Skonsumowana
- Kategoria:
- kryminał, sensacja, thriller
- Tytuł oryginału:
- Consumed
- Wydawnictwo:
- Zysk i S-ka
- Data wydania:
- 2015-03-30
- Data 1. wyd. pol.:
- 2015-03-30
- Liczba stron:
- 384
- Czas czytania
- 6 godz. 24 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788377855539
- Tłumacz:
- Katarzyna Petecka-Jurek
Nathan i Naomi to para niezależnych reporterów, znakomicie prosperujących dzięki żądnym sensacji mediom nowej ery. Łączy ich obsesja – na punkcie estetyki oraz... aparatów fotograficznych. Są kochankami, lecz to nie przeszkadza im ze sobą konkurować. Niczym współcześni nomadzi przemierzają świat w pogoni za sensacją i przejawami ludzkiej nieprawości, spotykając się ze sobą jedynie w przylotniskowych hotelach i oknach komunikatorów internetowych.
Uwagę Naomi przykuwają doniesienia na temat Célestine i Aristide’a, małżeństwa filozofów i libertynów. Okaleczone zwłoki Célestine znaleziono w jej paryskim mieszkaniu. Aristide zniknął bez śladu. Policja podejrzewa, że to on zabił żonę, a następnie zjadł niektóre części jej ciała. Naomi, wspierana przez ekscentrycznego studenta Blomqvista, wyrusza na poszukiwanie oprawcy. Zgłębiając coraz wnikliwiej losy dwojga filozofów, dziennikarka odkrywa niepokojące szczegóły ich życia seksualnego, w które – oprócz wielu innych osób – uwikłany był także Blomqvist. Czy zatem Naomi może mu ufać?
Skonsumowana to przebogata, szokująca, zacierająca granice między realizmem a fantazją powieść jednego z czołowych twórców światowego kina.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Odmienne stany rzeczywistości
„Skonsumowana” to potencjalny materiał pod naprawdę wielki, Cronenbergowski film, który być może kiedyś powstanie. Czytając debiutancką powieść tego kontrowersyjnego reżysera ma się wrażenie uczestnictwa w przedziwnym spektaklu grozy, ponowoczesności i pornografii. Ta hybrydyczna gatunkowo powieść ma w sobie i coś z filozofii Bataille’a, i ze skrajnej krytyki konsumpcjonizmu Houellebecqa, i z erotyczno-technologicznych wizji Ballarda. Pokrewieństw i inspiracji doszukiwać się w tym przypadku można bez końca, jest to bowiem narracja wielowymiarowa, niezwykle złożona, bez wątpienia jest w niej najwięcej samego Cronenberga, szalonego twórcy body horrorów i fantastycznonaukowych produkcji z lat 70. i 80. ubiegłego wieku.
Jak wspomniałam nieco wcześniej, „Skonsumowana” to powieść, w której pobrzmiewają echa kilku literackich odmian. Trudno bez cienia wahania potwierdzić, że jest to horror. Owszem, Cronenberg nie byłby sobą, gdyby wyparł się elementów grozy, jednak znacznie więcej tu mrocznego psychologizmu zmiksowanego z partiami noszącymi znamiona traktatu filozoficznego, szpiegowską intrygą oraz pseudoesejem na temat sztuki i estetyki niż pełnoprawnego horroru czy thrillera, którego możemy spodziewać się po intrygującym opisie zamieszczonym przez wydawcę na okładce książki. A bez wątpienia jest on kuszący. Wraz z parą bezkompromisowych, wyzwolonych seksualnie dziennikarzy zgłębiamy tajemniczą sprawę brutalnego morderstwa z podtekstem erotycznym i kanibalistycznym. Ofiary są dwie – zmasakrowana przez mordercę Célestine Arosteguy i jej zbiegły mąż, poddany medialnej nagonce jako najbardziej prawdopodobny sprawca. Ale to nie wszystko. W sprawę małżeństwa francuskich filozofów angażuje się reporterka Naomi Seberg, zaś jej partner – Nathan Math – wikła się w równie dziwaczne, dziennikarskie zlecenie. Otóż Math, jako specjalista w dziedzinie medycyny, nawiązuje kontakt z dwoma kontrowersyjnymi lekarzami i będzie świadkiem niecodziennych eksperymentów medycznych. Jakby tego było mało, te dwie z pozoru niepowiązane ze sobą sprawy w pewien zaskakujący sposób się ze sobą łączą…
Relacje łączące bohaterów kształtowane są przez Cronenberga w melancholiczny, dosyć chory sposób, momentami autor kompresuje je niemal do granic szaleństwa. Szczególny charakter więzi łączy samych Arosteguyów, którzy trwają w dziwnym, introwertycznym i snobistycznym klimacie. Wszyscy bohaterowie „Skonsumowanej” wydają się być mało normalni w pospolitym tego słowa znaczeniu. To charaktery przepuszczone przez filtr Cronenbergowskich fascynacji, które tak dobrze można wyśledzić w jego undergrandowych filmach. Obok enigmatycznych postaci (o których nie będę się rozpisywać, by nie zepsuć czytelnikom frajdy płynącej z ich poznawania), ta wielowymiarowa powieść posiada jeszcze dwa warte wspomnienia unikatowe walory. Pierwszy z nich związany jest z maniakalnym, wręcz pornograficznym zagłębianiem się w ludzką cielesność, co Cronenberg robi w sposób makabryczny i jednoznaczny. Rozczłonkowanie ludzkich zwłok, obrazy trawionego nowotworem ciała, szczegółowe opisy zmodyfikowanych chorobowo narządów płciowych, proces starzenia się i umierania mogą bulwersować, ale tak naprawdę stanowią o wyjątkowości tej narracji. Cronenberg lubi szokować, siła jego wizji tkwi właśnie w ambiwalencji wątków, moralnych przepychankach i bezkompromisowości w podejściu do tematu. Drugim z atutów jest zaś sama fabuła skomponowana na kształt dobrze przemyślanej historii szpiegowskiej. Wraz z bohaterami podróżujemy przez Węgry, Francję, Kanadę, Tokio i Koreę Północną, równie mocno, co oni dopatrujemy się tego, ile prawdy jest w prawdzie i gdzie swoją granicę ma ludzka moralność. Dokąd zaprowadzi nas reporterskie śledztwo Naomi i Nathana? Warto zobaczyć, bo finał to majstersztyk.
