Cudowna podróż

Okładka książki Cudowna podróż
Selma Lagerlöf Wydawnictwo: Nasza Księgarnia literatura dziecięca
120 str. 2 godz. 0 min.
Kategoria:
literatura dziecięca
Tytuł oryginału:
Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige
Wydawnictwo:
Nasza Księgarnia
Data wydania:
2017-10-25
Data 1. wyd. pol.:
2017-10-25
Liczba stron:
120
Czas czytania
2 godz. 0 min.
Język:
polski
ISBN:
9788310133298
Tłumacz:
Teresa Chłapowska
Tagi:
literatura dziecięca i młodzieżowa dziecko zwierzęta podróż Szwecja empatia cierpienie okrucieństwo przyroda literatura szwedzka
Średnia ocen

                6,3 6,3 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Mistrzowie opowieści. Skandynawska zima Hans Aanrud, Elin Bengtsson, Þórir Bergsson, Minna Canth, Stig Dagerman, Inger Edelfeldt, Karin Erlandsson, Frode Grytten, Viktor Arnar Ingólfsson, Santeri Ivalo, Roy Jacobsen, Jonas Karlsson, Malin Kivelä, Juha-Pekka Koskinen, Selma Lagerlöf, Kim Leine, Óskar Árni Óskarsson, Tiina Raevaara, Ingvild H. Rishøi, Raija Siekkinen, Hjalmar Söderberg, Britta Stenberg, Laila Stien, Tarjei Vesaas, Elin Wägner, Charlotte Weitze
Ocena 6,8
Mistrzowie opo... Hans Aanrud, Elin B...
Okładka książki Mistrzowie opowieści. O kobiecie. Od Virginii Woolf do Agnieszki Szpili Chimamanda Ngozi Adichie, Margaret Atwood, Ingeborg Bachmann, Lucia Berlin, Dino Buzzati, Radka Denemarková, Tove Jansson, Han Kang, Selma Lagerlöf, Clarice Lispector, Sándor Márai, Herta Müller, Charlotte Perkins Gilman, Edgar Allan Poe, Cora Sandel, Agnieszka Szpila, Ludmiła Ulicka, Virginia Woolf, Marguerite Yourcenar, Oksana Zabużko
Ocena 7,0
Mistrzowie opo... Chimamanda Ngozi Ad...
Okładka książki Mistrzowie opowieści. Święta, święta... Hans Christian Andersen, Paul Arène, Lucia Berlin, Elizabeth Bowen, Truman Capote, Angela Carter, Anton Czechow, Fiodor Dostojewski, O. Henry, Langston Hughes, Tove Jansson, Selma Lagerlöf, Laurie Lee, Joaquim Maria Machado de Assis, Irène Némirovsky, Frank O’Connor, Grace Paley, Damon Runyon, Saki, Wolfdietrich Schnurre, Dylan Thomas, Mário de Andrade
Ocena 6,9
Mistrzowie opo... Hans Christian Ande...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,3 / 10
12 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
96
24

Na półkach:

Szwecja widziana z lotu gęsi
Cudowna podróż przytrafiła mi się w momencie wyjątkowo statycznym. Kiedy to w otoczeniu tysięcy zapisanych stronic produkowałem kolejne zalegające niebawem zakurzone półki archiwum dzieło z nazwy naukowe, mogłem jednocześnie polatać z dzikimi gęśmi. Chociaż tyle. A właściwie: aż tyle.

Nie miałem tyle szczęścia, co Czesław Miłosz i nie mogę pochwalić się tym, że książka Selmy Lagerlöf towarzyszyła mojemu wchodzeniu w skomplikowaną naturę rzeczywistości. Odmienny zgoła od mojego dorosłego spojrzenia i literackich rozkoszy aparat percepcyjny dziecka, którym – brew własnym powątpiewaniem – byłem, nie poznał tej książki, przez to część jej niezwykłych sensualnych walorów pozostaje dla mnie nieodkryta. Mimo to, jako czytelnik zupełnie dorosły, mogę z całą pewnością potwierdzić, że co nieco z tej uczty zmysłów i dla mnie zostało.

