Szczera prawda o nieuczciwości. Jak okłamujemy wszystkich, a zwłaszcza samych siebie
- Kategoria:
- poradniki
- Tytuł oryginału:
- The Honest Truth About Dishonesty: How We Lie to Everyone-Especially Ourselves
- Wydawnictwo:
- Smak Słowa
- Data wydania:
- 2017-03-15
- Data 1. wyd. pol.:
- 2017-03-15
- Liczba stron:
- 300
- Czas czytania
- 5 godz. 0 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788364846892
- Tłumacz:
- Agnieszka Nowak-Młynikowska
Autor bestsellerów dziennika „New York Times”, Potęga irracjonalności i Zalety irracjonalności, powraca ze skłaniającą do refleksji książką, która podważa nasze przekonania na temat uczciwości i zmusza nas, żebyśmy byli ze sobą szczerzy.
Czy ryzyko wpadki wpływa na naszą skłonność do oszustwa?
W jaki sposób firmy torują drogę oszustwu?
Czy współpraca czyni nas bardziej, czy mniej uczciwymi?
Czy religia sprawia, że stajemy się bardziej uczciwi?
Większość ludzi uważa się za uczciwych, ale tak naprawdę wszyscy oszukujemy. Od Waszyngtonu po Wall Street, od klasy szkolnej po miejsce pracy – nieetyczne zachowania są wszechobecne. Nikt nie jest na nie odporny – niezależnie od tego, czy chodzi o białe kłamstwo, mające nas uchronić przed kłopotami, czy też o zawyżenie wydatków w sprawozdaniu.
W "Szczerej prawdzie o nieuczciwości" Dan Ariely, nagradzany autor bestsellerów, pokazuje, dlaczego w jednych sprawach łatwiej jest kłamać niż w innych; że ryzyko przyłapania ma mniejsze znaczenie dla tego, czy oszukujemy, niż nam się wydaje; oraz w jaki sposób praktyki biznesowe torują drogę nieetycznym zachowaniom – umyślnie lub mimo woli.
Ariely analizuje mechanizmy nieetycznego zachowania w życiu osobistym i zawodowym oraz w świecie polityki i pokazuje, w jaki sposób wpływają one na nas wszystkich, nawet jeśli uważamy się za ludzi o wysokich standardach moralnych.
Nie wszystko jednak stracone. Ariely pokazuje również, co sprzyja naszej uczciwości, wskazując nam drogę do osiągnięcia wyższego poziomu etycznego w życiu codziennym. "Szczera prawda o nieuczciwości", pełna osobistych spostrzeżeń i fascynujących odkryć naukowych, zmieni sposób, w jaki spostrzegamy samych siebie, swoje postępowanie oraz innych ludzi.
„Wybitna”
„New York Times”
"Ariely podnosi poprzeczkę. (…) Jego pisarstwo odznacza się nadzwyczajnym połączeniem werwy i roztropności."
„Washington Post”
„Doskonałe podsumowanie życzliwego, wyrozumiałego klimatu moralnego naszych czasów”
David Brooks, „The New York Times”
"Ariely podnosi poprzeczkę. W coraz bardziej zatłoczonej dziedzinie kognitywistyki i ekonomii behawioralnej jego pisarstwo odznacza się nadzwyczajnym połączeniem werwy i roztropności." „Washington Post”
"Zdumiała mnie wszechobecność drobnych krętactw i nieuczciwości oraz to, że łącznie mogą być one dużo bardziej szkodliwe niż spektakularne oszustwa. To najbardziej interesująca i pożyteczna spośród książek Dana Ariely’ego. – Nassim Nicholas Taleb, autor Czarnego łabędzia Każdy, kto kłamie, powinien przeczytać tę książkę, a ci, którzy twierdzą, że nie kłamią, są kłamcami. Dlatego oni również powinni ją przeczytać. To fascynująca, mądra i zabawna książka, dzięki której staniesz się lepszym człowiekiem."
A.J. Jacobs, autor książek "The Year of Living Biblically" i "Drop Dead Healthy"
"Kreatywność autora jest widoczna na każdej stronie. (…) Książka ta, obfitująca w pełne życia opisy impulsów, które skłaniają wielu ludzi do oszustwa, jest źródłem wnikliwej wiedzy na temat sposobów, w jakie wszyscy chodzimy na etyczne skróty, zachowując przy tym obraz siebie jako ludzi wysoce moralnych."
