Mario i czarodziej. Pajac

Okładka książki Mario i czarodziej. Pajac
Thomas Mann Wydawnictwo: Książka i Wiedza Seria: Koliber klasyka
120 str. 2 godz. 0 min.
Kategoria:
klasyka
Seria:
Koliber
Tytuł oryginału:
Mario und der Zauberer. Der Bajazze
Wydawnictwo:
Książka i Wiedza
Data wydania:
1968-01-01
Data 1. wyd. pol.:
1968-01-01
Liczba stron:
120
Czas czytania
2 godz. 0 min.
Język:
polski
Tłumacz:
Leopold Staff
Tagi:
Tomasz Mann nowela opowiadanie
Średnia ocen

                6,8 6,8 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki HERITO nr 40 / 2020 Mindaugas Kvietkauskas, Thomas Mann, Adam Mazur, Piotr Paziński, Redakcja kwartalnika HERITO, Bartosz Sadulski, Maciej Topolski, Miłosz Waligórski
Ocena 7,5
HERITO nr 40 /... Mindaugas Kvietkaus...
Okładka książki Opowieści niesamowite z języka niemieckiego Ludwig Bechstein, Joseph von Eichendorff, Paul Ernst, Hanns Heinz Ewers, Friedrich Gerstäcker, Johann Wolfgang von Goethe, Jeremias Gotthelf, Wilhelm Hauff, Paul Heyse, E.T.A. Hoffmann, Henryk Mann, Thomas Mann, Dauthendey Max, Gustav Meyrink, Paul Rohrer, Georg von Schlieben, Oskar A.H. Schmitz, Theodor Storm, Karl Hans Strobl, Ludwig Tieck, Friedrich de la Motte Fouqué, Heinrich von Kleist
Ocena 7,3
Opowieści nies... Ludwig Bechstein, J...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,8 / 10
142 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
571
36

Na półkach: ,

Krótkie opowiadanie zamknięte w formacie kieszonkowym, o wielkiej treści, bowiem ilustruje polityczne przekonania autora, niechęć do totalitaryzmów rządzących światem dwudziestego wieku. Jak powszechnie wiadomo, Mann jednoznacznie ustosunkował się do ustroju III Rzeszy, emigrując z ojczyzny. Te pseudonaukowe teorie dotyczące klasyfikowania ludzi według rasy, nie znajdowały u niego zrozumienia, bo doprowadzały do nastrojów skrajnie ksenofobicznych. Mann miał świadomość, że ideologie te, wciąż podsycane muszą przyczynić się do zguby ludzkości.

Akcja opowiadania rozgrywa się we Włoszech, w pierwszej połowie dwudziestego wieku . W małej miejscowości turystycznej Torre di Venere, nad Morzem Tyrreńskim wypoczywa małżeństwo z dwojgiem dzieci. Wakacje upływają miło i spokojnie, jeśli nie brać pod uwagę drobnych zadrażnień z włoskimi urlopowiczami. Pretekstem do wszczęcia małych kłótni staje się niedawno przebyty przez dziecko małżeństwa koklusz oraz chwilowa nagość kilkuletniej córki na plaży. Włoscy turyści, przebywający w swojej ojczyźnie czują się bardzo pewnie, na każdym kroku wskazują „obcym” swoją uprzywilejowaną pozycję. Zagraniczne małżeństwo akceptuje ten fakt z pokorą i stara się łagodzić nieporozumienia.

Pod koniec sezonu, gdy w kurorcie mniej jest przyjezdnych, zjawia się tytułowy czarodziej. Sztukmistrz Cipolla zapraszał na wieczór pełen magii. Sala feralnego dnia zapełnia się do ostatnich miejsc, „nasze” małżeństwo zostaje namówione na udział w przedstawieniu przez swoje dzieci. Szybko jednak para zaczyna żałować swej pochopnej decyzji. Cipolla okazuje się nie być magikiem, który budzi aplauz wyciągnięciem królika z kapelusza. Nieefektowny, łysy, mały garbus promieniuje niesamowitą pewnością siebie, a podstawowym jego atrybutem jest szpicruta, kieliszek koniaku, którym dodaje sobie animuszu i tanie papierosy. Jest magiem słów i rozkazów, narzucania własnej woli, magnetyzerem, który dokonuje zbiorowej hipnozy.

Pokaz staje się coraz bardziej przerażający, Cipolla włada umysłami ludzi dla kpiny i własnej chwały. Mimo że żarty nie są smaczne, budzi na widowni respekt. Wreszcie jego swoboda w ośmieszaniu uczestników seansu kończy się tragedią, w której tytułowy Mario odgrywa kluczową rolę.

Kontekst historyczny w odczytaniu wymowy dzieła narzuca się sam. Wielcy tyrani, potrafiący porwać tłumy, dzięki swojej charyzmie, a na przekór swemu wyglądowi – Mussolini i Hitler to pierwowzory, na jakich bazował Mann, tworząc kreację Cipolli. Jednocześnie Mann nawołuje do walki z takimi indywiduami, wszelkimi dostępnymi sposobami, nie wyłączając zbrodni. Autor poprzez opowiadanie Mario i czarodziej uzmysławia, jak wielkie zagrożenie sieją jednostki narzucające innym swoją wolę, mające magnetyczny wpływ na ludzi. Już wkrótce historia miała dobitnie potwierdzić jego poglądy...

Krótkie opowiadanie zamknięte w formacie kieszonkowym, o wielkiej treści, bowiem ilustruje polityczne przekonania autora, niechęć do totalitaryzmów rządzących światem dwudziestego wieku. Jak powszechnie wiadomo, Mann jednoznacznie ustosunkował się do ustroju III Rzeszy, emigrując z ojczyzny. Te pseudonaukowe teorie dotyczące klasyfikowania ludzi według rasy, nie znajdowały...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    219
  • Chcę przeczytać
    77
  • Posiadam
    33
  • Nobliści
    4
  • Klasyka
    4
  • Literatura niemiecka
    4
  • Niemieckie
    2
  • Teraz czytam
    2
  • Literatura niemieckojęzyczna
    2
  • Literatura niemiecka
    2

Cytaty

Więcej
Thomas Mann Mario i czarodziej. Pajac Zobacz więcej
Thomas Mann Mario i czarodziej. Pajac Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także