Dziewczyna we mgle
- Kategoria:
- kryminał, sensacja, thriller
- Tytuł oryginału:
- La ragazza nella nebbia
- Wydawnictwo:
- Albatros
- Data wydania:
- 2018-03-14
- Data 1. wyd. pol.:
- 2018-03-14
- Data 1. wydania:
- 2017-11-02
- Liczba stron:
- 352
- Czas czytania
- 5 godz. 52 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788381251716
- Tłumacz:
- Jan Jackowicz
- Ekranizacje:
- Dziewczyna we mgle (2018)
- Tagi:
- Jan Jackowicz literatura włoska tajemnica kryminał ekranizacja
Małe włoskie miasteczko skrywa mroczną tajemnicę. Czy to możliwe, żeby młoda dziewczyna po prostu rozpłynęła się we mgle? Co tak naprawdę się z nią stało?
Detektyw Vogel zrobi wszystko, aby rozwiązać zagadkę tajemniczego zniknięcia. Kiedy dziennikarze z całego kraju zjeżdżają do prowincjonalnego miasteczka, zasypując jego mieszkańców pytaniami, Vogel jest pewien, że w ogólnym zamieszaniu uda mu się trafić na jakiś trop.
Wskazówki okazują się jednak mylące, fałszywe ślady tylko oddalają go od prawdy, a leżące na uboczu górskie miasteczko wydaje się zdecydowanie bardziej mroczne, niż można by przypuszczać…
Zaginiona dziewczyna, odosobnione miasto, mroczny sekret – nic nie jest takie, jak się wydaje.
Ponad trzy miliony książek sprzedanych na całym świecie.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Manowce i twisty w jednym stały domu
Donato Carrisiego fanom kryminałów przedstawiać nie trzeba. Nawet jeśli należy do twórców kombinujących i chcących zwieść czytelnika, zawsze wie, kiedy ta zabawa staje się zbyt naciągana i potrafi w odpowiednim momencie wstrzymać wodze. Póki co, choć sięgałem po większość jego dokonań, nie zawiodłem się na żadnym. Każda z pozycji trzymała przynajmniej dobry poziom, a silne charaktery sprawiały, że zaangażowanie także nie poszło w las.
„Dziewczyna we mgle”, o której będzie tutaj mowa, jest o tyle ciekawą przedstawicielką twórczości włoskiego pisarza, że staje się także podwaliną jego reżyserskiego debiutu. W związku z tym pojawia się na wstępie pytanie, na ile jest to rozbudowana scenariuszowa wprawka, na ile zaś kompetentna pozycja, która wydała się twórcy idealną do przeniesienia jej na ekrany.
Same składowe wydają się tyleż znajome, co intrygujące. Ginie wzorowa nastolatka żyjąca w niewielkim, prowincjonalnym miasteczku. Kiedyś żyjącemu z turystyki, obecnie po części czerpiąca profity z wydobywanych zasobów naturalnych. W sprawę wikła się popularny i medialny śledczy, który ma za sobą pewne wpadkę i zrobi wszystko, by zatrzeć złe wrażenie, po czym ponownie wypłynąć na powierzchnię w glorii i chwale.
Pewnym jest, że gdzieś już to słyszeliśmy, ale autor umie opowiadać tak, by oklepane elementy ukazać od innej strony. Chociażby postać śledczego wykreowana jest inaczej od znanych norm. Nie tyle zależy mu na rozwiązaniu sprawy, co poprawieniu własnej reputacji. Zdajemy sobie sprawę, że posiada doświadczenie i wiedzę, ale prawdziwym motorem jego działań są pochwały i blask jupiterów, nie zaś oddanie sprawiedliwości.
Także kreacja głównego podejrzanego budzi autentyczną ciekawość. Nauczyciel z niewielkiej mieściny, którego największym problemem jest konflikt wewnętrzny. Dorastająca córka, ciągłe adaptowanie się do nowego środowiska i walka o odrodzenie uczucia u żony, to fundamenty na podstawie których powoli poznajemy jego charakter. Przy tym cały czas nie możemy być niczego pewni. Carrisi rzuca tropy, acz za wszelką cenę unika klarowności, tworząc otoczkę tajemnicy aż do wielkiego finału.
Mamy więc do czynienia nie tyle nawet ze starciem sprzecznych obozów, co z dwoma chwiejnymi i odległymi od siebie osobowościami. Żadna z tego walka wielkiego złego z wielkim dobrym, ale kraina niejednoznaczności i pokus wychodzących jedna za drugą na światło dzienne. Wszystko skąpane w charakterystycznej euforii mediów i zwykłych gapiów, dla których zaginiona dziewczyna ma nikłe znaczenie, zaś sama otoczka pobudza ich zapotrzebowanie na atrakcyjną makabrę.
Wszelkie elementy składają się wdzięcznie, płynie się przez lekturę prędko, może nawet aż za bardzo. Wspominałem już o wątpliwościach związanych z przeniesieniem tej pozycji na ekrany i nie mam wątpliwości, że to kompetentna książka sama w sobie. Mimo to widzę, że nie jest tak klimatycznie rozbudowana i dopieszczona przez autora, jak poprzednie dokonania, co może się przełożyć na upiększenie pewnych detali w wersji kinematograficznej.
