Apartament w Paryżu
- Kategoria:
- literatura obyczajowa, romans
- Cykl:
- Madeline (tom 2)
- Tytuł oryginału:
- Un appartement à Paris
- Wydawnictwo:
- Albatros
- Data wydania:
- 2018-08-02
- Data 1. wyd. pol.:
- 2018-08-02
- Liczba stron:
- 400
- Czas czytania
- 6 godz. 40 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788381252379
- Tłumacz:
- Joanna Prądzyńska
- Tagi:
- wrażliwość samotność tajemnica śledztwo
- Inne
Sztuka jest kłamstwem, które mówi prawdę.
Paryż, pracownia malarska ukryta w pełnym zieleni zaułku. Madeline właśnie ją wynajęła, żeby odpocząć i cieszyć się samotnością. W wyniku nieporozumienia w to samo miejsce trafia Gaspard, młody pisarz ze Stanów Zjednoczonych, który chce w spokoju popracować nad nową książką. Los skazuje tych dwoje wrażliwych samotników na dzielenie jednej przestrzeni życiowej.
Pracownia należała do słynnego artysty, Seana Lorenza; we wnętrzu wciąż widać jego fascynację kolorami i światłem. Pogrążony w smutku po śmierci syna malarz zmarł rok wcześniej, pozostawiając po sobie trzy obrazy, które wkrótce przepadły bez wieści. Madeline i Gaspard, zafascynowani geniuszem i zaintrygowani tragicznym losem poprzedniego lokatora, postanawiają połączyć siły, aby odzyskać te niezwykłe malowidła.
Zanim odkryją sekret Seana Lorenza, będą musieli zmierzyć się z własnymi demonami, a prowadzone przez nich śledztwo na zawsze odmieni ich życie.
Guillaume Musso od lat utrzymuje się na pierwszym miejscu listy najpopularniejszych francuskich pisarzy. Przewrotne historie, które pisze, łączą w sobie elementy powieści obyczajowej i thrillera psychologicznego. I zawsze zaskakują absolutnie nieoczekiwanym finałem.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Schematycznie, ale udanie
W drodze do sukcesu Guillaume Musso, jednego z najpopularniejszych francuskich pisarzy, bez trudu możemy wyszczególnić kilka powtarzających się elementów. Jego powieści zazwyczaj sprawnie łączą wątki sensacyjne i romantyczne, mają miejsce w Paryżu i Stanach Zjednoczonych, ich bohaterowie są postaciami po przejściach, których sekrety w życiorysach odkrywamy z kolejnymi stronami, a nierzadko historie doprawione są elementami fantastycznymi i zaskakującym zakończeniem. Kilka z tych cech tworzy szkielet każdej książki pisarza, który jednak ma na tyle duży talent do wymyślania i opowiadania historii, że ta schematyczność nie przeszkadza w czerpaniu przyjemności z kolejnych dzieł. Nie inaczej jest z „Apartamentem w Paryżu”.
Więc po kolei. Połączenie sensacji z romansem? Jest, choć z przewagą tego pierwszego. Główni bohaterowie, Madeline i Gaspard, na skutek pomyłki wynajmują ten sam dom w Paryżu, który natychmiast ich oczarowuje. Odkrywają, że należał on do zmarłego wybitnego malarza, Seana Lorenza. Od inspirowanego ukochaną Penelopą grafitti na nowojorskich pociągach, przez uznanie za genialnego malarza, po tragedię w życiu osobistym i przedwczesną śmierć – życie i twórczość Lorenza zaczyna ich interesować, co potęgują wskazówki sugerujące istnienie trzech ukrytych obrazów, stworzonych tuż przed śmiercią. Ta zagadka staje się dla obojga początkiem śledztwa, które zaprowadzi ich o wiele dalej… w tym oczywiście do Stanów Zjednoczonych.
