Na skraju jutra
- Kategoria:
- fantasy, science fiction
- Tytuł oryginału:
- All You Need Is Kill
- Wydawnictwo:
- Galeria Książki
- Data wydania:
- 2014-06-04
- Data 1. wyd. pol.:
- 2014-06-04
- Data 1. wydania:
- 2009-07-21
- Liczba stron:
- 231
- Czas czytania
- 3 godz. 51 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788364297250
- Tłumacz:
- Anna Horikoshi
- Ekranizacje:
- Na skraju jutra (2014)
- Tagi:
- inwazja wojna z Obcymi wróg inne cywilizacje
Keiji Kiriya jest jednym z tysięcy żołnierzy ubranych w automatyczny kombinezon i wysłanych na wojnę, którą Ziemianie toczą z Obcymi. Chłopak ginie podczas swojej pierwszej bitwy, ale budzi się następnego ranka, by stoczyć tę samą walkę jeszcze raz i jeszcze raz. Podczas sto pięćdziesiątej ósmej próby odbiera sygnał od tajemniczego sprzymierzeńca, dziewczyny nazywanej Stalową Suką. Czy to dzięki niej Keiji uniknie ostatecznej śmierci?
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Ale to już było!
Czy zdarzało Ci się rozpamiętywać jakieś zdarzenie wielokrotnie? Przeżywać je raz za razem, pisać inne scenariusze wydarzeń i zastanawiać się, jakby potoczyło się Twoje życie, gdybyś miał odwagę postąpić inaczej? W książce „Na skraju jutra” główny bohater rozpamiętuje swoją przeszłość aż nadto szczegółowo, lecz podyktowane jest to chęcią przeżycia i wydostania się z pętli czasu, która odciska na nim piętno przymusowego bohatera.
Hiroshi Sakurazaka to japoński pisarz science fiction, który rozpoczynał swoje literackie podboje od mangi „All You Need Is Kill”, w której głównym bohaterem jest Keiji Kiriya. „Na skraju jutra” ponownie przybliża czytelnikowi jego losy, tym razem w formie tekstowej. Motywem przewodnim powieści jest lasso czasu, które oplotło jednego z japońskich żołnierzy. Nie jest to pomysł oryginalny, gdyż podobne zabiegi mogliśmy zaobserwować w filmach „Dzień Świstaka” czy „Kod nieśmiertelności”, lecz tym razem umiejscowienie akcji, bohaterowie i przede wszystkim fabuła grają pierwsze skrzypce w dziele Sakurazaki. Autor rozbudowuje swoją powieść stopniowo, konstruuje napięcie w sposób przemyślany i interesujący.
Książka podzielona jest na cztery części, w których poznajemy szczegóły życia innych postaci. Jest to ciekawe urozmaicenie, gdyż czytelnik z nieskrywaną ochotą czyta historię Rity Vrataski czy Bartoloma Ferrella. Keiji Kiriya jest typowym przykładem nieudacznika, szaraka, młokosa. Okoliczności zmusiły go, aby przyjął postawę herosa i nieustraszonego pogromcy obcych. Wykorzystał sytuację pętli czasu na swoją korzyść, udowadniając, że nawet najtrudniejsze okoliczności można przemienić w coś wartościowego i kształtującego osobowość.
Nie jest to niestety książka pozbawiona wad. Przede wszystkim linia dialogowa mogła zostać poprowadzona w lepszy, czytelniejszy sposób. Bardzo często czytelnikowi przyjdzie domyślać się, kto jest autorem wypowiedzianych słów. Jest to przeoczenie, które powoduje chaos i dezorientację. Drugą kwestią jest jakość dialogów, która przywodzi na myśl sztuczność i tandetę. Pomimo, że pustość konwersacji zdarza się dość często, to ginie ona w pozytywnym wydźwięku powieści.
Motyw pętli czasu jest tematem na tyle niszowym, że na pewno sprzeda się w literaturze oraz kinematografii. Filmowy odpowiednik książki, chociaż różniący się diametralnie od swojego pierwowzoru, dostarcza niesamowitą rozrywkę i emocje. Twór Sakurazaki jest publikacją bardziej stonowaną, wytwarzającą mocniejszą więź z bohaterem i wciągającą bez reszty lekturą. Chociaż film serwuje lepsze zakończenie, nie sposób nie docenić twórczości Hiroshi Sakurazaka, bez którego nie moglibyśmy podziwiać zarówno kinowego hitu, jak i recenzowanego tu wydania. Polecam!
