Bukareszt. Kurz i krew

Okładka książki Bukareszt. Kurz i krew
Małgorzata Rejmer Wydawnictwo: Czarne Seria: Sulina reportaż
288 str. 4 godz. 48 min.
Kategoria:
reportaż
Seria:
Sulina
Wydawnictwo:
Czarne
Data wydania:
2013-09-11
Data 1. wyd. pol.:
2013-09-11
Liczba stron:
288
Czas czytania
4 godz. 48 min.
Język:
polski
ISBN:
9788375365399
Tagi:
Bukareszt Rumunia miasto komunizm totalitaryzm dyktatura terror
Inne

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Książki. Magazyn do czytania nr 2 (65) kwiecień 2024 Izabella Adamczewska, Anne Applebaum, Justyna Bargielska, Łukasz Barys, Katarzyna Boni, Biserka Ćejović, Elżbieta Cherezińska, Piotr Cieśliński, Didier Eribon, Maciej Hen, Urszula Honek, Maciej Jarkowiec, Jerzy Jarniewicz, Miłada Jędrysik, Ryszard Koziołek, Małgorzata Lebda, Pierre Lemaitre, Renata Lis, Zbigniew Mentzel, Weronika Murek, Dariusz Nowacki, Monika Ochędowska, Łukasz Orbitowski, Wojciech Orliński, Jacek Podsiadło, Agata Pyzik, Michał R. Wiśniewski, Radek Rak, Redakcja magazynu Książki, Małgorzata Rejmer, Marcin Sendecki, Agnieszka Sowińska, Magdalena Środa, Andrzej Stasiuk, Maria Stiepanowa, Katarzyna Surmiak-Domańska, Natalia Szostak, Katarzyna Wężyk
Ocena 7,0
Książki. Magaz... Izabella Adamczewsk...
Okładka książki Pismo. Magazyn opinii nr 10 (70) / 2023 Marcin Czerkasow, Magdalena Kicińska, Zuzanna Kowalczyk, Ryszard Koziołek, Karolina Lewestam, Tadeusz Michrowski, Joanna Rajkowska, Redakcja magazynu Pismo, Maria Reimann, Małgorzata Rejmer, Zofia Sawicka, Grzegorz Uzdański, Mirosław Wlekły
Ocena 8,0
Pismo. Magazyn... Marcin Czerkasow, M...
Okładka książki Pisać. Rozmowy o książkach Piotr Ambroziewicz, Justyna Bednarek, Paweł Beręsewicz, Maciej Bernatt-Reszczyński, Artur Boratczuk, Jerzy Wojciech Borejsza, Natalia Budzyńska, Kamil Całus, Wojciech Chmielewski, Paweł Chojnacki, Daria Czarnecka, Małgorzata Czyńska, Rafał Dajbor, Piotr Dobrowolski, Krzysztof Drozdowski, Agnieszka Frączek, Piotr Gajdziński, Barbara Gawryluk, Dorota Hartwich, Wacław Holewiński, Marcin Jacoby, Andrzej Jankowski, Elżbieta Jodko-Kula, Grzegorz Kalinowski, Hubert Klimko-Dobrzaniecki, Marcin Kozioł, Joanna Kuciel-Frydryszak, Karolina Kuszyk, Cezary Łazarewicz, Magda Louis, Marcin Ludwicki, Nina Majewska-Brown, Agata Maksimowska, Ewa Małkowska-Bieniek, Anna Mateja, Anna Mieszkowska, Anna Milewska, Katarzyna Miller, Krystyna Mirek, Jarosław Molenda, Ewa Ornacka, Adam Pękalski, Jan Krzysztof Piasecki, Renata Piątkowska, Krzysztof Potaczała, Małgorzata Rejmer, Alek Rogoziński, Zbigniew Rokita, Dominik Rutkowski, Beata Sabała-Zielińska, Anna Sakowicz, Andrzej Skalimowski, Małgorzata Strzałkowska, Justyna Suchecka, Mariusz Surosz, Anna Synoradzka-Demadre, Piotr Szarota, Joanna Szyndler, Anna Tomiak, Mariusz Urbanek, Wojciech Widłak, Violetta Wiernicka, Marcin Wilk, Janusz Leon Wiśniewski, Mirosław Wlekły, Daniel Wyszogrodzki, Andrzej Zbrożek, Robert Ziębiński, Bartosz Żurawiecki
Ocena 7,1
Pisać. Rozmowy... Piotr Ambroziewicz,...

Mogą Cię zainteresować

Oficjalne recenzje i

Kurz, krew i doskonały reportaż



436 9 63

Oceny

Średnia ocen
7,7 / 10
1727 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
402
37

Na półkach: ,

Mimo że „Bukareszt. Kurz i krew” czyta się znakomicie, mam wątpliwości.
Na swoje usprawiedliwienie powinnam na początku zaznaczyć, że nigdy w Rumunii nie byłam. Że sięgnęłam poń ze względu (praktycznego) na planowany za dwa miesiące wyjazd. Krótki. Może pierwszy, może pierwszy i ostatni. Krótki i niezobowiązujący. Wypoczynkowy. Taki, który nie pozwala na zatrzymanie się na dłużej, dokładne przyjrzenie się, zbadanie, zastanowienie.


Coś mi się w tym, co przeczytałam, nie podoba. I trudno mi to wyjaśnić. Nie czytam reportaży, nie znam się na tym gatunku, nie mam wyczucia, ale nie mam przekonania do takich hybryd jak „literacki reportaż”. To, co mi się nie podoba, to dramatyzowanie. Nędzy i fatalizmu. Jak mniemam, pisarka poświęciła dużo czasu na to, żeby się od tej domniemanej (vide: przegląd interpretacji Jagniątka) rumuńskiej cechy narodowej zdystansować, ale nie wiem na ile świadomie, na ile mimowolnie – wpada w jego pułapkę. Daje mu się omamić, w konsekwencji próbuje omamić i mnie.

