Opinie użytkownika
W posłowiu autorka powołuje się na takich pisarzy jak Borges, Kawabata czy Marquez, i rzeczywiście w opowiadaniach Ogawy czuć inspirację tymi twórcami. Proza autorki jest jednak oryginalna, całkowicie autonomiczna. Poprzez język kreuje świat, który zdaje się balansować na granicy między snem a marą senną, koszmarem. W każdym opisie przyrody, w każdym dialogu czai się pewne...
więcej Pokaż mimo toNa początku byłam oczarowana prozą Burns - była bardzo wyrazista, odrębna i prawdziwie olśniewająca, poetycka, zabawna i gorzka zarazem. Niestety nagromadzenie tego języka z czasem zaczęło mnie przytłaczać, nie mogłam znaleźć jednej osi spajającej cały wywód narratorki, jednego głębszego przekazu. Jako opowiadanie ta historia funkcjonowałaby świetnie. Ostatecznie w tej...
więcej Pokaż mimo to
Na papierze zapowiadała się świetna książka: zarówno koncept podziału historii zgodnie z alfabetem, jak i zapowiadana fabuła wydawały się ciekawym pomysłem na kolejną już powieść dziejącą się podczas II wojny światowej. Niestety, praktyka okazała się rozczarowaniem.
Fabuła książki znacznie rozmija się z zapowiedzią - o rodzinie, która wprowadza się do domu byłego...
Jakby nie Atwood to pisała. Literackość "Opowieści podręcznej" została tu zastąpiona językiem i fabułą wziętymi z pierwszej z brzegu młodzieżowej powieści post-apokaliptycznej. Z kolei niedopowiedzenie, które zostawiało czytelnikowi pole do własnej interpretacji po pierwszej części, tutaj zostało zastąpione do bólu schematycznym zakończeniem. Sama książka jest bardzo...
więcej Pokaż mimo toZa dużo wątków w tej niezbyt długiej książce. Zamiast skupić się na głównych bohaterach, autor dodaje wiele perspektyw, które - gdyby poświęcono im więcej czasu, rozbudowania - mogłyby wnieść coś ciekawego, ale ostatecznie sprowadzone są do płytkiego zarysowania problemu. Efekt jest taki, że nie obchodzą nas główni bohaterowie, a kolejne szokujące zdarzenia i zwroty akcji...
więcej Pokaż mimo toNiektóre opowiadania były jakby na siłę udziwnione i niepotrzebnie się dłużące - najlepsze, moim zdaniem, były te powielające klisze, ale w swojej prostocie poruszające, dotykające uniwersalnych prawd, uczuć. Nie da się jednak zaprzeczyć, że język ułatwiał śledzenie nawet tych mniej interesujących historii, niezwykle barwny, dowcipny. Na pewno jest to pozycja oryginalna,...
więcej Pokaż mimo toTemat niezwykle ważny i wciąż aktualny, ale niestety wykonanie jest bardzo nierówne. Najlepsze są części, w których Leovy opisuje podłoża sytuacji w czarnych dzielnicach, przyczyny tak dużej ilości zabójstw czarnych osób. Ale są to części bardzo niepogłębione, autorka ciągle pisze o tych samych aspektach, brakowało mi tu pogłębienia socjologicznego, historycznego. Część...
więcej Pokaż mimo toBardzo różnorodny zbiór opowiadań - zdarzają się nudnawe lub niewnoszące wiele, ale jest zdecydowanie parę historii, które zapadają w pamięć. Mnie szczególnie zachwycił tekst Małgorzaty Rejmer, Ignacego Karpowicza i Krzysztofa Vargi. Przepiękna jest też mowa Wiesława Myśliwskiego, chociaż wygłoszona została już wiele lat temu. Nie mam jednak wątpliwości, że poruszenie...
więcej Pokaż mimo toSpostrzeżenia psychologiczne były bardzo ciekawe (chociaż mam wrażenie, że miejscami autorka skupiła się bardziej na psychologii niż na literaturze, zahaczając o nadinterpretację), ale gdy Tokarczuk dochodziła do sedna, jakiegoś konkretnego wniosku, esej nagle się urywał, myśl nie znalazła rozwinięcia, co zostawiło mnie z pewnym niedosytem.
