Straszna nowina o okrutnym mordzie Szymona Abelesa
- Kategoria:
- powieść historyczna
- Tytuł oryginału:
- Veliká novina o hrozném mordu Šimona Abelese
- Wydawnictwo:
- WAM
- Data wydania:
- 2016-11-23
- Data 1. wyd. pol.:
- 2016-11-23
- Liczba stron:
- 456
- Czas czytania
- 7 godz. 36 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788327712424
- Tłumacz:
- Andrzej Babuchowski
- Tagi:
- Praga Judaizm morderstwo gra przeszłość
Czeska Praga, koniec XVII w.
Szymon Abeles, żydowski chłopiec, który chciał przejść na chrześcijaństwo, umiera we własnym domu w niewyjaśnionych okolicznościach. W mieście roznosi się podsycana przez władze plotka, że chłopiec zginął z rąk ojca. Ta śmierć staje się iskrą, która na nowo rozpala skrywaną przez lata nienawiść.
W książce śledzimy autentyczną historę z przeszłości i losy współczesnego praskiego nastolatka, który pewnego dnia znika z domu. Ojciec zaginionego chłopca szuka go w środowisku fanów tajemniczej gry i równocześnie próbuje rozwikłać zagadkę śmierci Szymona Abelesa. Okazuje się, że przeszłość i teraźniejszość łączy zaskakująco wiele.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Współczesne i historyczne traumy rodzinne
Historia opowiedziana przez Marka Tomana na pierwszy rzut oka jest łatwym sfabularyzowaniem sensacyjnego materiału z przeszłości. Pozornie. Dodatkowym zabiegiem podbijającym atrakcyjność jest wątek współczesny, więc potencjalnie bardziej nośny, powtarzający w znanych czytelnikowi dekoracjach to autentyczne wydarzenie z przeszłości. A historia Szymona Abelesa jest wyjątkowo sensacyjna. Chodzi bowiem o proces z końca XVII w., który w wyjątkowy sposób, jak na owe czasy, został „zmedializowany” i już wtedy, poprzez odwołanie się do oburzenia „szerokich mas społeczeństwa”, doprowadził do procesu par excellance politycznego, w wyniku którego doszło do rodzinnej tragedii. Lazar Abeles, kupiec i syn Mojżesza ben Dawida Bunzla (Bunzel = Bunzlau = Bolesławiec – możliwe więc, że pochodzącego ze Śląska) primatora żydowskiego miasta praskiego, notabene primatora w kolejnym pokoleniu, zostaje obwiniony o zamordowanie swego dwunastoletniego syna za to, że ten rzekomo chciał zostać chrześcijaninem. Oskarżają go władze świeckie oraz jezuici, którzy niemal wynoszą nieochrzczonego przecież chłopca na ołtarze. Wykopują go z żydowskiego cmentarza, by przeprowadzić badania, a potem organizują mu pompatyczny chrześcijański pogrzeb, chowając go pod ołtarzem kościoła Najświętszej Marii pod Tynem, kościoła stojącego przy głównym rynku chrześcijańskiego miasta. Ojciec jeszcze w trakcie procesu popełnia w więzieniu samobójstwo. Dziadek Mojżesz załamuje się i wkrótce umiera. Spreparowana przez jezuitów historia kolportowana jest po całej Europie w różnych językach w ulotkach będących odpowiednikiem dzisiejszej prasy bulwarowej.
Czego może nas nauczyć taka historia dziś, po procesach politycznych hitlerowskiej i stalinowskiej doby? Toman napisał powieść, która może wydawać się wręcz sensacyjna: jest tu tragedia, nawet podwójna, jest archeologiczno-policyjny wątek poszukiwania prawdy z przeszłości, ale też i kryminalny wątek współczesnego zaginięcia dziecka. Ale autor przygotował się do niej jak do solidnego reportażu: rozmawiał z archeologami, antropologami i policjantami, którzy badali współcześnie sprawę Szymona Abelesa, przestudiował całą rozległą literaturę przypadku, nawet skontaktował się z potomkami rodziny, która 300 lat po tej tragedii wciąż żyje w jej cieniu - pod zmienionym nazwiskiem, za granicą, nadal z poczuciem krzywdy. Toman nie poprzestał też na samej powieści. Dodał do niej obszerne posłowie, w którym bardzo rzeczowo udokumentował swoje i wcześniejsze badania tego sądowego przypadku. A nie było łatwo przekonać wydawnictwo, że oba teksty do siebie gatunkowo pasują. Jak twierdzi autor w jednym z wywiadów, uwielbia posłowia, ponieważ wiele mówią o czasie, w którym powstają.