Jak to się odbywa? Otrzymuję Bukareszt z całym inwentarzem – przestrzeń i jej uczestników jako naród poddany jego losowi, jego dziedzictwu, bierny, ale pogodny, ba, skłonny do wyszukanych żartów na własny temat. Obraz przejmujący i ostatecznie dość smutny, nędzny. Nędza. Słowo-klucz.


Dlaczego ta nędza tak zafascynowała autorkę? Tego nie wiem, bo mi tego nie wyłożyła, bo tego nie wyczytałam. Ale nie będę twierdzić, że tego tam nie ma. Ja tego nie znalazłam. Dlaczego ta nędza jest tak fascynująca, dlaczego to, co zwichnięte, jest, jej zdaniem, tak szczególnie godne uwagi, wciągające? (Bo tak generalnie to przecież wiemy, że bywa.) Co jest pierwsze – awers czy rewers – jaka jest druga strona nędzy i fatalizmu i dlaczego jest tak zdominowana przez pierwszą? Gdzieś zagubiła się proporcja, choć wynika to zapewne z tego, że w takim kraju jak Rumunia klasyczne kategorie nie funkcjonują z wielu różnych względów, które autorka w nazbyt wycyzelowanym literacko stylu opisała (tak, że styl nieznośnie wadził się z treścią o pierwszeństwo głosu). Ale jeśli ta druga strona, ten rewers jest zdominowany przez smutny, dramatyczny, nędzny awers, to dlaczego mam się dać zafascynować smutnym tego urokiem? Bo jaki jest ten urok, w czym tkwi jego sedno? Rozbabrała Rejmer to wszystko jeszcze raz, co rzekomo w Rumunii było i jest rozbabrane, nadpsute, straumatyzowane i niewyleczone. Mam teraz przewrotne poczucie, że jadę tam szukać zdrowej tkanki tych smutnych ludzi w smutnym kraju o, jak mniemam, wyjątkowych walorach geograficznych. Kraju, który jest i piękniejszy i bardziej smutny niż Polska, która jest w tym wszystkim, co nas łączy, przeciętna. Może Rumunia jest nieprzeciętna w tym, w czym Polska była i jest tak przeciętna i dlatego tak nas, niektórych tam ciągnie. Może.


Konkluzja, że w Rumunii nie znajdzie się łatwego piękna mnie nie satysfakcjonuje, chciałabym się dowiedzieć, czym jest to piękno, jak go szukać, dostać więcej wskazówek, aniżeli nabyty z lekturą precyzyjny czujnik nędzy i absurdu. Chciałoby się rzucić w recenzyjną przestrzeń komunał, że dostrzeganie piękna jest zawsze najtrudniejsze. Zapamiętuję sobie słowa, że „Bukareszt zbiera grzechy całej Rumunii, żeby reszta kraju pozostała piękna”. To dobra wskazówka – moja podróż rozpoczynać się i kończyć będzie właśnie w Bukareszcie. Czym się jednak różniło będzie to piękno bukaresztańskie od pozostałego rumuńskiego piękna?

Moje wątpliwości mają naturę praktyczną – jak „cieszyć się” Rumunią, jak nie ulec pesymizmowi i fatalizmowi i nie nabawić się depresji. Zwłaszcza, że Rumunia dla Polaka jest przypuszczalnie znacznie mniej egzotyczna niż dla sąsiada z Niemiec.
Zapewne trzeba się lepiej przygotować, wolałabym żeby Rejmer w swojej książce wyraźniej odesłała mnie do Ciorana, odsłoniła go jako poważny kontekst. Choć tak minimalnie jak to zrobiła z Hertą Muller, powołując się na nią kilkakrotnie. Jej głęboka empatia mi jakoś nie wystarcza. Pewnie ze względu na ten styl, który wadzi się z treścią nieznośnie. Jakby szukała za każdym razem tej adekwatnej formy, tej idealnej proporcji i często wykolejała się po drodze. Tak, że można by napisać recenzję w oparciu o te wykolejenia (przede wszystkim patetyczne). Jednak – i mimo – jest to wciągający i momentami bardzo wzruszający obraz jakiejś Rumunii (bo też jakiejś pełności obrazu tego miasta mi ostatecznie zabrakło), która domaga się uwagi, a uwaga ta może przynieść nam wiele korzyści wiedzowych i satysfakcji estetycznych.

Mimo że „Bukareszt. Kurz i krew” czyta się znakomicie, mam wątpliwości.
Na swoje usprawiedliwienie powinnam na początku zaznaczyć, że nigdy w Rumunii nie byłam. Że sięgnęłam poń ze względu (praktycznego) na planowany za dwa miesiące wyjazd. Krótki. Może pierwszy, może pierwszy i ostatni. Krótki i niezobowiązujący. Wypoczynkowy. Taki, który nie pozwala na zatrzymanie się na...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    2 219
  • Chcę przeczytać
    1 672
  • Posiadam
    437
  • Reportaż
    70
  • Ulubione
    57
  • Teraz czytam
    47
  • 2019
    42
  • 2014
    38
  • Literatura faktu
    31
  • Chcę w prezencie
    24

Cytaty

Więcej
Małgorzata Rejmer Bukareszt. Kurz i krew Zobacz więcej
Małgorzata Rejmer Bukareszt. Kurz i krew Zobacz więcej
Małgorzata Rejmer Bukareszt. Kurz i krew Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także