Złota skóra
- Kategoria:
- literatura piękna
- Tytuł oryginału:
- La piel dorada
- Wydawnictwo:
- Rebis
- Data wydania:
- 2014-11-04
- Data 1. wyd. pol.:
- 2014-11-04
- Liczba stron:
- 376
- Czas czytania
- 6 godz. 16 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788378186076
- Tłumacz:
- Wojciech Charchalis
- Tagi:
- modelki malarze fin de siecle
Trzecia powieść bestsellerowej hiszpańskiej autorki "Szmaragdowej tablicy".
W 1904 roku w Wiedniu dochodzi do serii morderstw, które poruszają miejscową społeczność. Wszystkie ofiary są modelkami artystów, młodymi i pięknymi kobietami o wątpliwej reputacji, należącymi do La Maison des Mannequins, instytucji stworzonej przez kochankę i muzę jednego z najbardziej znanych malarzy: piękną i enigmatyczną Inés. I choć Montero nie wymienia nazwiska konkretnego malarza, jego charakter i usposobienie wskazują na postać Gustava Klimta.
Wyznaczony do przeprowadzenia śledztwa detektyw Karl Sehlackman wkracza w świat luksusu i wiedeńskiej secesji oraz w najniższe sfery upadającego imperium. Rozwiązanie najmroczniejszej zagadki w jego policyjnej karierze jest trudniejsze, niż przypuszczał. Głównymi podejrzanymi są bowiem: jego przyjaciel, książę Hugo von Ebenthal, i kobieta, w której zakochał się bez pamięci...
Powieść osadzona w intrygującym świecie modelek i malarzy z początku XX wieku, której główną bohaterką jest kobieta wyprzedzająca swoją epokę, kobieta, której ciała pragnęli wszyscy, ale tylko jeden zdołał obnażyć jej duszę.
Wiedeń doby secesji, piękne kobiety, artyści - ta fascynująca historia zachwyca, przeraża i wciąga bez reszty.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Wiedeńska bohema w obliczu serii tajemniczych morderstw
Z Carlą Montero „poznałam się” przy okazji jej powieści pt. „Szmaragdowa tablica”, która - nie ukrywam - zrobiła na mnie duże wrażenie. Kolejna książka autorki, „Wiedeńska gra”, była jeszcze lepsza i dlatego, przy „Złotej skórze”, poprzeczka zawieszona była dość wysoko. Ja jej nie podnosiłam - sama autorka zawyżyła sobie poziom i przyzwyczaiła czytelnika do wybornej literatury, do uczty słownej i niezapomnianych wrażeń. Trzeba przyznać, że styl Montero jest dość specyficzny. Ja go jednak pokochałam, chcę się nim zachwycać i mam nadzieję, że nigdy nie będę miała dość.
Wiedeń, początek XX wieku. Miasto jest pełne intelektualistów, artystów, malarzy i muzyków. Wszyscy są ciekawi nowości, które może przynieść nowy wiek. Z drugiej zaś strony pojawia się widmo wojny. Bale, bankiety, nowinki kulturalne są jednak dla ówczesnych ludzi znacznie ważniejsze niż sytuacja polityczna kraju i świata.
Spokój i niepowtarzalny wiedeński klimat burzy wieść o serii bestialskich zbrodni. Zostaje zamordowana znana modelka, a chwilę później śmietanką towarzyską wstrząsa wiadomość o kolejnych morderstwach. Wydarzenia łączą się ze sobą, a jakby tego było mało, można je porównać do zbrodni sprzed lat. Podejrzenie pada na Hugona, który właśnie wrócił do ojczyzny i nie stroni od uciech - zarówno cielesnych, jak i duchowych. Śledztwo w sprawie przejmuje Karl Sehlackman, policjant wydziału kryminalnego i jednocześnie przyjaciel głównego podejrzanego. Morderstwa zaczynają nabierać coraz większego rozmachu, a krąg podejrzanych poszerza się. W grę wchodzi także piękna Ines, która jest kochanką i muzą słynnego malarza, a przy tym zajmuje szczególne miejsce w sercu policjanta.
Sprawa wcale nie jest prosta. Z dnia na dzień coraz trudniej jest wskazać sprawcę, a czas goni Karla Sehlackmana. Brak wystarczających dowodów oraz prywatne powiązania nie pozwalają pracować policjantowi. W końcu jednak przychodzi czas, by prawda wyszła na jaw… Ale jaka prawda, w jakich okolicznościach i po jak wielkich konfrontacjach - przekonajcie się sami.
Muszę przyznać, że Carla Montero jest mistrzynią tworzenia niepowtarzalnego klimatu. Ja osobiście momentami aż czułam zapach Wiednia. Jej twórczość budzi wielkie emocje i porusza czytelnika – to dla mnie znak rozpoznawczy Montero. Kreacja bohaterów jest niesamowicie dopracowana. Postacie wywołują rozmaite uczucia, każda z nich jest niepowtarzalna i dopracowana. Powiązania historyczne, tajemnice, morderstwa oraz ukazanie prawdziwego życia wiedeńskiej bohemy stają się dla czytelnika mieszanką, którą można delektować się bez końca.
Powieść mnie zachwyciła i usatysfakcjonowała. Jestem fanką stylu Montero i zdecydowanie polecam „Złotą skórę”. Żadne słowa zachwalające książkę, jej treść lub styl nie są w stanie oddać klimatu, jaki znajdziecie, zagłębiając się w jej kolejne strony. Weźcie ciepły koc, kubek gorącej herbaty i pozwólcie się porwać do Wiednia, nie pożałujecie, jestem tego pewna.
