Cosmopolis
- Kategoria:
- literatura piękna
- Tytuł oryginału:
- Cosmopolis
- Wydawnictwo:
- Noir sur Blanc
- Data wydania:
- 2012-06-13
- Data 1. wyd. pol.:
- 2005-01-01
- Liczba stron:
- 176
- Czas czytania
- 2 godz. 56 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 978-83-7392-392-8
- Tłumacz:
- Robert Sudół
- Ekranizacje:
- Cosmopolis (2012)
- Tagi:
- powieść amerykańska ekranizacje
Filmowa edycja trzynastej powieści budzącego najwięcej kontrowersji, najbardziej prowokacyjnego i nowatorskiego współczesnego pisarza amerykańskiego, laureata National Book Award, PEN/Faulkner Award i Jerusalem Prize. To studium okresu prosperity w Stanach Zjednoczonych na przełomie wieków, obraz świata wielkich pieniędzy i najnowszych technologii, a także wiwisekcja "amerykańskiego marzenia".
Pewnego kwietniowego dnia 2000 roku Eric Packer, 28-letni nowojorski miliarder, wstaje po nieprzespanej nocy w swym 48-pokojowym apartamencie na szczycie 89-piętrowego drapacza chmur przy Pierwszej Alei i postanawia udać się do fryzjera na końcu Czterdziestej Siódmej Ulicy. W imponującej limuzynie Packer przedziera się przez Manhattan, zablokowany z powodu prezydenckiej wizyty. Otoczony monitorami, śledzi kurs jena, od którego zależy stan jego finansów, spogląda na nowojorskie ulice, a także spostrzega, że ekran kamery w samochodzie pokazuje jego ruchy i gesty o kilka sekund wcześniej, niż Packer wykonuje je w rzeczywistości. Podróż przez Manhattan przedłuża się w nieskończoność, wypełniając cały dzień Erica Packera.
Krytycy wskazują na przenikliwą diagnozę, którą DeLillo stawia amerykańskiej (post)rzeczywistości - chaotycznej, cynicznej, pozbawionej celowości. Prezentowana przez niego wizja teraźniejszości podkreślona jest sposobem prowadzenia narracji. Wskazywano tu na nawiązania do Joyce'a i strumienia świadomości zastąpionego kalejdoskopem scen i wątków. „The Guardian” pisał nawet iż "Cosmopolis" nie jest w zasadzie powieścią, ale raczej poematem, freskiem przedstawiającym współczesność Nowego Jorku.
Warto przy tym wspomnieć, że w warstwie symbolicznej utworu (konkretnie w figurze szczura) DeLillo odwołuje się do Zbigniewa Herberta i jego "Raportu z oblężonego miasta" (m.in. zdanie z tego wiersza jest mottem powieści).
W "Cosmopolis" amerykański sen jest bliższy narkotycznej wizji niż marzeniu - to świat, który trwa dla samego trwania, staje się groteską. I w tym wymiarze jest to na pewno powieść trafiająca w potrzeby czytelników, bardzo aktualna.
„Cosmopolis” przeniósł na ekran w 2012 r. David Cronenberg, wystepują w nim m.in. Robert Pattinson, Juliette Binoche, Paul Giamatti, Sarah Gadon.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Bogactwo, masowe konwulsje i deszcz szczurów
Tuż przed premierą filmu Davida Cronenberga postanowiono wydać „Cosmopolis” z okładką filmową, a przy okazji przypomnieć czytelnikom jedną z najbardziej kontrowersyjnych amerykańskich książek ostatnich dziesięciu lat.
Historia o moralnym upadku i całkowitym spłyceniu wartości, opisująca jednen dzień z życia 28-letniego biznesmena, stawia pytania o przyszłość ludzkości we współczesnej metropolii.
Multimiliarder Eric Packer postanawia pojechać swoją limuzyną do salonu fryzjerskiego. W Nowym Jorku panują zamieszki, ulice są zablokowane z powodu przyjazdu prezydenta Stanów Zjednoczonych. Z okna samochodu mężczyzna obserwuje miasto i ludzi, poddając się przy tym kontemplacji i wewnętrznemu zepsuciu.
Największą zaletą „Cosmopolis” są moim zdaniem dialogi. Jeżeli chodzi o współczesną literaturę amerykańską, mamy do czynienia z czymś intrygującym, prześmiewczym i jednocześnie powalającym. Don Dellilo obok Cormaca McCarthy'ego należy do najciekawszych pisarzy o awangardowej postawie.
W powieści autor jest całkowicie neutralny. Nie tłumaczy, nie komentuje, nie usprawiedliwia. Jednocześnie, przy tych suchych, bezbarwnych opisach, wypowiedzi bohaterów ociekają jadem i sarkazmem. Filozoficzno- bełkotliwym językiem, którym się posługują, zarysowują sylwetkę nowojorskiego społeczeństwa.