Motyw morderstwa i typowy dla Cronenberga wątek „cielesnych potworności” zaskakująco płynnie wtapiają się w szeroką refleksję na temat ponowoczesnego świata. Powiedziałabym, że „Skonsumowana” to tak naprawdę inteligentna i dobitna ilustracja horrorów kapitalizmu oraz etosu nienasyconego, pożerającego wszystko zachodniego kapitalizmu. Technokracja, cyfryzacja i globalizacja społeczeństwa prześladują tu Cronenberga w równym stopniu, co zakusy liberalnej filozofii szerzonej przez ekscentrycznych Arosteguyów czy ingerencja w ludzkie ciało, której patronują demoniczny doktor Molnar i zidiociały Roiphe. Jedyną ucieczką przed mechanizmami manipulacyjnymi ponowoczesności, wszędobylskim konsumpcjonizmem oraz zalewającym świat fenomenem Internetu wydaje się być wyzwolony seks i szeroko pojęta sztuka jako estetyczna wykładnia szlifująca demony drzemiące w ludzkiej świadomości.
Obok ocen i namysłu nad kierunkiem zmian obecnej rzeczywistości, Cronenberg równie wiele (a może i więcej) miejsca poświęca technologicznym nowinkom i zależności człowieka od nich. Naomi i Nathan to nowocześni odkrywcy gadżetów ułatwiających współczesne życie. Dlatego też, tekst „Skonsumowanej” naszpikowany jest do granic możliwości terminami z pogranicza fotografii, video oraz tym, co w znacznej mierze usprawnia pracę dwójce reporterów – bohaterowie żonglują iPhonami, smartfonami, tabletami i notebookami najnowszej generacji. Ich fascynacja najnowocześniejszą technologią i Internetem prowadzi do dość smutnych wniosków. Cronenberg mówi wprost, że ówcześnie sieć to bodaj jedyne źródło i sposób zrozumienia podstaw człowieczeństwa, tego, czym tak naprawdę jest współczesna ludzka istota.
„Skonsumowana” to fabuła dla czytelników lubiących mocne wrażenia, ale też liczących na coś ekstra. Choć jest to powieść podporządkowana stylistyce, w której Cronenberg tworzył w ostatnich dekadach XX wieku, nie można jej zarzucić popkulturowej płytkości. Jest to proza naprawdę ambitna, wielopoziomowa, uzależniona od sporej liczby kontekstów i aluzji kulturowych. Przerażający mord, akty kanibalizmu, seksualne perwersje, a obok tego estetyka, filozofia i sztuka – kto inny potrafiłby stworzyć z tego wyśmienitą literaturę? Wydawać, by się mogło, że makabryczny Cronenberg nie ma już w bulwersujących tematach wiele do zaoferowania, jednak „Skonsumowana” udowadnia, że mistrz gatunku wciąż jest w genialnej formie. Tym bardziej cieszy fakt, że wypracowaną symbolikę i klimat swoich niepokojących filmów potrafi w równie zaskakujący i nowatorski sposób przełożyć na formę literacką.
Justyna Anna Zanik
Książka na półkach
- 96
- 91
- 35
- 4
- 3
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
Opinia
David Cronenberg jest znanym reżyserem. Przenosił na ekran powieści i tworzył z nich niesamowite filmy. Ma na swoim koncie także pisarskie doświadczenie. Jest autorem Skonsumowanej – powieści wydanej przez Zysk i s-ka w 2015 roku.
