Tryptyk z betonu, zmęczenia i śniegu

Okładka książki Tryptyk z betonu, zmęczenia i śniegu Stanisław Barańczak
Okładka książki Tryptyk z betonu, zmęczenia i śniegu
Stanisław Barańczak Wydawnictwo: Kos poezja
77 str. 1 godz. 17 min.
Kategoria:
poezja
Wydawnictwo:
Kos
Data wydania:
1980-01-01
Data 1. wyd. pol.:
1980-01-01
Liczba stron:
77
Czas czytania
1 godz. 17 min.
Język:
polski
Tagi:
wiersze opozycja
Średnia ocen

7,9 7,9 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Inne pozytywne uczucia też wchodzą w grę. Korespondencja 1972-2011 Stanisław Barańczak, Wisława Szymborska
Ocena 8,1
Inne pozytywne... Stanisław Barańczak...
Okładka książki Zawrót głowy. Antologia polskich wierszy filmowych Mateusz Andała, Marek Krystian Emanuel Baczewski, Tomasz Bąk, Edward Balcerzan, Marcin Baran, Stanisław Barańczak, Kacper Bartczak, Miron Białoszewski, Miłosz Biedrzycki, Dominik Bielicki, Zbigniew Bieńkowski, Jacek Bierut, Wojciech Bonowicz, Piotr Bratkowski, Władysław Broniewski, Jan Brzękowski, Wojciech Brzoska, Andrzej Bursa, Maria Cyranowicz, Michał Czaja, Józef Czechowicz, Stanisław Czycz, Tytus Czyżewski, Cezary Domarus, Julia Fiedorczuk, Darek Foks, Konstanty Ildefons Gałczyński, Rafał Gawin, Zuzanna Ginczanka, Stanisław Grochowiak, Mariusz Grzebalski, Jacek Gutorow, Marcin Hamkało, Zbigniew Herbert, Jarosław Iwaszkiewicz, Genowefa Jakubowska-Fijałkowska, Kamila Janiak, Piotr Janicki, Jerzy Jankowski, Jerzy Jarniewicz, Bruno Jasieński, Mieczysław Jastrun, Radosław Jurczak, Adam Kaczanowski, Tymoteusz Karpowicz, Bożena Keff, Piotr Kępiński, Barbara Klicka, Bartosz Konstrat, Szczepan Kopyt, Jakub Kornhauser, Julian Kornhauser, Ryszard Krynicki, Jalu Kurek, Ewa Lipska, Zbigniew Machej, Piotr Macierzyński, Tomasz Majeran, Natalia Malek, Jakobe Mansztajn, Paweł Marcinkiewicz, Maciej Melecki, Stanisław Młodożeniec, Andrzej Niewiadomski, Klara Nowakowska, Bronka Nowicka, Grzegorz Olszański, Antoni Pawlak, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Tadeusz Pióro, Lech Piwowar, Adam Pluszka, Marta Podgórnik, Jacek Podsiadło, Halina Poświatowska, Michał Pranke, Julian Przyboś, Tomasz Pułka, Maciej Robert, Tadeusz Różewicz, Tomasz Różycki, Robert Rybicki, Bartosz Sadulski, Marcin Sendecki, Jerzy Skolimowski, Rafał Skonieczny, Krzysztof Śliwka, Szymon Słomczyński, Antoni Słonimski, Dariusz Sośnicki, Andrzej Sosnowski, Anatol Stern, Dariusz Suska, Marcin Świetlicki, Anna Świrszczyńska, Wisława Szymborska, Maciej Taranek, Julian Tuwim, Witold Wandurski, Aleksander Wat, Adam Ważyk, Adam Wiedemann, Kazimierz Wierzyński, Wojciech Wilczyk, Agnieszka Wolny-Hamkało, Wacław Wolski, Wiktor Woroszylski, Maciej Woźniak, Grzegorz Wróblewski, Bohdan Zadura, Urszula Zajączkowska, Filip Zawada
Ocena 6,2
Zawrót głowy. ... Mateusz Andała, Mar...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,9 / 10
44 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
1020
1011

Na półkach:

Można, można inteligentna gra autora ze swoimi odbiorcami, wyświetlająca naturalną szarą rzeczywistość. Trzeba troszeczkę wysilić się by odebrać komunikat wysłany przez poetę.

Można, można inteligentna gra autora ze swoimi odbiorcami, wyświetlająca naturalną szarą rzeczywistość. Trzeba troszeczkę wysilić się by odebrać komunikat wysłany przez poetę.

