Złota skóra
- Kategoria:
- literatura piękna
- Tytuł oryginału:
- La piel dorada
- Wydawnictwo:
- Rebis
- Data wydania:
- 2014-11-04
- Data 1. wyd. pol.:
- 2014-11-04
- Liczba stron:
- 376
- Czas czytania
- 6 godz. 16 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788378186076
- Tłumacz:
- Wojciech Charchalis
- Tagi:
- modelki malarze fin de siecle
Trzecia powieść bestsellerowej hiszpańskiej autorki "Szmaragdowej tablicy".
W 1904 roku w Wiedniu dochodzi do serii morderstw, które poruszają miejscową społeczność. Wszystkie ofiary są modelkami artystów, młodymi i pięknymi kobietami o wątpliwej reputacji, należącymi do La Maison des Mannequins, instytucji stworzonej przez kochankę i muzę jednego z najbardziej znanych malarzy: piękną i enigmatyczną Inés. I choć Montero nie wymienia nazwiska konkretnego malarza, jego charakter i usposobienie wskazują na postać Gustava Klimta.
Wyznaczony do przeprowadzenia śledztwa detektyw Karl Sehlackman wkracza w świat luksusu i wiedeńskiej secesji oraz w najniższe sfery upadającego imperium. Rozwiązanie najmroczniejszej zagadki w jego policyjnej karierze jest trudniejsze, niż przypuszczał. Głównymi podejrzanymi są bowiem: jego przyjaciel, książę Hugo von Ebenthal, i kobieta, w której zakochał się bez pamięci...
Powieść osadzona w intrygującym świecie modelek i malarzy z początku XX wieku, której główną bohaterką jest kobieta wyprzedzająca swoją epokę, kobieta, której ciała pragnęli wszyscy, ale tylko jeden zdołał obnażyć jej duszę.
Wiedeń doby secesji, piękne kobiety, artyści - ta fascynująca historia zachwyca, przeraża i wciąga bez reszty.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Wiedeńska bohema w obliczu serii tajemniczych morderstw
Z Carlą Montero „poznałam się” przy okazji jej powieści pt. „Szmaragdowa tablica”, która - nie ukrywam - zrobiła na mnie duże wrażenie. Kolejna książka autorki, „Wiedeńska gra”, była jeszcze lepsza i dlatego, przy „Złotej skórze”, poprzeczka zawieszona była dość wysoko. Ja jej nie podnosiłam - sama autorka zawyżyła sobie poziom i przyzwyczaiła czytelnika do wybornej literatury, do uczty słownej i niezapomnianych wrażeń. Trzeba przyznać, że styl Montero jest dość specyficzny. Ja go jednak pokochałam, chcę się nim zachwycać i mam nadzieję, że nigdy nie będę miała dość.
Wiedeń, początek XX wieku. Miasto jest pełne intelektualistów, artystów, malarzy i muzyków. Wszyscy są ciekawi nowości, które może przynieść nowy wiek. Z drugiej zaś strony pojawia się widmo wojny. Bale, bankiety, nowinki kulturalne są jednak dla ówczesnych ludzi znacznie ważniejsze niż sytuacja polityczna kraju i świata.
Spokój i niepowtarzalny wiedeński klimat burzy wieść o serii bestialskich zbrodni. Zostaje zamordowana znana modelka, a chwilę później śmietanką towarzyską wstrząsa wiadomość o kolejnych morderstwach. Wydarzenia łączą się ze sobą, a jakby tego było mało, można je porównać do zbrodni sprzed lat. Podejrzenie pada na Hugona, który właśnie wrócił do ojczyzny i nie stroni od uciech - zarówno cielesnych, jak i duchowych. Śledztwo w sprawie przejmuje Karl Sehlackman, policjant wydziału kryminalnego i jednocześnie przyjaciel głównego podejrzanego. Morderstwa zaczynają nabierać coraz większego rozmachu, a krąg podejrzanych poszerza się. W grę wchodzi także piękna Ines, która jest kochanką i muzą słynnego malarza, a przy tym zajmuje szczególne miejsce w sercu policjanta.
Sprawa wcale nie jest prosta. Z dnia na dzień coraz trudniej jest wskazać sprawcę, a czas goni Karla Sehlackmana. Brak wystarczających dowodów oraz prywatne powiązania nie pozwalają pracować policjantowi. W końcu jednak przychodzi czas, by prawda wyszła na jaw… Ale jaka prawda, w jakich okolicznościach i po jak wielkich konfrontacjach - przekonajcie się sami.
Muszę przyznać, że Carla Montero jest mistrzynią tworzenia niepowtarzalnego klimatu. Ja osobiście momentami aż czułam zapach Wiednia. Jej twórczość budzi wielkie emocje i porusza czytelnika – to dla mnie znak rozpoznawczy Montero. Kreacja bohaterów jest niesamowicie dopracowana. Postacie wywołują rozmaite uczucia, każda z nich jest niepowtarzalna i dopracowana. Powiązania historyczne, tajemnice, morderstwa oraz ukazanie prawdziwego życia wiedeńskiej bohemy stają się dla czytelnika mieszanką, którą można delektować się bez końca.
Powieść mnie zachwyciła i usatysfakcjonowała. Jestem fanką stylu Montero i zdecydowanie polecam „Złotą skórę”. Żadne słowa zachwalające książkę, jej treść lub styl nie są w stanie oddać klimatu, jaki znajdziecie, zagłębiając się w jej kolejne strony. Weźcie ciepły koc, kubek gorącej herbaty i pozwólcie się porwać do Wiednia, nie pożałujecie, jestem tego pewna.