Z podwójnym Noblem
Skoro przywołało się Miłosza, trzeba podkreślić, że powieść o Nilsie Holgerssonie zmniejszonym do rozmiarów krasnoludka ma podwójnie noblowską rękojmię, bo przecież i szwedzka autorka została tą nagrodą obdarowana. Miłosz podczas wygłaszania noblowskiej mowy nazwał ksiażkę swej – jak nazwać? – nagrodniczki (neologizm na wzór imienniczki) utworem, który ukształtował w dzieciństwie jego późniejsze powołanie do poezji. Mówił: „Cudowna podróż, książka, którą uwielbiałem, umieszcza bohatera w podwójnej roli. Jest on tym, który leci nad ziemią i ogarnia ją z góry, a zarazem ogarnia ją w każdym szczególe, co może być metaforą poety”. Metaforą poety – owszem. Ale nie tylko.
Idąc tropem Czesława Miłosza, spróbuję i ja doszukać się w głównej, a w oryginale tytułowej, postaci metaforycznego przesłania. Otóż, jak się zdaje, maleńki Nils przekracza umowną granicę dzielącą ludzi od przyrody po to, by pogodzić te siły współtworzące i współzmieniające świat. Nietrudno dostrzec w nim właśnie metaforę jedności, wspólnoty i ekologicznego (jak ktoś może jeszcze pamięta, ekologia to nauka badająca wzajemny wpływ organizmów i ich środowiska) ducha. Wyruszając w podróż z dzikimi gęśmi, Nils oswaja nieoswojone, nazywa rzeczywistość dla człowieka nienazwaną, rozumuje w sposób odległy od antropocentryzmu. I, kiedy już ten sposób widzenia natury zostaje uprawomocniony, kiedy znajduje ona swego rzecznika literackiego, okazuje się, że jest w niej miejsce dla człowieka, więcej: że nie ma potrzeby antagonizowania tych dwóch światów.

Dekalog przyrody
Jaka jest przyroda szwedzka opisana w powieści? Pierwsze określenie, które ciśnie mi się na klawiaturę, to „świeża”, następne: nieoswojona. Autorka, pisząc wszak książkę dla dzieci, nie zezwala sobie na dzisiejsze przekłamania dotyczące „stylu życia” zwierząt i systematyki gatunków, godzi się, jak gęś-przywódczyni stada, na to, że orzeł jest drapieżny. Nie narzuca zwierzętom kategorii miłości bliźniego, jak to bywa we współczesnych opowieściach o lesie. Mimo to, a może właśnie dlatego, próbuje opisać ten świat w kategoriach moralnych. Ale nie umoralniających. Selma Lagerlöf wyraźnie dąży do tego, żeby określić etyczne zasady rządzące w przyrodzie i do tego celu, a nie dla celów bajkowych, wykorzystuje antropomorfizację. Zwierzęce postaci zaludniające opowieści o kolejnych regionach Szwecji zdradzają i są karane, oszukują, są wykorzystywane, ale też wykorzystują – wszystko to jednak w ramach – by tak rzec – przyrodzonych kompetencji.
Kiedy Nils Holgersson wchodzi do świata przyrody, poznaje jej tajniki i potrafi się ze zwierzętami porozumieć (kolejna metafora: język zwierząt to nic innego jak prawo natury), zyskuje sławę jako ten, który pomaga w sytuacjach nadzwyczajnie trudnych. W ten sposób on sam może odkupić swoje winy – był wyjątkowo krnąbrnym chłopcem i wiele zwierząt musiało przez niego cierpieć – czytelnik zaś może poczuć, na czym w istocie polega funkcja człowieka w skomplikowanym systemie przyrody.
Trzeba przy tym pamiętać o szerokości geograficznej, w której się znajdujemy. Szwecja ma dla nas zapach i smak specyficzny, egzotyczny niemal. Dla samych Szwedów też nie stanowi Ziemi Obiecanej, inaczej może: nie stanowi jej, jeśli nie zechcą jej sobie oswoić i przyswoić. W skandynawskim klimacie i warunkach geograficznych walka o przeżycie wymaga większego zaangażowania niż na południu Europy. Wymaga większego nakładu sił. Co jednak za tym idzie, buduje też silniejszą więź z zamieszkaną ziemią, która bardziej niż na warstwie symbolicznej, jak to się dzieje chociażby u nas, opiera się na wkładzie pracy. W takim myśleniu o ojczyźnie jest dla mnie, Polaka znużonego walkami o kolejne narodowe symbole, coś ożywczego i świeżego.

