Opinie użytkownika

Filtruj:
Wybierz
Sortuj:
Wybierz

Na półkach: ,

Krótka (jednak ciut za krótka) książka-wywiad z biskupem Rysiem na temat różnych aspektów pontyfikatu Franciszka i Kościoła pod jego kierownictwem, przeplatana papieskimi tweetami i homiliami. Dobra pozycja, szczególnie jeśli chodzi o walkę z obrazem Franciszka jako milusiego, "pluszowego" papieża i przeciwstawianiem go "prawdziwemu" Ojcu Świętemu (Benedykt XVI); nie jest to jednak ślepa apologia obecnego Piotra. Sporo miejsca poświęca się także kwestiom kościelnej dobroczynności i nowej ewangelizacji. Pasuje jako wstępniak do rozmyślań nad poruszanymi problemami - tak dla chrześcijan, jak i innowierców czy ateistów.

Krótka (jednak ciut za krótka) książka-wywiad z biskupem Rysiem na temat różnych aspektów pontyfikatu Franciszka i Kościoła pod jego kierownictwem, przeplatana papieskimi tweetami i homiliami. Dobra pozycja, szczególnie jeśli chodzi o walkę z obrazem Franciszka jako milusiego, "pluszowego" papieża i przeciwstawianiem go "prawdziwemu" Ojcu Świętemu (Benedykt XVI); nie jest...

więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to


Na półkach: , ,

Zebrane wspomnienia i zapiski autora "Starej baśni" z czasów szkolnych, młodzieńczych, dojrzałych, a także pobytów w więzieniu. Pisane barwnym językiem (objawiającym literacki talent Kraszewskiego, zwłaszcza w partiach ściśle opisowych), ukazują go jako pisarza, bibliofila, pasjonata sztuki i historii, gospodarza, gorliwego chrześcijanina oraz wnikliwego obserwatora i komentatora rzeczywistości, a także stanowią interesujący dokument ówczesnego świata (np. rozważania o XIX-wiecznych wynalazkach i modach). Część z nich - jak zapiski magdeburskie - zaciekawi być może tylko badaczy biografii Kraszewskiego, ale zdecydowana większość może zaintrygować czymś także i laików, choć warto pamiętać, że nie są to typowe "jednolite" pamiętniki i nie powinno się mierzyć miarą takowych.

Zebrane wspomnienia i zapiski autora "Starej baśni" z czasów szkolnych, młodzieńczych, dojrzałych, a także pobytów w więzieniu. Pisane barwnym językiem (objawiającym literacki talent Kraszewskiego, zwłaszcza w partiach ściśle opisowych), ukazują go jako pisarza, bibliofila, pasjonata sztuki i historii, gospodarza, gorliwego chrześcijanina oraz wnikliwego obserwatora i...

więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to


Na półkach: ,

Dwie minipowieści - w pierwszej Święty tropi spekulanta zajmującego się nielegalnym handlem irydem, w drugiej wikła się w śledztwo w sprawie spalonego żywcem człowieka. W sam raz dla miłośników staroszkolnych kryminałów i zawadiackiego, lekko ironicznego stylu Charterisa.

Dwie minipowieści - w pierwszej Święty tropi spekulanta zajmującego się nielegalnym handlem irydem, w drugiej wikła się w śledztwo w sprawie spalonego żywcem człowieka. W sam raz dla miłośników staroszkolnych kryminałów i zawadiackiego, lekko ironicznego stylu Charterisa.

Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to


Na półkach:

Dobra lektura o Biedaczynie z Asyżu i jego czasach, choć trzeba się nieco oswoić ze stylem Chestertona.

Dobra lektura o Biedaczynie z Asyżu i jego czasach, choć trzeba się nieco oswoić ze stylem Chestertona.

Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

Okładka książki Pan Gawen i Zielony Rycerz. Perła. Król Orfeo J.R.R. Tolkien, autor nieznany
Ocena 6,7
Pan Gawen i Zi... J.R.R. Tolkien, aut...

Na półkach: , ,

Trzy piękne poematy średniowieczne, świetnie przełożone przez prof. Andrzeja Wichra.

Trzy piękne poematy średniowieczne, świetnie przełożone przez prof. Andrzeja Wichra.

Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

Okładka książki Obywatel i Małgorzata Małgorzata Potocka, Krystyna Pytlakowska
Ocena 5,7
Obywatel i Mał... Małgorzata Potocka,...

Na półkach: ,

Trudno oceniać tę książkę. Jeśli ktoś nastawiał się na publikację stricte o Ciechowskim i Republice to się rozczaruje. Owszem, jest sporo ciekawostek (np. skąd wziął się pseudonim Obywatel G.C. i jego styl oraz o genezie powstania przeboju "Nie pytaj mnie o Polskę"), zwłaszcza w części dziennikowej, która nieco odsłania kulisy pracy Ciechowskiego jako muzyka. Więcej jest o samej relacji Potocka-Ciechowski, jej ciemnych i jasnych stronach, z rozpadem ich poprzednich małżeństw oraz przykrym finale wieloletniego związku. Momentami podczas lektury można odczuwać pewien niesmak, a Potocka jawi się czasem jako niekonsekwentna i nazbyt egzaltowana. Z drugiej strony trafiają się zabawne i sympatyczne fragmenty, a chwilami można naprawdę poczuć atmosferę światka kultury przełomu lat 80. i 90. Największą zaletą jest to, że książkę dosłownie się pochłania. Czy jest po co? Każdy musi odpowiedzieć sobie sam.

Trudno oceniać tę książkę. Jeśli ktoś nastawiał się na publikację stricte o Ciechowskim i Republice to się rozczaruje. Owszem, jest sporo ciekawostek (np. skąd wziął się pseudonim Obywatel G.C. i jego styl oraz o genezie powstania przeboju "Nie pytaj mnie o Polskę"), zwłaszcza w części dziennikowej, która nieco odsłania kulisy pracy Ciechowskiego jako muzyka. Więcej jest o...

więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to


Na półkach:

Sympatyczna, choć przewidywalna, acz bez banalnego zakończenia.

Sympatyczna, choć przewidywalna, acz bez banalnego zakończenia.

Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to


Na półkach: ,

Pierwsza kontynuacja powieściowego cyklu Fleminga, przyzwoicie napisana, jednak pozostawiająca uczucie lekkiego niedosytu. Międzynarodowa intryga, choć interesująca, mogłaby być bardziej rozwinięta, podobnie tytułowy czarny charakter, który jakkolwiek posiada potencjał zostaje w tyle za Blofeldem czy Goldfingerem lub doktorem No, do którego po trosze nawiązuje. Dobrze oddano za to samego 007, bardzo po flemingowsku wyszedł M. Główna bondynka, Ariadne, jest dzielna i sympatyczna, a Niko Litsas przywodzi na myśl Kerima Bey'a czy Colombo. Lepiej można było za to spożytkować kagiebeka Areńskiego. Uroku dodaje grecka sceneria; być może twórcy filmu "Tylko dla twoich oczu" nieco inspirowali się Amisem (podobnie - w kontekście tortur - można pytać o inspirowanie się scenarzystów "SPECTRE"). Całość poprzedza interesujący wstęp Amisa, w którym nieco niesprawiedliwie ocenia Bonda filmowego, choć z częścią jego sądów trudno się nie zgodzić. Dobry tytuł, który jednak mógłby aspirować do miana "bardzo dobrego".

Pierwsza kontynuacja powieściowego cyklu Fleminga, przyzwoicie napisana, jednak pozostawiająca uczucie lekkiego niedosytu. Międzynarodowa intryga, choć interesująca, mogłaby być bardziej rozwinięta, podobnie tytułowy czarny charakter, który jakkolwiek posiada potencjał zostaje w tyle za Blofeldem czy Goldfingerem lub doktorem No, do którego po trosze nawiązuje. Dobrze...

więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to


Na półkach: , ,

Książka, która może odrzucić przy pierwszym kontakcie, ale jeśli weźmie się pod uwagę specyfikę czasów (późne Średniowiecze), niekoniecznie literalne rozumienie pewnych tez oraz prywatnych poglądów autora (jego "butelki", jak ująłby to Tadeusz Żychiewicz, którego podejście pomagało mi podczas lektury) można znaleźć wiele pożytecznych i budujących myśli, a rozdział XXX drugiej księgi to nader pozytywna uczta duchowa. Jasne, że wiele treści jest kierowanych stricte do chrześcijan (a jeszcze niektóre zawężone są do kleru), ale jest też mnóstwo uwag o charakterze uniwersalnym. W skrócie - miejscami trudny, ale wartościowy tytuł, który - wbrew obiegowym opiniom - nie jest pochwałą cierpiętnictwa i ignorancji (a pamiętam jak sam byłem zdziwiony, że Huizinga w "Jesieni średniowiecza" określa "O naśladowaniu... jako "optymistyczne").