Pokaż mimo toSama tematyka żydowskich gangsterów jest mi raczej daleka - liczne opisy przemocy sprawiają, że w bardzo ogólnym i stereotypowym znaczeniu jest to książka typowo „męska”. Ale znaleźć można w tej powieści fragmenty wyśmienite literacko. Bardzo ciekawił mnie zabieg powracania do momentu zabójstwa jednego z bohaterów niemal refrenicznie, z pewnym namaszczeniem. Pojawiały się...
więcej Pokaż mimo toPowieść bardzo schematyczna i wtórna, nawet jak na ten gatunek. Główna bohaterka jest niezwykle męcząca i irytująca, jej wewnętrzne monologi dotyczą w kółko tego samego. Styl pisania natomiast razi swoim dramatyzmem i patetyzmem, przypomina bardziej słabo napisaną powieść young adult niż dorosły thriller.
Pokaż mimo toBardzo kameralna, cicha, subtelna opowieść przede wszystkim o straconych szansach. Niespełnionej miłości daleko do tragizmu, więcej tam goryczy, melancholii, refleksji "co by było gdyby...". Przy tym tę pięknie napisaną historię zdecydowanie dopełnia film, więc polecam skonfrontować się także ze świetną ekranizacją.
Pokaż mimo toNiezwykle barwne, wyśmienicie napisane zapiski, wspomnienia autora. Najbardziej pasjonujące dla mnie były opisy dwudziestolecia międzywojennego, całkowicie pochłonął mnie klimat przedwojennych kawiarni, środowiska młodych literatów, tak onieśmielających swoją wielkością, gdy czytanych współcześnie. Niezwykle ciekawe są także szkice o egzystencjalizmie, chociaż stanowią...
więcej Pokaż mimo toMimo na pewno bolesnej dla autorki opisywanej przeszłości, razi w oczy infantylność przekazu oraz egocentryzm autorki. Odnosiłam wrażenie, jakby na siłę próbowała wzruszyć czytelnika i co rusz wytykała palcem: "Patrz, jak cierpiałam". Przykładem takiego dramatyzowania swoich losów jest dla mnie porównanie związku autorki z alkoholikiem z pobytem w obozie w Auschwitz -...
więcej Pokaż mimo toAutorka bardzo ciekawie opisuje rzeczywistość międzywojenną, szczególnie Warszawy lat 30. - przy opisach spotkania Lusi ze skamandrytami czy Gombrowiczem wprost nie można się oderwać od tego barwnego życia inteligencji tamtych czasów. Jednocześnie czuć lekki niedosyt, może też dlatego, że autorka opiera się na wspomnieniach swojej matki, które przecież po tylu latach nie są...
więcej Pokaż mimo toCiepła, czuła i pozytywna opowieść o bezwarunkowej i podnoszącej na duchu przyjaźni. Do tego od wypowiedzi Profesora na temat matematyki bije tak przepiękna miłość i szacunek do cyfr, że nie sposób nie zachwycać się wraz z nim tą, w gruncie rzeczy, tajemniczą dziedziną nauki.
Pokaż mimo to"Nie upilnuje mnie nikt" to biografia, która łamie serce. Ukazuje postać poetki, która obrosła legendą dzięki swojej urodzie i nadzwyczajnemu talentowi - jednak poprzez mnogość relacji oddających realia dwudziestolecia międzywojennego w Równem czy Warszawie nieustannie przebija się samotność Ginczanki, smutek wpisany w jej życie. Ostatecznie, biografia prowadzi nas przez...
więcej Pokaż mimo toNie dziwią mnie kontrowersje i niejednoznaczne opinie o książce - sama zastanawiałam się, jak ją ocenić, ale ostatecznie kupiła mnie narracja: surowa, nieoceniająca, niedosłowna. Chociaż bohaterowie nie zawsze byli sympatyczni, dość uniwersalne zdaje się być ich pragnienie o byciu „normalnymi ludźmi”, przewijające się przez powieść. Nie jest to książka wybitna, to pewne....
więcej Pokaż mimo toŚwietnie się czyta tę książkę - jest szalenie wciągająca i napisana w taki sposób, że płynie się przez tę historię (co, owszem, składa się na szybkie tempo czytania, ale czasem ujmuje książce pod względem literackim - chociażby w dialogach, które często są suchą wymianą wypowiedzi, bez żadnego komentarza autora, żadnych przemyśleń bohaterów). Jednakże, obejrzawszy wcześniej...
więcej Pokaż mimo toMiejscami świetnie czyta się tę książkę - lata, które autorka spędziła na rozmowach z „kobietami Mansona” z pewnością pozwoliły jej patrzeć na nie, jak na ludzi, bez uprzedzeń. Ciekawie też czyta się o wnioskach z książki „Efekt Lucyfera”, o wspólnych mianownikach motywacji zdrowych psychicznie ludzi, którzy w pewnym momencie dopuścili się czynów najokrutniejszych....
więcej Pokaż mimo to