Yūrei. Niesamowite duchy w kulturze japońskiej
- Kategoria:
- popularnonaukowa
- Seria:
- Mundus
- Tytuł oryginału:
- Yūrei: The Japanese Ghost
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
- Data wydania:
- 2018-10-24
- Data 1. wyd. pol.:
- 2018-10-24
- Liczba stron:
- 256
- Czas czytania
- 4 godz. 16 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788323345022
- Tłumacz:
- Aleksandra Czwojdrak
- Tagi:
- duchy demony Japonia
Mściwe duchy, niesamowite opowieści i popkulturowy fenomen.
„Zdarzyło mi się mieszkać w domu, w którym straszy” – tymi słowami autor rozpoczyna książkę o japońskich duchach yūrei. Przejmujące dreszczem czerwone ślady dziecięcych rączek i stóp na suficie miesiącami wyprowadzały z równowagi jego i jego żonę, a tajemnicze, prowadzące donikąd drzwi, których gospodarz zakazał im otwierać, napawały ich lękiem. Dla japońskich znajomych sytuacja była oczywista. Rozglądali się chwilę, po czym z przekonaniem mówili: „Aaaa... yūrei ga deteru” („Tutaj jest yūrei”).
Ta niepokojąca historia zainspirowała Davissona do opisania świata duchów zajmujących tak ważne miejsce w japońskiej kulturze i religii. Autor zestawia dawne dokumenty i legendy z wytworami współczesnej popkultury, takimi jak horrory „The Ring” czy „Klątwa”. Poszukuje genezy fenomenu yūrei, jego znaczenia w Japonii i przyczyn rosnącej popularności na Zachodzie. Do treści poszczególnych rozdziałów nawiązują niesamowite opowieści o duchach zwane kaidan – między innymi historie trzech „celebrytek” wśród yūrei: Oiwy, Otsuyi i Okiku.
„Pisarstwo Zacka tchnęło nowe życie w japońskie żywe trupy!” – Matt Alt, współautor „Yurei Attack! The Japanese Ghost Survival Guide”.
„Od lat jestem fanem japońskich opowieści o duchach i horrorów przekazanych nam przez Lafcadio Hearna i Bernhardta J. Hurwooda. Teraz, dzięki Zackowi Davissonowi, zrozumiałem nareszcie znaczenie historyczne i kulturowe japońskich yūrei” – Douglas Draa, redaktor internetowego wydania „Weird Tales Magazine”.
„Zack Davisson zabiera nas w upiorną jazdę bez trzymanki przez często ignorowany obszar historii i kultury japońskiej. Po drodze dostarczy nam obficie dreszczyku emocji, a także cenną wiedzę i okazje do śmiechu” – Frederik L. Schodt, autor „Professor Risley and the Imperial Japanese Troupe: How an American Acrobat Introduced Circus to Japan – and Japan to the West”.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Duch, mara, senne widziadło
Dziewczynka w porwanej i poplamionej krwią białej sukni wychodzi ze studni. Jej twarz zasłaniają kruczoczarne długie włosy. Chwiejnym, budzącym grozę krokiem zmierza w kierunku widza. Przechodzi przez ekran... To oczywiście Sadako z filmu „The Ring” z 2002 roku, bodajże najsłynniejsze yūrei w kulturze popularnej. Jej wygląd nie jest jednak przypadkowy. „Bladolice dziewczę-duch intryguje, to prawda, i budzi grozę, a jakże – lecz kim jest? – pisze Zack Davisson w swojej książce. – Dlaczego duch jest mokry? Dlaczego w każdym filmie wygląda tak samo? O co chodzi z tymi włosami? (…) Higeo Nakata, reżyser filmu „The Ring” (1998), powiedział, że wygląd swojego onryō – Sadako Yamamoto – ukształtował na podstawie tradycyjnego wizerunku Oiwy. Po porównaniu ich obydwu związek staje się oczywisty. Opadające oko i potargane włosy Sadako to wypisz, wymaluj Oiwa”.
Oiwa to yūrei znane każdemu japońskiemu dziecku. Można ją nawet żartobliwie określić mianem „ducha-celebrytki” razem z dwoma innymi sławami: Otsuyu i Okiku. Zack Davisson prowadzi nas w świat starych historii o tych zmarłych damach. Jego książka to pasjonująca podróż przez zmieniające się na przestrzeni czasu obrazy yūrei czy przedstawienia teatru kabuki. Wyróżnia ją jednak przede wszystkim bogactwo źródeł oraz bardzo rzetelne podejście autora do prezentowanych zagadnień. Cieszy również obfitość portretów yūrei, które wyszły spod pędzla starych mistrzów malarstwa, a których reprodukcje odnajdziemy w publikacji. Zadowolą one z pewnością miłośników japońskiej sztuki, zaś wielbicieli opowieści z dreszczykiem ucieszą przekłady kaidan umieszczone pod koniec książki.