Bohaterowie po przejściach? Oczywiście. Gaspard jest cenionym dramaturgiem, odznaczającym się sceptycznym podejściem do społeczeństwa i ludzkości, żyjącym w odosobnieniu i pogrążonym w swoim cynizmie, nieradzącym sobie z poczuciem winy. Madeline tymczasem, po porzuceniu pracy w policji i nieudanych próbach założenia rodziny, desperacko poszukuje nowego sensu swojego życia. Zagadka Lorenza okazuje się więc dla nich także walką o swój własny los. Z tej dwójki to Gaspard wydaje mi się ciekawszą postacią, której zapał i determinacja pozwalają odkryć kolejne nieznane szczegóły historii Lorenza. Jego wrażliwość i zawód pozwala także Musso w swoim stylu nawiązywać do znanych artystów i przedstawiać przemyślenia na temat sztuki oraz jej tworzenia.
Elementy fantastyczne? Nie tym razem! Jak już wspomniałem „Apartament w Paryżu” jest w dużej mierze nastawiony na akcję i odkrywanie kolejnych zagadek i nie ma w nim magii. Musso widocznie postawił na powieść, której lektura będzie porównywalna z oglądaniem filmu sensacyjnego. Jest to próba całkiem udana. Para głównych bohaterów odkrywa kolejne elementy zagadkowej historii, walcząc z własnymi słabościami i wątpliwościami oraz ucząc się współpracy ze sobą. Fabuła zmierza w znanym kierunku, to zwroty akcji potrafią zaskoczyć, choć moim zdaniem bohaterom za często pomaga przypadek lub zbieg okoliczności. Nie zmienia to jednak faktu, że historia wciąga z każdą kolejną przeczytaną stroną i zapewne wielu czytelników przeczyta ją w jeden dzień, chcąc poznać zakończenie tej historii.
„Apartament w Paryżu”, choć jest lekturą schematyczną i mało odkrywczą, to z pewnością przyjemną i angażującą. Osobiście wolę te dzieła Musso, w których wzbogaca historię dobrze wprowadzonymi elementami fantastycznymi, ale fani francuskiego autora powinni być z tej powieści zadowoleni. Dlatego mogę polecić ją osobom, które szukają lekkiej, wciągającej książki z naciskiem na akcję. Osobiście jednak liczę, że kolejna pozycja w dorobku Musso wniesie coś bardziej odkrywczego i zaskakującego.
Jarosław Olejnik
Oceny
Książka na półkach
- 3 543
- 1 591
- 674
- 168
- 129
- 78
- 45
- 38
- 38
- 37
Opinia
Francuska opowieść z takim czymś
Guillaume Musso to chyba jeden z najpopularniejszych współczesnych pisarzy, którego każda nowa powieść trzęsie blogosferą wywołując burzę emocji. Podobno Musso albo się kocha albo nienawidzi, nic pośrodku. Przeczytałam do tej pory tylko dwie książki autora. Jedna mi się podobała, była całkiem niezła, a druga trochę mniej. Wtedy stwierdziłam, że jego twórczość raczej nie dla mnie.
Po „ Apartament w Paryżu „ sięgnęłam, dlatego, że byłam ciekawa połączenia z wcześniejszą znaną mi powieścią autora, ale podeszłam do czytania książki z chłodnym dystansem, nie oczekując zbyt wiele. W zasadzie po lekturze książki nie bardzo wiem, co mam napisać, gdyż nie potrafię jednoznacznie jej ocenić. Może, dlatego, że jest bardzo nierówna, momentami czytało mi się bardzo dobrze, ale były chwile, kiedy narracja była mocno przegadana i nie działo się właściwie nic. Fragmenty gdzie autor skupiał się na postaciach, ich uczuciach, problemach oraz sztuce, trochę mi się dłużyły, natomiast, kiedy z czasem tempo akcji zaczęło toczyć się wartko czytało mi się już świetnie.