Iwona Migowska
Oceny
Książka na półkach
- 1 153
- 975
- 326
- 29
- 26
- 22
- 16
- 15
- 12
- 12
Opinia
"Podoba mi się twoja złota skóra... Jest dokładnie taka, jaką ją malują, ze złotym pyłem na pędzlu”. [s.212] Tak jeden z bohaterów wypowie się o pewnej modelce. Carla Montero ponowie przenosi nas do Wiednia. Wiednia początku XX wieku, czyli miasta intelektualistów, kompozytorów, malarzy. Miejsca, gdzie widmo zbliżającej się wojny wywoływało uczucia strachu i niepokoju, z drugiej strony fascynacji nowymi prądami, otwarcia na świat, co objawiało się chęcią korzystania z wszelkich uroków życia. Bale, bankiety, tańce, używki i swoboda – to zaprzątało głowy ówczesnych mieszkańców. Jednak w przeciwieństwie do dwóch pozostałych powieści, gdzie osią fabuły była mroczna tajemnica, która może zmienić porządek świat (w „Szmaragdowej tablicy” - sekret ukryty w obrazie, a w „Wiedeńskiej grze” - niebezpieczna broń w rękach potężnej sekty), tutaj nie ma żadnego spisku czy szpiegostwa, są natomiast makabryczne morderstwa. Ale po kolei.
Miastem wstrząsa zabójstwo młodej dziewczyny. Zbrodnia została dokonana w dość bestialski sposób, dlatego wzbudza przerażenie wśród wiedeńskiej śmietanki towarzyskiej, skupionej wokół środowiska malarzy, gdyż zamordowana dziewczyna była modelką. Wkrótce ginie kolejna modelka, tancerka, a sposób dokonania zbrodni jest bardzo podobny do morderstwa sprzed kilku lat, kiedy to została zamordowana narzeczona księcia Hugo van Ebenthala. Z racji tego Hugo staje się głównym podejrzanym, ponieważ to on zawsze ostatni był widziany z zamordowanymi dziewczynami. Wątpliwość budzi jedynie fakt, że wszystkie kobiety najpierw zostały otrute cyjankiem, a dopiero potem dokonano na nich makabrycznych cięć nożem, aby pozbawić ich życia. A to już sugeruje, że morderca mógł być słabszy niż ofiary, dlatego potrzebował je na wstępie odurzyć. Zatem mordercą mogłaby być nawet kobieta. Podejrzenie szybko pada na Inés – piękną i enigmatyczną modelkę, muzę i kochankę jednego z najbardziej znanych malarzy. „Kim była ta kobieta? Próżna, powierzchowna, hedonistka, libertynka. Inés z wielkich salonów, z przyjęć, koktajli, balów. To nie była Inés. Inés sztuki i artystów”. [s.179] Takie pytanie zadaje sobie Karl Sehlackman – policjant prowadzący dochodzenie - wkracza on w świat luksusu i całej wiedeńskiej secesji. Mroczna zagadka morderstw spędza sen z jego powiek. Ciągle stoi w martwym punkcie i nie ma wystarczających dowodów, aby wskazać winnego. Główni podejrzany książę Hugo jest jego bliskim przyjacielem, a Inés to kobieta, w której zakochał się od pierwszego wejrzenia. Nic zatem dziwnego, że Karl czuje się jak na gigantycznej karuzeli, gdzie przeszłość miesza się z teraźniejszością, a emocje i zmysły usypiają jego intuicję.
Pełna emocji i zmysłowości to powieść. Rewelacyjnie się ją czytało. Autora w fikcyjną fabułę wplata również postacie historyczne. Pojawia się Zygmunt Freud, do którego Hugo chodzi na terapię, a sam tytuł, jak i pojawiający się w powieści malarz, jego osobowość i usposobienie, wskazują na Gustava Klimta. To właśnie jego cechą charakterystyczną była wielka fascynacja złotem. Większość swoich dzieł zdobił płatkami z najprawdziwszego złota, przynosząc tym samym na myśl skojarzenie z mistycyzmem, orientalizmem, ikonografią i bogactwem. Jeden z jego obrazów „Pocałunek” przedstawia zatraconą w miłosnym objęciu parę, na skraju ukwieconej łąki. Kobieta omdlewa tu z zachwytu nad czułością ukochanego mężczyzny. Ma to odzwierciedlenie w fabule. Można to porównać do sceny, gdzie Hugo i Inés, nad rzeką Kamp, patrzą na migoczące lampiony. Ten motyw miłosny podobał mi się w powieści najbardziej, jak i cytat „szczęście jest tą chwilą, której nie można sfotografować. Jednak (…) szczęście można sfotografować… Chociaż nie aparatem, lecz duszą”. [s.268] Bardzo dobrze czyta mi się takie powieści, gdzie miłość zwycięża i cokolwiek się stanie - trwa do końca. A tu taki wątek się pojawia. Ale ciii… już będę, żeby nie zdradzić za dużo. Polecam gorąco.
"Podoba mi się twoja złota skóra... Jest dokładnie taka, jaką ją malują, ze złotym pyłem na pędzlu”. [s.212] Tak jeden z bohaterów wypowie się o pewnej modelce. Carla Montero ponowie przenosi nas do Wiednia. Wiednia początku XX wieku, czyli miasta intelektualistów, kompozytorów, malarzy. Miejsca, gdzie widmo zbliżającej się wojny wywoływało uczucia strachu i niepokoju, z...
więcej Pokaż mimo to