Zrozumienie związków łączących w Japonii świat żywych z krainą umarłych pozwala nam również lepiej pojąć mentalność tamtejszych mieszkańców. Duchy z Kraju Kwitnącej Wiśni, w odróżnieniu od popularnych w naszym kręgu wampirów, przetrwały bowiem w stosunkowo niezmienionej formie. Charakter tych sworzeń zależy w dużej mierze od tego, jak wyglądała ostatnia chwila, ostatnia myśl umierającego. Od sposobu odejścia z tego świata zależy, czy człowiek po śmierci przemieni się w żądnego zemsty onryō, czy też zyska spokój w krainie zmarłych. Wiedząc o tym, łatwiej nam zrozumieć, dlaczego tak duże znaczenie Japończycy nadają dobrej śmierci. Jack Davisson pisze o niej w niezwykle żartobliwy sposób: „Nadszedł na nas czas. Leżymy spokojnie, czekając na jakże zasłużone wejście do Jōdo. Uporządkowaliśmy wszystkie swoje sprawy, pożegnaliśmy się z kim trzeba, wszystko jest, jak należy – gdy nagle, akurat kiedy już mamy odejść, do naszego tak starannie uporządkowanego umysłu zuchwale zakrada się zabłąkane pytanie: »Czy nie zapomniałem nakarmić kota?«. No i masz! Nasze Jōdo szlag trafił!”.
„Yūrei. Niesamowite duchy w kulturze japońskiej” pozwalają nam lepiej zrozumieć, dlaczego Patrick Lafacido Hearn, pionier wśród badaczy kultury japońskiej, twierdził, że w Kraju Kwitniącej Wiśni mamy do czynienia z „panowaniem umarłych”. Rytuały związane ze zmarłymi stanowią niezwykle istotny element japońskiej kultury. To od ich dobrego nastroju zależy w dużej mierze dobrobyt żywych, zaś gniew może sprowadzić na całe społeczności liczne nieszczęścia. Dla osoby pragnącej pojąć japońską mentalność będzie to więc pozycja obowiązkowa.
Po książkę Zacka Davissona mogą jednak bez obaw sięgnąć również osoby mniej obyte z kulturą Kraju Kwitnącej Wiśni, tym bardziej że autor ukazuje interesujące go zagadnienia w znacznie szerszym kontekście kulturowym, nie szczędząc odniesień do popularnych produkcji filmowych, i tłumaczy: „Wyobraźcie sobie, że oglądamy film o (…) wampirach i nie mamy pojęcia, z jakiego powodu ludzie wymachują krzyżem przed nosem tych bladych jegomościów o długich zębach albo przebijają ich drewnianymi kołkami. Analogicznie jest z filmami o yūrei. Jeśli rozumiemy, na co patrzymy, historia nabiera głębi i daje więcej przyjemności”.
Ewa Szymczak
Książka na półkach
- 473
- 128
- 68
- 23
- 10
- 9
- 8
- 6
- 6
- 5
Opinia
Yurei są jednymi z najbardziej interesujących i przerażających istot z japońskiego folkloru.
Zachodni koneserzy kinematografii znają je stosunkowo od niedawna, bowiem rozkwit ich popularności przypada na samą końcówkę XX wieku - przy okazji premiery kultowego już horroru "The Ring" w reżyserii Hideo Nakaty.
Tymczasem w Japonii są one już znane od setek lat i pozycja Zacka Davissona skrupulatnie nam przybliża ich genezę i rozwój na przestrzeni wieków. Dodatkowo, na sam koniec, autor przytacza nam kilka legend z Yurei.
"Yurei - Niesamowite duchy w kulturze japońskiej" są napisane prostym i przystępnym językiem, ale bez fajerwerków. Nie trzeba być znawcą kultury japońskiej żeby ją zrozumieć, ale osoby które nie są chociaż odrobinę zainteresowane tematyką folkloru azjatyckiego, zjaw, albo chociaż wschodniego horroru może ta pozycja zanudzić.
7/10
Yurei są jednymi z najbardziej interesujących i przerażających istot z japońskiego folkloru.
więcej Pokaż mimo toZachodni koneserzy kinematografii znają je stosunkowo od niedawna, bowiem rozkwit ich popularności przypada na samą końcówkę XX wieku - przy okazji premiery kultowego już horroru "The Ring" w reżyserii Hideo Nakaty.
Tymczasem w Japonii są one już znane od setek lat i pozycja Zacka...