Horror metaphysicus

Tłumaczenie: Maciej Panufnik
Wydawnictwo: Znak
8,34 (56 ocen i 4 opinie) Zobacz oceny
10
11
9
16
8
15
7
9
6
5
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Darmowe dodatki Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Metaphysical horror
data wydania
ISBN
978-83-240-1815-4
liczba stron
144
słowa kluczowe
esej, filozofia, filozofia religii
kategoria
filozofia i etyka
język
polski
dodał
Snoopy

”A oto na czym ów horror polega: jeśli nic prawdziwie poza Absolutem nie istnieje, Absolut jest niczym; jeśli nic prawdziwie nie istnieje poza mną, ja sam jestem niczym.” (fragment książki) Leszek Kołakowski w książce "Horror metaphysicus" porusza kwestie najistotniejsze - pyta o Boga, sens istnienia świata i człowieka, a także sens uprawiania filozofii. Rozmawia przede wszystkim z...

”A oto na czym ów horror polega: jeśli nic prawdziwie poza Absolutem nie istnieje, Absolut jest niczym; jeśli nic prawdziwie nie istnieje poza mną, ja sam jestem niczym.”
(fragment książki)

Leszek Kołakowski w książce "Horror metaphysicus" porusza kwestie najistotniejsze - pyta o Boga, sens istnienia świata i człowieka, a także sens uprawiania filozofii. Rozmawia przede wszystkim z czytelnikiem, ale do debaty zaprasza także swoich mistrzów, bo przecież od wieków poszukiwano odpowiedzi na te pytania. Czy udaje się je znaleźć? Kołakowski wie, że człowiek jest stworzony do poszukiwania prawdy, nie zaś do jej posiadania.

”Lecz choć nie możemy zgłębić tajemnicy i obrócić jej w wiedzę, ważna jest sama świadomość istnienia tej tajemnicy; choć nie sposób zedrzeć zasłonę, za którą ukrywa się rzeczywistość ostateczna, winniśmy wiedzieć, że jest taka zasłona.” (fragment książki)

 

źródło opisu: Wydawnictwo Znak, 2012, www.znak.com.pl

źródło okładki: Wydawnictwo Znak, 2012, www.znak.com.pl

pokaż więcej

książek: 539
Olaf | 2013-04-22
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 22 kwietnia 2013

Horror Metafizyczny, to chyba jedna z ostatnich książek Leszka Kołakowskiego, w których próbował kroczyć po tropach Absolutu. Jan Paweł II napisał gdzieś w swojej encyklice Fides et Ratio, że nowożytne kierunki filozoficzne uznały wiarę za czynnik alienujący i szkodliwy dla rozwoju pełnej racjonalności. Leszek Kołakowski stara się wyjaśnić, że z pułapu filozofii, opis doświadczenia wiary jest w niemożliwy. Poszukiwanie racjonalności w wierze jest trudne. Objawienie kieruje się swoją "logiką", która z naszego punktu widzenia jest nieuchwytna. Ta nieuchwytność, to właściwie punkt za którym podążało wielu świętych. Wydaje mi się, że na swój laicki sposób Kołakowski robi to samo. Pisze też: „Cóż, nawet ci, którzy słyszą i potrafią rozszyfrować Boskie wezwanie przyznać muszą, że postrzega się je inaczej, niż, powiedzmy, słoneczne światło; różnica na tym polega, że realność światła słonecznego nie jest wśród ludzi przedmiotem sporu. Ci, którzy rozpoznają w świecie znaki Boże nie różnią się od tych, którzy dostrzec ich nie potrafią w kwestiach empirycznych, lecz różnią się w interpretacji doświadczenia. Interpretacja pierwszych jest przez drugich uznawana za bezprawną i pozbawioną znaczenia na mocy reguł języka, które przyjąć postanowili. Pytanie brzmi zatem: czy są jakieś reguły wyższego rzędu, z których moglibyśmy skorzystać dokonując wyboru języka spośród wszelkich możliwych?”.

? "Gdybym mówił językami ludzi i aniołów,
a miłości bym nie miał,
stałbym się jak miedź brzęcząca
albo cymbał brzmiący."

Jeżeli bym miał prowadzić dialog z Leszkiem Kołakowskim to od tej wypowiedzi świętego Pawła bym rozpoczął.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Zniewolony książę

Szum jaki powstał wokół tej książki jest moim zdaniem jak najbardziej zasłużony! Wydaje mi się, że wiele osób myśli o tej książce "o nie - kolejn...

zgłoś błąd zgłoś błąd