Anna In w grobowcach świata

Okładka książki Anna In w grobowcach świata
Olga Tokarczuk Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie literatura piękna
196 str. 3 godz. 16 min.
Kategoria:
literatura piękna
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Literackie
Data wydania:
2015-11-19
Data 1. wyd. pol.:
2015-11-19
Liczba stron:
196
Czas czytania
3 godz. 16 min.
Język:
polski
ISBN:
9788308060544
Tagi:
literatura polska mit nieśmiertelność poszukiwanie sensu życia śmierć uczucie
Średnia ocen

                7,0 7,0 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Znak nr 827 / 2024 Maciej Bobula, Diana Dąbrowska, Olga Drenda, Olga Gitkiewicz, Weronika Gogola, Jerzy Illg, Michał Jędrzejek, Maria Karpińska, Aleksandra Kasprzak, Karol Kleczka, Dominika Kozłowska, Zbigniew Łagosz, Małgorzata Lebda, Anna Marchewka, Eliza Mórawska-Kmita, Piotr Oczko, Janusz Poniewierski, Redakcja miesięcznika Znak, Tomasz Stawiszyński, George Steiner, Ola Szmida, Tomasz P. Terlikowski, Olga Tokarczuk
Ocena 7,0
Znak nr 827 / ... Maciej Bobula, Dian...
Okładka książki Notatnik Literacki Nr 1 (1) / 2023 Zuzanna Bartoszek, Joanna Bednarek, Ewa Dąbrowska, Julia Fiedorczuk, Jerzy Franczak, Weronika Gogola, Irek Grin, Ewa Jarocka, Tymoteusz Karpowicz, Emilia Konwerska, Patryk Kosenda, Dorota Kotas, Dawid Kujawa, Karolina Macios, Paweł Mackiewicz, Filip Matwiejczuk, Oskar Meller, Łukasz Musiał, Joanna Oparek, Emil Pasierski, Jacek Paśnik, Redakcja pisma Notatnik Literacki, Maciej Robert, Barbara Sadurska, Jakub Skurtys, Paweł Sołtys, Olga Tokarczuk, Agnieszka Waligóra, Rafał Wawrzyńczyk, Agnieszka Wolny-Hamkało
Ocena 8,0
Notatnik Liter... Zuzanna Bartoszek, ...
Okładka książki Książki. Magazyn do czytania nr 3 (60) / 2023 Izabella Adamczewska, Edgar Bąk, Marek Bieńczyk, Anna Bikont, Bora Chung, Paweł Goźliński, Maciej Jakubowiak, Maciej Jarkowiec, Ignacy Karpowicz, Aldona Kopkiewicz, Renata Lis, Paulina Małochleb, Artur Międzyrzecki, Weronika Murek, Małgorzata I. Niemczyńska, Michał Nogaś, Dariusz Nowacki, Piotr Paziński, Jacek Podsiadło, Redakcja magazynu Książki, Janusz Rudnicki, Katarzyna Sawicka-Mierzyńska, Marcin Sendecki, Rebecca Solnit, Agnieszka Sowińska, Magdalena Środa, Justyna Suchecka, Karolina Sulej, Katarzyna Surmiak-Domańska, Joanna Szczęsna, Natalia Szostak, Olga Tokarczuk, Katarzyna Wężyk, Olga Wróbel
Ocena 6,8
Książki. Magaz... Izabella Adamczewsk...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,0 / 10
708 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
504
133

