Rok Potopu
- Kategoria:
- literatura piękna
- Cykl:
- Maddaddam (tom 2)
- Tytuł oryginału:
- The Year of the Flood
- Wydawnictwo:
- Prószyński i S-ka
- Data wydania:
- 2017-03-02
- Data 1. wyd. pol.:
- 2017-03-02
- Liczba stron:
- 560
- Czas czytania
- 9 godz. 20 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788380970809
- Tłumacz:
- Marcin Michalski
- Tagi:
- chaos literatura kanadyjska science fiction Nagroda Bookera niebezpieczeństwo postapokalipsa samotność śmierć tęsknota walka o przetrwanie wizjoner zagłada
Czasy i gatunki błyskawicznie się zmieniają, zgoda społeczna chyli się ku upadkowi,
równowaga ekologiczna ulega zachwianiu. Adam Pierwszy, dobrotliwy przywódca Bożych Ogrodników – sekty religijnej dążącej do połączenia nauki z religią oraz ocalenia światowej flory i fauny – od dawna przepowiada nadejście katastrofy, która odmieni Ziemię nie do poznania. I oto spełnia się jego przepowiednia. Ginie prawie cała ludzkość. Z życiem uchodzą dwie kobiety: Ren, młoda tancerka trapezowa zamknięta w ekskluzywnym klubie ze striptizem, i Toby, Boża Ogrodniczka zabarykadowana w luksusowym spa, w którym wiele produktów kosmetycznych jest jadalnych.
Czy przeżył ktoś jeszcze? Przyjaciółka Ren, bioartystka Amanda? Ekowojownik Zeb, jej ojczym? Dawny kochanek Ren, Jimmy? A może krwiożerczy paintbólowcy? Nie wspominając o KorpuSOKorpie, tajemniczej, skorumpowanej służbie bezpieczeństwa strzegącej interesów władzy…
W czasie gdy Adam Pierwszy i jego zwolennicy przemierzają zmieniony świat, Ren i Toby szukają z niego ucieczki, co prowadzi do niespodziewanego, poruszającego zakończenia powieści.
„Rok Potopu” to powieść mroczna, subtelna, brutalna, dająca do myślenia i pełna posępnego humoru. Margaret Atwood w najwyższej formie.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Katastrofa, na którą wszyscy czekamy
„Rok Potopu” to drugi tom „trylogii Maddaddama”. Wszystkich czytelników, którzy nie znają „Oryksa i Derkacza”, a chcieliby spróbować opisywanej lektury (choćby za sprawą świetnej okładki) mogę uspokoić: każda z książek stanowi zamkniętą całość; pisarka oczywiście przeplata ich fabuły, obie pokazują właściwie te same wydarzenia z różnych perspektyw, ale znajomość jednej do zrozumienia drugiej wymagana nie jest (co z kolei może nieco zawieść wszystkich, którzy liczyli na prostą kontynuację losów Yetiego).
„Rok Potopu” to powieść, która nie ma prawa zaskoczyć żadnego miłośnika prozy Margaret Atwood. Kanadyjska pisarka ponownie zajmuje się swoimi ulubionymi tematami: ekologią i przemocą wobec kobiet. O ile ten pierwszy stanowił podstawę także dla „Oryksa i Derkacza”, ten drugi pojawiał się w ilościach śladowych – w kilku miejscach Jimmy i Glenn oglądali pornografię, z którą związana jest przeszłość jednej z głównych bohaterek. W drugim tomie sytuacja mocno się zmienia: choć ekologiczna katastrofa cały czas pozostaje na pierwszym planie, to osobiste historie obu protagonistek są ściśle związane z patologicznymi relacjami z mężczyznami, a ich tożsamości zostają w dużym stopniu ukształtowane przez przemoc. Przemoc, warto zauważyć, bardziej dosadną niż w wydanej ostatnio wstrząsającej „Opowieści podręcznej” - tam Atwood zdecydowała się na spokojne, wyciszone prowadzenie akcji (choć w powieści pojawiają się sceny dosadne), tutaj natomiast mocno przerysowuje zarówno brutalną postać Blanca, jak i fantasmagoryczną atmosferę domu uciech, w którym pracuje Ren.
