Dziesięć Wieków Genji Monogatari w Kulturze Japonii
450 str.
7 godz. 30 min.
- Kategoria:
- klasyka
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
- Data wydania:
- 2009-11-25
- Data 1. wyd. pol.:
- 2009-11-25
- Liczba stron:
- 450
- Czas czytania
- 7 godz. 30 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788323504207
- Tagi:
- Genji Monogatari Kultura Japonii Japonia
Praca o dużych walorach naukowych omawiająca wybitne dzieło literatury japońskiej. Czytelnik odnajduje tu opowieść o kulturze japońskiej i utworze napisanym przez damę dworu, poetkę i pisarkę znaną jako Murasaki Shikibu (978-1025/1031), należącym do gatunku powieści dworskich. Zyskało ono rangę jednego z ważniejszych zabytków piśmiennictwa japońskiego, przez wieki skupiało uwagę badaczy uznających tekst za bezcenne źródło wiedzy na temat dziejów literatury, języka, kultury oraz społeczeństwa okresu Heinan. Publikacja ma charakter zbiorowy i stanowi plon międzynarodowej konferencji poświęconej Genji monogatari i jej obecności w Japonii
Dodaj do biblioteczki
Porównaj ceny
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Szukamy ofert...
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 98
- 22
- 9
- 9
- 4
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
Opinia
Szukałam tej pozycji kilka lat i naprawdę było warto, bo z trudem przypominam sobie, kiedy ostatni raz - nie licząc stosunkowo świeżego "Kabaretu" Appignanesi - czytałam tak dobrą monografię. Zaznaczam, że jest to praca zbiorowa, więc utrzymanie jednakowo wysokiego poziomu merytorycznego przez niemal wszystkich autorów esejów zakrawa niemal na cud.
Od czego zacząć listę pochwał pod adresem tego tomu?
Przede wszystkim to, co może zainteresować tropicieli literackich perełek: książkę otwiera tłumaczenie fragmentów Opowieści o księciu Genjim, tym cenniejsze, że dotychczas były porozrzucane po innych monografiach, zbiorach, opracowaniach i antologiach, niejednokrotnie bardzo już wiekowych i trudno dostępnych. Jeśli nawet kogoś nie interesują dalsze wywody japonistów, to warto zwrócić uwagę przynajmniej na tę pierwszą część.
Pierwszy rozdział monografii poświęcony jest omówieniu różnych zjawisk kulturowych opisanych na kartach powieści i związanych z nią zagadnień filologicznych. Na tym tle wybijają się szczególnie artykuły Romualda Huszczy i Dariusza Głucha. Ten pierwszy w swoim eseju daje bezcenną możliwość wglądu w strukturę oryginalnego gramatyczną tekstu - i od razu uprzedzam, laicy nie mają się czego obawiać, ponieważ autor posługuje się jasnym, zrozumiałym językiem, prowadząc przez gąszcz specjalistycznych pojęć. Jest to jednocześnie najlepsza ilustracja trudności, z jakimi musi zmierzyć się współczesny tłumacz starodawnego tekstu (wzmiankowana również u Ivana Morrisa, ale dopiero Huszcza w pełni wykazuje, na czym owe trudności polegają). Esej Dariusza Głucha był chyba najciekawszym w pierwszym rozdziale: przedstawia on system zapisu i sposób odczytania oryginalnego tekstu, będąc jednocześnie pasjonującą opowieścią o japońskim piśmie i jego kształtowaniu.
Na osobną wzmiankę zasługuje oryginalny punkt widzenia Mitamury Masako, poświęcony dworskim szatom i ich symbolicznej wymowie.
Niewątpliwie dla przeciętnego czytelnika czy osoby dopiero zapoznającej się z problematyką japońskiej kultury cenniejszy i ciekawszy okaże się rozdział drugi i trzeci, poświęcone recepcji Genji monogatari nie tylko w kulturze Heian oraz dziedzictwu tego dzieła. Autorzy przedstawiają zatem zagadnienia związane z życiem codziennym w okresie Heian, z religią, z inspiracjami Opowieścią o księciu Genjim widocznymi w drzeworytnictwie i drodze herbaty. Znalazło się również miejsce na prześledzenie losów Genji monogatari we współczesnej kulturze japońskiej, nie tylko popularnej.
Merytoryczna wartość tego tomu jest trudna do przecenienia: teoretycznie wszystkie z poruszanych problemów były sygnalizowane również w innych pozycjach dotyczących kultury Heian, ale praktycznie tylko tu zostały szczegółowo omówione i, co ważne, również zilustrowane.
Jeszcze raz - i nadal nie będzie dość - należy podnieść kwestię równego, wysokiego poziomu, od którego niezbyt korzystanie odbijają się jedynie Koji Morita (co składam na karb bariery językowej) oraz Iga Rutkowska (za niechlujstwo językowe i fatalny styl). Mimo hermetyczności niektórych zagadnień, język większości prac jest przejrzysty, zrozumiały i przystępny nawet dla niezbyt zorientowanego w przedmiocie czytelnika.
Dodatkowy plus za opracowanie graficzne i typograficzną staranność, zawsze umilające lekturę.
Szukałam tej pozycji kilka lat i naprawdę było warto, bo z trudem przypominam sobie, kiedy ostatni raz - nie licząc stosunkowo świeżego "Kabaretu" Appignanesi - czytałam tak dobrą monografię. Zaznaczam, że jest to praca zbiorowa, więc utrzymanie jednakowo wysokiego poziomu merytorycznego przez niemal wszystkich autorów esejów zakrawa niemal na cud.
więcej Pokaż mimo toOd czego zacząć listę...