Książka, która może odrzucić przy pierwszym kontakcie, ale jeśli weźmie się pod uwagę specyfikę czasów (późne Średniowiecze), niekoniecznie literalne rozumienie pewnych tez oraz prywatnych poglądów autora (jego "butelki", jak ująłby to Tadeusz Żychiewicz, którego podejście pomagało mi podczas lektury) można znaleźć wiele pożytecznych i budujących myśli, a rozdział XXX...

więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to


Na półkach: ,

Krótka, ale pasjonująca i wielowarstwowa opowieść nawiązująca do średniowiecznej epiki rycerskiej oraz jej późniejszych przetworzeń (Ariosto).

Krótka, ale pasjonująca i wielowarstwowa opowieść nawiązująca do średniowiecznej epiki rycerskiej oraz jej późniejszych przetworzeń (Ariosto).

Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to


Na półkach:

Dość wierna nowelizacja przeciętnej kontynuacji znakomitego dzieła sci-fi. Jeśli nie widziało się filmu albo słabo się go pamięta i chce się zabić nieco czasu jakimś kryminałem - pozycja jak znalazł. Czyta się szybko; to typowa lektura pociągowa albo na nudne popołudnie. Autor nie postarał się jednak i nie pogłębił poruszonych w scenariuszu problemów (w zasadzie najlepiej potraktował wątek rozterek Robo względem jego żony oraz jego natury, ale i tak tylko lekko go zarysował, choć ciut lepiej w stosunku do wersji filmowej), niewiele nowego czy interesującego dowiadujemy się o postaciach takich jak Stary czy Cain, które aż się prosiły o dodatkowe fragmenty. Niektórych czytelników może zrazić także nadmiar wulgaryzmów czy sztampowość scen akcji. Plus za "uczłowieczenie" Robo w kilku scenach, w filmie jakoś to zaginęło.

Dość wierna nowelizacja przeciętnej kontynuacji znakomitego dzieła sci-fi. Jeśli nie widziało się filmu albo słabo się go pamięta i chce się zabić nieco czasu jakimś kryminałem - pozycja jak znalazł. Czyta się szybko; to typowa lektura pociągowa albo na nudne popołudnie. Autor nie postarał się jednak i nie pogłębił poruszonych w scenariuszu problemów (w zasadzie najlepiej...

więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to


Na półkach: , ,

Publikacja poświęcona przemianom w traktowaniu historii na przestrzeni wieków (od Średniowiecza do Oświecenia) i jej rozwojowi jako dziedziny naukowej oraz narodzinom "République des Lettres". Wiele cennych informacji i przykładów, jasne przedstawienie kolejnych zagadnień, bogata bibliografia.

Publikacja poświęcona przemianom w traktowaniu historii na przestrzeni wieków (od Średniowiecza do Oświecenia) i jej rozwojowi jako dziedziny naukowej oraz narodzinom "République des Lettres". Wiele cennych informacji i przykładów, jasne przedstawienie kolejnych zagadnień, bogata bibliografia.

Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to


Na półkach: ,

Simon Templar vel Święty przybywa do Nowego Jorku na zaproszenie milionera Valcrossa, który zleca angielskiemu zawadiace zlikwidowanie kolejnych członków szajki porywaczy - bandyci odpowiedzialni są za śmierć jego syna, a amerykański wymiar sprawiedliwości jest bezradny. Dobry kryminał z wartką akcją, ciętymi dialogami, niebezpiecznymi gangsterami, twardymi policjantami, tajemniczą pięknością i Świętym, który rozprawia się z przestępcami z właściwą sobie gracją i poczuciem humoru.