Podręcznikowe ustalenia
Czynienie sobie ziemi poddaną w książce Selmy Lagerlöf to maksyma zaczerpnięta, o ile mogę ocenić z dwóch źródeł. Pierwszym jest, oczywista, Biblia. Jak udało mi się ustalić, szwedzka noblistka, pozostając raczej ateistką, niezmiernie ceniła sobie wartości, jakie niosło ze sobą chrześcijaństwo. Dodam, że fakt, iż do tego kraju dociera ono w wersji protestanckiej, w której ideologia pracy zyskuje na znaczeniu, odbija się w książce. Drugim jednak przesłaniem do oswajania nieprzyjaznej ziemi i nieufnej przyrody jest dziewiętnastowieczny scjentyzm dający nadzieję na dokładne zbadanie świata. To frapujące, że daje się pogodzić ten prąd myślowy z mitycznym obrazem zaczerpniętym ze starodawnych opowieści. Odczuwamy podczas czytania także klimat epoki fabrykantów i eksploratorów, doceniamy wiarę w postęp techniki – jakże często Lagerlof pisze o ludziach pracujących przy wydobywaniu potrzebnych w nowoczesnym świecie surowców w kategoriach heroicznych.
To, co nie zostało jeszcze w tym tekście wyrażone, to kwestia przeznaczenia książki. Napisana została ona na obstalunek, zamawiającym było ówczesne szwedzkie, można to ująć, ministerstwo edukacji, które zleciło uznanej już pisarce mającej za sobą epizod nauczycielski, napisanie przystępnego podręcznika objaśniającego dzieciom zawiłości i urodę ojczyzny. Miał to być taki swoisty podręcznik geografii wystający poza szkolne ramy i program nauczania. Zamiar udało się spełnić z nawiązką. Oprócz przedstawienia wszystkich geograficznych krain, które Nils zwiedza na grzebiecie sympatycznego gąsiora, zmieściły się w nim także podania i legendy, zapiski etnograficzne dotyczące miejscowych obyczajów i antropologiczne refleksje o kulturze. Poza tym wiele szacunku i miłości do przyrody i uwielbienia dla kraju, który nie jest mlekiem i miodem płynącym. Proszę mi wierzyć, że ten model patriotyzmu, jaki prezentuje Selma Lagerlof wcale dziś nie zdaje się anachronicznym, ani tym bardziej sztucznym.
Skoro naszym dzieciom los oszczędził podobnego podręcznika oprowadzającego po Kaszubach, Wielkopolsce i Pomorzu, to koniecznie muszą pofruwać nad Szwecją. Mogą ze sobą zabrać dorosłych.

Szwecja widziana z lotu gęsi
Cudowna podróż przytrafiła mi się w momencie wyjątkowo statycznym. Kiedy to w otoczeniu tysięcy zapisanych stronic produkowałem kolejne zalegające niebawem zakurzone półki archiwum dzieło z nazwy naukowe, mogłem jednocześnie polatać z dzikimi gęśmi. Chociaż tyle. A właściwie: aż tyle.

Nie miałem tyle szczęścia, co Czesław Miłosz i nie mogę...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    723
  • Chcę przeczytać
    413
  • Posiadam
    165
  • Dzieciństwo
    30
  • Ulubione
    20
  • Teraz czytam
    13
  • Literatura skandynawska
    11
  • Dla dzieci
    10
  • Literatura szwedzka
    7
  • Z dzieciństwa
    7

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Cudowna podróż


Podobne książki

Okładka książki Edek pomaga Thomas Brunstrøm, Thorbjørn Christoffersen
Ocena 10,0
Edek pomaga Thomas Brunstrøm, T...
Okładka książki Pani wiatru Lisa Aisato, Maja Lunde
Ocena 8,8
Pani wiatru Lisa Aisato, Maja L...
Okładka książki Flora szuka skarbów Gabriela Rzepecka-Weiss, Maciej Szymanowicz
Ocena 9,4
Flora szuka sk... Gabriela Rzepecka-W...

Przeczytaj także