Inne jest też podejście Kanadyjki do ekologii: w „Oryksie i Derkaczu” na początku skupiała się przede wszystkim na pokazaniu społecznych skutków zaniedbania ochrony środowiska, potem natomiast ilustrowała bezsens walczenia z nimi za pomocą źle ukierunkowanego rozwoju technologicznego; próba wpakowania rozlanego mleka, którą podejmowali bohaterowie, była tyleż rozpaczliwa, co karykaturalna. W „Roku Potopu” protagonistki żyją w społeczności Bożych Ogrodników, sekty łączącej chorobliwą niemal dbałość o środowisko z głębokim mistycyzmem. Trudno jednoznacznie stwierdzić, co Atwood chciała za pomocą tej grupy pokazać: z jednej strony nie można mieć wątpliwości, że ich ascetyzm w nowym, wspaniałym świecie jest rozwiązaniem rozsądnym; z drugiej strony natomiast trudno z Bożych Ogrodników nie kpić – kazania ich przywódcy, Adama Pierwszego, które poprzedzają kolejne rozdziały, to prawdziwy popis naiwności i jawnego nieprzystosowania do okoliczności. Cóż, znając twórczość Atwood można zakładać, iż miało być to kolejne ostrzeżenie: uważajcie, żebyście sami nie musieli zostać Bożymi Ogrodnikami.
Wszyscy czytelnicy, którzy zachwycili się wcześniej „Oryksem i Derkaczem” powinni po „Rok Potopu” sięgnąć bez zastanowienia: choć to powieść nieco inna i związana z poprzednim tomem luźniej, niż można by się spodziewać, to jeśli chodzi o poetykę niemal od niego nie odbiega; inne jest tylko rozłożenie akcentów. Uważać powinni natomiast odbiorcy uczuleni na przesadę, przerysowanie, wszelkie podkręcanie barw – bo po hiperbolizację sięga Margaret Atwood bez wahania. Trudno nie zauważyć, że „Rok Potopu” wyszedł spod ręki autorki „Opowieści podręcznej” (której ostatnie sukcesy z pewnością przyciągną wielu do twórczości kanadyjskiej pisarki), ale widać wyraźnie, iż ręka ta pozwoliła sobie na zdecydowanie więcej.
Bartosz Szczyżański
Oceny
Książka na półkach
- 844
- 775
- 172
- 29
- 24
- 16
- 11
- 10
- 9
- 8
Opinia
Oglądaliście film „Miasto ślepców”? Obraz stworzony przez Fernanda Meirellesa, inspirowany powieścią Jose Saramago, przedstawia wizję tajemniczej epidemii, która opanowała pewne miasto. Mieszkańcy z niewyjaśnionych przyczyn zaczynają tracić wzrok, a każdy kontakt z zarażonym powoduje chorobę. Niestety, specjaliści nie potrafią znaleźć lekarstwa na tę dziwną przypadłość, więc, aby zaraza nie rozprzestrzeniała się za szybko, postanowiono odizolować skażonych wirusem ślepoty.
Nie będę tu opisywać całej fabuły oraz analizować filmu, ale pamiętam ostatnie sceny- ludzie, którzy ocaleli wychodzą do miasta, a przed nimi rozciąga się makabryczny widok- wszystko zniszczone, obrabowane sklepy, po ulicach walają się śmieci, trupy, biegają dzikie zwierzęta – miasto zniszczone jak po wojnie. Ten obraz towarzyszył mi podczas lektury „Roku Potopu”, najnowszej powieści Margaret Atwood.