Pokaż mimo to

avatar
336
196

Na półkach:

Wybitna rzecz. Barańczak wychwytuje nawet najmniejszy fałsz z języka potocznego, języka propagandy i mediów, tworząc autorską, bezczelną i szczerą wypowiedź. Zaryzykuję tezę, że mamy tutaj podwaliny nie tylko dla niemal całej polskiej poezji współczesnej, ale też dla, ot choćby, "Dnia świra" Marka Koterskiego.

Wybitna rzecz. Barańczak wychwytuje nawet najmniejszy fałsz z języka potocznego, języka propagandy i mediów, tworząc autorską, bezczelną i szczerą wypowiedź. Zaryzykuję tezę, że mamy tutaj podwaliny nie tylko dla niemal całej polskiej poezji współczesnej, ale też dla, ot choćby, "Dnia świra" Marka Koterskiego.

Pokaż mimo to

avatar
234
33

Na półkach:

Poezja Barańczaka z "Tryptyku z betonu, zmęczenia i śniegu" wspomina o dramatach codzienności. Codzienności głęboko upodlonej.

Barańczak - do momentu wyjazdu z kraju poeta wybitnie miejski, od początku twórczości zrośnięty z dużym miastem, koncentrujący się na tym, co pozornie najbliższe. Jego przestrzeń to osiedla z wielkiej płyty, zimowa szarość, zatłoczony autobus, kolejka w sklepie.
W takim pejzażu rozgrywa się dramat człowieka. Ciasnota, brak miejsca i nieprzystawalność do rzeczywistości znamionują kreację bohaterów uwięzionych w kleszczach nie swoich mieszkań, wywołując poczucie beznadziejności losu i swoistej fatalności.

Barańczak tworzy obraz człowieka zagubionego w wielkim betonowym świecie. Obraz przerażającego, pustego blokowiska. Przerażająco pustego życia.
Gorzka ironia przebijająca z utworów odzwierciedla smutek, osaczenie i osamotnienie. Mieszkania dają tylko pozorne poczucie własności i bezpieczeństwa, ale nie zabezpieczają przed chaosem egzystencji, przed bezdomnością polegającą na zatraceniu własnej tożsamości i kompletnym braku anonimowości. Nie zabezpieczają przed bezdomnością wypływającą z rozdźwięku pomiędzy pragnieniem pojednania z miejscem pobytu i kompletną niemożnością oswojenia nie swojej przestrzeni.

Wszystko to zamyka się w granicach czterech ścian bólu, pustego mieszkania, pustego blokowiska, pustych półek w sklepie spożywczym, stając się przylądkiem beznadziejnym, gdzie rządzi beton, sklejka i dykta oraz pycha brzydoty z jej przeświadczeniem o własnej nieprzemijalności.

Z materii, na pierwszy rzut oka, okolicznościowej, wyłaniają się problemy natury egzystencjalnej.
Sceneria świata przedstawionego oczywiście lokalizuje "akcję" liryczną, ale ta jej funkcja z pewnością nie jest najważniejsza. Sceneria przede wszystkim służy za wykładnik postawy człowieka względem otaczającego go świata. Świata, w którym nie potrafi się odnaleźć. Przestrzeń prywatna nie jest do końca własna ani bezpieczna (co trafnie komentuje tytuł cyklu "Kątem u siebie" – definiujący przejściowy status sublokatora). Jest to przestrzeń wyobcowana a zarazem osaczająca. Tak samo osaczająca, jak osaczająca jest betonowa samotność...

[http://papieros-w-filizance.blogspot.com/2011/12/tryptyku-z-betonu-zmeczenia-i-sniegu.html]

Poezja Barańczaka z "Tryptyku z betonu, zmęczenia i śniegu" wspomina o dramatach codzienności. Codzienności głęboko upodlonej.

Barańczak - do momentu wyjazdu z kraju poeta wybitnie miejski, od początku twórczości zrośnięty z dużym miastem, koncentrujący się na tym, co pozornie najbliższe. Jego przestrzeń to osiedla z wielkiej płyty, zimowa szarość, zatłoczony autobus,...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    62
  • Chcę przeczytać
    38
  • Poezja
    4
  • 2018
    3
  • 2020
    2
  • Ulubione
    2
  • Ebook
    1
  • Teraz czytam
    1
  • FORMA: Poezja
    1
  • Chcę kupić
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Tryptyk z betonu, zmęczenia i śniegu


Podobne książki

Przeczytaj także