Simon Templar vel Święty przybywa do Nowego Jorku na zaproszenie milionera Valcrossa, który zleca angielskiemu zawadiace zlikwidowanie kolejnych członków szajki porywaczy - bandyci odpowiedzialni są za śmierć jego syna, a amerykański wymiar sprawiedliwości jest bezradny. Dobry kryminał z wartką akcją, ciętymi dialogami, niebezpiecznymi gangsterami, twardymi policjantami,...

więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to


Na półkach: , , ,

Trudna, ale cenna powieść o Średniowieczu innym niż to egzystujące w popularnym wyobrażeniu, o władzy i jej iluzjach, historii i umysłowości, kulturze i nauce, religii i wierze, namiętności i miłości, zaufaniu, zemście i zdradzie.

Trudna, ale cenna powieść o Średniowieczu innym niż to egzystujące w popularnym wyobrażeniu, o władzy i jej iluzjach, historii i umysłowości, kulturze i nauce, religii i wierze, namiętności i miłości, zaufaniu, zemście i zdradzie.

Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to


Na półkach: ,

Opracowanie słynnej średniowiecznej kompilacji legend arturiańskich przystosowane dla współczesnego czytelnika. Uwspółcześnianie tekstu czasem jest aż zbyt silne, choć ducha Wieków Średnich autor tak zupełnie nie gubi (co może być z kolei pewną przeszkodą dla niezaznajomionych zbytnio w literaturze tego typu - z jej epizodycznością i lekkim podejściem do chronologii - lub spodziewających się powieści w stylu walterscottowskiego "Ivanhoe" albo odpowiednika "Księcia złodziei"). Dobrym posunięciem było umieszczenie posłowia i objaśnień, a także wykazu imion bohaterów z ich wariantami. Wydanie jest ładne, choć ma się wrażenie sztucznego powiększania objętości książki.

Opracowanie słynnej średniowiecznej kompilacji legend arturiańskich przystosowane dla współczesnego czytelnika. Uwspółcześnianie tekstu czasem jest aż zbyt silne, choć ducha Wieków Średnich autor tak zupełnie nie gubi (co może być z kolei pewną przeszkodą dla niezaznajomionych zbytnio w literaturze tego typu - z jej epizodycznością i lekkim podejściem do chronologii - lub...

więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to


Na półkach: , ,

Publikacja oxfordzkiego mediewisty poświęcona formowaniu się europejskiego średniowiecza od X do XIII wieku - badacz skupia się na przemianach społecznych, ideologicznych i religijnych, szeroko omawia kwestię m.in. ruchu krucjatowego, papiestwa i monastycyzmu, rozwoju nauk oraz pobożności i wrażliwości duchowej.

Publikacja oxfordzkiego mediewisty poświęcona formowaniu się europejskiego średniowiecza od X do XIII wieku - badacz skupia się na przemianach społecznych, ideologicznych i religijnych, szeroko omawia kwestię m.in. ruchu krucjatowego, papiestwa i monastycyzmu, rozwoju nauk oraz pobożności i wrażliwości duchowej.

Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

Okładka książki Prośba za chrześcijanami. O zmartwychwstaniu umarłych Stanisław Kalinkowski, Atenagoras z Aten
Ocena 6,3
Prośba za chrz... Stanisław Kalinkows...

Na półkach: ,

Dwa wczesnochrześcijańskie traktaty apologetyczne. W pierwszym odpierane są wysuwane przeciwko wyznawcom Chrystusa oskarżenia o domniemane stosunki kazirodcze, kanibalizm i ateizm, w drugim broni się nauki o zmartwychwstaniu ciał i ponownym połączeniu ich z duszami. Warto przeczytać jako kawałek historii Kościoła i lekturę pożyteczną dla umocnienia wiary; niektóre argumenty Atenagorasa się nie zestarzały (tak jak i niektóre zarzuty przeciwników chrześcijaństwa).