Na półkach: ,

Od zawsze w literaturze przewija się wątek ZEJŚCIA (katabaza) bohatera do podziemnego świata, do świata zmarłych. Do tego stopnia jest to wątek powtarzalny, że w teorii literatury określa się go mianem TOPOSU, czyli takiego motywu, który dowodzi na przykład jedności kulturowej jakiegoś obszaru.
Powieść jest uwspółcześnioną wersją sumeryjskiego mitu o bogini wojny i miłości Inannie. Choć mam wrażenie, że określenie "uwspółcześnienie" nie jest tu najtrafniejsze. Opisywany świat raczej wybiega daleko w przyszłość. Ludzie są w połowie urządzeniami, bo tak daleko przystosowali się do pełnionych funkcji, że rikszarz zrósł się z pojazdem i między łopatkami wyrasta mu dyszel i sypia na stojąco. Sekretarki przyrosły do krzeseł, niektórzy mają narzędzia zamiast kończyn lub poruszają się na płozach... Miasto też jest jakieś dalekie od rozkwitu, wszystko pokrywa warstwa rdzy lub pleśni.
Nie znalazłam odpowiedzi po co Inanna zeszła do świata zmarłych. Wszyscy piszą, że "by zmierzyć się z siostrą". Zmierzyć się, czyli co? Nie doszło do żadnej konfrontacji, została uśmiercona. To inni ją uwolnili, ona nie dokonała niczego niezwykłego. Opuszczając krainę zmarłych zaburzyła porządek rzeczy i musiały nastąpić tego konsekwencje.
Nie sama fabuła jest tu jednak najważniejsza, lecz jej przesłanie i niezwykle bogaty materiał do przemyśleń. To spowodowało, że choć konwencja jest mi zupełnie obca, musiałam i chciałam przeczytać ją do końca. Fascynujące jest to, jak autorka widzi i rozumie. Niby to wszystko jest takie oczywiste, ale ...
Ludzie "Są krusi i żyją bardzo krótko; ledwo się czegoś nauczą, a już zapominają; ledwo pochwycą sens, a już popadają w demencję."
Żyć, "Być tam na gorze, ścigać się i walczyć, zakładać rodziny i rodzić, obsiewać pola, budować miasta....Po co? Po co to, skoro i tak wszystko się straci? My mamy NIC od razu, od świętego początku, a więc nic nie tracimy."
Ma tu miejsce przedziwne przemieszanie charakterów, "Lśniącooki służący przyspawany do cichobieżnych płóz" konkuruje z notesem, "który omdlewa z rozkoszy, rozkłada szeroko kartki".
Nie bez powodu człowiek został stworzony w takiej, a nie innej formie. Nie ma w tym przypadku:
"I wymyślił dla nich szybkie życie zakończone śmiercią, bo w ten sposób, żyjąc krótko, nie zdążą ogarnąć w całości tego planu." Bo człowiek to "coś więcej niż zwierzęta, ale mniej niż bogowie." Ludzie "w istocie są krusi, słabi, składają się z samych dziur, braków, z pustych przestrzeni; (...) Cały ich fundament to strach, boją się bólu, starości i śmierci, boją się czasu, boją się własnych ciemności."
Bo ludzie wciąż zastanawiają się i zadają pytanie, "jak to jest, gdy się umarło, co to znaczy? Co to znaczy nie ma?"
Tę powieść trzeba czytać bardzo uważnie. Starannie, by nic nie umknęło. Choć nie znajdziemy w niej gotowych odpowiedzi, to pozwoli wiele zrozumieć, bo czasem zamiast odpowiedzi, trzeba tylko sformułować pytanie.
A na koniec stwierdzenie, że rozum ludzki "wymyśli tabletki, na strach i niepokój, lecz nie na śmierć..."

Piękna, mądra, refleksyjna, lektura obowiązkowa.

Od zawsze w literaturze przewija się wątek ZEJŚCIA (katabaza) bohatera do podziemnego świata, do świata zmarłych. Do tego stopnia jest to wątek powtarzalny, że w teorii literatury określa się go mianem TOPOSU, czyli takiego motywu, który dowodzi na przykład jedności kulturowej jakiegoś obszaru.
Powieść jest uwspółcześnioną wersją sumeryjskiego mitu o bogini wojny i miłości...

więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    2 730
  • Chcę przeczytać
    1 010
  • Posiadam
    486
  • Ulubione
    82
  • Literatura polska
    47
  • Teraz czytam
    36
  • 2019
    30
  • 2020
    27
  • Chcę w prezencie
    21
  • 2020
    21

Cytaty

Więcej
Olga Tokarczuk Anna In w grobowcach świata Zobacz więcej
Olga Tokarczuk Anna In w grobowcach świata Zobacz więcej
Olga Tokarczuk Anna In w grobowcach świata Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także