Czarna Wenus

Okładka książki Czarna Wenus
Angela Carter Wydawnictwo: Czytelnik Seria: Nike literatura piękna
388 str. 6 godz. 28 min.
Kategoria:
literatura piękna
Seria:
Nike
Tytuł oryginału:
The Black Venus
Wydawnictwo:
Czytelnik
Data wydania:
2000-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2000-01-01
Liczba stron:
388
Czas czytania
6 godz. 28 min.
Język:
polski
ISBN:
83-07-02725-X
Tłumacz:
Aleksandra Ambros
Tagi:
baśnie odczytane na nowo literatura kobieca feminizm
Średnia ocen

                7,5 7,5 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Pismo. Magazyn opinii nr 12 (60) / 2022 Krzysztof Kamil Baczyński, Dorota Brauntsch, Angela Carter, Wojciech Chmielarz, Ivan Davydenko, Piotr Fortuna, Zuzanna Kowalczyk, Karolina Lewestam, Jan Mazur, Weronika Murek, Stefan Okołowicz, Redakcja magazynu Pismo, Sara Szamot, Katarzyna Udrycka, Aleksandra Warecka, Tomasz Wasilewski
Ocena 7,0
Pismo. Magazyn... Krzysztof Kamil Bac...
Okładka książki Mistrzowie opowieści. Święta, święta... Hans Christian Andersen, Paul Arène, Lucia Berlin, Elizabeth Bowen, Truman Capote, Angela Carter, Anton Czechow, Fiodor Dostojewski, O. Henry, Langston Hughes, Tove Jansson, Selma Lagerlöf, Laurie Lee, Joaquim Maria Machado de Assis, Irène Némirovsky, Frank O’Connor, Grace Paley, Damon Runyon, Saki, Wolfdietrich Schnurre, Dylan Thomas, Mário de Andrade
Ocena 6,9
Mistrzowie opo... Hans Christian Ande...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,5 / 10
128 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
642
612

Na półkach: , , , ,

Baśnie często utożsamia się z dziećmi, ale baśnie kryją w sobie również mnóstwo treści i przekazu adresowanego do dorosłych. Angielska autorka Angela Carter w zbiorze opowiadań “Bloody Chamber” z 1979 r. zajęła się przekształcaniem i dekonstrukcją klasycznych motywów baśniowych adresując je właście do dorosłych czytelników, a jako że klasyczne baśnie często stoją tylko o włos od opowieści grozy, kilka razy Carter zawędrowała na terytorium literackiego horroru. I to z jakim efektem!

Siła twórczości nie polega w tym wypadku na pomysłach fabularnych - autorka generalnie trzyma się klasycznej linii narracyjnej znanej z bajek, moc prozy Carter ukryta jest w znaczeniach, jakie wydobywa ona z fabuły, w klimacie, w reinterpretacji znanych motywów. Co szczególne, dwiema nadrzędnymi siłami, ukrytym prądem napędzającym ten zbiór są schowane pod postacią dziecinnych opowieści groza i duszny, mroczny erotyzm.

Wprawdzie “Bloody Chamber” samodzielnie w Polsce się nie ukazała, ale najbardziej znane i straszne opowiadania pojawiły się w zbiorze “Czarna Wenus”. Oto i one :

Najmocniejszym dla fana grozy przeżyciem będzie sama tytułowa “Krwawa Komnata” (9/10). Znamy tę historię doskonale - ona młoda, piękna i naiwna, on silny, zamożny, emanujący mocą, kilkakrotnie już w przeszłości owdowiały…jasne, to przecież “Sinobrody”. Wersja przedstawiona przez Carter to najbardziej duszna z możliwych, pełna grozy reinterpretacja mitu. Wyraźne są nawiązania do „Rebeki” Daphne du Maurier - niewinna młoda żona, skrywający zbrodniczą namiętność libertyński, sade’owski mąż, wiszący nad kolejną ofiarą fatalizm losu, no i efektowny, przygodowy finał.

Ten sam motyw fabularny, ale w odmiennej, zmierzającej do happy endu tonacji, akcentującej rodzące się między mężczyzną a kobietą uczucie, ukazuje opowiadanie “Piękna I Bestia” (7/10) - zgrabnie zreinterpretowana baśń, choć przyznam, że “tygrysia” dosłowność Bestii była trochę nieprzekonująca. Tak szczerze - Sapkowskiemu w znanym wiedźminńskim “Ziarnie Prawdy” lepiej to wyszło.

Kolejną perłą horroru jest tonąca w czerni, koronkach i cmentarnych klimatach “Pani Zamku Miłości” (9/10). Tym razem obiektem transformacji i zabawy jest utrzymana w klimacie znanym z płyt Cradle Of Filth “Śpiąca Królewna”. Królewna w interpretacji Carter jest samotną, pożądającą męskiej krwi wampirzycą, posągową i przypominającą Barbarą Steele w italo horrorach (albo jej pop-wersję, Morticię Addams).

