Przez drogi i bezdroża. Podróż po nowych Chinach
- Kategoria:
- literatura podróżnicza
- Seria:
- Reportaż
- Wydawnictwo:
- Czarne
- Data wydania:
- 2013-02-20
- Data 1. wyd. pol.:
- 2013-02-20
- Liczba stron:
- 504
- Czas czytania
- 8 godz. 24 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788375364972
- Tłumacz:
- Jakub Jedliński
- Tagi:
- Chiny reportaż podróż społeczeństwo
- Inne
Latem 2001 roku Peter Hessler, wieloletni korespondent "New Yorkera", nie bez trudu zdobył chińskie prawo jazdy, a następnie ruszył w podróż przez Kraj Środka, by obserwować zmiany, jakie zaszły w Chinach dzięki rozwijającemu się przemysłowi motoryzacyjnemu i szeroko zakrojonej akcji budowy dróg. Na jego oczach niemal zupełnie wyludniona wioska niedaleko Pekinu przekształciła się w ciągu kilku lat w prosperujące centrum turystyczne. Był też świadkiem zakładania specjalnych stref ekonomicznych, w których bez przeszkód rozwija się prywatny przemysł. Wszędzie, gdzie dotrą państwowe autostrady, jak grzyby po deszczu wyrastają fabryki guzików, butów czy usztywniaczy do biustonoszy.
Jednak podróże Hesslera to nie tylko opis zmieniającego się krajobrazu Chin, ale także opowieść o ludziach poznanych w drodze: o autostopowiczkach jadących do rodziców, którzy zostali na wsi, o starcach, którzy jako jedyni nie wyjechali z opuszczonych osad, o początkujących biznesmenach marzących o rozkręceniu własnego interesu i robotnikach migrujący w poszukiwaniu lepszych warunków życia.
Peter Hessler z niezwykłą zręcznością opisuje zmieniający się krajobraz rolniczego państwa, które niegdyś skryło się przed obcymi za Wielkim Murem, a teraz buduje fabryki i drogi, by ściągnąć ich do siebie.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Made in China
Peter Hessler, amerykański pisarz i dziennikarz spędził w Chinach szmat czasu, mając możliwość obserwowania najbardziej niebywałego wzrostu gospodarczego w historii świata, któremu towarzyszyła wielka migracja ludności z terenów wiejskich do miast. Z jego doświadczenia powstała książka, która porusza trzy niesłychanie ważne kwestie we współczesnej historii Państwa Środka – Wielki Mur, życie na wsi oraz powstanie prywatnych fabryk. Autor, dzięki swej znajomości obyczajów i języka, pokazuje obraz kraju w sposób niezwykle realistyczny, ciekawy i wciągający.
Książka składa się z trzech części; pierwsza mówi o podróży śladem Wielkiego Muru – która pokazuje poziom migracji, oczekiwania i nadzieje związane z państwem, w którym przyszło mieszkańców Chin żyć. Rozdział ten porusza także kwestie podziałów ludności ze względu na miejsce ich urodzenia – w kraju o tak dużym zróżnicowaniu etnicznym, gdzie ludzie z terenu całej Azji znajdywali swój dom, jest to aspekt niebywale istotny. Niepoślednią rolę w życiu chińczyków zajmuje też Wielki Mur, choć jego postrzeganie jest całkowicie odmienne od tego, do czego przyzwyczajeni są choćby Europejczycy. Podróż wzdłuż największej budowli Chin, to też niezwykła historia motoryzacji. Boom gospodarczy bowiem niezwykle wpłynął na rozwój infrastruktury drogowej, a ta na zwiększone zainteresowanie samochodami przez przeciętnego chińczyka. Spojrzenie na ten kraj z perspektywy kierownicy jest niebywale interesujące, a sytuacje drogowe mogą wzbudzić śmiech i przerażenie przeciętnego czytelnika.
Część druga opowiada o życiu na wsi, której mimo wieloletniego zacofania i stagnacji, nie ominęły jednak ustrojowe i społeczne zmiany. Autor spędził na chińskiej prowincji wiele lat swego życia, obserwując zmiany w mentalności ludności ją zamieszkującej – od sposobu postrzegania własnej osoby, poprzez rolę kobiet i dzieci w codziennym życiu, po wkraczanie – czasem dość nagłe – wielkiego miasta na tereny rolne. Ten rozdział pokazuje także wielka niezłomność ludzi, którym przyszło żyć w czasach niesłychanego wzrostu gospodarczego – należy bowiem mieć na uwadze, że początkowo dotyczył on tylko miast; wsie dalej żyły swoim rytmem związanym z porami roku.