Bawiłem się podczas czytania dobrze, choć wydaje mi się, że można było bardziej zarysować i wyeksploatować atmosferę mieściny. Mamy tu co prawda pewien szczególny typ religii, swoistą zaściankowość, ale to odrobinę za mało. Również nie jestem do końca przekonany czy tym razem znakomite wyczucie do twistów zostało zachowane. Wodzenie za nos wychodzi przez większość czasu wspaniale, ale pod sam koniec można odnieść wrażenie, że być może poszło to wszystko o jeden krok za daleko. Pomijając te niedociągnięcia Donato Carissi w Dziewczynie we mgle znów pokazuje, że zna się na swojej robocie i potrafi przyciągnąć do tworzonych intryg i postaci. Nawet jeśli nie jest to najlepsza pozycja w jego dorobku, wciąż umiejętnie się broni i każdy kto ceni sobie kryminały na poziomie, powinien mieć ją w swojej kolekcji.
Patryk Rzemyszkiewicz
Oceny
Książka na półkach
- 2 484
- 1 255
- 394
- 146
- 66
- 44
- 38
- 32
- 30
- 30
Opinia
"Ludzie nie szukają sprawiedliwości, chcą tylko dopaść winnego. Żeby dać własnemu strachowi jakieś imię, żeby się poczuć bezpiecznie. I żyć dalej, łudząc się, że wszystko idzie dobrze, że zawsze można znaleźć jakieś wyjście."
Po wspaniałej przygodzie czytelniczej z dylogią "Paenitentiaria Apostolica" ("Trybunał dusz" i "Łowca cieni"), przekonałam się, że styl narracji Donato Carrisiego i jego pomysły na fabułę odpowiadają mi, potrafi frapująco zaangażować w śledzenie scenariusza zdarzeń. Ekscytujących wrażeń dostarczyła także błyskotliwie zapleciona intryga w "Dziewczynie we mgle", choć inna w klimacie i barwie, to jednak przemówiła wieloaspektowością, zaskakującymi zwrotami w obrazie okoliczności, zmianami w interpretacji postaw bohaterów.
Nie ma mowy o jednoznacznych czarnych czy białych charakterach, każdy pod płaszczykiem pozornej normalności, niewinności, rzetelności i uczciwości, ma coś do ukrycia, większe lub mniejsze kłamstwo, ciemne sprawki, złowieszcze występki, fragmenty przeszłości niedające o sobie zapomnieć. Bohaterami powieści są nie tylko konkretne postaci, ale także mieszkańcy górskiej osady, służby policyjne, środki masowego przekazu i społeczność religijna. Doskonale odbieramy przesłania odnoszące się do złożonej natury człowieka, specyfiki współczesnych relacji międzyludzkich, kreowania rzeczywistości przez media, poszukiwania stałych wartości czy podążania w bezwzględny sposób za sukcesem.
Podobał mi się zamysł umieszczenia akcji w małym alpejskim miasteczku, otoczonym dolinami i lasami, które kiedyś tętniło życiem, specjalizowało się w drobnym rzemiośle, przyciągało spragnionych kontaktów z naturą turystów, rozwijało się, a wraz z nim dostatni poziom życia trzech tysięcy mieszkańców, ale po odkryciu złóż fluorytu i uruchomieniu szpetnych instalacji kopalni, straciło dawny blask, popadło w bezrobocie, ruinę i zapomnienie. Powstał podatny grunt dla rozwijania się osobliwego bractwa religijnego, podporządkowanego surowym zasadom, podatnego na manipulację, zamkniętego i stroniącego od obcych.
I właśnie wywodząca się z takiej grupy Anna Lou, spokojna i dobrze wychowana szesnastolatka, ginie w niewyjaśnionych okolicznościach. Sprawą zainteresował się agent specjalny, zajmujący się głośnymi przestępstwami i bestialskimi zbrodniami, nastawiony na osiągnięcie efektownego publicity. Uznawany przez współpracowników za egocentryka i cynika, ale też ambitnego, choć ekscentrycznego, policjanta. Metody pracy Vogela pozostawiają wiele do życzenia, jednak opinia publiczna liczy się z jego zdaniem, przekonaniami i poglądami. Mężczyzna musi zadbać o swoją nadszarpniętą niedawnym dochodzeniem reputację, zbyt wiele straci, o ile nie zdoła rozwikłać zagadki zniknięcia dziewczyny.
Chętnie śledzimy rozwój wypadków, atmosfera napięcia i niepewności zagęszcza się, lecz w powolnych rytmach i jakby podprogowo. Trwamy w przeświadczeniu, że pomimo licznych wskazówek i sugestii, dokonywanych przypuszczeń i snutych domysłów, wciąż pozostają okryte mgłą zagadki i niewiadome, do których niełatwo dotrzeć. I nawet jeśli mamy przeczucia odnośnie tożsamości sprawcy, to do ostatnich stron towarzyszą nam wahania i wątpliwości. W finalnej odsłonie czeka jeszcze jedno zaskakujące rozwiązanie, które ciekawie spina klamrą koncepcję fabuły. Lubię taką formę zabawy autora z wyobraźnią i emocjami czytelnika, nie trzeba pędzić z akcją i nasycać ją krwawymi incydentami, aby zapewnić wciągającą rozrywkę kryminalną.
bookendorfina.pl
"Ludzie nie szukają sprawiedliwości, chcą tylko dopaść winnego. Żeby dać własnemu strachowi jakieś imię, żeby się poczuć bezpiecznie. I żyć dalej, łudząc się, że wszystko idzie dobrze, że zawsze można znaleźć jakieś wyjście."
więcej Pokaż mimo toPo wspaniałej przygodzie czytelniczej z dylogią "Paenitentiaria Apostolica" ("Trybunał dusz" i "Łowca cieni"), przekonałam się, że styl narracji...