Szczera prawda o nieuczciwości. Jak okłamujemy wszystkich, a zwłaszcza samych siebie

Okładka książki Szczera prawda o nieuczciwości. Jak okłamujemy wszystkich, a zwłaszcza samych siebie
Dan Ariely Wydawnictwo: Smak Słowa poradniki
300 str. 5 godz. 0 min.
Kategoria:
poradniki
Tytuł oryginału:
The Honest Truth About Dishonesty: How We Lie to Everyone-Especially Ourselves
Wydawnictwo:
Smak Słowa
Data wydania:
2017-03-15
Data 1. wyd. pol.:
2017-03-15
Liczba stron:
300
Czas czytania
5 godz. 0 min.
Język:
polski
ISBN:
9788364846892
Tłumacz:
Agnieszka Nowak-Młynikowska
Średnia ocen

                7,1 7,1 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,1 / 10
136 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
1858
1510

Na półkach: , , ,

Znany behawiorysta analizuje kiedy i dlaczego bywamy nieuczciwi oraz prezentuje teorię mówiącą, że o poziomie naszej (nie)uczciwości decydują dwa różne czynniki: z jednej strony lubimy mieć korzyści z oszustwa, z drugiej, chcemy się uważać za dobrych i moralnych. Bada też Ariely wpływ różnych czynników (psychologicznych, społecznych itd.) na poziom nieuczciwości. Świetna książka popularno-naukowa.

W tej fascynującej książce znany ekonomista behawioralny bada czynniki, które popychają nas do oszustwa i zastanawia się, co pomaga nam postępować uczciwie. Zaczyna Ariely od weryfikacji modelu noblisty Beckera, który twierdził, że racjonalne jednostki oszukują zawsze wtedy, gdy im się to opłaca. Przy czym im spodziewany zysk wyższy, tym skala oszustwa większa. Ariely pokazuje przy pomocy eleganckich eksperymentów, że model Beckera nie sprawdza się w praktyce.

A potem autor książki przedstawia własną teorię wyjaśniającą dlaczego ludzie czasami są nieuczciwi. Twierdzi on, że u podstaw naszych zachowań leży kombinacja dwóch odmiennych motywów: „Z jednej strony pragniemy czerpać korzyści z oszustwa (to racjonalna motywacja ekonomiczna), z drugiej zaś chcemy uważać siebie za wspaniałych, uczciwych ludzi (to motywacja psychologiczna).” W kolejnych rozdziałach Ariely szczegółowo przedstawia wpływ owych dwóch czynników w różnych sytuacjach ekonomicznych czy społecznych. Jego główną metodą badań są bardzo pomysłowe eksperymenty z udziałem studentów (ale nie tylko)

Pokazuje Ariely, że wielkość kwoty jaką możemy uzyskać w wyniku oszustwa (lub szansa na to, że zostaniemy złapani) wpływają na nasze zachowanie w zaskakująco niewielkim stopniu. Inne zaś czynniki „oddziałują na nas silniej, niżbyśmy się tego spodziewali. Należą do nich przypomnienia moralne, dystans dzielący nasze zachowanie od pieniędzy, konflikt interesów, wyczerpanie, podróbki, świadectwa fałszywych osiągnięć, kreatywność, bycie świadkiem nieuczciwych postępków innych ludzi, troska o pozostałych członków naszego zespołu i tak dalej.” Autor omawia szczegółowo wpływ wyżej wymienionych czynników, ilustrując swoje wywody eksperymentami przeprowadzonymi (z reguły) przez niego i jego współpracowników.

Otrzymane wyniki są bardzo ciekawe, przytoczę parę, które dla mnie najbardziej interesujące. I tak na przykład: „ludzie są bardziej skłonni do nieuczciwości w obecności przedmiotów niepieniężnych – takich jak ołówki czy żetony – niż w obecności gotówki.” Albo, gdy przypomnimy ludziom zasady moralne w momencie wystawiania na pokusę (studenci muszą przeczytać i podpisać kodeks etyczny przed egzaminem, składający deklaracje podatkową winni podpisać deklarację uczciwości PRZED rozpoczęciem jej wypełnienia, itd.), ogranicza to nieuczciwe postępowanie, a nawet zupełnie je eliminuje. Ta ostatnia prawidłowość ma duże znaczenie praktyczne: autor usiłował nią zainteresować Amerykański Urząd Skarbowy, ale bez rezultatu.

Ogólne wnioski autora są w sumie optymistyczne: wielu ludzi oszukuje tylko trochę to tu, to tam, zaś „bardzo niewielu ludzi kradnie na całego”

Książka jest bardzo jasno napisana, nie brakuje elementów humorystycznych, wspaniałe są na przykład rozważania o pladze śmiertelności wśród babć studentów w okresie egzaminacyjnym. Trochę na doczepkę dodany jest rozdział o wpływie religii na poziom uczciwości, niemniej to świetny przykład znakomitej literatury popularno-naukowej.

Znany behawiorysta analizuje kiedy i dlaczego bywamy nieuczciwi oraz prezentuje teorię mówiącą, że o poziomie naszej (nie)uczciwości decydują dwa różne czynniki: z jednej strony lubimy mieć korzyści z oszustwa, z drugiej, chcemy się uważać za dobrych i moralnych. Bada też Ariely wpływ różnych czynników (psychologicznych, społecznych itd.) na poziom nieuczciwości. Świetna...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    416
  • Przeczytane
    171
  • Posiadam
    40
  • Teraz czytam
    10
  • 2018
    9
  • E-book
    6
  • Psychologia
    6
  • Audiobook
    5
  • Ebooki
    4
  • Audiobooki
    4

Cytaty

Podobne książki

Przeczytaj także