Historia dobrego bramina
Wydawnictwo: Wolne Lektury klasyka
- Kategoria:
- klasyka
- Wydawnictwo:
- Wolne Lektury
- Data wydania:
- 2014-09-11
- Data 1. wyd. pol.:
- 2014-09-11
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788328810228
- Tłumacz:
- Tadeusz Boy-Żeleński
- Tagi:
- fiozofia szczęście
Ta książka nie posiada jeszcze opisu.
Dodaj do biblioteczki
Porównaj ceny
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Szukamy ofert...
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 49
- 17
- 3
- 3
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Uderzony szczęściem tej biednej istoty, wróciłem do filozofa i rzekłem: — Czy nie wstyd ci być nieszczęśliwym, podczas gdy tuż pod twoim dom...
Rozwiń...nie znalazłem nikogo, kto by się chciał zgodzić na zamianę i stać się głupcem, aby być szczęśliwym.
dodaj nowy cytat
Więcej
OPINIE i DYSKUSJE
miniatura, ale niesie
miniatura, ale niesie
Pokaż mimo toTak dużo treści, a tak niewiele do czytania.
Tak dużo treści, a tak niewiele do czytania.
Pokaż mimo toW krótkiej powiastce filozoficznej Voltaire, francuskiego filozofa, spotykamy się z dwoma postaciami: bogatego i roztropnego mędrca - bramina, oraz jego starej i biednej sąsiadki - Hinduski.
Problem w tym, że światły bramin czuje się nieszczęśliwy; zajmowanie się filozofią powoduje tylko że staje się: "przygnieciony własną ciekawością i niewiedzą" (co ciekawe: zgłębia tajemnice natury tylko wtedy gdy nie zabawia się ze swoimi trzema żonami),a głupia Hinduska - szczęśliwą pomimo życia w niewiedzy. Pojawia się paradoks: "[…] ci, którzy są zadowoleni ze swego istnienia, są zupełnie pewni, że są zadowoleni; ci, którzy rozumują, nie są równie pewni, że dobrze rozumują". Narrator (prawdopodobnie Voltaire) zastanawia się, czy warto być radosnym głupcem, niż szarpanym wątpliwościami istoty świata mędrcem; pyta swoich koleżków po filozofii. I tutaj pada wyraźna odpowiedź, będąca puentą utworu: "Wywnioskowałem stąd, iż jeżeli przywiązujemy wagę do szczęścia, więcej jeszcze przywiązujemy jej do rozumu".
[Bardziej przemawia do mnie postawa przejawiana przez starą Hinduskę, która pomimo swojego ubóstwa i lekkiej dewocji potrafi być osobą szczęśliwą. Można sobie tkwić w filozoficznej zadumie, mając w życiu wszystko czego potrzeba (tu dziwne stwierdzenie: "mając bowiem wszystkiego pod dostatkiem, nie potrzebował nikogo oszukiwać"),a o wiele łatwiej zrozumieć, że zmagając się z nieprzychylnym losem szukamy pocieszenia, dającego ułudę radości w rzeczach najprostszych (mimo całej naiwności, bycia jak ona: "starym bezdusznym gratem" (sic!)). Potem taki Faust (podobnie jak on, bramin zgłębił całą wiedzę książkową świata) zacznie pragnąć - po prostu - szczęścia.
Reasumując, bardziej przemawia: "ostatecznie bowiem o cóż chodzi? O to, aby być szczęśliwym"].
Inne uwagi:
- nadużycie określeń - można znaleźć kilka dowodów; nazwanie: w tytule bramina "dobrym" (czemu? przecież w tekście nie ma żadnych do tego odwołań; prawdopodobnie kontrast pomiędzy "złym" myśleniem Hinudski a "dobrym" bramina),Hinudski "starym bezdusznym gratem" i "dewotką"(tylko dlatego że nieco naiwnie, nie zadawając sobie pytań o istotę religii, jest wierząca i pewnie przyjmuje jej wszystkie proste myśli - uznaje dobro; nie posiada filozoficznej "ogłady")
- brak wyrazistej puenty
Cytaty:
* "Studiuję od czterdziestu lat pouczam innych, a sam nie wiem nic",
"Tymczasem zasypują mnie codziennie pytaniami co do wszystkich tych punktów; trzeba odpowiadać; nie mam nic rozsądnego do powiedzenia; gadam wiele i kiedy skończę mówić, doznaję uczucia pomieszania i wstydu za samego siebie" - można odnieść do niektórych nauczycieli w polskich szkołach
* "nie wiem, dlaczego istnieję"
* "Zrozumiałem, że im więcej posiadał światła w głowie a uczucia w sercu, tym bardziej był nieszczęśliwy"
Data powstania utworu: 1759
NOTATKA
;)
W krótkiej powiastce filozoficznej Voltaire, francuskiego filozofa, spotykamy się z dwoma postaciami: bogatego i roztropnego mędrca - bramina, oraz jego starej i biednej sąsiadki - Hinduski.
więcej Pokaż mimo toProblem w tym, że światły bramin czuje się nieszczęśliwy; zajmowanie się filozofią powoduje tylko że staje się: "przygnieciony własną ciekawością i niewiedzą" (co ciekawe: zgłębia...