Akcja książki toczy się w nieokreślonej bliżej przyszłości. Atwood zaczyna narrację od roku dwudziestego piątego- Roku Potopu- Bezwodnego Potopu, w którym gatunek ludzki uległ zagładzie. Przez przypadek jednak ocalało kilka osób, wśród nich są dwie główne bohaterki Toby i Ren- kobiety, które, jeszcze przed Rokiem Potopu połączyła organizacja Bożych Ogrodników. To z ich perspektywy czytelnik poznaje futurystyczną przestrzeń, w której ludzie nie szanują przyrody i prowadzą konsumpcyjny tryb życia potępiany przez „Ogrodników”. Za to zostaną ukarani.
Mamy tu dwa światy- plebsopolię, którą zamieszkują pleboszczury- miejsce, w którym chodzi się do NowyTy i poprawia swoją urodę, walczy ze starością, zażywa cudowne mikstury. To tutaj w SekretBurgerze najesz się hamburgerów i napijesz pychakawy. To tutaj świat pędzi i gna, nie zwracając uwagi na naszych braci mniejszych, na naturę, którą niszczy, by sobie samemu życie udogodnić. To tutaj wykonywane są genetyczne eksperymenty, z których powstają lwiagniory, szopunksy, megarunosy i inne dziwne zwierzęta. To wreszcie tutaj będziesz miał zapewnioną rozrywkę dla ciała, seks, którego zapewne nigdy w życiu nie zapomnisz. W Świecie Złowszechnym mieszkały Ren i Toby, ale splot wypadków sprawił, że znalazły się po drugiej stronie barykady – trafiły do Bożych Ogrodników. Na ich czele stał Adam Pierwszy, a jego społeczność tworzyli Adamowie i Ewy, którzy buntowali się przeciwko cywilizacji, skorumpowanej policji korpusKORpu, która terroryzowała obywateli. Ogrodnicy byli wegetarianami, utrzymywali się z pracy własnych rąk, a środki do życia uzyskiwali z przetwarzania śmieci, które wyrzucali mieszkańcy plebsopolii. Członkowie tej ekologicznej sekty byli przekonani, że ludzkiej rasie grozi zagłada spowodowana przeludnieniem i ludzkim okrucieństwem. Z tej wizji byli wyłączeni Ogrodnicy, ponieważ to oni byli narodem wybranym, który miał przetrwać i na nowo zaludnić ziemię. Według Adama Pierwszego upadek człowieka dokonuje się na wielu płaszczyznach, który strąca nas z wyżyn szczęśliwego życia w pełne udręczenia otchłanie ludzkiej wiedzy. Bo to właśnie wiedza jest studnią, w której człowiek może już tylko pikować, poznając coraz więcej, ale nie stając się przez to szczęśliwszym.
Toby znalazła się u Bożych Ogrodników przez przypadek. Pracowała w SekretBurgerze. Blanco, jej szef, znany był z molestowania seksualnego swych pracownic. Toby udało się uciec. Została „porwana” przez Ogrodników. Na początku nie potrafiła sobie znaleźć u nich miejsca, nie podzielała wiary Adam Pierwszego i innych, ale z czasem zaprzyjaźniła się z Pilar- kobietą- zielarką, która nauczyła ją szacunku do każdej żywej istoty. To przy Pilar Toby poznała życie pszczół, zainteresowała się zielarstwem i hodowlą grzybów. Po niej przejęła pieczę nad ogrodem. Pilar to niezwykle ciepła postać, kobieta mądra i uczona. Jest chodzącym oceanem spokoju, sprawia wrażenie osoby pogodzonej z sobą i ze światem, bije od niej światło, przy którym wiele osób może się ogrzać. Niestety, jej sędziwy wiek dopomina się swego, więc z czasem odchodzi do Krainy Światła.
