Eseje wybrane
- Kategoria:
- publicystyka literacka, eseje
- Wydawnictwo:
- Karakter
- Data wydania:
- 2018-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2018-01-01
- Liczba stron:
- 494
- Czas czytania
- 8 godz. 14 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788365271853
- Tłumacz:
- Magdalena Heydel
Zbiór zawiera eseje: Czytanie, Pisanie, Recenzowanie, Patrzenie, Podróżowanie, Londyn, Kobiety, Życiopisanie, Nieludzkie, Życie i śmierć.
Ten wybór różni się od dotychczasowych prezentacji eseistyki Woolf: pisarka nie występuje tu jedynie jako czytelniczka, recenzentka, komentatorka i teoretyczka literatury modernistycznej, lecz przede wszystkim jest „uwikłana w świat”: podróżuje, angażuje się w dyskusje nad ważnymi kwestiami społecznymi, domaga się prawa do „zintensyfikowanego istnienia” dla kobiet, dzieci i zwierząt, chadza do kina, na wystawy i na wiece protestacyjne. Stając w obronie tej „wszechogarniającej przemożnej siły” i „pobudzającej energii”, jaką jest życie, z fascynującą precyzją i przenikliwością rekonstruuje momenty zdumienia istnieniem i śmiercią, budując przy tym zdania należące do najpiękniejszych, jakie zna literatura.
Teksty Woolf są olśniewające, precyzyjne, pełne genialnych spostrzeżeń dotyczących zarówno „żywego życia”, jak i jego literackiej odmiany, czasem lekkie i dowcipne, czasem bezwzględne i złośliwe, a czasem bolesne i mroczne – zawsze jednak jest to literatura najwyższej próby, czy – jak powiedziałaby może sama autorka – najwyższych lotów.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Pisarka, która patrzy na życie
Pisarz to artysta, leży przed nim kartka papieru, a on stara się na niej odwzorować to, co widzi.* – fragment „Krzywej wieży” najlepiej opisuje stosunek Virginii Woolf do pisarstwa. Ta wybitna angielska autorka, znana przede wszystkim z eksperymentalnych w formie powieści (jak poetyckie „Fale” czy „Pani Dalloway”, gdzie wykorzystano strumień świadomości) wysoką pozycję w ówczesnych środowisku literackim zdobyła dzięki swoim esejom. Zbiór „Eseje wybrane” stał się jednym z najważniejszych wydarzeń wydawniczych 2015 roku w Polsce, dlatego też, jako wielbicielka pióra Virginii Woolf, nie mogłam przejść obojętnie obok tej książki.
Niektórzy mogliby się spodziewać, że Virginia Woolf ograniczy się tylko do pisania na temat literatury, jednak pisarka w tej kwestii potrafi zaskoczyć niejednego czytelnika. Tematyka esejów autorki „Do latarni morskiej” jest różnorodna: czytanie, pisanie, krytyka literacka, kondycja angielskiej powieści na początku XX wieku, podróże, sztuka, kobiety i ich rola w społeczeństwie, biografia wybitnych jednostek (w tym ojca pisarki, Lesliego Stephena), życie ludzkie (wśród tego motywu można znaleźć znany esej „O chorowaniu”) oraz… ćmy. Wśród tak licznych tekstów (ponad 50) największe wrażenie robią zwłaszcza trafne spostrzeżenia autorki na temat otaczającego ją świata i środowiska literackiego w Wielkiej Brytanii. Warto również podczas lektury „Kunsztu” posłuchać jedynego nagrania, na którym zarejestrowano głos Virginii Woolf.
