Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Metody i techniki badań pedagogicznych

Wydawnictwo: Impuls
5,8 (54 ocen i 3 opinie) Zobacz oceny
10
1
9
2
8
1
7
20
6
8
5
10
4
6
3
4
2
1
1
1
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
data wydania
ISBN
83-7308-608-1
liczba stron
330
język
polski
dodała
okruszek

Niniejsza książka jest próbą przedstawienia najczęściej stosowanych metod i technik w badaniach pedagogicznych. Każda z metod poddana jest bardziej lub mniej szczegółowej charakterystyce łącznie z przypisywaną jej wartością poznawczą, w tym z zarówno przysługującymi jej zaletami jak i niedomaganiami pod względem merytorycznym. Szeroko omawia warunki, od spełnienia których uzależnia się...

Niniejsza książka jest próbą przedstawienia najczęściej stosowanych metod i technik w badaniach pedagogicznych. Każda z metod poddana jest bardziej lub mniej szczegółowej charakterystyce łącznie z przypisywaną jej wartością poznawczą, w tym z zarówno przysługującymi jej zaletami jak i niedomaganiami pod względem merytorycznym. Szeroko omawia warunki, od spełnienia których uzależnia się poprawne zastosowanie poszczególnych metod i technik badawczych.

Publikacja jest adresowana szczególnie do studentów studiów pedagogiki i młodszych pracowników naukowo-dydaktycznych, podejmujących prace badawcze dotyczące szeroko rozumianej problematyki pedagogicznej. Może być przydatna także w pisaniu prac dyplomowych i magisterskich, rozpraw doktorskich i habilitacyjnych.

 

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 3797
tajus | 2012-06-18
Przeczytana: 16 czerwca 2012

Prof. dr hab. Mieczysław Łobocki pracuje w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Należy do komitetu redakcyjnego czasopisma "Chowanna". Jego zainteresowania skupiają się na takich dziedzinach naukowych, jak modernizacja metod pracy wychowawczej w szkołach i placówkach opiekuńczo-wychowawczych, problemy nieprzystosowania społecznego uczniów czy metodologia badań pedagogicznych.

"Metody i techniki badań pedagogicznych" z całą pewnością więc należy zaliczyć do tego ostatniego zakresu zainteresowań autora. Jest to pozycja bardzo przydatna pedagogom, socjologom, ale też studentom tychże i podobnych kierunków, którzy muszą stanąć na wysokości zadania i zmierzyć się z napisaniem pracy dyplomowej. Łobocki w swej książce pokrótce przedstawia istotę przedmiotu, jakim jest metodologia badań pedagogicznych, a następnie szczegółowo opisuje metody i techniki, za pomocą których owe badania można wykonać.

Autor kolejno przybliża czytelnikowi zagadnienia związane z: metodą obserwacji, metodą szacowania, eksperymentem pedagogicznym, testami osiągnięć szkolnych, metodą socjometryczną, analizą dokumentów, metodą sondażu, metodą dialogową oraz metodą biograficzną. Przystępnym i zrozumiałym językiem przytacza istotne informacje odnośnie definicji tych metod, ich podziału, rodzajów, cech, a także pozytywnych i negatywnych stron. Wszystko staje się jeszcze bardziej jasne dzięki przykładom zaczerpniętym z zakresu pedagogiki - zazwyczaj przedszkolnej, wczesnoszkolnej i społecznej.

Utwór skoncentrowany jest na konkretach, czyli tytułowych metodach i technikach badań. Nie ma w nim jakichś niepotrzebnych wywodów filozoficznych i podobnych. Może on pomóc nie tylko w zapoznaniu się z poszczególnymi metodami, ale też w przybliżeniu wybranej już na przykład przez studenta metody. W dużej mierze tak było i w moim przypadku. Skoncentrowałam się bowiem przede wszystkim na treści poświęconej metodzie sondażu (ankiety, wywiadu) i monograficznej, gdyż to raczej na nich oprę swoje badania do pracy magisterskiej. Niektóre techniki wydają się wręcz trudne i skomplikowane, o istnieniu niektórych nawet nie miałam pojęcia, więc lektura "Metod i technik badań pedagogicznych" Mieczysława Łobockiego dobrze mi zrobiła. Polecam szczególnie osobom studiującym pedagogikę, które nie do końca zdają sobie sprawę z tego, jak wygląda praktyczna część pracy dyplomowej, i za pomocą jakich metod badań można ją ukazać.

Recenzja pochodzi z tajusczyta.blogspot.com.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Większość bezwzględna

Właśnie skończyłam. Jakie wrażenia? Jestem mile zaskoczona, bo druga część mnie wciągnęła. Nie lubię tego całego splendoru politycznego i nie za bardz...

zgłoś błąd zgłoś błąd