Kulturowy wymiar przestrzeni edukacyjnej. Studium dwóch szkół.
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Wydawnictwo:
- Print Group Daniel Krzanowski
- Data wydania:
- 2006-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2006-01-01
- Liczba stron:
- 200
- Czas czytania
- 3 godz. 20 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 8360065176
- Tagi:
- Edukacja Kultura Kulturoznawstwo Pedagogika
W projekcie badawczym, stanowiącym studium empiryczne o charakterze porównawczym, poszukiwano znaczących związków uczniów z konkretnymi miejscami w polskim (Szczecin) i francuskim (Rennes) liceum ogólnokształcącym. Kluczem do symbolicznej przemiany przestrzeni edukacyjnej w przyjazne uczniowi miejsce, uczyniono potrzebę prywatności i jej uwzględnienie w gospodarowaniu przestrzenią szkoły. Z pomocą kategorii "prywatność" dokonano opisu przestrzeni szkoły, eksponując sposób wytwarzania przestrzeni i jej użytkowania, percepcję oraz waloryzację przez młodych ludzi. Przyjęty sposób rozumienia przestrzeni edukacyjnej dał możliwość przejścia od opisu terytorialnego przestrzeni edukacyjnej (przestrzeni konkretnej szkoły),w sensie najbardziej fizycznym (mapowym),do opisu normatywnej wizji więzi między jej członkami. Konstrukcję pojęciową obranej strategii badawczej cechował wyraźnie pograniczny charakter. Do badania związku kultury i edukacji zostały wykorzystane pojęcia zaanektowane wprost z antropologii kulturowej (antropologia przestrzeni E. Halla) i psychologii społecznej (psychologii prywatności w ujęciu I. Altmana oraz P. Kelvina). W wyniku pierwszego etapu badań nastąpiło przekształcenie wstępnie zarysowanych problemów w konkretne pytania: 1) W jaki sposób szkoła poprzez gospodarowanie przestrzenią, rozwiązuje problem zapewnienia prywatności swoim uczniom? 2) Jakie są oczekiwania ucznia w zakresie gospodarowania przestrzenią szkoły, uwzględniającego potrzebę poszanowanie prywatności jej użytkowników? 3) Co stanowi o odrębności przestrzennej szkoły polskiej i francuskiej w wymiarze zapewnienia uczniom poczucia prywatności? Opierając się na założeniach paradygmatu interpretatywnego przyjęto interakcjonistyczny, indywidualistyczny sposób uprawiania analiz edukacyjnych, eksponujący potrzebę badania szkolnych kontekstów procesów nauczania i wychowania. Dominującą metodologiczną formułą postępowania dla tak zdefiniowanych badań są najczęściej studia przypadków (case studies) nakierowane na metaforyczną percepcję kultury, studia materiałów wizualnych, przestrzennego układu miejsc pracy, etc. W literaturze niemieckiej znane jako portrety szkoły (school portraits). Wykorzystaną strategię empiryczną dokładniej określić można jako metodę etnograficzną (wykorzystującą doświadczenia fotoetnografii),mieszczącą się w nurcie etnografii edukacji. Badanie właściwe prowadzono w roku szkolnym 2004/2005. Wykonano badanie ankietowe (Francja N=332, Polska N=348),64 wywiady z uczniami w obu populacjach, dopełniane obserwacjami 92 lekcji w liceum francuskim oraz 114 godzin lekcyjnych w szkole polskiej. Wykorzystano również wywiad grupowy oraz wywiad z interpretacją fotogramów (zdjęć przestrzeni obu szkół). Inspiracja do podjęcia badań wiązała się z potrzebą studiów nad zaniedbanymi kategoriami pedagogicznymi, do których nadal należą przestrzeń i czas.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Kulturowy wymiar przestrzeni edukacyjnej. Studium dwóch szkół.
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
Kulturowy wymiar przestrzeni edukacyjnej – brzmi dość tajemniczo i myślę, że zachęca do przeczytania. Podtytuł studium dwóch szkół, również zawiera w sobie element tajemnicy, jednak już coś podpowiada, a mianowicie, że publikacja ta jest wynikiem badań podjętych na terenie dwóch bardzo odległych od siebie szkół. Kim jest autorka? Jest doktorem habilitowanym Uniwersytetu Szczecińskiego, która pracuje w instytucie pedagogiki w dziale Jeżeli lubisz książki przez które przechodzi się w mgnieniu oka to ta pozycja Ci się nie spodoba. Nie daj się zwieść ilości stron, bo w wydaniu tej publikacji jakość treści przekracza dwa razy ilość zapisanych kartek. Liczne podania historyczne, liczni autorzy, liczne zdjęcia, liczne przypisy. Dr hab. J. Nowotniak opisuje swoje badania nad przestrzenią szkolną. Odchodzi jednak od wymiaru przestrzeni jako miejsca, przedmiotu. Według autorki przestrzeń to wnętrze człowieka, to jak on się czuje w kontekście danego miejsca, czasu. Publikacja również porusza ważny temat prywatności młodych osób w szkole. Język jakim pisana jest ta książka chwilami wymaga sięgania po słowniki wyrazów trudnych. Niewątpliwie nie jest to książka dla każdego, na pewno nie dla osób zamkniętych na poznawanie nowego, na pewno nie dla osób nie lubiących dokształcania się – bo niewątpliwie słowa jakich autorka używa mogą nieraz przyprawić o zastanowienie- ale co to znaczy? Autorka nie skupia się tylko na pedagogicznym aspekcie badań. Pod uwagę bierze również punkt widzenia antropologii, kulturoznawstwa, filozofii. Jak podkreśla wszelkie badania pedagogiczne muszą uwzględniać treść, znaczenie kulturowe – bo kulturę tworzy człowiek i w niej funkcjonuje. To co dla danej kultury jest normą, dla innej jest obrazą, zniewagą. Na uwagę zasługuje fakt metody badawczej, którą autorka przejrzyście przedstawia. Metodą tą jest etnografia wizualna- czas poświęcony badaniom ma swoje odzwierciedlenie w jakości jaką owe badania prezentują. Badania prowadzone na terenie Polski i Francji przyniosły ciekawe rezultaty, do których przeczytania zachęcam.
Kulturowy wymiar przestrzeni edukacyjnej – brzmi dość tajemniczo i myślę, że zachęca do przeczytania. Podtytuł studium dwóch szkół, również zawiera w sobie element tajemnicy, jednak już coś podpowiada, a mianowicie, że publikacja ta jest wynikiem badań podjętych na terenie dwóch bardzo odległych od siebie szkół. Kim jest autorka? Jest doktorem habilitowanym Uniwersytetu...
więcej Pokaż mimo to