Śledząc poczynania bohatera, jego zachowanie odbieramy nazbyt spokojnie. A dlaczego? Bo Eric Packer nie jest z krwi i kości. To symbol młodego człowieka, zagubionego, zaszczutego nienawiścią. Jego umysł jest nasączony wrogością i całkowitą oziębłością wobec innych. A postacie, które przewijają się przez jego limuzynę, przypominają grzeszników w piekle Dantego. Codziennie poddają się swoim torturom, a emocje towarzyszą im tylko przy odczytywaniu cyfr z tablic cen akcji czy kursów walut.
To, o czym jest „Cosmopolis”, można różnie interpretować. Packer wędruje swoją limuzyną przez morze nieczystości, nienawiści i masowej histerii. A podróż ta wydaje się z góry przesądzoną drogą do zatracenia.
Katarzyna Barańska
Oceny
Książka na półkach
- 342
- 327
- 109
- 13
- 6
- 4
- 4
- 3
- 2
- 2
Opinia
Kim jest Eric Packer jeśli nie bardziej spiętym, wycofanym i ostrożnym młodszym bratem Patricka Batemana /'American Psycho'? Patrick miał jeszcze odwagę wyjść z domu. Co prawda na swoich warunkach, do 'starannie wyselekcjonowanych' miejsc (ach, te kilkunastostronicowe dywagacje na temat gdzie zjeść dziś kolację) i właściwie wyłącznie po to by zaznaczyć teren, porównać wizytówki/ buty/ubrania do tych wybranych przez kolegów i szaleć z rozpaczy i samotności w towarzystwie ludzi, którzy monologują zamiast rozmawiać. Sam fakt jednak, że go ta miałkość drażniła, czyni go bardziej ludzkim nim Erica. Patrick dziwi się, że modelki nie mają nic do powiedzenia i na wszelkie sposoby próbuje sprowokować je do wyrażenia jakiejś myśli podczas spotkania w klubie. Jego młodszy brat Eric jest zbyt pozbawiony wiary czy nadziei, by w ogóle próbować ... W czasie spotkania z żoną, która wyznaje mu, zdziwiona, że coś jednak czuje, że bolą ją jego zdrady, Eric natychmiast ustawia się na zewnątrz tej sytuacji i jak rozbawiony obserwator stwierdza:'This is good. We're like people talking. Isn't this how they talk?' Na co jego żona odpowiada: 'How would I know?'. Oni nie tyle są ludźmi, co nimi bywają w chwilach słabości. Może dlatego wszelkie próby czytania 'Cosmopolis' przy pomocy znanych czytelniczych chwytów takich jak współczucie, wczuwanie się w sytuację bohatera lub odnajdywanie w nim siebie,są skazane na niepowodzenie i wydają się śmieszne i nieadekwatne. Czy jest to w takim razie podane na zimno danie dla intelektu? Chłodna i elegancka proza? Na pierwszy rzut oka tak. Wsiadamy do limuzyny Packera,do której tylko nieliczni mają dostęp. Na zewnątrz zdesperowany tłum próbuje protestować przeciw przyszłości,tak jakby można było opóźnić jej nastanie. W środku charakterystyczna kombinacja zapachu drogiego samochodu, wypielęgnowanego ciała i zadowolenia z siebie. To wszystko jest bardzo przyjemne. Atmosferę psuje jednak świadomość, że każdy, z kim Packer rozmawia w limuzynie, dostał za to od niego pieniądze. Przez to każda rozmowa jest fałszywa, nic nie warta, daremna.
Dawno temu pewien mój znajomy, będąc jeszcze licealnym durniem opowiedział mi, jak widzi swoją przyszłość. Opisał mi wielki budynek z jego nazwiskiem na dachu. Pamiętam swoje zdumienie: jak można marzyć o czymś takim? Jestem pozbawiona ambicji, ale ciekawa, więc jakiś czas później przyśniło mi się, że wchodzę do tego drapiącego chmury budynku. W środku był pusty.
Ten sen przypomniał mi się kiedy czytałam 'Cosmopolis'. O takim pustym świecie pisze DeLillo. Najpierw pozwala budować go Ericowi, który mówi o sobie: 'Jestem bezlitośnie skuteczny. Uzdolniony. Umiem prowadzić interesy, zdobywać majątek. (...) Cały ten talent i energia. Zaprzęgnięte do działania. Konsekwentnie robię z nich dobry użytek.', a chwilę później pokazuje, jak niewiele potrzeba, by ten świat runął: 'Bo zwątpienie wkradło się w twoje życie(...) Człowiek zaczyna myśleć, że ciekawiej jest wątpić niż działać. Wątpienie wymaga więcej odwagi.'
Kim jest Eric Packer jeśli nie bardziej spiętym, wycofanym i ostrożnym młodszym bratem Patricka Batemana /'American Psycho'? Patrick miał jeszcze odwagę wyjść z domu. Co prawda na swoich warunkach, do 'starannie wyselekcjonowanych' miejsc (ach, te kilkunastostronicowe dywagacje na temat gdzie zjeść dziś kolację) i właściwie wyłącznie po to by zaznaczyć teren, porównać...
więcej Pokaż mimo to