„ Apartament w Paryżu „ opowiada historię dwójki bohaterów, którzy przypadkowo wynajmują to samo mieszkanie w zaułku Paryża. Madeline – była policjantka oraz Gaspard – dramatopisarz. Każde z nich dźwiga bagaż życiowych bolesnych doświadczeń i przyjechali do Paryża w poszukiwaniu spokoju i równowagi. Potrzebują samotności, dlatego za wszelką cenę próbują wyjaśnić nieporozumienie i znaleźć rozwiązanie niekomfortowej sytuacji, w jakiej się znaleźli. Początkowa wzajemna niechęć tych dwojga wkrótce się zmieni. Próbując naprawić niedogodność wspólnego mieszkania dowiadują się, że były właściciel apartamentu to znany nieżyjący już artysta, a ostatnie trzy jego dzieła, które stworzył tuż przed śmiercią, zaginęły w tajemniczych okolicznościach. Madeline i Gaspare chcą rozwikłać zagadkę i łączą swoje siły. Podczas poszukiwań będą musieli zmierzyć się z własnymi demonami z przeszłości, a to, co odkryją w sprawie tragicznego życia malarza, na zawsze zmieni ich życie.
„ Apartament w Paryżu „ jest to powieść obyczajowa z nutką kryminalną. To opowieść, w której jest wszystkiego po trochu. Tajemnica zaginięcia syna znanego artysty, sporo odniesień do kultury i sztuki i prowadzone śledztwo, które zbliża dwoje obcych ludzi. Moim zdaniem trochę tego dużo. Wątkiem głównym jest historia malarza, a w między czasie autor raczy czytelnika smaczkami z życia Madeline i Gasparda. Oboje bohaterów nie wzbudzają sympatii i dziwne jest ich podejście do śledztwa. Pisarz, który zachowuje się jak rasowy gliniarz, natomiast była policjantka nie żywi większych chęci poznania prawdy, aż do momentu, kiedy praktycznie nie zostało za dużo do wyjaśnienia. Jednym motywem wspólnym jest wszechogarniający smutek i antypatyczni bohaterowie, którzy wszyscy bez wyjątku to ludzie nieszczęśliwi, smutni pozbawieni większej nadziei na poprawę swojego losu. Akcja do połowy rozkręca się bardzo wolno i dopiero końcówka tak naprawdę zrobiła na mnie wrażenie, gdyż akcja toczyła się jak na rasowy kryminał przystało. Zagadka została rozwiązana dość ciekawie, chociaż nie powiem, że nie domyślałam się jej zakończenia. Pomimo, że książka ma elementy, które sprawiają, że jest to dobry thriller to ogólnie powieść nie wzbudziła jednak mojego zachwytu. Znalazłam powiązanie, którego poszukiwałam, rozpoznałam tu, bowiem, postać występującą w innej książce pisarza, ale właśnie tym pomysłem chyba jestem najbardziej rozczarowana. Madeline, którą wcześniej poznałam w niczym nie przypomina bohaterki wykreowanej przez autora w „ Apartamencie z Paryża „ Nie wiem, dlaczego Musso postanowił odświeżyć starych znajomych i przewrócić ich życie do góry nogami, to odnotowuję na minus. Natomiast plus za klimat i całą otoczkę z masą odniesień do sztuki i muzyki i podróż po Paryżu, w jaką zabrał mnie autor. W ogólnym rozrachunku książka podobała mi się średnio i jest to pozycja przede wszystkim dla wiernych wielbicieli Musso.
„ Nie ma gorszego głuchego, niż ten, który nie chce słuchać „
Francuska opowieść z takim czymś
więcej Pokaż mimo toGuillaume Musso to chyba jeden z najpopularniejszych współczesnych pisarzy, którego każda nowa powieść trzęsie blogosferą wywołując burzę emocji. Podobno Musso albo się kocha albo nienawidzi, nic pośrodku. Przeczytałam do tej pory tylko dwie książki autora. Jedna mi się podobała, była całkiem niezła, a druga trochę mniej. Wtedy...