Ostatni rozdział skupia się na roli prywatnych inwestorów, właścicieli fabryk, w zmianach, jakie dokonały się przed niespełna 7 laty w Chinach. Hessler zaznajomił się z właścicielami fabryki produkującej części do kobiecej konfekcji bieliźnianej, dzięki czemu miał okazję obserwować rozwój małej przedsiębiorczości z wszystkimi jej plusami i minusami. To tez historia, która pokazuje, jak elastyczni są mieszkańcy Chin, jeśli chodzi o podejście do wykonywanego zawodu.
Elementem wiążącym wszystkie te opowieści jest samochód. Peter Hessler bowiem używa go nie tylko jako środka lokomocji, ale też, a może przede wszystkim, jako odnośnika do codziennego życia chińczyków. Samochód bowiem jest nie tylko maszyną służącą przemieszczaniu – jest też synonimem status, roli i miejsca w społeczeństwie.
„Przez drogi i bezdroża” to niesłychanie ciekawa i wciągająca lektura, dzięki której czytelnik w znacznym stopniu zrozumie to, czego świadkiem jest w swoim codziennym życiu. Zrozumie bowiem jedno – za sprawą czego większość kupowanych produktów nosi napis „Made in China”.
Bartek `barneej` Szpojda
Oceny
Książka na półkach
- 783
- 440
- 141
- 28
- 25
- 25
- 13
- 11
- 11
- 9
Opinia
(2010)
[Country Driving: A Journey from Farm to Factory]
Całkiem zgrabnie napisany reportaż (mimo pewnych konstrukcyjnych mankamentów, na które można jednak przymknąć oko). Tekst zabawny, żywy, bogaty w anegdoty. W inteligentny sposób kreśli absurdy życia w ChRL. Ukazuje jak wielka chińska prowizorka i zakrojone na szeroką skalę małpowanie zachodnich wzorców, świetnie sprawdza się w naszych zglobalizowanych, konsumenckich czasach.
Dzisiejsze Chiny autor (1969) przedstawia jako krainę plastiku i betonu, gdzie pierwsze skrzypce grają zdeterminowani parweniusze, a warunki pracy przywodzą na myśl lata rewolucji przemysłowej (płace podobne, z tym że kiedyś ceny byłe niższe, oni zaś faktycznie zarabiają grosze). Nie jest to jednak wizja smutna (jak choćby w przypadku reportaży Liao Yiwu). Hessler z nadzieją patrzy w przyszłość. Pozostaje pozazdrościć mu optymizmu. W Chinach, kumulują się najbardziej niepokojące zagrożenia naszych czasów: od przeludnienia i skażenia środowiska, po korporacyjne niewolnictwo i bezrefleksyjny hiperkonsumpcjonizm.
Książka nie będzie zaskoczeniem dla nikogo kto choćby w stopniu minimalnym interesuje się tym co dzieje się na świecie: to literacki zapis tego, co pokazują najnowsze [2014] filmy dokumentalne, odsłaniające sekrety chińskiego sukcesu i jego brzemię (jakie ciąży i na naszych barkach, jako odbiorcach tanich produktów ze Wschodu).
Chiny, niezmiennie komunistyczne: łamią prawa człowieka, zanieczyszczają środowisko, od czasu do czasu grożą palcem i inwestują w zbrojenia – wszystko jak przystało na zbrodniczy reżim, ale od lat sukcesywnie się łamią, przejmując zachodnie rozwiązania, tworząc tym samym co najmniej dziwną mieszankę: socjalistyczną gospodarkę rynkową. Nic tu się nie trzyma kupy, to wszystko jest jak z Mrożka. Archaiczny w swej naturze reżim, w stalinowskich mundurkach, zderzył się nowymi realiami, i zamiast zamrzeć – mutuje: przeradza się w dziwną i nieprzewidywalną hybrydę.
We wrześniowym NG z 2003 jest obszerna relacja z podróży wzdłuż Wielkiego Muru – taka alternatywna wersja pierwszego rozdziału książki (autorstwa Hesslera).
Dopisek (2022): Pisałem to mając 27 lat, w roku 2014. Dziś ChRL nie są już fabryką świata, produkcja przeniosła się do Azji Południowo-Wschodniej oraz na subkontynent indyjski. Chiny wytworzyły własne marki, które zawojowały świat, i mimo zamordyzmu, prą do przodu. Kontrola i cenzura wchodzi na nowy, cyfrowy poziom.
(2010)
więcej Pokaż mimo to[Country Driving: A Journey from Farm to Factory]
Całkiem zgrabnie napisany reportaż (mimo pewnych konstrukcyjnych mankamentów, na które można jednak przymknąć oko). Tekst zabawny, żywy, bogaty w anegdoty. W inteligentny sposób kreśli absurdy życia w ChRL. Ukazuje jak wielka chińska prowizorka i zakrojone na szeroką skalę małpowanie zachodnich wzorców, świetnie...