"Time.com"
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 416
- 171
- 40
- 10
- 9
- 6
- 6
- 5
- 4
- 4
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Szczera prawda o nieuczciwości. Jak okłamujemy wszystkich, a zwłaszcza samych siebie
Dodaj cytat
Opinia
Znany behawiorysta analizuje kiedy i dlaczego bywamy nieuczciwi oraz prezentuje teorię mówiącą, że o poziomie naszej (nie)uczciwości decydują dwa różne czynniki: z jednej strony lubimy mieć korzyści z oszustwa, z drugiej, chcemy się uważać za dobrych i moralnych. Bada też Ariely wpływ różnych czynników (psychologicznych, społecznych itd.) na poziom nieuczciwości. Świetna książka popularno-naukowa.
W tej fascynującej książce znany ekonomista behawioralny bada czynniki, które popychają nas do oszustwa i zastanawia się, co pomaga nam postępować uczciwie. Zaczyna Ariely od weryfikacji modelu noblisty Beckera, który twierdził, że racjonalne jednostki oszukują zawsze wtedy, gdy im się to opłaca. Przy czym im spodziewany zysk wyższy, tym skala oszustwa większa. Ariely pokazuje przy pomocy eleganckich eksperymentów, że model Beckera nie sprawdza się w praktyce.
A potem autor książki przedstawia własną teorię wyjaśniającą dlaczego ludzie czasami są nieuczciwi. Twierdzi on, że u podstaw naszych zachowań leży kombinacja dwóch odmiennych motywów: „Z jednej strony pragniemy czerpać korzyści z oszustwa (to racjonalna motywacja ekonomiczna), z drugiej zaś chcemy uważać siebie za wspaniałych, uczciwych ludzi (to motywacja psychologiczna).” W kolejnych rozdziałach Ariely szczegółowo przedstawia wpływ owych dwóch czynników w różnych sytuacjach ekonomicznych czy społecznych. Jego główną metodą badań są bardzo pomysłowe eksperymenty z udziałem studentów (ale nie tylko)
Pokazuje Ariely, że wielkość kwoty jaką możemy uzyskać w wyniku oszustwa (lub szansa na to, że zostaniemy złapani) wpływają na nasze zachowanie w zaskakująco niewielkim stopniu. Inne zaś czynniki „oddziałują na nas silniej, niżbyśmy się tego spodziewali. Należą do nich przypomnienia moralne, dystans dzielący nasze zachowanie od pieniędzy, konflikt interesów, wyczerpanie, podróbki, świadectwa fałszywych osiągnięć, kreatywność, bycie świadkiem nieuczciwych postępków innych ludzi, troska o pozostałych członków naszego zespołu i tak dalej.” Autor omawia szczegółowo wpływ wyżej wymienionych czynników, ilustrując swoje wywody eksperymentami przeprowadzonymi (z reguły) przez niego i jego współpracowników.
Otrzymane wyniki są bardzo ciekawe, przytoczę parę, które dla mnie najbardziej interesujące. I tak na przykład: „ludzie są bardziej skłonni do nieuczciwości w obecności przedmiotów niepieniężnych – takich jak ołówki czy żetony – niż w obecności gotówki.” Albo, gdy przypomnimy ludziom zasady moralne w momencie wystawiania na pokusę (studenci muszą przeczytać i podpisać kodeks etyczny przed egzaminem, składający deklaracje podatkową winni podpisać deklarację uczciwości PRZED rozpoczęciem jej wypełnienia, itd.), ogranicza to nieuczciwe postępowanie, a nawet zupełnie je eliminuje. Ta ostatnia prawidłowość ma duże znaczenie praktyczne: autor usiłował nią zainteresować Amerykański Urząd Skarbowy, ale bez rezultatu.
Ogólne wnioski autora są w sumie optymistyczne: wielu ludzi oszukuje tylko trochę to tu, to tam, zaś „bardzo niewielu ludzi kradnie na całego”
Książka jest bardzo jasno napisana, nie brakuje elementów humorystycznych, wspaniałe są na przykład rozważania o pladze śmiertelności wśród babć studentów w okresie egzaminacyjnym. Trochę na doczepkę dodany jest rozdział o wpływie religii na poziom uczciwości, niemniej to świetny przykład znakomitej literatury popularno-naukowej.
Znany behawiorysta analizuje kiedy i dlaczego bywamy nieuczciwi oraz prezentuje teorię mówiącą, że o poziomie naszej (nie)uczciwości decydują dwa różne czynniki: z jednej strony lubimy mieć korzyści z oszustwa, z drugiej, chcemy się uważać za dobrych i moralnych. Bada też Ariely wpływ różnych czynników (psychologicznych, społecznych itd.) na poziom nieuczciwości. Świetna...
więcej Pokaż mimo to