Naomi i jej chłopak Nathan są fotoreporterami. W pogoni za sensacją odwiedzają różne części świata. Nathan pisze artykuł o lekarzu, który przeprowadza operacje piersi, by usunąć z nich guzki. Jego metody są dość dziwne, a sala operacyjna na pewno nie jest sterylna. Świetne zdjęcia i dobry kontakt z pacjentką są dla niego najlepszą zapłatą za dość drastyczne widoki i czarny humor lekarza. Naomi chce napisać tekst o Celestine i Aristidezie. Para zasłynęła tym, że... kobieta została zamordowana i zjedzona. Podejrzanym jest mąż, który uciekł z domu i zaszył się nie wiadomo gdzie. Makabryczne sceny zbrodni, zdjęcia i wywiady są tylko podstawą dla Naomi. Kobieta chce porozmawiać z potencjalnym kanibalem i dowiedzieć się, czemu jego żona nie żyje. Tymczasem Nathan dowiaduje się, że złapał chorobę weneryczną i postanawia odwiedzić lekarza, który się w niej specjalizuje. Wizyta nie jest jednak nastawiona na rutynowe badanie – doktor ma dla Nathana kolejny ciekawy temat...
Powieść pokazuje dwoje głównych bohaterów podczas zbierania materiałów do nowych artykułów. Narrator trzecioosobowy zna ich doskonale i przedstawia w obiektywny, szczegółowy sposób. Odnajduje ich nie tylko przy pracy, ale też podczas intymnych sytuacji. Czytelnik ma wrażenie, że przesiaduje z bohaterami w jednym pokoju, obserwując ich z boku.
W książce znajdziemy wątek kryminalny. Jest on głównym trzonem opowieści, ale nie jest najważniejszy. Kanibalizm jest tu roztrząsany – najpierw Naomi zastanawia się, jak doszło do zbrodni, w wyniku której zginęła Celestine, potem chce poznać jej potencjalnego mordercę i ustalić, jakie motywy nim kierowały. Prowadzi coś na kształt śledztwa, ale ciągle jest w nim pierwiastek dziennikarskiej ciekawości.
Dziennikarstwo w tej powieści jest dość interesująco przedstawione. Główni bohaterowie mają na nie zupełnie inne spojrzenie, o czym zresztą otwarcie mówi się w książce. Naomi jest z tych, którzy szukają informacji w Internecie. To jej główne źródło wiedzy. Ogląda wywiady, czyta relacje, tworzy własny tekst. Natomiast Nathan nie zawsze wie, jaki materiał powstanie z wywiadów, które przeprowadza. Jest mu bliżej do klasycznego dziennikarza.
Drugą rzeczą, na którą zwróciłam uwagę, to dziwna relacja łącząca główne postaci. Niby są razem, tęsknią do siebie, gdy się nie widzą, ale rzadko spędzają ze sobą czas. Dzielą się informacjami na swój temat, radzą w sprawach służbowych, ale też zdradzają... choć chyba sami nie uznają seksu z „tematem” za zdradę.
Warto też powiedzieć coś o narracji. Jest ona dość nietypowa. Mamy często do czynienia z migawkami, które serwuje nam autor. Rozmowy bywają poucinane i często są bardzo głębokie. Tematy, które są poruszane, to głównie filozofia. Trudno oddzielić świat realny od wykreowanego. Może właśnie zawód, który uprawiają główni bohaterowie, jest tego powodem. Fotoreporterzy widzą świat przez obiektyw, więc dotyczy on tylko wycinka całości. Niemniej jest to naprawdę dobry zabieg, który czasem zanika w treści, a czasem pojawia się dość niespodziewanie. Z jednej strony widzimy bohaterów, którzy rozmawiają przy stole o chorobach i śmierci, a potem uprawiają seks i myślą o filozofii.
Uważam, że powieść ta jest dość trudna i wymaga skupienia. Nie da się przez nią przebiec podczas jednego wieczoru. Warto rozkoszować się nią nieco dłużej. Wiele ciekawych rzeczy można z niej wynieść. Filozofia jako tło rozmyślań bohaterów, nowoczesne dziennikarstwo, cyber-związek (bo bohaterowie żyją ze sobą głównie w sieci), a do tego kanibalizm i zbrodnia. Momentami obrzydliwa, jest jednak wciągająca.
Polecam tym, którzy szukają powieści nietypowej, z tematem dość szokującym i momentami obrzydliwym. To niezły thriller, który trzyma w napięciu i sprawia, że nie do końca wiemy, gdzie leży granica między prawdą a fikcją.
David Cronenberg jest znanym reżyserem. Przenosił na ekran powieści i tworzył z nich niesamowite filmy. Ma na swoim koncie także pisarskie doświadczenie. Jest autorem Skonsumowanej – powieści wydanej przez Zysk i s-ka w 2015 roku.
więcej Pokaż mimo toNaomi i jej chłopak Nathan są fotoreporterami. W pogoni za sensacją odwiedzają różne części świata. Nathan pisze artykuł o lekarzu, który...