Pamięć i ład

Okładka książki Pamięć i ład Paweł Hertz
Okładka książki Pamięć i ład
Paweł Hertz Wydawnictwo: Państwowy Instytut Wydawniczy publicystyka literacka, eseje
280 str. 4 godz. 40 min.
Kategoria:
publicystyka literacka, eseje
Wydawnictwo:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania:
2018-11-12
Data 1. wyd. pol.:
2018-11-12
Liczba stron:
280
Czas czytania
4 godz. 40 min.
Język:
polski
ISBN:
9788306035155
Średnia ocen

7,0 7,0 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,0 / 10
4 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
305
55

Na półkach:

ten sposób pisania o literaturze i muzyce, na klęczkach, chyba się zestarzał

ten sposób pisania o literaturze i muzyce, na klęczkach, chyba się zestarzał

Pokaż mimo to

avatar
746
700

Na półkach: ,

Bardzo cenię autorytety charakteryzujące się wysokim poziomem wrażliwości emocjonalnej, pozwalającej z jednej strony na obserwację ich ciągłego niepokoju umysłu a jednocześnie, przy zachowaniu pewnej dozy gorączki duszy, uniemożliwiającej niszczenie trwałych i powszechnie obowiązujących kanonów estetycznych. Ponieważ nie widzę sensu w przetrącaniu kręgosłupa starej i sprawdzonej prozie, nie czuję się dobrze podczas wypierania się związków z poezją sprzed kilkudziesięciu, czy nawet setek lat. Dlatego bardzo mi się spodobał sposób, w jaki Paweł Hertz przywrócił dla mnie na te kilka dni, nieco wyblakłe sylwetki znakomitości polskiej i zagranicznej literatury. Podniósł z dna pamięci tych, z którymi znajomość uważał za dobry powód do medytacji nad wszystkim, co go otaczało. Pozostałych, których nie było mu dane nigdy poznać osobiście, otoczył szacunkiem i wsparł pamięć o nich swoim ogromnym wieloletnim doświadczeniem pisarskim.

Jego miłość do książek nie jest sentymentalna. Wędrówka po wspomnieniach zawartych w krótkich esejach przypomina drobne potyczki ze sztuką nowoczesną, nad którą zdecydowanie przedkładał starsze i dobrze sprawdzone kierunki. Nie wyczułem tu jednak wstecznictwa, bardziej pokorę wobec postępu, który tak jak we wszystkich dziedzinach życia, tak samo i w sztuce dokona zmian bez względu na to, czy się z tym zgodzimy, czy też okopiemy się na swoich uświęconych tradycją literacką pozycjach. Marek Zagańczyk zebrał zbiór szkiców Hertza w których ten hojnie sypie nazwiskami. Jest wdzięczny Williamowi Szekspirowi za "Hamleta" a Marcela Prousta i Tomasza Manna uważa za ostatnich wielkich powieściopisarzy. "W poszukiwaniu straconego czasu" porównuje do literackiej symfonii, przy okazji pisząc o potędze muzyki Ryszarda Wagnera.

Cienie historii wyraźnie położyły się na życiu Pawła Hertza. W swych poszukiwaniach śladów przeszłości, wyjątkowo dobrze wspomina Jarosława Iwaszkiewicza. Zawsze podziwiał tego pisarza ze Stawiska, którego towarzystwem był oczarowany i właśnie z tego oczarowania wydobywa w swych esejach najskrytsze słowa i myśli, przeznaczone jedynie dla najlepszej przyjaźni. Tego typu refleksje stanowią pogłębioną analizę sensu istnienia świata i jego całej otoczki kulturalnej. Paweł Hertz dokonuje swych wynurzeń z wdziękiem i subtelnie omiata twórczość swoich kolegów po fachu, czasem kąśliwym zmysłem literackim. Wszystkie te szkice świadczą o potędze humanistycznej wyobraźni ich twórcy. Hertz napisał, że "jeśli książki są do czegoś potrzebne to zapewne do medytacji wśród ludzi, w zawiłym labiryncie spraw świata". Zgadzam się z nim całkowicie.

Prowansalska samotnia Petrarki przyniosła mu natchnienie, natomiast nie jestem w stanie jednoznacznie stwierdzić, co dodało skrzydeł wenie twórczej Pawła Hertza. Może to były przeżycia wyniesione z pierwszego obejrzanego spektaklu teatralnego? Może zdumienie okazane na dźwięk muzyki Fryderyka Chopina? Rzeczywiście, Hertz w kilku miejscach wspomina o teatrze jako o zwierciadle ludzkiego losu. Zaznacza też, że twórczość mistrza z Żelazowej Woli wykazuje wielkie podobieństwo do poezji. Zapewne zlepek tych wszystkich przeżyć oraz mnogość poznanych przez Pawła Hertza postaci ze świata kultury, doprowadziły do ukonstytuowania się a potem ugruntowania jego pisarskiego talentu. Świadomie nadałem tym uzdolnieniom tak formalnego znaczenia, ponieważ dla mnie sylwetka Pawła Hertza oznacza wręcz zinstytucjonalizowaną miłość do literatury.

Bardzo cenię autorytety charakteryzujące się wysokim poziomem wrażliwości emocjonalnej, pozwalającej z jednej strony na obserwację ich ciągłego niepokoju umysłu a jednocześnie, przy zachowaniu pewnej dozy gorączki duszy, uniemożliwiającej niszczenie trwałych i powszechnie obowiązujących kanonów estetycznych. Ponieważ nie widzę sensu w przetrącaniu kręgosłupa starej i...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    16
  • Przeczytane
    4
  • Posiadam
    3
  • Literatura polska (1800-1990)
    1
  • Własne do przeczytania
    1
  • #eseje i felietony o książkach, literaturze i wszystkim innym
    1
  • Must must
    1
  • Esej
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Pamięć i ład


Podobne książki

Przeczytaj także