Entuzjastyczne recenzje „Esejów wybranych” nie kłamią: ten zbiór tekstów autorstwa jednej z najważniejszych pisarek w historii literatury tylko udowadnia, jak wszechstronną oraz utalentowaną osobą była autorka „Orlando”. Czytelnik dziwi się, że Virginia Woolf miała kompleksy na punkcie swojego wykształcenia (żałowała, że nie miała możliwości studiowania), ponieważ każdy z esejów jest napisany bardzo dobrze i z ogromną znajomością tematu. Autorka „Flusha” przedstawia ciekawe argumenty na potwierdzenie swoich racji, a w niektórych tekstach nie stroni od ironii, zwłaszcza przy opisach pisarzy, którzy, według niej, w swojej twórczości byli daleko od ludzkiego życia. Trzeba przyznać, że angielska pisarka miała bardzo oryginalne poglądy - bardzo interesująca jest wizja recenzowania książek w przyszłości (Virginia Woolf uważała, że krytycy nie są niezbędni), tekst na temat rozwoju kinematografii i roli filmów oraz szkice biograficzne o kobietach, które, idąc według myśli zawartej we „Własnym pokoju”, były tak niezwykłe, że ich życiorysy tylko czekały na spisanie. Najbardziej utkwił mi jednak w pamięci pan Brown, czyli błędny ognik, wiecznie umykający tym, którzy piszą, którego złapanie i ujarzmienie jest marzeniem wszystkich autorów.
Im więcej utworów Virginii Woolf mam okazję poznać – czy to powieści, eseje bądź dramat – to tym bardziej przekonuję się, że to była wybitna pisarka, która (wbrew temu, co można znaleźć w jej dziennikach) pewnie czuła się w każdym gatunku literackim. Eseje pozornie wydają się proste do napisania, jednak ich tworzenie wymaga talentu, ogromnej wiedzy i, o czym wspomniałam wcześniej, złapaniu pana Browna. Autorce „Między aktami” ta sztuka się udała. A nam, jej recenzentom, pozostało tylko… pozazdrościć tej umiejętności i ćwiczyć, aby dojść do takiej wprawy. Czytelnikom natomiast zostawiam czystą przyjemność lektury „Esejów wybranych”.
Anna Wolak
* V. Woolf, „Krzywa wieża“ [w:] tejże, „Eseje wybrane“, Kraków 2015, s. 119.
Oceny
Książka na półkach
- 1 315
- 273
- 172
- 75
- 14
- 12
- 8
- 7
- 6
- 6
Opinia
Jak zaskakującym nawykiem jest katalogowanie, dowiadujemy się przy zetknięciu z tak rozmaitym zbiorem. Autorka przyjmuje w nim pozy przyziemności, uczestniczy w życiu, podróżuje, domaga się praw dla pokrzywdzonych, wreszcie wypowiada siebie. Zawsze jednak są to wyrazy, odmiany tej samej siły zachwytu życiem. Dla tak rozmaitych dań, przygotowała styl zrównujący te wydawać by się mogło tak odległe miejsca.
W moim przekonaniu, najbardziej znaczące są trzy eseje.
„Obrazy” stają się drogowskazem dla rzemiosła pisarskiego, aby pod ręką talentu, nie zeszły na manowce. Fascynuje zwłaszcza opis wydobywania przez pisarza obrazów z : „bezcielesnych myśli, które wiszą niczym nietoperze w pierwotnych ciemnościach, gdzie światło jeszcze nigdy nie zagościło.”
Charakterystyczne „Być może” i „Myślę” pojawia się w biograficznym eseju „Montaigne”, jako wyraz sceptycyzmu renesansowego humanisty do natury ludzkiej. Poza, którą przybieramy, porządek który ustanawiamy staje się dla nas zesztywnieniem, zaprzeczeniem żywotności – naszej najcenniejszej esencji.
Zbiór kończy subtelna „Śmierć ćmy”. Autorkę porusza: „Ćma w walce z tak potężną siłą o zachowanie czegoś, czego nikt nie cenił ani nie chciał wspierać”. Stara się dostrzec bezosobową energię, która porusza życie, urządza świat i jak znika, ulatnia się z wiotkiego ciała pod wpływem nieznanych przyczyn.
Jak zaskakującym nawykiem jest katalogowanie, dowiadujemy się przy zetknięciu z tak rozmaitym zbiorem. Autorka przyjmuje w nim pozy przyziemności, uczestniczy w życiu, podróżuje, domaga się praw dla pokrzywdzonych, wreszcie wypowiada siebie. Zawsze jednak są to wyrazy, odmiany tej samej siły zachwytu życiem. Dla tak rozmaitych dań, przygotowała styl zrównujący te wydawać by...
więcej Pokaż mimo to