Największą sławą spośród carterowskich baśni cieszy się jednak “Towarzystwo Wilków” (7/10), czyli… “Czerwony Kapturek”. Punktem wyjścia jest tutaj oczywiście wilkołactwo, w gore’owej scenie pożerania babci mamy do czynienia z rasowym animal horrorem, samo spotkanie Kapturka z wilkiem jest ukazane zaś jako metafora aktu miłosnego i utraty dziewictwa.

Omawiając “Towarzystwo Wilków” koniecznie trzeba wspomnieć też o “Piotruś I Wilk” (7/10), z tytułem zaczerpniętym z symfonicznej baśni Prokofiewa. Ponownie wilcza natura łączy się z fascynacją seksem w opisie historii wychowanej przez wilki dziewczyny i zauroczonego nią przyrodniego brata. Opowiadanie wygląda jak “rozszerzenie” do wspomnianego “Towarzystwa”, stąd obie połączone fabuły złożyły się na znany ejtisowy horror filmowy.

Zupełnie pozbawiony elementów niesamowitych jest brawurowy “Kot W Butach”(8/10). Tym razem dominuje tonacja komediowa niczym z „Rękopisu Znalezionego W Saragossie”, a wiernie oddana treść bajki, z cynicznym, sowizdrzalskim kotem Figaro w roli głównej swą atmosferą przypomina opery Rossiniego czy Mozarta.

I wreszcie “Popielucha” (6/10) - esej rekonstruujący baśń o Kopciuszku. Nie tyle opowieść fabularna, co poważna, współczesna analiza postaw i zachowań postaci z opowieści

No właśnie, często teksty Carter pozbawione są praktycznie fabuły, to różnego rodzaju impresje, opisy sytuacji, analizy postaw bohaterów. W pamięć zapada zwłaszcza “Czarna Wenus” (6/10). „Czarną Wenus” nazywano Jeanne Duval - kreolską muzę Charlesa Baudelaire’a. Opowiadanie przedstawia dwoje śmiertelnie chorych ludzi - on, poeta, związany jest “przeklętą” miłością, ją pęta raczej fatalizm losu. Ponownie ładunek dusznego, dekadenckiego, naznaczonego fatalizmem erotyzmu (obydwoje umierają na syfilis).
Innymi statycznymi, pozbawionymi przygodowej akcji tekstami są “Pocałunek” (5/10) - krótka baśń/bajka o “żonie Tamerlana” zamieszkałej w legendarnej Samarkandzie i mroczna, pełna dusznej atmosfery “Córka Kata” (6/10) - w której łączą się w postaci tytułowego Kata zadawana przez niego skazańcom śmierć i erotyczna, kazirodcza namiętność do córki.

Warto wspomnieć jeszcze jedno opowiadanie - “Morderstwo W Fall River”(7/10) - ponownie brak tu fabuły, poznajemy opis domu Lizzie Borden w ranek popełnienia zbrodni. Fabułę niejako dopowiedziało życie (czytelnicy znają historię Lizzy) Carter natomiast przekonująco i plastycznie opisuje, jak zgęstniała, upalna atmosfera poprzedza nachodzącą tragedię.



Mniej spodobały mi się hermetyczne, ekstremalnie “insiderskie” teksty “Sen Nocy Letniej” (dla die hard fanów Szekspirowskiej komedii) oraz “Alicja w Pradze” - adresowany tylko dla iluminatich gotowych odkrywać wszystkie jego znaczenia. Jasne, Rudolf, John Dee, Ed Kelly, Złota Uliczka, wszystko fajnie, ale tak naprawdę nie bardzo wiadomo o co kaman.


Carter nie można nazwać “autorką grozy”, pisząc swe de-konstrukcje baśni chciała raczej napełnić je dorosłą, nabrzmiałą erotyzmem treścią, czasem ironicznie patrząc na rolę kobiety w klasycznych “samczych” narracjach; to jest mainstream, a nie gatunkowe checheszki. Niemniej w kilku przywołanych wyżej przykładach autorka triumfalnie i efektownie na terytorium literackiej grozy literackiej. “Krwawa Komnata”, “Pani Na Zamku Miłości” i “wilcze” opowiadania - must read i KANON.

Baśnie często utożsamia się z dziećmi, ale baśnie kryją w sobie również mnóstwo treści i przekazu adresowanego do dorosłych. Angielska autorka Angela Carter w zbiorze opowiadań “Bloody Chamber” z 1979 r. zajęła się przekształcaniem i dekonstrukcją klasycznych motywów baśniowych adresując je właście do dorosłych czytelników, a jako że klasyczne baśnie często stoją tylko o...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    345
  • Przeczytane
    162
  • Posiadam
    26
  • Ulubione
    15
  • Teraz czytam
    6
  • Chcę w prezencie
    4
  • Literatura piękna
    4
  • Literatura brytyjska
    2
  • Literatura angielska
    2
  • Feminizm
    2

Cytaty

Więcej
Angela Carter Czarna Wenus Zobacz więcej
Angela Carter Czarna Wenus Zobacz więcej
Angela Carter Czarna Wenus Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także