Tramwaje lwowskie 1880-1944
- Kategoria:
- historia
- Wydawnictwo:
- Księży Młyn Dom Wydawniczy
- Data wydania:
- 2020-07-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2020-07-01
- Liczba stron:
- 510
- Czas czytania
- 8 godz. 30 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788377295069
Lwów jako jedno z najważniejszych miast Austro-Węgier i II Rzeczpospolitej doczekał się wielu opracowań historycznych, a także szczegółowych rozpraw na temat niektórych instytucji miejskich związanych z gospodarką komunalną. Tyle szczęścia nie miały natomiast lwowskie tramwaje. Niniejsza publikacja jest pierwszą tak obszerną próbą uporządkowania historii tego środka transportu, który na stałe wpisał się w krajobraz miasta.
5 maja 1880 roku we Lwowie towarzystwo Società Triestina Tramway z Triestu uruchomiło pierwsze tramwaje konne. Osiem lat później pojawiły się plany budowy sieci tramwajów parowych, lecz ostatecznie zrezygnowano z nich na rzecz tramwajów elektrycznych. Zamiar budowy sieci tramwajów elektrycznych spowodował zrozumiały sprzeciw właścicieli kolei konnej, który przekształcił się w otwarty spór z władzami miejskimi i znalazł swój finał w sądzie polubownym. Ostatecznie ruch tramwajów elektrycznych, będących symbolem nowoczesności i oznaką statusu Lwowa, zainaugurowano 31 maja 1894 roku, na kilka dni przed uroczystym otwarciem Powszechnej Wystawy Krajowej.
Publikacja zawiera bogaty opis różnych aspektów działalności lwowskich przewoźników tramwajowych – od spraw organizacyjnych poprzez zagadnienia eksploatacyjne, handlowe, techniczne i personalne. Autorzy zwracają uwagę na to, że tramwaje lwowskie zajmowały szczególne miejsce w życiu codziennym mieszkańców miasta, trafiły także na karty dzieł literackich. W książce znalazły się anegdoty, sentymentalne wspomnienia związane z tramwajami oraz liczne ilustracje i cytaty z unikatowych źródeł, które oddają atmosferę Lwowa schyłku XIX wieku i pierwszej połowy XX wieku.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 4
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
"Stary dobry sentyment"
"Tramwaje Lwowskie 1880-1944" to potężna cegła formatu A4. Wydana w twardej oprawie na grubym kredowym papierze waży ze trzy kilo. Jest co czytać...
Zaczynamy jak w zwykłych monografiach tego typu od historii Lwowa w zarysie. Potem wchodzimy w tramwaje konne. Obserwujemy ich projekty, budowę, rozwój, przejęcie przez miasto i likwidacje. Dość dokładnie są opisane wszystkie rzeczy towarzyszące- taryfy, wozownie, ubiór personelu. Brakuje pochylenia się nad taborem i dokładniejszych rysunków wozów.
Kolejnym jest omówiony projekt tramwaju parowego.
Skończyło się tylko na projekcie, ale i tak jest na ten temat sporo informacji.
Dalej mamy już tylko tramwaj elektryczny i autobusy.
Te ostatnie potraktowane trochę po macoszemu, ze względu na brak opisu taboru. Autorzy nie dotarli do informacji...
Tramwaj elektryczny jest opisany z każdej strony. Od momentu zaprojektowania, przez budowę i eksploatację. Do tego dochodzi obszerny dział taryfowy i ciekawostek z prasy.
Te "taryfy" czyta się najciężej. Sporo monotonnych informacji robi swoje.
Na końcu mamy obszerne i wypasione załączniki. Jest naprawdę co przeglądać.
Tekstowi głównemu towarzyszą ciekawe zdjęcia. Czasami mam tylko pretensję do formatu. Niektóre są za małe moim zdaniem.
Oprócz zdjęć mamy mnóstwo schematów - są wykonane bardzo starannie. Ich wielkość jest bardzo dobrze dobrana.
Często natchnąć możemy się na rysunki. Są różne rodzaje - architektura, infrastruktura i ludzie.
Do tych ostatnich mam uwagę. Rysowały je dwie różne osoby- o ile pierwsza z nich ma talent, o tyle ta druga z lekka się nie popisała.
Książka stanowi potężne kompendium wiedzy na temat komunikacji miejskiej Lwowa do 1944 roku. Napisana bardzo przystępnym językiem. Jeżeli kogoś ten temat interesuje powinien sięgnąć po tą "ciekawą cegłę".
"Stary dobry sentyment"
więcej Pokaż mimo to"Tramwaje Lwowskie 1880-1944" to potężna cegła formatu A4. Wydana w twardej oprawie na grubym kredowym papierze waży ze trzy kilo. Jest co czytać...
Zaczynamy jak w zwykłych monografiach tego typu od historii Lwowa w zarysie. Potem wchodzimy w tramwaje konne. Obserwujemy ich projekty, budowę, rozwój, przejęcie przez miasto i likwidacje. Dość...