Iwona Migowska
Oceny
Książka na półkach
- 1 152
- 975
- 326
- 29
- 27
- 22
- 16
- 15
- 12
- 12
Opinia
Carla Montero to hiszpańska psiarka, która od zawsze uwielbiała pisać. Jest absolwentką prawa, jednak to literatura jest jej pasją. Ma na swoim koncie trzy powieści. Najnowsza, „Złota skóra”, została wydana w Polsce w 2014 roku przez Rebis.
Karl jest policjantem. Zostaje poproszony o znalezienie Hugona, swojego przyjaciela, który przez pewien czas był poza Wiedniem. Spędzał czas w Ameryce, gdzie leczył się ze wspomnień. Hugo został oskarżony o morderstwo ukochanej, jednak Karl jakoś odciągnął od niego podejrzenia. Po powrocie do ojczyzny, książę von Ebenthal, prowadził się niemoralnie – sypiał z tanimi prostytutkami, pił i nie był wzorem do naśladowania. Po pewnym czasie jednak zaczął się spotykać z modelką. Kobieta zostaje zamordowana, a wszystko wskazuje na to, że w sprawę zamieszany jest Hugo. Karl nie wierzy w winę przyjaciela, jednak dowody wyglądają inaczej – zbrodnia bardzo przypomina tę sprzed lat. Hugo jednak nie zostaje oskarżony. Obaj mężczyźni poznają piękną kobietę, której uroda i wdzięk nie pozwalają nikomu przejść obok niej obojętnie. Hugo nie pała do niej sympatią, jednak Inez pociąga go fizycznie. Karl za to jest nią zauroczony. Gdy dochodzi do kolejnego morderstwa, wszystkie oczy zwracają się ku Hugonowi. Ten jednak dalej twierdzi, że jest niewinny... Karl musi znaleźć przestępcę, odcinając się od wszelkich sympatii i antypatii.
Wiedeń, początek XX wieku. Świat malarzy, modelek, fotografów, artystów. Wyższe sfery. W tym otoczeniu rozgrywa się akcja powieści. Głównym wątkiem jest tajemniczy zbrodniarz, który morduje kobiety. Jest przebiegły i bezlitosny, bardzo okrutny i wyrafinowany. Nie trudno poznać, że to ten sam człowiek stoi za zbrodniami, które odkrywa Karl Sehlackman. Gdzieś obok tego możemy przeczytać o romansie, artystach i ich światku, metodach pracy policji na początku XX wieku i relacjach międzyludzkich, a także o wielonarodowym społeczeństwie Wiednia. Są też problemy rodzinne, które nękają Hugona. Wszystko to wyważone i odpowiednio dobrane, nic nie jest przegadane, żaden temat nie przytłacza historii.
Narracji jest kilka – po pierwsze swoją opowieść snuje sam Karl, który prowadzi śledztwo. Jego spostrzeżenia pisane są w pierwszej osobie. Poza tym mamy narratora trzecioosobowego, wszechwiedzącego. Śledzi on zarówno Hugona jak i Karla. Dzięki niemu możemy oglądać sprawę tak, jak się toczyła. Karl jako narrator prowadzi swoją opowieść kilka miesięcy po wydarzeniach, dlatego jest to inaczej podane. Dodatkowo mamy fragmenty pisane kursywą, w których swoje myśli przedstawia złoczyńca.
Jeśli chodzi o język to jest jedyną jego wadą są wtręty francuskie, które nie są wyjaśnione w żaden sposób. Początkowo miałam również wrażenie, że zbyt wiele jest potocznych zwrotów w treści, jednak szybko rozwiały się moje wszelkie wątpliwości. Poza tym wszystko zostało oddane bardzo plastycznie, opisy nie męczą, a dialogi nie są zbyt długie.
Książka posiada też piękne karty zapowiadające rozdział. Nie są przesadnie ozdobne, ale to miły akcent minimalistyczny w tej książce. Także okładka została dopasowana do reszty serii autorki. Na wewnętrznej stronie okładki możemy zobaczyć piękne fotografie, które wprowadzają nas w klimat powieści.
Ogólnie książka jest ciekawa. Miałam wrażenie, że czegoś mi w niej brakuje, jakiegoś mocnego akcentu. Jednak, gdy skończyłam czytać, zdałam sobie sprawę, że przez książkę naprawdę gładko się „idzie” – kolejne strony uciekają pod palcami, historia wciąga, jest dobrze skonstruowana i naprawdę nieźle osadzona w realiach początku XX wieku.
Polecam tym, którzy szukają powieści, której klimat przeniesie was sto lat wstecz, do Wiednia pełnego artystów, w którym grasuje niebezpieczny morderca. Wciągająca opowieść, choć momentami nieco zbyt wolna. Idealna na chłodne wieczory.
Carla Montero to hiszpańska psiarka, która od zawsze uwielbiała pisać. Jest absolwentką prawa, jednak to literatura jest jej pasją. Ma na swoim koncie trzy powieści. Najnowsza, „Złota skóra”, została wydana w Polsce w 2014 roku przez Rebis.
więcej Pokaż mimo toKarl jest policjantem. Zostaje poproszony o znalezienie Hugona, swojego przyjaciela, który przez pewien czas był poza Wiedniem. Spędzał...