Dwa wczesnochrześcijańskie traktaty apologetyczne. W pierwszym odpierane są wysuwane przeciwko wyznawcom Chrystusa oskarżenia o domniemane stosunki kazirodcze, kanibalizm i ateizm, w drugim broni się nauki o zmartwychwstaniu ciał i ponownym połączeniu ich z duszami. Warto przeczytać jako kawałek historii Kościoła i lekturę pożyteczną dla umocnienia wiary; niektóre argumenty...

więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to


Na półkach: ,

Słynny mediewista opowiada pokrótce o Bogu średniowiecza Europy Zachodniej - początkach i ewolucji koncepcji, odejściu od grecko-rzymskiego politeizmu, postępującym rozdźwięku między Bogiem chrześcijan a Bogiem Żydów, kwestii kultu obrazów, świętych i Maryi, problemach z pojmowaniem Trójcy Świętej czy relikwiach i sądach Bożych. Publikacja interesująca i przystępna zarówno dla osób obeznanych z tematem, jak i laików, jednak niestety zdecydowanie za krótka.

Słynny mediewista opowiada pokrótce o Bogu średniowiecza Europy Zachodniej - początkach i ewolucji koncepcji, odejściu od grecko-rzymskiego politeizmu, postępującym rozdźwięku między Bogiem chrześcijan a Bogiem Żydów, kwestii kultu obrazów, świętych i Maryi, problemach z pojmowaniem Trójcy Świętej czy relikwiach i sądach Bożych. Publikacja interesująca i przystępna zarówno...

więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to


Na półkach: , , ,

Interesujące spojrzenie na trzy księgi Starego Testamentu, udowadniające, że jego przesłanie jest naprawdę ponadczasowe.

Interesujące spojrzenie na trzy księgi Starego Testamentu, udowadniające, że jego przesłanie jest naprawdę ponadczasowe.

Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to


Na półkach: ,

Druga - po "Pułkowniku Sunie" Kingsley'a Amisa - kontnyuacja powieściowego cyklu Iana Fleminga o agencie 007, a pierwsza, która przerodziła się w serię.

Lecą lata, sekcja 00 przestaje istnieć, ale ludzie pokroju Jamesa Bonda są nadal potrzebni Tajnej Służbie Jej Królewskiej Mości. Tym razem szpieg musi rozpracować naukowca, miliardera i domniemanego szlachcica, doktora Antona Murika, który nawiązał podejrzany kontakt z międzynarodowym terrostystą. Na Bonda czekają liczne niebezpieczeństwa oraz piękna sojuszniczka...

Jak na początek nowej serii jest całkiem nieźle, ale w porównaniu z dziełami Fleminga powieść wypada przeciętnie. Intryga jest dość sztampowa, choć trzeba przyznać, że akcja rozwija się szybko, a czytelnik nie ma okazji się znudzić. Postaci nie są zbyt interesujące - blado wypada szczególnie dr Murik, który jest cieniem takich flemingowskich arcyłotrów jak Auric Goldfinger czy Sir Hugo Drax. Podobnie rzecz ma się z jego pomocnikiem, Caberem oraz postacią kobiecą, Lavender Peacock. Nawet dobrze wypadła za to następczyni Q (on sam pojawia się epizodycznie jako major Boothroyd), Ann Reilly, której 007 nadaje pseudonim Q'ute, a która uciera lekko nosa naszemu szpiegowi; szkoda tylko, że ostatecznie ulega jego czarowi. Widoczne są ślady wpływów filmowych - James chętniej flirtuje z Moneypenny. Brawa dla Gardnera za wspomnienie przygód 007 z "Casino Royale" i "Pozdrowień z Rosji" (Donovan Grant). Podobać się też może ograniczenie swobody erotycznej 007 i scen z nią związanych.

Warto też wskazać na podobieństwa między powieścią a późniejszymi filmami. Motyw wyścigów w Ascot i machiny latającej powróci w "Zabójczym widoku", fascynacja bronią w "W obliczu śmierci", a szantaż atomowy w "Świat to za mało".

Dla zwykłego czytelnika - dobra powieść sensacyjna. Dla fanów 007 - niezłe wprowadzenie do nowej serii, które choć nie prezentuje klasy Fleminga, nie stanowi obrazy dla oryginału.

Druga - po "Pułkowniku Sunie" Kingsley'a Amisa - kontnyuacja powieściowego cyklu Iana Fleminga o agencie 007, a pierwsza, która przerodziła się w serię.

Lecą lata, sekcja 00 przestaje istnieć, ale ludzie pokroju Jamesa Bonda są nadal potrzebni Tajnej Służbie Jej Królewskiej Mości. Tym razem szpieg musi rozpracować naukowca, miliardera i domniemanego szlachcica, doktora...

więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to