. Urozmaicają nie tylko opowieść, ale powodują zastanowienie się nad dostępnymi częściami zagadki. Nawet wtedy nie wszystko jest jasne na jakie wygląda. Podejrzanych pojawia się kilku w ciągu czytania, ale tez nie łatwo do końca wytypować kto za tymi porwaniami stoi i jakie ma motywy. Sam miałem ten problem i skłaniałem się do różnych wariantów, które nie zawsze sprawdzały się jeśli chodzi o podejrzenia dotyczące sprawcy. Do tego nagłe twisty jakie stosuje autor nie pomagają wcale.
Głównymi bohaterami są Sam Berger i Molly Blom. Stworzenie duetu rozwiązującego kryminalne zagadki udało się autorowi dobrze, ale nie do końca. Najlepiej wypada Sam Berger mający ciekawą przeszłość i jego postać pod względem psychologicznym została bardzo dobrze nakreślona. Twardy policjant, mający nosa do sprawy i szukający powiązań mogących zaprowadzić go do rozwiązania zagadki. Druga postacią jest Molly Blom, która powiela pewne schematy jakie nieraz dotyczą tej drugiej w duecie. Zabrakło mi w niej tego czegoś, jakieś charyzmy lub pogłębienia postaci, aby dorównywała Samowi. Nie można powiedzieć, że jest nieciekawa, ale trochę jej brakuje względem rysu psychologicznego i nadania jej własnych wyróżniających cech charakteru. Nawet jej zaczepne odzywki, docinki i kłótliwość nie zrobiła na mnie takie wrażenia jak być powinno. Widać tutaj, ze Sam jest główna postacią, a Molly pełni na razie rolę typowej bohaterki w duecie. Występujące postacie drugoplanowe i trzecioplanowe wypadają dobrze, ale brakuje w nich charakterystycznych cech jakie powodują rozróżnienie ich w tłumie i powodujące pogłębienie sylwetek. Wiem przecież, ze potrafi stworzyć wyraziste postacie jakie na przykład spotkałem w książkach o Drużynie A. Tutaj nie znajdziemy takich, ale również nie jest najgorzej jak mogło wydawać się, bo odgrywają swoje role powierzone przez autora w historii i nawet pasują do nich. Same relacje są poprawne, ale brakowało mi nieraz dawki emocji w nich i nawet relacje pomiędzy Samem i Molly takich nie dostarczają wystarczająco jak oczekiwałem. Jeśli chodzi o dialogi też nie są złe, ale emocji również nie było za dużo w nich. Są poprawne, nie przeszkadzają i nie irytują, lecz nie wybijają się jak można było oczekiwać.
Akcję książki poprowadzono raz pomału, a innym razem szybciej w zależności od dziejących się wydarzeń. Cały czas coś dzieje się podczas czytania i dlatego pomimo opisów nudno nie było. Sama historia jest napisana stylem oszczędny, niekiedy zwięzły i nie pozbawiony szczegółów, ale nie do przesady. Nieraz występują pojedyncze zdania, mające na celu zbudować napięcie i większe opisy przybliżające zdarzenia występujące w książce. Nie przeszkadza mi taki sposób pisania jeżeli nie jest przynudzający. W tym przypadku tak się nie stało, ale brakowało mi w nim czasami emocjonujących akcentów mogących wzbudzić emocje podczas czytania, bo relacje z przygód bywały nieraz chłodne. Miało się wrażenie niekiedy, że uczestniczy się w historii, ale jakby obok tego wszystkiego, co działo się i tylko przygody oraz występujące niebezpieczeństwa czyhające na bohaterów w późniejszym czasie powodowały skok zainteresowania. Oprócz tego historia została poprowadzona w sposób świetny i trzymała w napięciu. Najbardziej podobał mi się motyw wykorzystania czasu i tajemnic jakie kryły się za nim. Znalazło się miejsce na wiele zwrotów akcji mogących zaskoczyć i zawiązania różnych intryg. Nie zabrakło tematyki międzynarodowej w całej sprawie, lecz nie jest tak rozbudowana jak w innych jego książkach.
Książka Pustkowie to kryminał napisany według klasycznego wzorca. Mamy więc śledztwo prowadzone przez parę policjantów próbujących powstrzymać sprawcę, zagadkowego porywacza i mordercę, tajemnice ukryte w przeszłości i bawienie się z czytelnikiem pod względem podsuwania fałszywych tropów, poszlak lub śladów. Powieść zawiera również nieźle nakreślone tło obyczajowe, które schodzi może na plan drugi, ale zostało dobrze przedstawione. Sięgając po nią spodziewałem dostać się świetny kryminał i taki po części dostałem ze względu na wady jakie pojawiają się podczas czytania. Pomimo tego nie narzekam za bardzo, bo historia potrafi wciągnąć, jest pełna zwrotów akcji i sam finał jaki prezentuje nam autor uważam za bardzo dobry. Zaserwowane zakończenie było takie jak oczekiwałem i wyjaśniło się prawie wszystko. Autor pozostawił sobie furtkę do kontynuacji pod sam koniec na ostatnich stronach książki i ciekawi mnie co dalej będzie się działo. Arne Dahl stworzył ciekawy kryminał i mam nadzieje, ze w kolejnej części bohaterowie, a w szczególności Molly zostaną lepiej dopracowani. Wtedy może dostanę duet na miarę oczekiwań jaki powinien być od początku. Sięgając po Pustkowie miałem pewne małe obawy, bo znam autora z thrillerów łączących kryminalną intrygę, przestępstwa międzynarodowe, powieść obyczajową i nawet romans. Ciekawy byłem co otrzymam tym razem i nie zawiodłem się pomimo pewnych wpadek. Dostałem dobra powieść kryminalną z ciekawą zagadką, przy której miło spędziłem czas i przeczytałem w szybkim tempie. Na pewno sięgnę po kolejna część przygód Sama Bergera i Molly Blom, aby przekonać się co przygotował autor i po inne jego powieści. Mam nadzieje dostać kolejną dobrą historie kryminalną i ciekawych bohaterów.
Arne Dahl to autor, którego poznałem twórczość za sprawą książek o Drużynie A, zajmujących się międzynarodową przestępczością. Najnowsza jego powieść jest tym razem kryminałem z dwójką nowych bohaterów Samem Bergerem i Molly Blom. Sięgając po nią spodziewałem się ciekawego i trzymającej w napięciu historii. Z lekka miałem pewne małe obawy jak autor poradzi sobie z...
więcej Pokaż mimo to