Drugi, współczesny wątek powieści – zaginięcia młodocianego syna antropologa prowadzącego badania, powiązany jest z tajemniczą grą komputerową, w której chłopak się pogrąża, coraz bardziej oddalając się od ojca. Ukazuje jeszcze jeden istotny wątek powieści: narastanie dystansu i braku porozumienia między dorastającym dzieckiem a ojcem i synem. W przypadku Szymona Abelesa innym światem, który pociągał chłopca jest inna religia. Dziś takim nowym absolutem pochłaniającym młodych, oddzielającym pokolenia, jest świat wirtualny. Sensacyjna wydawałoby się na pierwszy rzut oka fabuła ma więc podwójne dno, dotyka istotnych, ponadczasowych problemów, jakimi są presja świata zewnętrznego -polityki i całego jej kontekstu społecznego – na rodzinę i problem porozumienia pokoleń – rodziców i dzieci. To istotne tematy. Za ciężkie na powieść sensacyjną. Ale bo też to nie jest powieść sensacyjna.
Arkady Cencora
Książka na półkach
- 238
- 51
- 16
- 3
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
Opinia
Szymon (Szymeła) Abeles i Szymon Albrecht. Dwóch praskich nastolatków. Pierwszy był Żydem i naprawdę żył w XVII wieku. Został prawdopodobnie zamordowany w swoim domu krótko po tym, jak chciał zostać chrześcijaninem. Drugi natomiast to chłopak współczesny, który pewnego dnia zniknął z domu i jest poszukiwany przez swojego ojca – Ladislava. Trop wiedzie do społeczności fanów pewnej gry komputerowej o nazwie Battle Church.
Ten sam człowiek, z zawodu antropolog, próbuje również rozwikłać zagadkę śmierci młodego Abelesa. Grób chłopaka znajduje się prawdopodobnie gdzieś w krypcie kościoła Tyńskiego, w którym aktualnie prowadzone są przez naukowców badania.
Czy istnieje możliwość, że oba wątki mają ze sobą coś wspólnego oprócz imienia bohaterów i miejsca wydarzeń jakim był i jest Praga?
Na kartach książki śledzimy autentyczny proces przeciwko ojcu Szymona – Łazarzowi, który twierdzi, że chłopak zmarł podczas ataku padaczki. Obserwujemy, jak narasta w mieszkańcach Pragi niechęć do Żydów, podsycana jeszcze ulotkami (gazetkami) odpowiednio skonstruowanymi, napisanymi i wydrukowanymi, dostępnymi na ulicach. Mistrz drukarski Herman (dawniej Żyd - Hirsz), do którego przyszedł Szymon nie wierzy w winę jego ojca, chciałby mu w jakiś sposób pomóc, uchronić przed torturami i śmiercią. Nastawienie sędziego jest zdecydowanie przeciwko Łazarzowi.
Wydarzenia przybierają jednak inny obrót niż władze zakładały.
Lea – żona Łazarza i ich kucharka Hanełe oraz Lobl zostają uwięzione. Oni też będą oskarżani. Nie wszystkim uda się przeżyć. Inni nie mogą lub nie chcą pozostać w Pradze ( Herman i Maria oraz brat Maciej).
Ladislav poznaje Józefa – hakera, który pomaga mu dostać się do Battle Church i udziela mu instrukcji jak grać. Wirtualny świat wciąga go, intryguje i zadziwia.
Badania krypt kościelnych trwają. W ręce Ladislava trafia dziwny tekst o Szymonie Abelesie, napisany przez ówczesnego jezuitę Macieja.
W śledztwo w sprawie zaginięcia poza policją włącza się prasa a właściwie jedna dziennikarka – Monika. Informacje pojawiają się w internecie i wersji papierowej.
Środowiska żydowskie próbują wpłynąć na postępy w badaniach krypt.
Świat wirtualnej gry i rzeczywistości zaczynają się przenikać...Mogłoby sie wydawać, że to niemożliwe, a jednak...
Fakty historyczne przedstawione w książce Marka Tomana oparte są na prawdziwych wydarzeniach. Nakłanianie Żydów do zmiany wiary było częstym zabiegiem chrześcijan, nierzadko dokonywanym pod przymusem, podczas tortur. Wzajemna niechęć nie była więc niczym dziwnym i nieuniknionym. W czasach współczesnych nadal trwa, może dotyczy i obejmuje inne wymiary i inne środowiska oraz płaszczyzny życia, ale jest. I często jest niemożliwa do zniwelowania.
Książka mnie nie porwała, ale przeczytać ją warto.
Szymon (Szymeła) Abeles i Szymon Albrecht. Dwóch praskich nastolatków. Pierwszy był Żydem i naprawdę żył w XVII wieku. Został prawdopodobnie zamordowany w swoim domu krótko po tym, jak chciał zostać chrześcijaninem. Drugi natomiast to chłopak współczesny, który pewnego dnia zniknął z domu i jest poszukiwany przez swojego ojca – Ladislava. Trop wiedzie do społeczności fanów...
więcej Pokaż mimo to