Ren jest młodsza od Toby. Dostała się do Ogrodników przez swoją mamę- Lucerne, która miała już dość życia ze swoim mężem w ZdrowoTechu i zapragnęła coś zmienić. Zakochała się w Zebie i wraz z córką uciekła za nim do Ogrodników. Ren jest typową nastolatką, na początku buntuje się przeciw zasadom panującym w ekologicznej komunie, ale szybko potrafi się przystosować. W międzyczasie poznaje Amandę, dziewczynę z plebsopolii i się z nią zaprzyjaźnia. Amanda zostaje również przyjęta do organizacji.
Postaci w „Roku Potopu” jest mnóstwo, a każda z nich jest warta uwagi. Atwood tworzy wyraziste portrety ludzi, którzy stoją nad przepaścią życia i nie wiedzą, w którą stronę pójść. Losy każdej z nich wzbudzają współczucie. Ren, Toby, Amanda- kobiety, które psychicznie i fizycznie zostały pokrzywdzone przez mężczyzn. Atwood jest znana z tego, że w swe teksty wplata wątki feministyczne. Historie tych kobiet, ich krzywdy, ale też więź, jaka się między nimi wytwarza, to ewidentny dowód na to, że kanadyjska pisarka wciąż jest nastawiona na kobiecą tematykę.
Warto również zwrócić uwagę na postacie męskie- Zeb, typowy outsider, facet od „brudnej roboty”. Nie potrafi żyć według narzuconych zasad, jest nie do sformatowania, ale bez niego Ogrodnicy nie mieli by łączności ze Światem Złowszechnym. Adam Pierwszy natomiast to założyciel i guru Bożych Ogrodników. Naucza swych wiernych miłości do natury i do siebie samych. W swoich przemowach do ludu ogrodniczego przekazuje prawdy o Bogu i jego wizji Bezwodnego Potopu. Ale jest to postać ambiwalentna, bo skoro naucza swych wyznawców, że wszelka wiedza i technicyzacja są złe, po co przechowuje laptopa?
„Rok Potopu” to powieść spekulatywna. Atwood jest wegetarianką i zagorzałą ekologiczką – kiedy tylko może stara się chronić naszą planetę. Razem z mężem wstąpiła do Partii Zielonych, a w jej biurze obowiązują przepisy Zielonego Protokołu, który mówi m.in. o tym, że można jedynie używać zrecyklingowanego papieru bezkwasowego, a krany są uszczelnione, by nie marnować wody. Co więc się może wydarzyć jeżeli nie przestaniemy tak marnotrawić zasobów natury? Spekulacje Atwood wydają się być jednak przesadzone, choć sama pisarka w jednym z wywiadów z zaskoczeniem stwierdza, że wiele z jej wizji zawartych w innych książkach, częściowo się sprawdziło. Najnowsza powieść jest mocnym głosem w dyskusji o globalizacji i związanych z nią zagrożeniach. Atwood stworzyła antyutopię, prezentując przy tym swoją nieograniczoną wyobraźnię (tutaj również słowa uznania dla tłumacza- Marcina Michalskiego, który wykazał się rewelacyjną intuicją, przekładając neologizmy wymyślone przez kanadyjską pisarkę). „Rok Potopu” to powieść odważna, zasiewająca ziarenko niepokoju. Autorka „Moralnego nieładu” nas ostrzega, ale nie daje recepty na uniknięcie Bezwodnego Potopu, zostawia czytelnika z otwartym zakończeniem, pozwalając na to, by historia dopisała koniec.
Oglądaliście film „Miasto ślepców”? Obraz stworzony przez Fernanda Meirellesa, inspirowany powieścią Jose Saramago, przedstawia wizję tajemniczej epidemii, która opanowała pewne miasto. Mieszkańcy z niewyjaśnionych przyczyn zaczynają tracić wzrok, a każdy kontakt z zarażonym powoduje chorobę. Niestety, specjaliści nie potrafią znaleźć lekarstwa na tę dziwną przypadłość,...
więcej Pokaż mimo to