Damian Hejmanowski
Oceny
Książka na półkach
- 932
- 498
- 404
- 51
- 26
- 21
- 16
- 14
- 11
- 8
Opinia
W krwawej pętli czasu zostaje uwięziony żołnierz Zjednoczonej Armii Obrony Ziemi, Keiji Kiriya. Młody, niedoświadczony na placu boju Japończyk ginie podczas pierwszej bitwy z Mimami - potworami, które pewnego dnia pojawiły się na Ziemi i rozpoczęły proces jej niszczenia. Wbrew oczekiwaniom śmierć nie staje się dla Keiji’ego końcem tylko początkiem. Główny bohater z niezrozumiałych powodów zostaje uwięziony w pętli czasu. Tajemnicza siła sprawia, że mężczyzna ciągle powraca do poranka przed dniem bitwy, w której stracił życie. Czy stan, w którym znalazł się Kirya okaże się szansą dla niego i Ziemian, a może wręcz przeciwnie, będzie to niekończący się cykl bólu i śmierci?
„Na skraju jutra” to jedna z pierwszych japońskich light novel - lekkich, japońskich powieści, w których pojawiają się ilustracje utrzymane w mangowym stylu - wydanych w Polsce. Powieść science-fiction autorstwa Hiroshi Sakurazakiego na pewno zyskała na popularności dzięki amerykańskiej ekranizacji, w której wystąpił Tom Cruise. Powieść doczekała się również dwutomowej, mangowej adaptacji („All you need is kill”), którą w Polsce wydało wydawnictwo JPF.
Fabuła książki została oparta na ciekawym pomyśle, w którym pierwsze skrzypce gra motyw pętli czasu (motyw może nie innowacyjny, ale zdecydowanie nie wyeksploatowany jeszcze w literaturze). Sakurozaka postawił nie na dynamiczną akcję, a raczej na kwestie psychologiczne. Czytelnik obserwuje przemianę niedoświadczonego, przerażonego tym, co wokół niego się dzieje żołnierza w zdeterminowanego weterana wojny, który uczy się maksymalnie wykorzystywać sytuację, w której się znalazł. Postać Keiji’ego można przyrównać do bohaterów japońskich komiksów dla chłopców - shonenów. W powieści mamy do czynienia z dość charakterystycznym dla tego gatunku komiksów sposobem kreacji bohatera: zwykły, nieporadny chłopiec okazuje się wybrańcem/zbawcą ludzkości, który z bitwy na bitwę doskonali swe umiejętności, by w finale rozegrać widowiskowy pojedynek, w którym rozstrzygną się – w zależności od linii fabularnej – jego losy/losy świata/losy wojny.
„Na skraju jutra” jest light nowelką, więc lektura z założenie ma być nieskomplikowana i lekka. Powieści Hiroshi Sakurazakiego, ze względu na podjęty przez pisarza temat, trudno określić mianem „lekkiego” czytadła, jednak zgodnie z ideą light novel czyta się ją szybko, a akcja wbrew pozorom nie należy do szalenie skomplikowanych, wątki także nie zostają nadmiernie rozbudowane. Centralną rolę gra w fabule Keiji Kiriya i to temu bohaterowie pisarz poświęcił najwięcej uwagi, on jest również narratorem znacznej części opowieści. Na drugim planie pojawia się kilka postaci pobocznych i jedna bohaterka drugoplanowa. Ciekawszymi postaciami są Bartolome Ferrel (dowódca Keiji’ego) oraz Rita Vrataski (doskonała kobieta-żołnierz, perła amerykańskiego oddziału, w walce nie mająca sobie równych), której losy zostają dość szczegółowo opisane w jednym z rozdziałów.
Powieść Hiroshi Sakurazakiego to niezły utwór science-fiction, którego lektura dostarczy przyjemności czytelnikom. Nie jest to jednak tytuł wybitny, innowacyjny, czy wolny od pewnych usterek, które mogą przeszkadzać bardziej wymagającym odbiorcom.
W krwawej pętli czasu zostaje uwięziony żołnierz Zjednoczonej Armii Obrony Ziemi, Keiji Kiriya. Młody, niedoświadczony na placu boju Japończyk ginie podczas pierwszej bitwy z Mimami - potworami, które pewnego dnia pojawiły się na Ziemi i rozpoczęły proces jej niszczenia. Wbrew oczekiwaniom śmierć nie staje się dla Keiji’ego końcem tylko początkiem. Główny bohater z...
więcej Pokaż mimo to